Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Räcker bra för mig.

Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Räcker bra för mig.

Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
Räcker för mig med.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Är väl bra att det kommer ett elektriskt alternativ till S-klassen men vad gammaldags det infotainmentsystemet verkade, känner på direkten att jag inte är i målgruppen för den bilen. Tur för då behöver jag väl inte ens överväga den, om nu det inte blir någon häftig nivå 3 självkörning som blir användbar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Jäklar vad nice den verkar vara, vilken lyxlimpa :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Är väl bra att det kommer ett elektriskt alternativ till S-klassen men vad gammaldags det infotainmentsystemet verkade, känner på direkten att jag inte är i målgruppen för den bilen. Tur för då behöver jag väl inte ens överväga den, om nu det inte blir någon häftig nivå 3 självkörning som blir användbar.
MKBHD beskrev det rätt bra, "looks like windows media player from back in the early 2000s".
Han nämnde även samma sak som jag skrivit tidigare om här: vem kommer lyckas först, Tesla med finputsad interiör och byggkvalitet, eller Mercedes mfl med mjukvara.
Jag tror förstnämnda är betydligt enklare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
MKBHD beskrev det rätt bra, "looks like windows media player from back in the early 2000s".
Han nämnde även samma sak som jag skrivit tidigare om här: vem kommer lyckas först, Tesla med finputsad interiör och byggkvalitet, eller Mercedes mfl med mjukvara.
Jag tror förstnämnda är betydligt enklare.
Mm, jag såg den och höll med helt och hållet, kommer dock bli en riktigt fin bil om man tillhör rätt segment. Jag tror som dig att många underskattar hur svårt det är att göra bra mjukvara och system, tog ju både Apple och Google rätt lång tid för att få det bra på surfplattor t.ex..
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Mercedes EQS

Inlägg av dd88 »

Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Mercedes EQS

Inlägg av NEO »

Den här i AMG version ska bli riktigt spännande att få prova. Beroende på pris så tror jag nog många gamla Model S ägare kan tänka sig en lyxig tysk, jag kan definitivt. För mig är SuC inte alls så viktigt då jag inte åker långt, och kostar det ändå som konkurrenterna i pris så klarar man nog sig med Ionity. Såklart för de som kör fjällen och t/r Europa varje år så är ju SuC magiskt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag testat iaf, Tesla är första amerikanska tillverkaren som jag personligen kunnat tänka mig köpa pga just det problemet. Alltid känt att deras problem är att det viktigaste är att det skall se "mycket" ut på utsidan men de skiter i att det skramlar på insidan. Lite som när man kör Uber Black i USA så "uppgraderar" de gärna till Uber SUV som är en burkig och skramlig historia men den ser ju stor ut från utsidan...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.

Boomervarning på mig men jag tycker verkligen "mjukvara" är mindre viktigt i en bil. För så lite som 10 år sen hade jag inte ens navigator eller ens en enda liten skärm i bilen. Jo, odometern var väl i nån slags digital form men det var det enda. Grovpixlig "skärm" på max 1 tum. Det gick bra det med. Körde till Österrike, Holland osv. Hade en lös navigator från TomTom som jag kunde sätta upp med sugpropp om jag körde där jag inte hittade. Den hade även varning för köer osv. Var en antenn för radio som tog emot sån information. Fungerade bättre än Teslas navigator faktiskt. Vet inte hur många konstiga smågator Teslan visade in oss på när vi körde till Spanien. Låt oss säga att vi fick se mer av Hamburg och Lyon än vad vi tänkt. :lol: Var ändå lite trevligt. Fick åka precis utanför Volksparkstadion i Hamburg t ex.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
Den här i AMG version ska bli riktigt spännande att få prova. Beroende på pris så tror jag nog många gamla Model S ägare kan tänka sig en lyxig tysk, jag kan definitivt. För mig är SuC inte alls så viktigt då jag inte åker långt, och kostar det ändå som konkurrenterna i pris så klarar man nog sig med Ionity. Såklart för de som kör fjällen och t/r Europa varje år så är ju SuC magiskt.

Europa-trippen funkar nog bra med en EQS också. Fjällresan kan bli krångligare men räckvidden är ju oerhört generös så det bör räcka med ett stopp.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Mercedes EQS

Inlägg av spacecoin »

dd88 skrev:
Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Det beror ju på vad man menar med mjukvara.
Att få infotainmentsystem och gpsnav att inte se ut som Windows Media Player anno 2005 är ju kanske inte så svårt.

OTA och det underliggande OS är ju en helt annan femma.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
dd88 skrev:
Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Det beror ju på vad man menar med mjukvara.
Att få infotainmentsystem och gpsnav att inte se ut som Windows Media Player anno 2005 är ju kanske inte så svårt.

OTA och det underliggande OS är ju en helt annan femma.

Slipper jag åka smågator genom miljonstäder så tar jag vilken font som helst. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1699
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

Har det släppts några priser på den?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

backe skrev:
Har det släppts några priser på den?
Nej inte direkt. Men "Expected to cost form £80,000" i UK. Det är 927 tusen SEK. Men allt är dyrare i Sverige så räkna med att den börjar norr om miljonen. 1,3-1,5 för en "normalt" utrustad.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/ ... lease-date
backe
Inlägg: 1699
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

MWall skrev:
backe skrev:
Har det släppts några priser på den?
Nej inte direkt. Men "Expected to cost form £80,000" i UK. Det är 927 tusen SEK. Men allt är dyrare i Sverige så räkna med att den börjar norr om miljonen. 1,3-1,5 för en "normalt" utrustad.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/ ... lease-date

Även om det är mycket pengar så låter det ändå ok då det ändå är en s-klass, sen om den är bra får man väl vänta och se, men han på autogefuhl verkade gilla prototypen han körde.
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl rimligt och tro att det här är en försmak om teknik som ramlar nedåt i klasserna så småningom? Både E-klass och C-klass borde ju ärva en del teknik från EQS.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8562
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Tror ni man kom hoppas på provkörning i Juli?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Om dom kan modernisera MBUX och fixa OTA med bara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
:lol: Ja så är det ju förstås... vilket årtionde som helst så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar