Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MrEarp »

Åk till närmaste MB handlare, alla har EQS demo hemma.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Ska provköra på lördag :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Var å kikade på en i Lund. Dom har en svart 450 som demobil.
Tyvärr ser den inte bättre ut i verkligheten än på bild... men insidan är fin, ser bättre ut utan hyperscreen IMO.
Funderade på om jag skulle provköra, men det finns ju inte en chans att jag köper en ändå...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kallekula
Inlägg: 745
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Mercedes EQS

Inlägg av kallekula »

Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.

Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.

Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.

EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Användarvisningsbild
DavidS
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 nov 2017 14:51

Re: Mercedes EQS

Inlägg av DavidS »

kallekula skrev:
Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.

Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.

Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.

EQS som SUV ser jag framemot att testa!

Helt enig. Baksätet är märkligt litet, känns krumt, utom möjligen knäutrymmet, men det spelar ingen roll när man sitter med knäna i pannan. Även framstolarna är alldeles för korta och mittkonsolen är enorm och stjäl oerhört mycket plats för högerbenet på ett för mig icke vilsamt sätt. Är också förvånad över känslan på panel och dörrsidor, kändes som en väldigt pappig plast. Däremot är ju åkkomfort och ljudnivå extraordinär. Har aldrig åkt så fint, men bilen osar gubbe på samma sätt som gamla taxi-mercor från 90-talet.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Mercedes EQS

Inlägg av PapaD »

HelectriC skrev:
Ska provköra på lördag :)
Fasen, elbil är en dyr sport.... :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

PapaD skrev:
HelectriC skrev:
Ska provköra på lördag :)
Fasen, elbil är en dyr sport.... :D
Ja, men så dyr bil köper jag ändå inte. T.o.m. jag har tillräckligt vett att inte köpa bil över miljonen, det finns så mkt annat kul att göra för de pengarna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil :D
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut :)
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.

Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig :?
609046C8-A27E-4484-B3D9-05D4CA99C8D9.jpeg
3EA06CF9-4AAD-452A-8796-355867F0F380.jpeg
77F213FF-B445-4552-A33C-E5A122C52DDB.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil :D
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut :)
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.

Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig :?
Håller med om det jag vet, dvs priset och vill också se EQE. Men det lär jag ju hinna då det 1,5 år kvar på min leasing.
Hade EQE fått samma baklucka så hade det nog inte varit en fråga ens men framtiden får utvisa vad det blir.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.

Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.

Den svävar fram över gupp och ojämnheter.

Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.

Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.

Tyvärr för dyr bil med min budget.

Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Peter Andersson »

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Legato »

Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?

Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 18 sep 2023 15:07
Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?

Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare :D
Ropade du hem den där på kvd igår och funderar på om du ska ta emot den? :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swallat
Inlägg: 39
Blev medlem: 05 maj 2022 22:12

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Swallat »

Off Grid Byggaren skrev: 05 nov 2021 18:20
Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.

Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.

Den svävar fram över gupp och ojämnheter.

Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.

Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.

Tyvärr för dyr bil med min budget.

Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Det du beskriver är ju tydligt hela Mercedes S klass, den är och kommer vara i en lika för dig själv, det här väl aldrig varit en sportbil utan är ju en riktig direktörslimmo.

Som en jäkla lyxkryssare på vägen, att dom sedan fick för sig att göra massa AMG modeller då bmw hade sin M7 och Audi S8 är ju bara fel, S klass är ju 99% bekvämlighet, den revs riktigt jämförbara sjukt nog är väl VW Phaeton
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Mercedes EQS

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Ryktas om stora rabatter på EQx modellerna i Q4.

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Kan behövas mer än så med tanke på hur mkt de pumpat upp sina listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Legato »

SR-71-BlackBird skrev: 22 okt 2023 08:31
Ryktas om stora rabatter på EQx modellerna i Q4.

På EQA, EQB och EQE är det ju redan rejäla sänkningar som gäller året ut i Sverige. Känns som en lågoddsare att man gör det på EQS också, den är ju orimligt dyr just nu (både sedan och suv).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar