Lyxiga elbilar från Hengchi

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Lyxiga elbilar från Hengchi

Inlägg av Zalman3 »

De kinesiska Evergrande-gruppens extremt ambitiösa elbilplaner är återigen lite mer konkreta: Evergrande har nu meddelat de sex första modellerna som erbjuds under varumärket Hengchi.


De är numrerade från 1 till 6 helt enkelt (Hengchi 1 till Hengchi 6) och inkluderar olika kroppsformer från limousiner och SUV till en sju-sits. Tekniska detaljer har ännu inte lämnats, och det finns inte heller ett exakt schema för hur Hengchi 1 kommer att fortsätta.

Serieproduktionen av den första Hengchi 1-modellen beräknas starta 2021. Vid den banbrytande ceremonin för eldrivfabriken i maj sades det att Hengchi 1 bör presenteras under första halvåret 2020 och byggas i serie från 2021. I stället för en mer detaljerad presentation av Hengchi 1, fanns det nu en bild av de första sex serierna.

Hengchi 1 sägs vara en "ultra-lyxig sedan" i D-segmentet; hjulbasen sägs vara 3,15 meter. Hengchi 2 ska bli en lyx sedan i B-segmentet, Hengchi 4 en lyxig MPV med sju platser. Alla tre modellerna designades av Anders Warming (tidigare Mini och Borgward). Hengchi 3 borde bli en stor lyx-SUV, medan modellerna 5 och 6 ska vara belägna i A-segmentet - en gång som en SUV, en gång som en crossover.

Återgivning av framifrån som publiceras av kinesiska medier avslöjar ett kontinuerligt element mellan strålkastarna, som fem av de sex fordonen bär. Ibland indikeras ett slags kylargaller (till exempel med Hengchi 1 och 4), ibland är fronten stängd upptill och bara ett luftinlopp är installerat nedan (Hengchi 2), eller faktiskt installeras en kylargrill som formar framsidan (Hengchi 3) .

Företaget föreslår att saker och ting kan gå snabbt efter Hengchi 1: Evergande Health och dess dotterbolag har "gjort allt för att utöka NEV-verksamheten". För detta bildades en "NEV-försörjningskedja, som handlar om drivbatterier, drivtåg, avancerad fordonstillverkning, fordonsförsäljning och intelligent laddning". Grunden för att bygga ytterligare modeller på detta bör därför läggas.

I Kina var reaktionerna på de sex modellerna blandade. Li Yanwei, en analytiker i China Automobile Dealers Association, berättade för portalen shine.cn att fyra av de tillkännagivna fordonen faktiskt var för stora för batteridrift. Han ger bara chanser till Hengchi 5 och 6 - tävlingen med BYD, Geely och BAIC BJEV är redan stor i A-segmentet.

Dessutom föreslog Evergrande Health-styrelsen förra veckan att byta namn på företaget från "Evergrande Health Industry Group Ltd" till "China Evergrande New Energy Vehicle Group Limited". Kort sagt kommer företaget att kallas "Evergrande Auto". Anledningen till att byta namn är baserad på det faktum att de nya energifordonen utvecklats till sin viktigaste bransch.

Den kinesiska gruppen växte ursprungligen upp med fastigheter och vill nu bli en av de största producenterna av nya energibilar. Fram till nu hade Evergrande huvudsakligen köpt in kunskap - antingen genom övertagande som för NEVS , genom delvis inträde som i Koenigsegg , genom joint venture som på Hofer eller genom samarbete som med FEV-gruppen, EDAG, IAV-gruppen, AVL och Magna .
gasgoo.com , shine.cn , irasia.com (PDF)

https://www.electrive.net/2020/08/03/ev ... odelle-an/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension