Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Och Nissan verkar ha tappat en del på senare år. Det känns som att de inte har hängt med riktigt. Frågan är om den kan konkurrera med Kia/Hyundai E-GMP bilarna
En jämförelse:

Ioniq 5 62kWh
Pris 41.900 euro
EVDB real range 310 km
175 kW DC laddning
Längd 4635mm
Vikt 1.905kg
CCS laddning 720 km/h

ID3 62kWh batteri
Pris 34.995 euro
EVDB real range 350 km
100 kW DC laddning
Längd 4261mm
Vikt 1.805kg
CCS laddning 440 km/h

Nissan Ariya , 65 kWh batteri
Pris 42.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4595mm
Vikt 1.800kg
CCS laddning 450 km/h

Renault Megane e-tech, 65 kWh batteri
Pris 38.000 euro
EVDB real range, 335km
130 kW DC laddning
Längd 4210mm
Vikt 1.750kg
CCS laddning 480 km/h
Ovan visar varför varken MEB eller Nissan/Renault har en chans att konkurrera med e_GMP på rena tekniska (och för förarna praktisk) prestanda.

Det enda Nissan/Renault och MEB-bilarna kan konkurrera med är bättre design, lägre pris och/eller kändare varumärken. Men rent praktiskt och tekniskt så ligger de klart efter både Koreanerna och Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Snart får vi veta mera om Renault MéganE.

Renault MéganE

Sannolikt får vi reda på mycket mer vid den officiella avtäckningen på bilsalongen i München om några få veckor.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... e-pa-test/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av iAkita »

Nu har Renault lanserat sin Megane e-tech, som den tydligen ska heta, och det finns ett helt gäng videos ute på Youtube. Jag är svag för fransk bildesign, både inteiört och exteriört, så jag gillar den verkligen. Men det är synd att den är framhjulsdriven. Intressant däremot att den kommer med Android Automotive. Kan nog bli en storsäljare om priset är rätt, vilket jag misstänker att det kommer vara. En riktigt stark konkurrent till ID3 kommer den nog iallafall bli.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av taliz »

Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Dexter86 »

Den där e snygg!
Infotainmentsystemet verkar rappt
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Jerka »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dd-47-mil/

Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Hoppsan_84 »

Renault va med två maskerade bilar i Strömstad förra veckan.
B3401447-331B-4E70-8477-86DEAE54E04C.jpeg
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av tomenq »

Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom! ;)

Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.

Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.

Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av iAkita »

tomenq skrev:
Det känns helt galet, men jag har gått igång rätt rejält på Megane E-Tech. En Renault, liksom! ;)

Nu har jag ju inte sett den i verkligheten, men jag tycker den är skitsnygg, trots att jag aldrig gillat SUVar. Älskar också att de valt Android Automotive i stället för sitt eget, eländiga system. Finns det nån tillverkare som riktigt lyckas när de ska göra det själva? Tesla undantaget, även om jag har en del önskemål där också.

Lite orolig blir man för de små rutorna, hur mycket plats det är för passagerare och att bagaget ser ut som en brunnen på landet. Minus också för framhjulsdriften och att standard-AC-laddningen bara är 7 kW. Precis som min e-Golf, men det batteriet är ju nära halva storleken jämfört med 60-modellen.

Finns det nån Renault-nörd här som vet nåt om verklig kvalitet och rostskydd? Beställningar tas från april 2022 och leveranserna lär ska starta redan månaden efter, så den här står absolut på min lista när jag snart behöver besluta om min bilframtid.
Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av tomenq »

iAkita skrev:
Är inte 22 kW AC standard? Jag har kört ett gäng olika Renault från 1990 och framåt. Det har skett en enorm utveckling av kvalitén under den tiden, om du avser driftsäkerhet. De sista två (en Zoe och en Megane) var i princip helt problemfria och inga tendenser till rost. Båda var däremot ganska högljudda men vad jag har förstått har Renault jobbat på att förbättra detta. Jag blev själv sugen på en Megane e-Tech, tycker designen verkar väldigt lyckad. Android automotive är verkligen också ett stort plus. Men jag har redan hunnit beställa en EV6, så det får vänta.
Nu vet man ju inte vad Renault Sverige gör till standard här, men som jag fattar det är enfasladdning standard och trefas tillval. Inser också att e-Golfen har kombinerat två enfasladdare för att nå 7,4 kW och att det alltså skulle bli 3,7 kW laddning för mig med en Megane. Trefas m a o nästan obligatoriskt kryss. Hoppas man inte tvingas på nåt paket för 50 kkr med en massa ointressanta grejer för att få det.

Men intressant att höra dina Renault-erfarenheter. Mycket uppskattat och skönt att höra att rosten inte varit nåt problem. Buller är ju som alltid subjektivt och att Renault kan säkerhet vet vi också sen gammalt. Väldigt spännande, det här. Hoppas priset hamnar lite under ID.3, men det kanske är att hoppas på för mycket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av mati »

Jag har haft en Megane Grandtour årmodell 2000. Jag haft den i 7 år och därmed var det den bil jag ägt längst av alla bilar. Har inte haft några problem med rost eller dålig kvalité, och det är som sagt 20 år sedan. Tyvärr ändrade Renault sitt designspråk under den tiden, och nya modellen med sin ankrumpa var alldeles för ful i mina ögon. Annars hade jag troligen skaffat en Megane igen.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Fredrik j »

Är det fortfarande Volvohandlarna som säljer?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.
Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har haft en Megane Grandtour årmodell 2000. Jag haft den i 7 år och därmed var det den bil jag ägt längst av alla bilar. Har inte haft några problem med rost eller dålig kvalité, och det är som sagt 20 år sedan. Tyvärr ändrade Renault sitt designspråk under den tiden, och nya modellen med sin ankrumpa var alldeles för ful i mina ögon. Annars hade jag troligen skaffat en Megane igen.
Vid den tiden fick man extremt mycket mer bil för pengarna jämfört med en Golf, och jag antar att den ekvationen fortfarande gäller.
En mycket intressant bil.
Jag hade en scénic 97:a som jag köpte ny (årets bil det året) och även om den hade lite barndomsfel så
var jag inne på en ny Renault efter några igen men satan i gatan vad fula dom blev efter ankrumpe-katastrofen! :shock:
Helt fullständigt uteslutet med något liknande då kan jag säga… blev en Ford istället (även bilen efter det)…
Nu har Renault slutat droga på designavdelningen och nästan nyktrat till helt och kravlar sig sakta upp från
diket dom legat i så det ser mycket bättre ut igen :)
(Om inte annat så tycker jag att den numera smått berömda röda färgen på Clio som kom för
några år sedan måste vara en av dom läckraste någonsin typ :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av iAkita »

Jerker skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.
Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?
Bilen presenterades för en dryg vecka sen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Jerker »

iAkita skrev:
Jerker skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Påminner mycket om ID4 IMO. Men avhuggen rumpa.
60kwh är alldeles för litet.
Ja, den påminner mycket om ID4 men är betydligt mindre. Den konkurrerar snarare med ID3 som har 58 kWh. Jag tycker det är tillräckligt i en bil av den storleken. Se bara vilken räckvidd e-Niro och Kona har med sina 64 kWh batterier. Meganen har likvärdig WLTP räckvidd.
Har de uppgett WLTP för en bil som presenteras idag? Varför?
Bilen presenterades för en dryg vecka sen.
:lol: Förlåt! Hjärnsläpp, för tidigt på morgonen! Jag fick för mig att WLTP var den gamla mätcykeln!
tomenq
elbilist
Inlägg: 25
Blev medlem: 19 maj 2021 09:26

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av tomenq »

Kul att folk verkar varit så nöjda med sina Renaulter. Ju mer jag ser av Meganen, desto mer intresserad blir jag. Känns givet att spana in den i vår om jag inte trillat in i nån leasing innan dess.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Meganen kan ju bli en succé, men helt avgörande är ju priset.

Renault Megane E-Tech EV60 220hp
60kWh
40.000 euro
470 km WLTP
Bagage 440 liter

Volkswagen ID.3 Pro
58kWh
35.460 euro
427 km WLTP
Bagage 385 liter

Tror att båda dessa får konkurrens av:
MG 5 kombi
57kWh
35.000euro
400 km WLTP
Bagage 578 liter
Drag 500kg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan du förboka en Renault Megane-e i Tyskland.
Renault Megane E-Tech 60 har 220hk, 450km WLTP, 22kW AC laddning och 130kW DC laddning.

https://www.renault.de/elektromodelle/m ... ACLi%2FA-Y
Renault Megane.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Dexter86 »

22kW AC är fan nice!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Maw »

Meganen är väl nästan en liten el-kombi?
Eller vad är det för kaross egentligen?
renault-megane-etech_00_1-1024x768.jpg
Batteriet är tydligen bara 11 cm tjockt.

https://alltomelbil.se/sverigepremiar-f ... -ecarexpo/
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Crius »

Det är en hatchback. Dimensionerna är väldigt likt en Golf men man får den att se helt annorlunda ut med 20 tum hjul och små fönster.

Skulle vara intressant om de gjorde en sport tourer variant som de gör med avgas Megane. Förläng den 15cm baktill så har man en trevlig liten kombi som går 45 mil.

Jag lekte runt lite med konfiguratorn. Det går inte att få till 47 mil. Det verkar som det är en speciell business variant med stora batteriet men svaga motorn vilket inte går att välja. Med stort batteri får man stark motor och 45 mil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dd-47-mil/

Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
Håller med. Skitfult och trist mode med mycket plåt, mycket plast, små fönster och hemsk bak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar