Mercedes EQS
Moderator: Redaktion
Mercedes EQS
Vad vet vi och vad tror vi?
Själv kan jag tänka mig att den här stor potential att få allt som Tesla saknar. Dock så kommer man missa laddnätverket och att ligga i den digitala framkanten. Men man får säker komfort med Magic body control, ljudisolerad och lite andra saker också.
Den enda gissningen på pris jag sett är 96 tusd och uppåt, bara en gissning av en biltidning.
Men kan få en för 1,2 här i Sverige med lite utrustning OCH ett bra förmånsvärde då blir det ju svårt att motstå tror jag.
Själv kan jag tänka mig att den här stor potential att få allt som Tesla saknar. Dock så kommer man missa laddnätverket och att ligga i den digitala framkanten. Men man får säker komfort med Magic body control, ljudisolerad och lite andra saker också.
Den enda gissningen på pris jag sett är 96 tusd och uppåt, bara en gissning av en biltidning.
Men kan få en för 1,2 här i Sverige med lite utrustning OCH ett bra förmånsvärde då blir det ju svårt att motstå tror jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Tesla S kom 2012 och EQS skall väl snarast konkurrera mot ersättaren som ju ligger i faggorna.
Frågan är om Mercedes verkligen hunnit utveckla en specifik elbilsplattform och säkrat tillgången på batterier. Att sammansättningen och ljudisoleringen kommer att vara i toppklass är en självklarhet.
Frågan är om Mercedes verkligen hunnit utveckla en specifik elbilsplattform och säkrat tillgången på batterier. Att sammansättningen och ljudisoleringen kommer att vara i toppklass är en självklarhet.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQS
S350d's förmånsvärde är drygt 14' per månad. Om de använder den som jämförbar bil så blir det ju rätt saftigt förmånsvärde även med 10' rabatt/år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Mercedes EQS
Har för mig att Mercedes har sagt att de ska sätta en ny standard när det kommer till räckvidd, över 70 mil enligt WLTP. För att få till det så behöver de ett stort batteri och även jobba ner förbrukningen till rimliga nivåer.
Re: Mercedes EQS
en mercedes s-klass (eller EQS) kommer aldrig bli billig. Det är samma med Taycan, det är inga billiga bilar per definition. Det är knappast målet med bilarna heller. MB och Porsche har kunder som är villiga att betala för exklusivitet och upplevd kvalitet. Hade de blivit billiga, så hade den etablerade kundgruppen hoppat till ett annat märke.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Men model S är ju knappast någon som uppfattar som billig, sedan vad som man tycker är rimligt och billigt är ju lite olika från person till person. Vad jag inte tycker är billigt men som jag kanske ändå skulle kunna prioritera är typ 1,2 mkr och 10 tkr i förmånsvärde. Men jag skulle inte sätta några pengar på att man får en EQS för den pengen tyvärr.HelectriC skrev:en mercedes s-klass (eller EQS) kommer aldrig bli billig. Det är samma med Taycan, det är inga billiga bilar per definition. Det är knappast målet med bilarna heller. MB och Porsche har kunder som är villiga att betala för exklusivitet och upplevd kvalitet. Hade de blivit billiga, så hade den etablerade kundgruppen hoppat till ett annat märke.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Re: Mercedes EQS
Det är väl där i hoppet ligger för ett bra förmånsvärde. Minsta S-klasse med rimlig utrustning får man väl för typ 1,1 eller lite mindre om man tummar på utrustningen. Problemet med förmånsvärdet är väl om man måste välja till utrustning för typ 150 tkr eller mer, då stiger det ju fort.Verdi skrev:Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Pontus skrev:Det är väl där i hoppet ligger för ett bra förmånsvärde. Minsta S-klasse med rimlig utrustning får man väl för typ 1,1 eller lite mindre om man tummar på utrustningen. Problemet med förmånsvärdet är väl om man måste välja till utrustning för typ 150 tkr eller mer, då stiger det ju fort.Verdi skrev:Gör de den lite mindre än en S-klass så kanske de kan jämföra förmånsvärde mot en klassisk taxi-merca, E200d.
Vet inte hur Audi E-Tron lyckades få så lågt förmånsvärde. Den måste väl jämföras med en Q5 med minsta motorn, snarare än en Q7?
Ja, och där nånstans insåg jag att en EQC aldrig blir ett alternativ. Bättre att göra som en del gör (E-Tron, Mini Electric, Polestar 2, I-Pace osv) och erbjuda relativt prisvärda utrustningsnivåer. Ska man göra på klassiskt vis och betala för varenda tillägg separat så springer det iväg nåt grymt.
Här tror jag faktiskt BMW iX3 har en liten nisch. Den är billigare än konkurrenterna och har väldigt mycket utrustning som standard vilket håller ner förmånsvärdet.
Re: Mercedes EQS
Det verkar på något sätt finnas en lucka för att ha väldigt mycket standard utrustning på elbilar och att dom ändå jämförs med en naken motsvarande fossilbil när det gäller att sätta förmånsvärdet, eller är det bara jag som fått för mig det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Nej du tänker nog rätt men Mercedes har ju inte direkt lyckats med EQC och förmånsvärde. En bil med inprincip 0 rabatter och dyrt förmånsvärde. Den är dyrare i slutändan mot den större E-tronen.Pontus skrev:Det verkar på något sätt finnas en lucka för att ha väldigt mycket standard utrustning på elbilar och att dom ändå jämförs med en naken motsvarande fossilbil när det gäller att sätta förmånsvärdet, eller är det bara jag som fått för mig det?
Re: Mercedes EQS
https://www.motor1.com/news/464674/merc ... creen-eqs/Mercedes-Benz Unveils EQS Flagship EV’s MBUX Hyperscreen
Hyperscreen är dagens buzzword!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Re: Mercedes EQS
Så 100% blir 700km i räckvidd?macky skrev:Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
Störst dator?
https://electrek.co/2021/01/07/mercedes ... ric-sedan/
In terms of computing power behind those screens, the automaker said that the MBUX hyperscreen is powered by 8 CPU cores, 24-gigabyte RAM, and 46.4 GB per second RAM memory bandwidth.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes EQS
Bör det bli. Såg på ngn bild att bilen visade ett intervall av återstående räckvidd. 438 var mittenvärdet. Kolla bilden som bifogas så ser man att SoC är mitt emellan 50 och 75%.Zalman3 skrev:Så 100% blir 700km i räckvidd?macky skrev:Ser ut att vara ca 65% om man kollar den upplysta delen av mätaren.Zalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
Re: Mercedes EQS
En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
Re: Mercedes EQS
Kan bara hålla med om att UI är enormt rörigt. Jag var och hämtade en EQC idag som hyrbil för typ 2 veckor framåt. Alla dessa knapparZalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
En bra sak är dock att jag fick inloggning till appen även på hyrbilen. Nu ska vi bara se om jag får till regenereringen... har inte lyckats på 4 mil än
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.MrEarp skrev:En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Man ställer in regen med paddlarna bakom ratten.Pontus skrev:Kan bara hålla med om att UI är enormt rörigt. Jag var och hämtade en EQC idag som hyrbil för typ 2 veckor framåt. Alla dessa knapparZalman3 skrev:
Hoppas bara UI är bra.
Tycker EQC UI är rörigt.
438km i räckvidd vid 100%?
En bra sak är dock att jag fick inloggning till appen även på hyrbilen. Nu ska vi bara se om jag får till regenereringen... har inte lyckats på 4 mil än
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mercedes EQS
Har enormt svårt att tro att Model S kommer komma ens i närheten av en Merca S-klass i upplevd kvalitet och komfort.taliz skrev:Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.MrEarp skrev:En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Nä det är ju definitivt helt olika målgrupper.
Lite kul är det ju att MB verkar tro att de är först med finesser som Tesla har haft i många år...
Lite kul är det ju att MB verkar tro att de är först med finesser som Tesla har haft i många år...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Mercedes EQS
HelectriC skrev:Har enormt svårt att tro att Model S kommer komma ens i närheten av en Merca S-klass i upplevd kvalitet och komfort.taliz skrev:Om/när väl EQS släpps så är nya S ute sedan länge, som lär klå den på alla metrics.MrEarp skrev:En gång i tiden ägde Daimler 10% av Tesla, nu är hela Daimler värt ca 10% av Tesla...
Intressant nu om EQS kan sätta benchmark inom premium elbilar med 700km WLTP, 200kw+ laddning, full OTA med 5G, Hyperscreen.
Kanske är dags för Tesla att köpa 10% i Daimler?
(Well "hyperscreen" kommer nog ha flest tum, om det nu är viktigt. )
Man kan ju hoppas. De "metrics" som min S är tillräckligt bra för min del. Saknar andra saker mer. Sånt som Mercedes råkar vara duktiga på.