Scania 4-ever.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Scania 4-ever.

Inlägg av PapaD »

https://insideevs.com/news/433441/scani ... -retailer/
Vad glad jag blev när jag ser att Södertäljes industri tar fram en produkt som denna. Hopp om framtiden liksom. En riktig jäkla lastbil. :-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Scania 4-ever.

Inlägg av LasseTM »

Nu var det ett par år sedan jag jobbade på motor utvecklingen på Scania men enligt väldigt säkra källor ligger Scania långt efter Tesla när det kommer till batterier.
Dom klarar att ta ut ungefär 1/3 av kapaciteten per vikt och ungefär 1/3 av prestandan per vikt just nu.
Dom jobbar på nya batteripack som ligger i storleksordningen 50% av prestandan och densitet jämfört med min M3.
Riktigt långt efter Mao, jag börjar förstå varför Teslas aktier ser ut som den gör.

Tyvärr är det ju så att där batterier faktiskt gör störst nytta är i bussar och lastbilar samt taxi och tunga fordon ligger sinnessjukt långt efter tyvärr.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Scania 4-ever.

Inlägg av mans71 »

Fast dom tror nog inte riktigt på det här med el i Södertälje. Hade en diskussion med en X Scania-chef (vet inte hur högt, men gissar ganska högt ändå). Konsensus var tydligen att elmotorer tror man inte skulle funka för dom har ju inte lika bra vridmoment som moderna dieslar... *facepalm*... orkade inte förstöra middagen, bara hummade... Hur som helst kunde han tillstå att som varubilar i närområdet funkar det säkert bra, men Scanias marknad är långdistansbilar och där har el inget att hämta. Inte mycket visionärt tänk där, hoppas man orkar/hinner tänka om.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Scania 4-ever.

Inlägg av taliz »

Scania är ju tyskt nu. Är ju det bolag som Traton-gruppen förlitar sig på för att generera vinst.
Risken är nog stor att det inte håller särskilt länge till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 835
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Scania 4-ever.

Inlägg av JonasH »

Kan de inte bygga en elmotor och batteripack som passar i deras modultänk vad gäller fästpunkter mm är det nog kört vilket betyder att det är kört...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Scania 4-ever.

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev:
Fast dom tror nog inte riktigt på det här med el i Södertälje. Hade en diskussion med en X Scania-chef (vet inte hur högt, men gissar ganska högt ändå). Konsensus var tydligen att elmotorer tror man inte skulle funka för dom har ju inte lika bra vridmoment som moderna dieslar... *facepalm*... orkade inte förstöra middagen, bara hummade... Hur som helst kunde han tillstå att som varubilar i närområdet funkar det säkert bra, men Scanias marknad är långdistansbilar och där har el inget att hämta. Inte mycket visionärt tänk där, hoppas man orkar/hinner tänka om.
Suck! Ja vad säger man liksom...........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar