Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »

Nu kan du förboka en Renault Megane-e i Tyskland.
Renault Megane E-Tech 60 har 220hk, 450km WLTP, 22kW AC laddning och 130kW DC laddning.

https://www.renault.de/elektromodelle/m ... ACLi%2FA-Y
Renault Megane.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Dexter86 »

22kW AC är fan nice!
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Maw »

Meganen är väl nästan en liten el-kombi?
Eller vad är det för kaross egentligen?
renault-megane-etech_00_1-1024x768.jpg
Batteriet är tydligen bara 11 cm tjockt.

https://alltomelbil.se/sverigepremiar-f ... -ecarexpo/
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Crius »

Det är en hatchback. Dimensionerna är väldigt likt en Golf men man får den att se helt annorlunda ut med 20 tum hjul och små fönster.

Skulle vara intressant om de gjorde en sport tourer variant som de gör med avgas Megane. Förläng den 15cm baktill så har man en trevlig liten kombi som går 45 mil.

Jag lekte runt lite med konfiguratorn. Det går inte att få till 47 mil. Det verkar som det är en speciell business variant med stora batteriet men svaga motorn vilket inte går att välja. Med stort batteri får man stark motor och 45 mil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... dd-47-mil/

Den här bilen sammanfattar verkligen alla trender just nu. ”SUV” med låg markfrigång, hög front, höga dörrsidor, små sidorutor och enorma hjul. Jag tycker inte det ser klokt ut.
Håller med. Skitfult och trist mode med mycket plåt, mycket plast, små fönster och hemsk bak.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Zalman3 »


Försäljningen startar 21 februari
Nu har vi precis fått bekräftelse från Renault att bilen börjar säljas i Norge måndagen den 21 februari,
med prislappar och räckvidd som borde göra bilen attraktiv för många.


Bilen kommer i tre versioner, Evolution ER (Extended range), Techno och Iconic.
Den förstnämnda får ett pris på 359 900 kronor, Techno kostar 384 900 och topputgåvan Iconic 399 900 kronor inklusive frakt- och leveranskostnader.

Gemensamt för alla tre versionerna är ett batteripaket på 60 kWh. Detta ger en WLTP-räckvidd på 470 kilometer på Evolution ER och 450 kilometer på de andra två utgåvorna.
Dessutom utlovar Renault snabbladdning med en hastighet på upp till 130 kW, samt att du ska kunna köra 30 mil efter 30 minuter i laddaren.
Bagageutrymmet rymmer 440 liter. Dessutom kan den dra släpvagnar som väger upp till 900 kilo. Bilen har ingen frunk.

Standardutrustningen kommer med ett AEB aktivt nödbromssystem, sju krockkuddar, en 12,3-tums förarskärm och en
12-tums huvudskärm med inbyggd Google Maps och Google Assistant. Här finns ytterligare stöd för både Apple CarPlay och Android Auto.

Tre upplagor
Instegsversionen Evolution ER har en elmotor som ger 130 hästkrafter, och en ganska bra utrustningsnivå, som inkluderar backkamera och parkeringssensor fram,
handsfree-nyckelkort, tvåzons luftkonditionering och uppvärmd styrning hjul.

Techno- versionen erbjuder en kraftfullare motor (220 hästkrafter), inklusive stötfångardesign med F1-inspirerad spoiler fram och bak,
automatiskt infällbara sidospeglar med automatisk vinkel på passagerarsidan vid backning, instegsbelysning och 20-tums aluminiumfälgar.

Topputgåvan Iconic har allt detta och dessutom får du uppgraderat ljudsystem från Harman Kardon, titansvarta lädersäten, elektriskt justerbara
framsäten med minne och massagefunktion, detaljer i inredningen som ska ge ett exklusivare utseende, samt parkeringssensor fram och sida.

Kommer i maj
Renault räknar med leverans av de första bilarna vecka 22/23, alltså i månadsskiftet maj/juni. Elbil24 återkommer med ett fullt,
norskt sortiment och laddtest så fort vi får bilen att testa, något vi hoppas ska ske i god tid innan leveransen startar.

https://www.elbil24.no/nyheter/renault- ... e/75385036
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Raptor »

Någon som beställt en?
En bra kandidat för mig...
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Andrick
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 okt 2021 14:55

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Andrick »

Tyckte den såg helt ok ut på bilder och verkar ju vara rimligt prissatt. Hoppas den håller sig lika bra i verkligheten också, kul med fler elbilar.
Raptor
Inlägg: 149
Blev medlem: 09 aug 2017 12:39

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Raptor »

Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Nice! Var testade du den?
Vad är uppskattad leveranstid?
Vilken version tänker du ta?
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av R2_m3 »

Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Ja var kunde du provsitta den ? Var inne till Bilia i Segeltorp nyss och enligt dem så finns den inte i Sverige ännu ...
Ska ju komma i Maj och kanske kommer demobilar innan sade de. Inte för jag ska ha en själv ( hämtar ut min MY imorgon :) ) men sonen var intresserad.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av anna__ »

Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.

vilken årsmodell och färg?:)
G-Money
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2022 20:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av G-Money »

Jag har beställt en från Rejmes. Privatleasing med 3000 mil per år. Fullutrustad kostar den 6500 kr per månad inkl 18 tum vinterdäck och försäkring.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

G-Money skrev:
Jag har beställt en från Rejmes. Privatleasing med 3000 mil per år. Fullutrustad kostar den 6500 kr per månad inkl 18 tum vinterdäck och försäkring.
Ouch! :(

Rätt högt i pris känns det som (den är ju ändå förmodligen inte i närheten av en Tesla)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av taliz »

Ja det är väl en konkurrent främst till ID3, och den kostar ju runt hälften.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av anna__ »

Ja jag betalar 3000 exakt för min id3, 6500 känns väldigt dyrt
taliz skrev:
Ja det är väl en konkurrent främst till ID3, och den kostar ju runt hälften.
Andrick
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 okt 2021 14:55

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Andrick »

Du betalar väl dock inte ~3000 kr för 3000 mil per år?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av anna__ »

Jag har 2000 mil per år.
Det var en kampanj när jag leasa.
Andrick skrev:
Du betalar väl dock inte ~3000 kr för 3000 mil per år?
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av Joakimgabrielsson »

R2_m3 skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Ska beställa i morgon. Provsatt bilen förra veckan. Riktigt bra stolar och grymt ljud. Svart innertak är ett plus. Kommer ha en m3p med 5000 mil till salu om någon är sugen.
Ja var kunde du provsitta den ? Var inne till Bilia i Segeltorp nyss och enligt dem så finns den inte i Sverige ännu ...
Ska ju komma i Maj och kanske kommer demobilar innan sade de. Inte för jag ska ha en själv ( hämtar ut min MY imorgon :) ) men sonen var intresserad.
Renault har på deras utbildningscentrum. Leverans i juli/augusti för min. Sålde min m3p igår då det är säljläge. Den bilen var billigare att äga än vår clio ink drivmedel.
G-Money
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2022 20:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av G-Money »

martinot skrev:
G-Money skrev:
Jag har beställt en från Rejmes. Privatleasing med 3000 mil per år. Fullutrustad kostar den 6500 kr per månad inkl 18 tum vinterdäck och försäkring.
Ouch! :(

Rätt högt i pris känns det som (den är ju ändå förmodligen inte i närheten av en Tesla)?
Tycker jag inte. En Kia e-Niro Advance Plus Tech med vinterdäck, försäkring och 3000 mil kostar 6100. Så rätt bra pris.

En fullutrustad Tesla Model 3 standard range med vinterdäck kostar ca 10000 i månaden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

G-Money skrev:
martinot skrev:
G-Money skrev:
Jag har beställt en från Rejmes. Privatleasing med 3000 mil per år. Fullutrustad kostar den 6500 kr per månad inkl 18 tum vinterdäck och försäkring.
Ouch! :(

Rätt högt i pris känns det som (den är ju ändå förmodligen inte i närheten av en Tesla)?
Tycker jag inte. En Kia e-Niro Advance Plus Tech med vinterdäck, försäkring och 3000 mil kostar 6100. Så rätt bra pris.

En fullutrustad Tesla Model 3 standard range med vinterdäck kostar ca 10000 i månaden.
Ok. Är nog kanske mer att jag är ovan att jämföra månadskostnader med 3000 mil/mån.

Sedan kanske det är mer korrekt att jämföra med en ID3 än en Tesla (tänker/anser jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
G-Money
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2022 20:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av G-Money »

Ja det är mer rimligt. Får en månadskostnad på 5900 kr för en ID3 med deras onlinekonfigurator, dock endast 1500 mil per år. Så det blir nog en bra bit över 6000 kr med 3000 mil.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

G-Money skrev:
Ja det är mer rimligt. Får en månadskostnad på 5900 kr för en ID3 med deras onlinekonfigurator, dock endast 1500 mil per år. Så det blir nog en bra bit över 6000 kr med 3000 mil.
Ett mer prisvärt alternativ till Renault Megane kan ju även vara XC40 2WD. Den hamnar faktiskt i riktigt bra pris inte bara kontant, men även på leasing.

36 månader privatleasing. 3000 mil/året.

https://s.volvocars.com/6iesNg5fzTTLI28H
Vad ingår

36 månaders bindningstid

Inga oväntade kostnader

Allt inkluderat

Service & underhåll

Helförsäkring
Månadsavgift: 5 540,00 kr/mån
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
G-Money
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 jan 2022 20:45

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av G-Money »

martinot skrev:
G-Money skrev:
Ja det är mer rimligt. Får en månadskostnad på 5900 kr för en ID3 med deras onlinekonfigurator, dock endast 1500 mil per år. Så det blir nog en bra bit över 6000 kr med 3000 mil.
Ett mer prisvärt alternativ till Renault Megane kan ju även vara XC40 2WD. Den hamnar faktiskt i riktigt bra pris inte bara kontant, men även på leasing.

36 månader privatleasing. 3000 mil/året.

https://s.volvocars.com/6iesNg5fzTTLI28H
Vad ingår

36 månaders bindningstid

Inga oväntade kostnader

Allt inkluderat

Service & underhåll

Helförsäkring
Månadsavgift: 5 540,00 kr/mån
Inget dumt alternativ. För att jämförelsen ska bli mer korrekt valde jag den fullutrustade varianten, med 20-tummare och connect-textil. Så landade jag på 6840 kr, inte helt dumt. Dock är detta med åretruntdäck. Tillkommer 400 kr för vinterdäck.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Renault Megane 60 kWh, räckvidd 460 kilometer.

Inlägg av martinot »

Ny video och test av nya Megane e-tech av The LBS:

New Renault Megane E-Tech review one take - better EV than a Nissan Ariya and the VW ID.3

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar