Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQS

Inlägg av vigge50 »

Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,20 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.

Här finns en hel del information

https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Anonymous FTW »

vigge50 skrev:
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.

Här finns en hel del information

https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Mercedes EQS

Inlägg av vigge50 »

Anonymous FTW skrev:
vigge50 skrev:
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.

Här finns en hel del information

https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"
Skrev visst fel, korrigerat
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

Ja dom har ju en riktigt bra historia kring luftmotstånd (och höga hastigheter) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

De presenterar en ny metod för att ladda:

Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.

The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Som elbil verkar den ändå rätt bra, har dock en känsla av att den kommer bli galet dyr (som nog sig bör eftersom det är en S-klass). Återstår också att se hur de gör med infotainmentsystemet, kommer det finnas Spotify, YouTube och Netflix inbyggt t.ex..

Tror nog dock det enda som får mig att välja denna framför en Model S skulle vara om den kommer med laglig nivå 3 självkörning inom EU (och Tesla inte börjar prata om det), inte bara Tyskland som de pratat om tidigare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
De presenterar en ny metod för att ladda:

Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.

The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
:lol: Shit om det kunde vara så enkelt....oh wait.....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Franz »

https://media.daimler.com/marsMediaSite ... xMDEy&rs=0

Kod: Markera allt

With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle.

* Modular drive concept for high overall performance and long range
  * EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version
  * The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption:
  * 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
  * The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
  * Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
  * WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration
  * Top speed limited to 210 km/h

Kod: Markera allt

* Modular battery concept
  * Possibility of over-the-air updates for the battery management system
  * 400-volt architecture
  * Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC)
    * With usable energy content of 90 or 107.8 kWh
    * With ten or twelve cell modules
    * With pouch or hard-case cells
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Franz skrev:

Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Skulle nog tro att WLTP hamnar på 77 mil, frågan är dock vad nya Model S LR hamnar på när den är testad och klar. Antingen har de gjort batteriet mindre i nya S eller så väntar de helt enkelt tills den är klar och de kan testa den innan de justerar räckvidden. Sen lär ju en EQS kosta som en Plaid+ så det vore ju inte konstigt om den slår en LR vad gäller räckvidd.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad. Jag tror EQS blir ett autobahnlok av rang och säkert populär hos tyskar med lite kött på plånboken. Själva kostnaden för laddning lär inte vara något problem för dessa personer, men det ser ju bra ut på samma sätt som när Tesla hade samma prismodell.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW

Undrar varför de inte går på 800 volt?

25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!
Är dock osäker på om det gäller i alla länder eller enbart för de som säljs i Tyskland. Återstår att se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Benz »

Franz skrev:
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... xMDEy&rs=0

Kod: Markera allt

With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle.

* Modular drive concept for high overall performance and long range
  * EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version
  * The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption:
  * 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
  * The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
  * Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
  * WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration
  * Top speed limited to 210 km/h

Kod: Markera allt

* Modular battery concept
  * Possibility of over-the-air updates for the battery management system
  * 400-volt architecture
  * Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC)
    * With usable energy content of 90 or 107.8 kWh
    * With ten or twelve cell modules
    * With pouch or hard-case cells
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Reagerade också på den delen, mycket märkligt.

Med 108 kWh netto så måste den dra 140Wh/km för att uppnå 770km. Känns aningen optimistiskt trots bra Cd-värde och front area.

Nått vi missar här eller hur får de ihop siffrorna?
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad innebär detta?

With pouch or hard-case cells

Pouch-celler brukar ju LG chem tillverka till bland annat Audi e-tron.

Men vad är hard-case cells?

Kan det innebära solid state batterier?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Zalman3 »

Off Grid Byggaren skrev:
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW

Undrar varför de inte går på 800 volt?

25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.

Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MrEarp »

22kw AC verkar vara standard på EQS också, säkert bra för många.
Film under färd skall komma om kunden köper till hyperscreen, kan ses i högra delen av hypersceen om bilen är vänsterstyrd, samt på skärmarna bak i bilen. 5G-modem finns ombord.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MrEarp »

Zalman3 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW

Undrar varför de inte går på 800 volt?

25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.

Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
MB förlitar sig på Ionity för laddning, där är 500A Max som också verkar vara bilens Max. Förmodligen ligger nominell spänning på batteriet kring 440V men har inte sett siffror på det.
Ryktas om 800V på EQS ”AMG” som kommer senare.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Zalman3 »

Film.
Shit happens! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Räcker bra för mig.

Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
Fredrik j
Inlägg: 10827
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Räcker bra för mig.

Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
Räcker för mig med.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Är väl bra att det kommer ett elektriskt alternativ till S-klassen men vad gammaldags det infotainmentsystemet verkade, känner på direkten att jag inte är i målgruppen för den bilen. Tur för då behöver jag väl inte ens överväga den, om nu det inte blir någon häftig nivå 3 självkörning som blir användbar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Jäklar vad nice den verkar vara, vilken lyxlimpa :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar