Mercedes EQS
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQS
Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,20 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Här finns en hel del information
https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Här finns en hel del information
https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Mercedes EQS
Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"vigge50 skrev:Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Här finns en hel del information
https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
Re: Mercedes EQS
Skrev visst fel, korrigeratAnonymous FTW skrev:Står till och med 0,20 där. "A world record. First production car with a cd value from 0.20"vigge50 skrev:Nu har Mercedes släppt en hel del ny information och ja, 0,21 i Cd värde är ju riktigt grymt. Det tillsammans med bland annat 108 kWh användbar kapacitet leder till en räckvidd på 770 km enligt WLTP. Garanti på 10 år och 25 000 mil gör batteriet är också trevligt.
Här finns en hel del information
https://electrek.co/2021/04/05/mercedes ... tery-pack/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQS
Ja dom har ju en riktigt bra historia kring luftmotstånd (och höga hastigheter)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQS
De presenterar en ny metod för att ladda:
Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.
The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.
The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mercedes EQS
Som elbil verkar den ändå rätt bra, har dock en känsla av att den kommer bli galet dyr (som nog sig bör eftersom det är en S-klass). Återstår också att se hur de gör med infotainmentsystemet, kommer det finnas Spotify, YouTube och Netflix inbyggt t.ex..
Tror nog dock det enda som får mig att välja denna framför en Model S skulle vara om den kommer med laglig nivå 3 självkörning inom EU (och Tesla inte börjar prata om det), inte bara Tyskland som de pratat om tidigare.
Tror nog dock det enda som får mig att välja denna framför en Model S skulle vara om den kommer med laglig nivå 3 självkörning inom EU (och Tesla inte börjar prata om det), inte bara Tyskland som de pratat om tidigare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQS
Shit om det kunde vara så enkelt....oh wait.....Off Grid Byggaren skrev:De presenterar en ny metod för att ladda:
Drive to the charging station, open the flap, insert the connector and the power starts to flow: this is how easy the charging process is with the EQS, thanks to Plug & Charge.
The new charging method is offered by Mercedes me Charge.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Mercedes EQS
https://media.daimler.com/marsMediaSite ... xMDEy&rs=0
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Kod: Markera allt
With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle.
* Modular drive concept for high overall performance and long range
* EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version
* The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption:
* 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km
* Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
* WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration
* Top speed limited to 210 km/h
Kod: Markera allt
* Modular battery concept
* Possibility of over-the-air updates for the battery management system
* 400-volt architecture
* Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC)
* With usable energy content of 90 or 107.8 kWh
* With ten or twelve cell modules
* With pouch or hard-case cells
Driver sajten Car.info
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mercedes EQS
Skulle nog tro att WLTP hamnar på 77 mil, frågan är dock vad nya Model S LR hamnar på när den är testad och klar. Antingen har de gjort batteriet mindre i nya S eller så väntar de helt enkelt tills den är klar och de kan testa den innan de justerar räckvidden. Sen lär ju en EQS kosta som en Plaid+ så det vore ju inte konstigt om den slår en LR vad gäller räckvidd.Franz skrev:
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.
Re: Mercedes EQS
Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad. Jag tror EQS blir ett autobahnlok av rang och säkert populär hos tyskar med lite kött på plånboken. Själva kostnaden för laddning lär inte vara något problem för dessa personer, men det ser ju bra ut på samma sätt som när Tesla hade samma prismodell.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!HelectriC skrev:Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQS
400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Re: Mercedes EQS
Är dock osäker på om det gäller i alla länder eller enbart för de som säljs i Tyskland. Återstår att se.martinot skrev:Ovanligt, men snyggt och bra marknadsföring!HelectriC skrev:Tydligen har man helt gratis bruk av ionity första året om man köper en EQS. Dvs både abonnemang OCH kWh-kostnad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Reagerade också på den delen, mycket märkligt.Franz skrev:https://media.daimler.com/marsMediaSite ... xMDEy&rs=0Kod: Markera allt
