Mercedes EQS
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQS
Ska provköra på lördag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Var å kikade på en i Lund. Dom har en svart 450 som demobil.
Tyvärr ser den inte bättre ut i verkligheten än på bild... men insidan är fin, ser bättre ut utan hyperscreen IMO.
Funderade på om jag skulle provköra, men det finns ju inte en chans att jag köper en ändå...
Tyvärr ser den inte bättre ut i verkligheten än på bild... men insidan är fin, ser bättre ut utan hyperscreen IMO.
Funderade på om jag skulle provköra, men det finns ju inte en chans att jag köper en ändå...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Re: Mercedes EQS
kallekula skrev:Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Helt enig. Baksätet är märkligt litet, känns krumt, utom möjligen knäutrymmet, men det spelar ingen roll när man sitter med knäna i pannan. Även framstolarna är alldeles för korta och mittkonsolen är enorm och stjäl oerhört mycket plats för högerbenet på ett för mig icke vilsamt sätt. Är också förvånad över känslan på panel och dörrsidor, kändes som en väldigt pappig plast. Däremot är ju åkkomfort och ljudnivå extraordinär. Har aldrig åkt så fint, men bilen osar gubbe på samma sätt som gamla taxi-mercor från 90-talet.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Mercedes EQS
Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Mercedes EQS
Ja, men så dyr bil köper jag ändå inte. T.o.m. jag har tillräckligt vett att inte köpa bil över miljonen, det finns så mkt annat kul att göra för de pengarna!PapaD skrev:Fasen, elbil är en dyr sport....HelectriC skrev:Ska provköra på lördag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Håller med om det jag vet, dvs priset och vill också se EQE. Men det lär jag ju hinna då det 1,5 år kvar på min leasing.HelectriC skrev:Var och körde EQS idag och det ord som hela tiden klingar i huvudet efteråt är ”komfortmonster”. Bilen är riktigt komfortabel, mjuk i fjädring när det behövs, sportig när det behövs (dock inte som en Taycan eller etron GT sportig). Bilen svävar fram över ojämnheter. 5,2m är ingen liten kloss att flytta på, verkligen monster size. Men den jag körde hade 10˚ bakaxelstyrning och det var en otrolig aha-upplevelse, den vände på en femöring, mindre radie än eGolfen. Säljaren sa radien är samma som på Peugeot 208, och det är verkligen ingen stor bil
När man gasade på hade den ett väldigt spacigt ljud, som var kul i 3min. Antar det går att stänga av.
Massage i stolarna var riktigt nice och språkstyrningen funkade på allt jag testade, som hade med klimatanläggning, stolar, radio, navi, laddstationer att göra. Däremot var jag lite besviken på den stora skärmen, den var inte så snappy, som jag hade hoppats och inte alls på nivå med Polestar 2 tex. Men skärmen är stor och översiktlig. Jag la in en lång rutt på ca 800km och det visades riktigt fint med laddstopp och allt. Oavsett vad man gör på kartan så får man upp alla laddstationer och vilken effekt de har. Det är riktigt praktiskt.
De flesta ytor man tar på känns högkvalitativa, dock är jag mycket överraskad att solskyddet var i hårdplast. Ingen tyg eller Alcantara, det kändes billigt! T.o.m ioniq5 har tyg på solskyddet.
Bagaget har ett ganska stort utrymme under golvet, så totalt sett har man ganska mkt plats att packa på. Dock ingen frunk, kan inte ens öppna huven (den måste låsas upp på verkstad)
Baksätesplatsen var också ganska extrem, hur mkt plats som helst, dock typiskt högt elbilsgolv, tyvärr inga fotgarage som i Polestar2/Taycan/etron GT. På bilden sitter jag”bakom mig själv” i klassisk testsituation. Jag tror nästan barnen kan sträcka ut benen helt ut
1års leveranstid fick jag upplyst om.
Summa summarum en mkt trevlig bil, men för dyr tycker jag. Väntar med spänning på EQE, dock vet vi ju redan att den inte får lika praktisk bagagelucka utan vanlig sedanlucka.
Vet inte varför bilderna kommer upp och ner, brukar inte bli så för mig
Hade EQE fått samma baklucka så hade det nog inte varit en fråga ens men framtiden får utvisa vad det blir.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQS
Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Re: Mercedes EQS
Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Mercedes EQS
Ropade du hem den där på kvd igår och funderar på om du ska ta emot den?Legato skrev: ↑18 sep 2023 15:07Är det någon här i forumet som har en EQS och är ni i så fall nöjda? Är det något som verkligen sticker ut positivt bortsett från komforten? Vad är sämst med bilen?
Nu börjar ju även denna bil komma ner i pris på begagnatmarknaden och man blir ju mer och mer gubbe för varje år, så det börjar locka med en riktigt komfortabel motorvägskryssare
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Det du beskriver är ju tydligt hela Mercedes S klass, den är och kommer vara i en lika för dig själv, det här väl aldrig varit en sportbil utan är ju en riktig direktörslimmo.Off Grid Byggaren skrev: ↑05 nov 2021 18:20Provade en ganska standardutrustad EQS 450 idag.
Trevlig och exklusiv elbil med hög komfort och fantastisk räckvidd. 63 mil enligt GOM.
Den svävar fram över gupp och ojämnheter.
Kändes att det är en elbil för långkörare som vill ha komforten.
Ingen körglädje som i sportbilar, här åker man verkligen i bilen.
Tyvärr för dyr bil med min budget.
Får bli begagnad e-tron tills vidare.
Som en jäkla lyxkryssare på vägen, att dom sedan fick för sig att göra massa AMG modeller då bmw hade sin M7 och Audi S8 är ju bara fel, S klass är ju 99% bekvämlighet, den revs riktigt jämförbara sjukt nog är väl VW Phaeton
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Mercedes EQS
Ryktas om stora rabatter på EQx modellerna i Q4.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Mercedes EQS
Kan behövas mer än så med tanke på hur mkt de pumpat upp sina listpriser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
På EQA, EQB och EQE är det ju redan rejäla sänkningar som gäller året ut i Sverige. Känns som en lågoddsare att man gör det på EQS också, den är ju orimligt dyr just nu (både sedan och suv).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021