Köpa BMW i3 som andrabil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av LarsA »

Tycker att i3an är den roligaste elbilen jag har haft. Pigg med bra sikt runt om, bra säten och baksätena går att resa upp så att bagageutrymmet blir större.
Tyvärr så strulade laddluckan halvvägs till Stockholm, upplevde den bra att köra långt med och fungerar bra i snöstorm ( körde i konvoj och 10 bilar körde av vägen men vi kom hem ).
Dock vindkänslig om det blåser sidvind på 15 m/s eller mer och om man kör i mer än 80 km/h.
Har dessutom erfarenhet av att äga/köra Nissan Leaf 24 och 40 kWn, Hyundai Ioniq 28 kWh samt nuvarande Tesla model 3 sr+.
Polestar 2 awd -21
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.

I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.

Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.

Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Vad gäller räckvidd och laddhastigheten så tycker jag att det är av mindre betydelse på en andrabil. Vi snabbladdar aldrig vår. Inte en enda gång på 3,5 år. Ett par ggr har den varit utanför räckviddsgränsen men då har den fått puttra hem de sista milen på Rex.

I stan, på parkeringar, parkeringshus osv är den svårslagen. Sjukt tajt vändcirkel och kupén är luftig och rymlig. Man sitter till och med helt ok i baksätet. Bagageutrymmet är ganska litet men lättpackat tack vare kombiluckan.

Nackdelen är att den inte är så trevlig att köra utanför stan. Vindkänslig, svajig och väldigt direkt styrning gör den lite nervös. Och så är den lite struttig över ojämnheter. Sisådär dämpning.

Men i övrigt är den grymt bra. 11 kW trefas laddning, vätskekylt batteri, fullt användbar app med förvärmning o dyl. Den tickar i alla elbilsboxar helt enkelt.
Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:

Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Erxon
elbilist
Inlägg: 404
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Erxon »

Varför inte nya Renault Zoe, den uppdaterade med 52 kWh batteriet.
Den är ett riktigt lyft jämfört med den 40 kWh vi hade innan.
Nya ligger mycket bättre på vägen, tystare invändigt och uppdaterad instrumentering.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:

Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Mycket är väl att ta i med 4,01 vs 3,89 meters längd. Men möjligt att det skiljer mer invändigt, har dålig koll på det.

Personligen är dock även det ganska ointressant för en city/andrabil. Rolig och smidig är nog det jag skulle prioritera. Där tycker jag i3 gör ett bra jobb, men jag tror (har inte testat än) att Hondan är ännu lite bättre på båda delarna :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:

Svårslagen måhända, men Honda E slår den med god marginal (gällande vändcirkel alltså). 9,2 vs 9,9 meter.

Jag tycker Hondans enda riktiga nackdel på pappret är räckvidden, men precis som du säger så är ju inte det någon stor fråga för en stadsbil/andrabil.

Hondan har ju däremot inte något problem med vindkänslighet samt är fullproppad med ny kul teknik :D
Hondan ser lite kul ut men den är mycket mindre. i3 funkar för 4 vuxna och bagaget är tillräckligt stort för 5-6 matkassar. Den har till och med en liten frunk. Kanske Hondan också har iofs...
Mycket är väl att ta i med 4,01 vs 3,89 meters längd. Men möjligt att det skiljer mer invändigt, har dålig koll på det.

Personligen är dock även det ganska ointressant för en city/andrabil. Rolig och smidig är nog det jag skulle prioritera. Där tycker jag i3 gör ett bra jobb, men jag tror (har inte testat än) att Hondan är ännu lite bättre på båda delarna :D
Jag har inte provat Hondan iofs men i3:an använder längden väldigt effektivt. Korta överhäng osv. Och så är det förvånansvärt hög. Bra sikt osv.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Swede1 »

Gör en fyrhjulsinställning hos däckverkstaden om bilen är vinglig, snedslitna däck. bmw är kända för märkliga camber och toe in/out vinklar. Min i3 blev mycket lugnare och stabilare efteråt. Som en vanlig bil, förut var den orolig/rolig och mycket kvick att svänga med. Misstänker att det är därför bmw har dåligt rykte, bilen uppmanar till aggressiv körning, bättre grepp med acceleration ur kurva/sväng med speciella vinklar/camber.

Bridgestone original bmw däck är dyra, antagligen pga ovanlig dimension. Köp online för bättre pris.

Bilen är byggd av plast/kolfiberförstärkt plast/lättmetall. Mycket stabil kaross. På vintern är den knepig, den bromsar med bakhjulen, så du har inte riktig kontroll , jmf dra i handbromsen på vanlig bil på halt underlag. Det fungerar utmärkt, men det är inte du som kör.

Otroligt bra traction control på halt underlag, fyrhjulsdrift nästan onödigt. Lägg i off läge för ännu bättre framkomlighet i snö.

I3 var bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Lätt och hög, vindkänslig. Provkör den noga, kanske hyra en vecka,, om den funkar och du gillar den så varsågod.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Hertsh »

Vi har en i3S som andrabil. En fantastisk bil på många sätt. Rolig att köra, perfekt balans som gör att den går exakt dit du vill. Att stänga av antisladd på vintern och köra med i3'an på bakhjulsdrift(ing) är vansinnigt roligt.

Bekväm för sin storlek.

Vindkänslig - som andra skrivit - men vi kör aldrig långt med vår eftersom vi kör MX i övrigt.

Rymligare inuti än utanpå, bara fyra sittplatser men de är bra.

Bakdörrarna är ett problem om du ofta har passagerare bak. De tar mycket plats på parkeringen och om du bara ska släppa av någon måste du som förare ändå ta av bältet och gå ur bilen för att öppna Bakdörren. Inget stort problem om man inte ofta har passagerare bak.

Hög kvalitet. Känns premium och har få fel. Vår har rullat i 2,5 år med 0 problem. Alla exemplar är förstås inte utan problem men den har ganska få kända problem.

Sätena är enkla så sätt dig och provkör. Få installningsmöjligheter så du gillar det eller ej.

Andrahandsvärdet har hållit sig väldigt väl.

Den känns fortfarande modern trots att den lanserades för 6(?) år sedan. Går inte att jämföra med Renault Zoe och Nissan Leaf.
MX LR (Raven) 2019
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Swede1 »

Ja perfekt balans och styrning ända tills corden började synas på bakdäckens insida... :o.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1223
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Hertsh »

Swede1 skrev:
Ja perfekt balans och styrning ända tills corden började synas på bakdäckens insida... :o.
Som på en MX då?! Fast lättare att upptäcka tidigt mtp hur synliga däckens mönster är rakt bakifrån på bilen.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av _TonyV »

calippo skrev:
Funderar på att köpa en BMW i3 som en andrabil?
Har en M3 men behöver en (ännu) mindre bil för kortare turer i storstockholmsområdet.
Kan ladda den hemma med den Tesla laddboxen.

Vad tycker ni, är BMW i3 en bra bil att köpa som årsmodell 2021?
Tittar man på Teslakalkylen så blir den väldigt billig som tjänstebil.
Alla åsikter tas tacksamt emot. :)
Som andra bil som inte ska köras längre stäckor ofta.. Titta på nya trilligarna. eUp, CitiGo, Mii
30+ kwh batteri och ett pris på 260' innan bonus. , går säkert pruta lite med..
på en CitiGo har jag en förbuk i stan på 1,0-1,1 kwh/mil
Minus sidan är att saknar backkamera (finns nog på eUp) och keyless entry/go
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Zalman3 »

BMW i3 vinner test.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2ODIyNTQ7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImQ0ZTAwNGMyZmI4Y2UxOGMzNzhiZGI2NDk5Y2Y4ODQ1ZWRlYjM0MzYiO30=.jpeg.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Model3LR »

Ta isåfall en i3S. Piggare, snyggare och mycket roligare (och stabilare). Betydligt trevligare än id3! I3S känns påkostad och väldigt mycket mer förfinad än t.ex id3.
Verdi

Re: Köpa BMW i3 som andrabil?

Inlägg av Verdi »

Model3LR skrev:
Ta isåfall en i3S. Piggare, snyggare och mycket roligare (och stabilare). Betydligt trevligare än id3! I3S känns påkostad och väldigt mycket mer förfinad än t.ex id3.

Håller med. Lånade hem en i3S några dagar. Bra erbjudande nu med "all" extrautrustning för 70 tkr i ett paket vilket ger lågt förmånsvärde också. De erbjuder numer bra rabatter även på i3. Förr köpte man de direkt av generalagenten men numera är det av ÅF man köper.

Men till sist kunde jag inte motivera extrakostnaden mot att köpa ut vår gamla och äga den privat.
Skriv svar