With an operating range of up to 770 kilometres (WLTP) and an output of up to 385 kW, the powertrain of the EQS also meets every expectation of a progressive saloon in the S-Class segment. All EQS models have an electric powertrain (eATS) at the rear axle, while the versions with 4MATIC also have an eATS at the front axle. * Modular drive concept for high overall performance and long range * EQS from Mercedes-EQ, with 245 to 385 kW plus an even more powerful performance version * The electrical consumption1 of the EQS 450+, NEDC: combined electrical consumption: * 19.1-16.0 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km * The electrical consumption1 of the EQS 580 4MATIC+, NEDC: combined electrical consumption: 20.0-16.9 kWh/100 km; combined CO2 emissions: 0 g/km * Max. torque transmission output: 568 Nm (EQS 450+) resp. 855 Nm (EQS 580 4MATIC) * WLTP ranges of up to 770 kilometres are possible depending on vehicle equipment and configuration * Top speed limited to 210 km/h
Vi kan alltså se att tillgängligt batteri är upp till 107,8 kWh. Vidare går det att se att i den enklare 450+ är förbrukningen i blandad körning mellan 1,60 och 1,91 kWh / mil enligt NEDC. Det ger oss räckvidder på 56,7 till 67,4 NEDC-mil. Hur kan man då skriva 77 mil? Ja, det står WLTP upp till 77 mil och det tolkar jag som att man tagit den lättaste WLTP-cykeln. Tänker jag helt galet nu eller får vi förbereda oss på helt andra siffror än vad som kommunicerats ut? Det är ju inte så att bilen verkar dålig på något sätt men det ser ju ut som att den först ger intryck av att slå vanliga Model S LR för att istället riskera att slåss med en Model 3 LR.Kod: Markera allt
* Modular battery concept * Possibility of over-the-air updates for the battery management system * 400-volt architecture * Two battery sizes depending on power and drive (rear or 4MATIC) * With usable energy content of 90 or 107.8 kWh * With ten or twelve cell modules * With pouch or hard-case cells
Med 108 kWh netto så måste den dra 140Wh/km för att uppnå 770km. Känns aningen optimistiskt trots bra Cd-värde och front area.
Nått vi missar här eller hur får de ihop siffrorna?
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Mercedes EQS
Vad innebär detta?
With pouch or hard-case cells
Pouch-celler brukar ju LG chem tillverka till bland annat Audi e-tron.
Men vad är hard-case cells?
Kan det innebära solid state batterier?
With pouch or hard-case cells
Pouch-celler brukar ju LG chem tillverka till bland annat Audi e-tron.
Men vad är hard-case cells?
Kan det innebära solid state batterier?
Re: Mercedes EQS
Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.Off Grid Byggaren skrev:400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.
Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
22kw AC verkar vara standard på EQS också, säkert bra för många.
Film under färd skall komma om kunden köper till hyperscreen, kan ses i högra delen av hypersceen om bilen är vänsterstyrd, samt på skärmarna bak i bilen. 5G-modem finns ombord.
Film under färd skall komma om kunden köper till hyperscreen, kan ses i högra delen av hypersceen om bilen är vänsterstyrd, samt på skärmarna bak i bilen. 5G-modem finns ombord.
Re: Mercedes EQS
MB förlitar sig på Ionity för laddning, där är 500A Max som också verkar vara bilens Max. Förmodligen ligger nominell spänning på batteriet kring 440V men har inte sett siffror på det.Zalman3 skrev:Lite dumt att gå på 400V om man klarar att ladda I 200kW.Off Grid Byggaren skrev:400 volt batterispänning. and a
fast-charging capacity of 200 kW
Undrar varför de inte går på 800 volt?
25 000 mil batterigaranti låter ju bra.
Mycket få laddare klarar 400V och 200kW.
De flesta 400V laddare maxar i praktiken på 175 kW.
Kan en Kia ladda I 800/400V och 232 kW.
Då borde Mercedes flaggskepp klara samma sak.
Ryktas om 800V på EQS ”AMG” som kommer senare.
Re: Mercedes EQS
Film.
Shit happens!
Shit happens!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Räcker bra för mig.Fredrik j skrev:Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
Re: Mercedes EQS
Räcker för mig med.MWall skrev:Räcker bra för mig.Fredrik j skrev:Top speed of 210km/h. Det kryper nedåt. Är det samling runt 180 tror ni?
Halvkombilucka är det på den också. Nice. Men den blir nog åt helsike för dyr.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mercedes EQS
Är väl bra att det kommer ett elektriskt alternativ till S-klassen men vad gammaldags det infotainmentsystemet verkade, känner på direkten att jag inte är i målgruppen för den bilen. Tur för då behöver jag väl inte ens överväga den, om nu det inte blir någon häftig nivå 3 självkörning som blir användbar.
Re: Mercedes EQS
Jäklar vad nice den verkar vara, vilken lyxlimpa
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14