Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Tycker den ser modern ut, och gillar Ok, förutom "bucklorna" på motorhuven som är grymt fula. Men gillar annars, och ser ut att vara en relativt rent optimerad ebilsplattform.
Bra laddningsalternativ med både 22 kW AC + 130 kW DC!
När ungefär beräknas första exemplaren levereras?
Tänkte att den kan bli intressant för min pappa, som skall byta sin småbil till sommaren. Känns som denna kanske kan ge ID3 en match?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Baserat på den första generationen av den framgångsrika Renault Megane-modellen har den franska biltillverkaren presenterat sin Mégane eVision som en helelektrisk crossover-modell. En e-bil som borde vara lika framgångsrik som namnet, som hittills har sålts över sju miljoner gånger. Mégane eVision kommer att baseras på den nyligen utvecklade CMF-EV-plattformen (Common Module Family - Electric Vehicle), som inte gör några kompromisser och kom från alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Från 2021 strävar Stromer efter att sätta nya standarder för enhet, batteri och laddningsteknik.
Renault anser att elbilar ska säljas genom känslor. Ändå litar Renault på en kraftfull elmotor som levereras med en effekt på 160 kW / 217 hk och ett maximalt vridmoment på 300 Nm, vilket gör den till en av de mest kraftfulla motorerna i Renault-portföljen. Stromer hämtar sin energi från ett 60 kWh batteri. Detta sägs vara det tunnaste batteriet på marknaden. Detta når bara en höjd av 11 cm. När det gäller räckvidden kan 450 km enligt WLTP förväntas. Dessutom bör det finnas möjlighet till mer räckvidd genom ett större batteri, vilket möjliggörs av den nya plattformen.
Batteriets låga höjd bidrar också till ett lågt tyngdpunkt och en sportig design som biltillverkaren kunde genomföra. De aerodynamiska värdena i Mégane eVision är därför mycket presentabla. E-bilen kan laddas på snabbladdningsstationer. Du bör kunna ladda upp till 200 km på 30 minuter; 130 kW laddningskraft är möjlig. Som en del av presentationen av konceptfordonet uppgav Renault att konceptet redan var 90 procent identiskt med den senare produktionsversionen. Vilket förresten borde rulla av produktionslinjen i Frankrike i slutet av 2021.
Den dynamiska designen kombinerar delar av SUV och hatchback och skapar en närvaro på gatan. Enastående egenskaper är det muskulösa axelområdet, de dragna flankerna och det flytande, välvda taket i guld, som kontrasterar effektivt med kroppsfärgen i "Slate Grey Matt". Den slående konturerade motorhuven med två luftinlopp, de kraftfullt modellerade hjulhusen och 20-tums hjulen ger extra accenter. Den gyllene "E" i slutet av "Mégane" -logotypen hänvisar till den rent elektriska drivenheten och dess design hänvisar till Renault-logotypen designad av Victor Vasarely 1972.
Det får bli min nästa bil! Jag har haft en faiblesse för franska bilar i allmänhet och Renault i synnerhet sen jag köpte min första bil, en Renault 5 av årsmodell 1977. Till den grad att jag älskade min Renault Zoe från 2016 men mest känner "meh" för min nuvarande e-Niro, som ju egentligen är en mycket bättre bil. Sen skadar det inte att Fransoser enligt mitt tycke är och alltid har varit oerhört duktiga på (exteriör) design av bilar jämfört med andra tillverkare, med några få fullständigt misslyckade undantag. Frågan är bara om den är stor nog? Den ser inte ut att vara mycket större än Hyundai Kona, och den är ju väldigt trång i baksätet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Detta verkar vara en omgjord version av Nissans kommande Ariya.
Frågan är om det kanske inte är bättre för farsan att satsa på "originalet" Ariya istället för denna versionen?
Synpukter? +/- mellan de?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Length: 4.210 mm
Wheelbase: 2.700 mm
Width: 1.800 mm
Height: 1.505 mm
Weight: 1.650 kg
Wheels: 20 inches
Tyres: Continental 245/40 ZR 20
Drive: Front-wheel
Motor: 160 kW (217 hp) and 300 N.m of torque
Charge: AC up to 22 kW, DC up to 130 kWBattery: 60 kWh – 400 VWLTP range: 450 km
Seats: 5
Platform: CMF-EV (same as Nissan ARIYA)
The Renault Megane eVISION concept won’t ever go on sale, but you can expect an electric production car with similar styling and specs to be revealed in late 2021. This alternative to the VW ID.3 and ID.4 will likely cost from at least £30,000 and may be offered with various battery and motor combination.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Uppgifterna här kommer delvis från Renault, från pressen eller baseras på uppskattningar baserade på erfarenheter från andra elbilar. Så snart vi får mer information skickar vi den till dig.
Teknisk data:
Presentation: 15 oktober 2020
Beställningsdatum: 2021
Släppdatum: Q4 2021
Pris: från 42 000 €
Motor: (2WD) / AWD
Batterikapacitet (netto):
65 (63) kWh
90 / (87) kWh
Terminhantering: ja
Prestanda: Mycket sannolikt analogt med Nissans Ariya
160kW / 215 PS ARIYA 63 kWh
178kW / 239 PS ARIYA 87 kWh
205kW / 275 PS ARIYA e-4ORCE 63 kWh
225kW / 302 PS ARIYA e-4ORCE 87 kWh
290kW / 389 hk ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Förbrukning: 16-17 kWh / 100 km
Räckvidd (min / genomsnitt / WLTP):
290 km / 320 km / 360 km ARIYA 63 kWh
400 km / 450 km / 500 km ARIYA 87 kWh
270 km / 300 km / 340 km ARIYA e-4ORCE 63 kWh
390 km / 420 km / 460 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh
320 km / 360 km / 400 km ARIYA e-4ORCE 87 kWh prestanda
Renault Mégane E-TECH Electric production shots revealed as automaker rebrands for electric era.
Today in France, Renault CEO Luca de Meo and the Renault brand team shared their new vision of the company. They painted themselves as an energy transition leader on the forefront of the latest technology and services, operating in a more sustainable and responsible manner.
As part of the event, they snuck in a few images of the Electric Mégane E-TECH Electric hatchback, including an Android-focused center stack.
Renault skickar de första förserierna av den helelektriska Mégane på vägen. 30 av dem kommer att testa med Renault-ingenjörer på allmänna vägar i sommar.
I oktober 2020 presenterade Renault för första gången den elektriska studien Mégane eVision som en förhandsvisning av den framtida seriemodellen. Som fransmännen nu meddelar kommer denna serieversion att kallas Mégane E-Tech Electric och förväntas släppa marknaden 2022. Efter att den nya Renault-chefen Luca de Meo redan hade ersatt beteckningen "ZE" med en enkel "Electric" för den elektriska Twingo, blir det uppenbart att Renault helt kommer att avstå från märket "ZE" i framtiden.
Mégane E-Tech Electric är känt för att vara baserat på CMF-EV-plattformen i Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance. I den korta kommunikationen om vägtesterna gav Renault också de första tekniska uppgifterna: Elektro-Mégane kommer att ha en 160 kW elmotor och ett 60 kWh batteripaket, vilket skulle möjliggöra en WLTP-räckvidd på upp till 450 kilometer.
Detta innebär att Mégane E-Tech Electric har liknande data som basmodellen för Nissan Ariya , som också är baserad på CMF-EV. Japanerna anger också en effekt på 160 kW för sin e-SUV som bas, men talar om ett 63 kWh batteri. Den större skillnaden ligger i räckvidden, som endast ska vara 360 kilometer för Nissan SUV. Renault har dock inte angett om "upp till 450 kilometer" för Mégane är det kombinerade WLTP-värdet eller WLTP-stadscykeln.
Renault anger inte i det korta uttalandet om Mégane också kommer att få andra köralternativ. Ariya planeras också med ett större batteri (87 kWh), då kommer versionen med motor till 178 kW. Dessutom bör det finnas en fyrhjulsdriven version för båda batteristorlekarna. Emellertid kommer debut av Ariya att skjutas upp med några månader på grund av bristen på marker, som Nissan nyligen medgav .
För de 30 testfordonen anger Renault bara att de byggdes i den franska fabriken i Douai. Kamouflagemönstret designades speciellt av Renault Design. "Spel av mönster och linjer" är tänkt att påminna om den nya Renault-logotypen.
Det viktiga är ju om eldrivlinan och batterierna har en vettig laddeffekt som kan konkurrera med andra som Tesla och Hyundai/KIA.
Är den lika dålig som MEB så hjälper ingen design i världen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Den ser väl ganska okej ut tycker jag. Roligt färgval. Är det nån form av kamouflage?
Men jag håller med martinot, specen är ju det som är intressant. Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna. För det tror jag är ungefär samma kundkategori.
VAG bilarna ligger ju i en helt annan prisklass än Renault. Jag hade en Mégane Grandtour för rätt många år sedan. Och den köpte jag för att den var betydligt billigare än en Golf Variant. Det var faktiskt en riktigt bra bil. Sköna stolar och massor med utrymmen. Har haft den i över 7 år, mycket längre än någon annan bil jag haft. Den måste varit ganska bra då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
En jämförelse:
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Edit:
Utgår ifrån att en Renault Megane e-tech måste vara billigare än en VW ID3 för att kunna sälja bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
En jämförelse:
Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h
ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h
Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h
Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Ovan visar varför varken MEB eller Nissan/Renault har en chans att konkurrera med e_GMP på rena tekniska (och för förarna praktisk) prestanda.
Det enda Nissan/Renault och MEB-bilarna kan konkurrera med är bättre design, lägre pris och/eller kändare varumärken. Men rent praktiskt och tekniskt så ligger de klart efter både Koreanerna och Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har Renault lanserat sin Megane e-tech, som den tydligen ska heta, och det finns ett helt gäng videos ute på Youtube. Jag är svag för fransk bildesign, både inteiört och exteriört, så jag gillar den verkligen. Men det är synd att den är framhjulsdriven. Intressant däremot att den kommer med Android Automotive. Kan nog bli en storsäljare om priset är rätt, vilket jag misstänker att det kommer vara. En riktigt stark konkurrent till ID3 kommer den nog iallafall bli.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)