Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.
Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.
Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Mycket är väl att ta i med 4,01 vs 3,89 meters längd. Men möjligt att det skiljer mer invändigt, har dålig koll på det.
Personligen är dock även det ganska ointressant för en city/andrabil. Rolig och smidig är nog det jag skulle prioritera. Där tycker jag i3 gör ett bra jobb, men jag tror (har inte testat än) att Hondan är ännu lite bättre på båda delarna
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.
Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.
Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Mycket är väl att ta i med 4,01 vs 3,89 meters längd. Men möjligt att det skiljer mer invändigt, har dålig koll på det.
Personligen är dock även det ganska ointressant för en city/andrabil. Rolig och smidig är nog det jag skulle prioritera. Där tycker jag i3 gör ett bra jobb, men jag tror (har inte testat än) att Hondan är ännu lite bättre på båda delarna
Jag har inte provat Hondan iofs men i3:an använder längden väldigt effektivt. Korta överhäng osv. Och så är det förvånansvärt hög. Bra sikt osv.
Gör en fyrhjulsinställning hos däckverkstaden om bilen är vinglig, snedslitna däck. bmw är kända för märkliga camber och toe in/out vinklar. Min i3 blev mycket lugnare och stabilare efteråt. Som en vanlig bil, förut var den orolig/rolig och mycket kvick att svänga med. Misstänker att det är därför bmw har dåligt rykte, bilen uppmanar till aggressiv körning, bättre grepp med acceleration ur kurva/sväng med speciella vinklar/camber.
Bridgestone original bmw däck är dyra, antagligen pga ovanlig dimension. Köp online för bättre pris.
Bilen är byggd av plast/kolfiberförstärkt plast/lättmetall. Mycket stabil kaross. På vintern är den knepig, den bromsar med bakhjulen, så du har inte riktig kontroll , jmf dra i handbromsen på vanlig bil på halt underlag. Det fungerar utmärkt, men det är inte du som kör.
Otroligt bra traction control på halt underlag, fyrhjulsdrift nästan onödigt. Lägg i off läge för ännu bättre framkomlighet i snö.
I3 var bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Lätt och hög, vindkänslig. Provkör den noga, kanske hyra en vecka,, om den funkar och du gillar den så varsågod.
Vi har en i3S som andrabil. En fantastisk bil på många sätt. Rolig att köra, perfekt balans som gör att den går exakt dit du vill. Att stänga av antisladd på vintern och köra med i3'an på bakhjulsdrift(ing) är vansinnigt roligt.
Bekväm för sin storlek.
Vindkänslig - som andra skrivit - men vi kör aldrig långt med vår eftersom vi kör MX i övrigt.
Rymligare inuti än utanpå, bara fyra sittplatser men de är bra.
Bakdörrarna är ett problem om du ofta har passagerare bak. De tar mycket plats på parkeringen och om du bara ska släppa av någon måste du som förare ändå ta av bältet och gå ur bilen för att öppna Bakdörren. Inget stort problem om man inte ofta har passagerare bak.
Hög kvalitet. Känns premium och har få fel. Vår har rullat i 2,5 år med 0 problem. Alla exemplar är förstås inte utan problem men den har ganska få kända problem.
Sätena är enkla så sätt dig och provkör. Få installningsmöjligheter så du gillar det eller ej.
Andrahandsvärdet har hållit sig väldigt väl.
Den känns fortfarande modern trots att den lanserades för 6(?) år sedan. Går inte att jämföra med Renault Zoe och Nissan Leaf.
Funderar på att köpa en BMW i3 som en andrabil?
Har en M3 men behöver en (ännu) mindre bil för kortare turer i storstockholmsområdet.
Kan ladda den hemma med den Tesla laddboxen.
Vad tycker ni, är BMW i3 en bra bil att köpa som årsmodell 2021?
Tittar man på Teslakalkylen så blir den väldigt billig som tjänstebil.
Alla åsikter tas tacksamt emot.
Som andra bil som inte ska köras längre stäckor ofta.. Titta på nya trilligarna. eUp, CitiGo, Mii
30+ kwh batteri och ett pris på 260' innan bonus. , går säkert pruta lite med..
på en CitiGo har jag en förbuk i stan på 1,0-1,1 kwh/mil
Minus sidan är att saknar backkamera (finns nog på eUp) och keyless entry/go
Ta isåfall en i3S. Piggare, snyggare och mycket roligare (och stabilare). Betydligt trevligare än id3! I3S känns påkostad och väldigt mycket mer förfinad än t.ex id3.
Ta isåfall en i3S. Piggare, snyggare och mycket roligare (och stabilare). Betydligt trevligare än id3! I3S känns påkostad och väldigt mycket mer förfinad än t.ex id3.
Håller med. Lånade hem en i3S några dagar. Bra erbjudande nu med "all" extrautrustning för 70 tkr i ett paket vilket ger lågt förmånsvärde också. De erbjuder numer bra rabatter även på i3. Förr köpte man de direkt av generalagenten men numera är det av ÅF man köper.
Men till sist kunde jag inte motivera extrakostnaden mot att köpa ut vår gamla och äga den privat.