Köpa BMW i3 som andrabil?
Moderator: Redaktion
Köpa BMW i3 som andrabil?
Funderar på att köpa en BMW i3 som en andrabil?
Har en M3 men behöver en (ännu) mindre bil för kortare turer i storstockholmsområdet.
Kan ladda den hemma med den Tesla laddboxen.
Vad tycker ni, är BMW i3 en bra bil att köpa som årsmodell 2021?
Tittar man på Teslakalkylen så blir den väldigt billig som tjänstebil.
Alla åsikter tas tacksamt emot.
Har en M3 men behöver en (ännu) mindre bil för kortare turer i storstockholmsområdet.
Kan ladda den hemma med den Tesla laddboxen.
Vad tycker ni, är BMW i3 en bra bil att köpa som årsmodell 2021?
Tittar man på Teslakalkylen så blir den väldigt billig som tjänstebil.
Alla åsikter tas tacksamt emot.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Känns väldigt gammal nu tycker jag.
Med dina kriterier skulle jag valt en Honda E alla dagar i veckan! Sen hänger det väl mycket på vad man tycker om utseendet. Jag tycker Hondan är läcker medan jag inte alls gillar i3an, men har förstått att andra tycker precis tvärtom
Men smidig och kul att köra i stan är definitivt även I3an!
Med dina kriterier skulle jag valt en Honda E alla dagar i veckan! Sen hänger det väl mycket på vad man tycker om utseendet. Jag tycker Hondan är läcker medan jag inte alls gillar i3an, men har förstått att andra tycker precis tvärtom
Men smidig och kul att köra i stan är definitivt även I3an!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Det här har du ju säkert koll på...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Hade nog valt ID3 istället. Får ju också väldigt lågt förmånsvärde, och priset är väl jämförbart med i3.
Lite lik i stuket(har ju designats av samma team), men betydligt mer praktisk med mkt större utrymme och större batteri.
Kommer nog ha bättre andrahandsvärde om några år med.
Lite lik i stuket(har ju designats av samma team), men betydligt mer praktisk med mkt större utrymme och större batteri.
Kommer nog ha bättre andrahandsvärde om några år med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
De smala däcken borde ju göra den till en riktigt bra bil ifall det skulle bli riktigt vinterväglag (eller vid risk för vattenplaning). Men alla elbilar ska ju vara bra i vinterväglag så i praktiken är det väl säkert ingen skillnad mot något annat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.SwedishAdvocate skrev:Det här har du ju säkert koll på...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Vad jag hört är den väldigt vindkänslig, vilket inte är så kul om det är halt...SwedishAdvocate skrev:De smala däcken borde ju göra den till en riktigt bra bil ifall det skulle bli riktigt vinterväglag (eller vid risk för vattenplaning). Men alla elbilar ska ju vara bra i vinterväglag så i praktiken är det väl säkert ingen skillnad mot något annat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?taliz skrev:Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.SwedishAdvocate skrev:Det här har du ju säkert koll på...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
"Enklare"? Antingen är det kolfiber eller så är det inte det.SwedishAdvocate skrev:i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?taliz skrev:Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.SwedishAdvocate skrev:Det här har du ju säkert koll på...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Jag hyrde en när min bil var på reparation. En helt ny bil som bara hade 40 mil på mätaren.
Bra utrymme fram. Bilen är dock extremt vindkänslig och har en hysteriskt nervös styrning.
Över 70 km hastighet är den en pina att köra. Kanske fungerar i stadskörning...
Bra utrymme fram. Bilen är dock extremt vindkänslig och har en hysteriskt nervös styrning.
Över 70 km hastighet är den en pina att köra. Kanske fungerar i stadskörning...
P85D 2015-4 fyrsitsig
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Är du säker på att det inte var något slags fel på det exemplaret?rollo skrev:Jag hyrde en när min bil var på reparation. En helt ny bil som bara hade 40 mil på mätaren.
Bra utrymme fram. Bilen är dock extremt vindkänslig och har en hysteriskt nervös styrning.
Över 70 km hastighet är den en pina att köra. Kanske fungerar i stadskörning...
Personen som hyrde bilen innan dig kanske hade råkat utsätta bilen för något som den inte var konstruerad att klara av. Som att köra över ett lite för djupt potthål i vägbanan eller liknande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
BMW använder en enklare produktionsmetod till i3 än vad sportbilstillverkare använder för sina produkter. Därför uppstår inte samma 'fina' kolfibervävsfinish på BMWs kolfiber i i3an. På engelska kallas den produktionsmetod som BMW använder för Compression molding. Detta gör slutprodukten mycket billigare. Som jag förstår det hade i3 inte kunnat byggas i kolfiber till det priset med någon annan metod.taliz skrev:"Enklare"? Antingen är det kolfiber eller så är det inte det.SwedishAdvocate skrev:i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?taliz skrev:Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.SwedishAdvocate skrev:Det här har du ju säkert koll på...
i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
Spontant känns det ju konstigt att de skulle bygga en bil som i3 på ett sätt så att den blir snordyr att reparera...
Men jag vet faktiskt inte vad en i3 kostar att laga ifall det skulle uppstå skador på kolfiberdelarna...
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fi ... on_molding
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Mini cooper kanske är ett alternativ, byggd på i3, dock framhjulsdriven men snålare.
Teslabjørn pratar om den och i3 här
Teslabjørn pratar om den och i3 här
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Så tråkigt att den byggts på en gammal version av Mini dock.Tellus skrev:Mini cooper kanske är ett alternativ, byggd på i3, dock framhjulsdriven men snålare.
Teslabjørn pratar om den och i3 här
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
I3 är en oerhört smidig bil, lagom pigg krånglar aldrig. Något dyr försäkring jämfört med Nissan Leaf, svindyra däck jämfört med Nissan Leaf. Appen är extremt seg jämfört med Teslas, men fungerar för de viktigaste funktionerna. Bilen kan upplevas lite stötig och vindkänslig, i3s skall vara mindre vindkänslig men är inte lika smidig. I3 är ett väldigt bra komplement till teslan.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.PoloPrinsen skrev:Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
kikat skrev:Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.PoloPrinsen skrev:Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Tur Model 3 har normala dimensioner, för däck går det åt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Vi har en sen 3,5 år. Är otroligt smidig på trånga parkeringar och dyl. Tycker inte den känns ålderstigen men vad fan vet jag.
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Fyra helt vanliga 16-tums kvalitetsdäck till en fem år gammal Golf Kombi (biogas/fordonsgas) kostar ~4000 – 4400kr på Däckonline (Michelin med lägsta rullmotstånd och bra våtegenskaper)... Så 5,6K till en i3 känns väl inte jätteblodigt...kikat skrev:Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.PoloPrinsen skrev:Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Man kan kanske tänka 'Smala, men naggande goda!'. Eller nåt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Tycker att i3an är den roligaste elbilen jag har haft. Pigg med bra sikt runt om, bra säten och baksätena går att resa upp så att bagageutrymmet blir större.
Tyvärr så strulade laddluckan halvvägs till Stockholm, upplevde den bra att köra långt med och fungerar bra i snöstorm ( körde i konvoj och 10 bilar körde av vägen men vi kom hem ).
Dock vindkänslig om det blåser sidvind på 15 m/s eller mer och om man kör i mer än 80 km/h.
Har dessutom erfarenhet av att äga/köra Nissan Leaf 24 och 40 kWn, Hyundai Ioniq 28 kWh samt nuvarande Tesla model 3 sr+.
Tyvärr så strulade laddluckan halvvägs till Stockholm, upplevde den bra att köra långt med och fungerar bra i snöstorm ( körde i konvoj och 10 bilar körde av vägen men vi kom hem ).
Dock vindkänslig om det blåser sidvind på 15 m/s eller mer och om man kör i mer än 80 km/h.
Har dessutom erfarenhet av att äga/köra Nissan Leaf 24 och 40 kWn, Hyundai Ioniq 28 kWh samt nuvarande Tesla model 3 sr+.
Polestar 2 awd -21
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.
I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.
Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.
Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.
Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.
Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.Verdi skrev:Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.
I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.
Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.
Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.
Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...Legato skrev:
Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.
Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.
Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik
Re: Köpa BMW i3 som andrabil?
Varför inte nya Renault Zoe, den uppdaterade med 52 kWh batteriet.
Den är ett riktigt lyft jämfört med den 40 kWh vi hade innan.
Nya ligger mycket bättre på vägen, tystare invändigt och uppdaterad instrumentering.
Den är ett riktigt lyft jämfört med den 40 kWh vi hade innan.
Nya ligger mycket bättre på vägen, tystare invändigt och uppdaterad instrumentering.