Köpa BMW i3 som andrabil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av calippo »

Funderar på att köpa en BMW i3 som en andrabil?
Har en M3 men behöver en (ännu) mindre bil för kortare turer i storstockholmsområdet.
Kan ladda den hemma med den Tesla laddboxen.

Vad tycker ni, är BMW i3 en bra bil att köpa som årsmodell 2021?
Tittar man på Teslakalkylen så blir den väldigt billig som tjänstebil.
Alla åsikter tas tacksamt emot. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Känns väldigt gammal nu tycker jag.

Med dina kriterier skulle jag valt en Honda E alla dagar i veckan! Sen hänger det väl mycket på vad man tycker om utseendet. Jag tycker Hondan är läcker medan jag inte alls gillar i3an, men har förstått att andra tycker precis tvärtom :D

Men smidig och kul att köra i stan är definitivt även I3an!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här har du ju säkert koll på...

i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av taliz »

Hade nog valt ID3 istället. Får ju också väldigt lågt förmånsvärde, och priset är väl jämförbart med i3.
Lite lik i stuket(har ju designats av samma team), men betydligt mer praktisk med mkt större utrymme och större batteri.
Kommer nog ha bättre andrahandsvärde om några år med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

De smala däcken borde ju göra den till en riktigt bra bil ifall det skulle bli riktigt vinterväglag (eller vid risk för vattenplaning). Men alla elbilar ska ju vara bra i vinterväglag så i praktiken är det väl säkert ingen skillnad mot något annat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
Det här har du ju säkert koll på...

i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
De smala däcken borde ju göra den till en riktigt bra bil ifall det skulle bli riktigt vinterväglag (eller vid risk för vattenplaning). Men alla elbilar ska ju vara bra i vinterväglag så i praktiken är det väl säkert ingen skillnad mot något annat...
Vad jag hört är den väldigt vindkänslig, vilket inte är så kul om det är halt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det här har du ju säkert koll på...

i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av taliz »

SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det här har du ju säkert koll på...

i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?
"Enklare"? Antingen är det kolfiber eller så är det inte det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
rollo
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 08 aug 2019 22:19

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av rollo »

Jag hyrde en när min bil var på reparation. En helt ny bil som bara hade 40 mil på mätaren.
Bra utrymme fram. Bilen är dock extremt vindkänslig och har en hysteriskt nervös styrning.
Över 70 km hastighet är den en pina att köra. Kanske fungerar i stadskörning...
P85D 2015-4 fyrsitsig
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

rollo skrev:
Jag hyrde en när min bil var på reparation. En helt ny bil som bara hade 40 mil på mätaren.
Bra utrymme fram. Bilen är dock extremt vindkänslig och har en hysteriskt nervös styrning.
Över 70 km hastighet är den en pina att köra. Kanske fungerar i stadskörning...
Är du säker på att det inte var något slags fel på det exemplaret?

Personen som hyrde bilen innan dig kanske hade råkat utsätta bilen för något som den inte var konstruerad att klara av. Som att köra över ett lite för djupt potthål i vägbanan eller liknande...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
taliz skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Det här har du ju säkert koll på...

i3an är ju som jag förstår det byggd av rätt mycket kolfiber som ju inte kan rosta. Så det är väl en unik fördel för just i3an...
Skulle nog påstå att kolfiber är en stor nackdel.
Kolfiber kostar multum att laga vid skada.
Plåt och plast är enkelt att fixa, standard i branschen.
i3 har ju en enklare form av kolfiber. Gäller det här med högre kostnader även för den typen?
"Enklare"? Antingen är det kolfiber eller så är det inte det.
BMW använder en enklare produktionsmetod till i3 än vad sportbilstillverkare använder för sina produkter. Därför uppstår inte samma 'fina' kolfibervävsfinish på BMWs kolfiber i i3an. På engelska kallas den produktionsmetod som BMW använder för Compression molding. Detta gör slutprodukten mycket billigare. Som jag förstår det hade i3 inte kunnat byggas i kolfiber till det priset med någon annan metod.

Spontant känns det ju konstigt att de skulle bygga en bil som i3 på ett sätt så att den blir snordyr att reparera...

Men jag vet faktiskt inte vad en i3 kostar att laga ifall det skulle uppstå skador på kolfiberdelarna...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fi ... on_molding
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Tellus »

Mini cooper kanske är ett alternativ, byggd på i3, dock framhjulsdriven men snålare.
Teslabjørn pratar om den och i3 här

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Mini cooper kanske är ett alternativ, byggd på i3, dock framhjulsdriven men snålare.
Teslabjørn pratar om den och i3 här

Så tråkigt att den byggts på en gammal version av Mini dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Sofie »

I3 är en oerhört smidig bil, lagom pigg krånglar aldrig. Något dyr försäkring jämfört med Nissan Leaf, svindyra däck jämfört med Nissan Leaf. Appen är extremt seg jämfört med Teslas, men fungerar för de viktigaste funktionerna. Bilen kan upplevas lite stötig och vindkänslig, i3s skall vara mindre vindkänslig men är inte lika smidig. I3 är ett väldigt bra komplement till teslan.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av PoloPrinsen »

Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av kikat »

PoloPrinsen skrev:
Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av taliz »

kikat skrev:
PoloPrinsen skrev:
Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.
:shock:
Tur Model 3 har normala dimensioner, för däck går det åt. :mrgreen:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Vi har en sen 3,5 år. Är otroligt smidig på trånga parkeringar och dyl. Tycker inte den känns ålderstigen men vad fan vet jag.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

kikat skrev:
PoloPrinsen skrev:
Ungefär vad kostar en omgång däck till en i3.
Mvh PP.
Ca. 1400kr/däck, så ~5600kr om du behöver byta alla.
Fyra helt vanliga 16-tums kvalitetsdäck till en fem år gammal Golf Kombi (biogas/fordonsgas) kostar ~4000 – 4400kr på Däckonline (Michelin med lägsta rullmotstånd och bra våtegenskaper)... Så 5,6K till en i3 känns väl inte jätteblodigt...

Man kan kanske tänka 'Smala, men naggande goda!'. Eller nåt... 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av LarsA »

Tycker att i3an är den roligaste elbilen jag har haft. Pigg med bra sikt runt om, bra säten och baksätena går att resa upp så att bagageutrymmet blir större.
Tyvärr så strulade laddluckan halvvägs till Stockholm, upplevde den bra att köra långt med och fungerar bra i snöstorm ( körde i konvoj och 10 bilar körde av vägen men vi kom hem ).
Dock vindkänslig om det blåser sidvind på 15 m/s eller mer och om man kör i mer än 80 km/h.
Har dessutom erfarenhet av att äga/köra Nissan Leaf 24 och 40 kWn, Hyundai Ioniq 28 kWh samt nuvarande Tesla model 3 sr+.
Polestar 2 awd -21
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.

I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.

Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.

Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.

I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.

Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.

Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Erxon »

Varför inte nya Renault Zoe, den uppdaterade med 52 kWh batteriet.
Den är ett riktigt lyft jämfört med den 40 kWh vi hade innan.
Nya ligger mycket bättre på vägen, tystare invändigt och uppdaterad instrumentering.
Skriv svar