Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Om dom kan modernisera MBUX och fixa OTA med bara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
:lol: Ja så är det ju förstås... vilket årtionde som helst så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Segelflygaren skrev:
Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Tycker du har en poäng där.

Skall bli intressant att se hur långt, eller hur lite, de lyckas lyfta med Berlin när de fått den intrimmad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Ja, viss förbättring kan man alltid hoppas på!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det framförallt är tre faktorer som avgör kvalitet på bilar.
1. Konstruktionen och möjligheter av stabilt kunna producera artiklar.
2. Organisation i fabriken. Felåterföring och åtgärder.
3. Personalen.

När det gäller nummer 3 har inte västeuropa en automatisk fördel. Det gäller att inte få för många 20-åringar ”mellan utbildningar”. Då blir 2 än viktigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Segelflygaren skrev:
Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Dom har inte haft något incitament att få allt perfekt, de säljer ju alla bilar de tillverkar.
När det inte längre är fallet så kommer de tvingas bli bättre.
Men nog har de blivit bättre, det är ju väldigt lite driftsproblem med bilarna numera. Det är ju främst QA de saknar, lite för många bilar har kosmetiska defekter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Segelflygaren skrev:
Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.
Taycan och e-tron GT är ju det närmaste för mig att byta till, om jag skulle våga lämna Tesla-träsket, och hållhaken med mjukvara/SuC. Grymt fina bilar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
Skulle säga osannolikt, det enda jag hört om priserna är att den ska börja på typ samma som en S-klass. Gissningsvis för det mindre batteriet, skulle räkna med att den börjar på 1.1 mille faktiskt. Okej utrustad med stort batteri lär hamna på 1.3-1.4.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.

Generöst att tycka att 19000 för företaget motsvarar 7000 privat. Räknar man med att man fått ut det som lön under brytpunkten så får du ut ca 53%. Räknar du utdelning så är det ca 63% du får ut. Dvs 19 tusen för företaget blir 10-12 tusen i privata pengar. Fast du har kanske tagit höjd för det med 3142 i skatt? Blir ju också drygt 10 tusen om man lägger ihop 7 tusen med det. :)

Jag brukar räkna med nettolöneavdrag. Blir också samma sak. Ska försöka förklara.

Alt 1. Ingen bilförmån. Lön på 44 tkr/mån brutto.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr

Alt 2. Bilförmån på 10 tusen. Lönen betalas som vanligt men med ett nettolöneavdrag på 10 tusen.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr minus 10 000 = 22 790 kr

För alt2 har ju företaget sparat 10 tusen i minskad löneutbetalning till dig. De kan istället läggas på leasingavgiften. Kvar blir 5000:-/mån som extra kostnad för bolaget pga bilens leasing. Företaget betalar skatt och sociala avgifter precis som i alt 1 så där skiljer ingenting. Det är motsvarande skatt och sociala för förmånsvärdet.

Då har vi
Privat kostnad: 10 000:- i minskad nettolön.
Företagets kostnader: 5000:- i leasingavgift (15'-10'), Försäkring 600:-. Totalt ca 5600:-

Total privat kostnad: 10 000 + 5600 * 0,53 = 12 968:-/mån alt 13 528:-/mån beroende på vad man räknar med för faktor.

När företagets kostnader är samma som förmånsvärdet går det på ett ut att äga privat. Vilket ju är rimligt. Jag har räknat både på längden och tvären och kommer fram till samma siffror både för nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så jag föredrar den här modellen då den är lite enklare att få överblick över.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
Pontus skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Har helt klart gjort en vurpa någonstans.

Privata kostnader:
- Skatt på förmånsvärde ca: 5000 kr
Företagskostnader:
- Leasingkostnad: ca 15000 kr/mån efter bonusen (550-70/36 + ränta)
- skatt på förmånsvärde: 3142 kr
- Försäkring 600 kr
- Företagskostnaderna är ca 19000 och motsvarar då 7000 efter skatt.

Totalt kostar det då ca 12 tkr.

:) Jag såg mitt fel, jag jämförde med nuvarande m3. Så 7 tkr mer än min m3 skulle det varit.

Generöst att tycka att 19000 för företaget motsvarar 7000 privat. Räknar man med att man fått ut det som lön under brytpunkten så får du ut ca 53%. Räknar du utdelning så är det ca 63% du får ut. Dvs 19 tusen för företaget blir 10-12 tusen i privata pengar. Fast du har kanske tagit höjd för det med 3142 i skatt? Blir ju också drygt 10 tusen om man lägger ihop 7 tusen med det. :)

Jag brukar räkna med nettolöneavdrag. Blir också samma sak. Ska försöka förklara.

Alt 1. Ingen bilförmån. Lön på 44 tkr/mån brutto.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr

Alt 2. Bilförmån på 10 tusen. Lönen betalas som vanligt men med ett nettolöneavdrag på 10 tusen.
LÖNESPECIFIKATION (2020)
Bruttolön 44 000 kr
Arbetsgivaravgifter (31,42%) 13 825 kr
Prel. skatt tabell 32 11 210 kr
Nettolön 32 790 kr minus 10 000 = 22 790 kr

För alt2 har ju företaget sparat 10 tusen i minskad löneutbetalning till dig. De kan istället läggas på leasingavgiften. Kvar blir 5000:-/mån som extra kostnad för bolaget pga bilens leasing. Företaget betalar skatt och sociala avgifter precis som i alt 1 så där skiljer ingenting. Det är motsvarande skatt och sociala för förmånsvärdet.

Då har vi
Privat kostnad: 10 000:- i minskad nettolön.
Företagets kostnader: 5000:- i leasingavgift (15'-10'), Försäkring 600:-. Totalt ca 5600:-

Total privat kostnad: 10 000 + 5600 * 0,53 = 12 968:-/mån alt 13 528:-/mån beroende på vad man räknar med för faktor.

När företagets kostnader är samma som förmånsvärdet går det på ett ut att äga privat. Vilket ju är rimligt. Jag har räknat både på längden och tvären och kommer fram till samma siffror både för nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så jag föredrar den här modellen då den är lite enklare att få överblick över.
Att få 19.000 kr i kostnader för företaget att bli 7.000 kr gjorde jag enligt nedan:
19.000 / 1,3142 = 14.500 kr som företaget kan ge dig i lön i stället.
52% skatt på 14.500 ger ca 7 tkr efter skatt.

Skillnaden vi får beror nog på lite avrundning och framför allt att du räknar med olika skatt på inkomsten

I ditt alternativ har ju företaget använt 5600 mer med bilen. Detta skulle du lägga till i alternativ 1 vilket skulle ge 2050 kr extra efter skatt. Då får du efter skatt kvar 32790+2050 = 34840 kr att jämföra med 22790 kr i alternativ 2, en skillnad på 12 tkr. med samma kostnader för företaget.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Är det någon som tror sig ha bra koll på följande:
- olika modeller
- utrustning som standard
- priser
- förmånsvärden
- säljstart
- leveransstart
- när man kan provköra
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MrEarp »

Pontus skrev:
Är det någon som tror sig ha bra koll på följande:
- olika modeller
- utrustning som standard
- priser
- förmånsvärden
- säljstart
- leveransstart
- när man kan provköra
-Vid säljstart kommer 450 och 580, senare till hösten/vintern EQS 350 och Eqs 53.
-min gissning är rätt mycket standard, extra utr kommer vara paketerad i hög grad, hyperscreen är extra, 22kw AC är extra men kanske svensk standard.
- startpris på 450 ca 1,1
- närmast jämförbara bil gissar jag E450 sedan.
-säljstart första halvan aug -21
-oktober -21
-oktober -21
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mercedes EQS

Inlägg av SwedishAdvocate »



En inte helt förvånande videotitel med tanke på att Nico Rosberg körde F1 för Merca mellan 2010-2016 (och sista året vann han F1, och sen lade han av...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Jo, Nico gör fortfarande en hel del PR som konsult åt Mercedes skall man nog inte glömma bort.

Kul att Mercedes äntligen gör något seriöst på elbilssidan. Inte bara stoppar batterier i gamla fossil-SUV:ar, utan bygger riktiga elbilar från grunden.

Sedan kan jag inte säga att jag är så förtjust i all svart plast (både grillen/nosen och interiört) på en bil i denna prisklassen. Får den att iaf. på foto/video att se lite billig ut.

Men rent tekniskt så ser ju plattformen ut att ha bra potential med både ordentlig räckvidd och prestanda.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Jag hoppas på en rejält ljudisolerade bil med hög nivå på nya finesser och tekniska funktioner i en bil som känns som en mercedes. Prestandan känns som den kommer i typ sista hand på den här typen av bil om man inte kan få ett vettigt pris på en riktig värsting version, men det ser jag som väldigt osannolikt.
Ska bli väldigt kul och farligt att provköra sedan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Aida »

Vilken bil!

Först ser jag en video om Ioniq 5! Jag vill ha en sån! Sen klickar jag på en video om Plaid - Ser riktigt fin ut! Habegär!

…och nu: EQS! OMG!

Jag kan tom förlåta den för den otroligt fula A-stolpen á minibuss nu när jag vet varför tack vare herr Rosbergs förklaring om luftvirvlar om sidan av framrutan! 0,20 cw! Helt otroligt! Vilken flundra!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Varianten med ”hyperscreen” ser förfärlig ut. Skulle valt den andra.
Exteriört ser den också väldigt tråkig ut. Men säkert väldigt bekväm.
För stor för mig dock. EQE blir förhoppningsvis lite mer hanterbar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar