Nu är jag partisk som tipsar om min egna kombi (gör inte vi alla det? ) som är en E-klass diesel. Väldigt trevlig och bekväm bil som tar mycket bra med lastutrymme och trevlig långfärdsbil. Lite av vår "lastbil" i familjen. Är ju relativt eftertraktad och ganska lättsåld som bättre beg. (bra andrahandsvärde för sin klass/modell). Andra förslag är ju Skoda Superb Combi eller Volvo V90.lejon1 skrev:Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.
Mercedes EQS
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQS
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Mercedes EQS
Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Mercedes EQS
Det är brist både i råvaruledet, tillverkningsledet av underkomponenter och transportledet när vi pratar olika komponenter. Covid störde ut många sektorer samtidigt som efterfrågan inom många områden gick upp istället för ner som man hade planerat efter.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Att skala upp halvledarproduktion över fabrikernas max kan ta många år.
Re: Mercedes EQS
dessutom är det extrem brist på fraktkapacitet. Ex. frakt av en 20 fots container från Kina till Europa har gått från 2.500 USD til 20.000 USD. Helt galet!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Re: Mercedes EQS
Jag blir glad när ni skriver chip och inte chips, för jag tror det blir jädrans svårt att styra saker med friterade potatisskivor med sourcream-smak
Re: Mercedes EQS
Toyota är iofs ett publikt aktiebolag.Aida skrev:
Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Re: Mercedes EQS
Vet inte hur det är med de andra biltillverkarna, men Tesla avbokade iaf. inget. De har som alla påverkats, men de är en av de biltillverkare som lyckats bäst navigera runt problemet. De har tack vare sin snabba agila organisation snabbt kunnat byta ut vissa chip mot andra tillverkares. De har då snabbt konstruerat om kretskort och även skrivit om mjukvara/firmware för att kunna göra så.Aida skrev:Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Denna flexibilitet i organisation, som de stora konservativa biltillverkarna oftast inte har, har lett till att de kunnat hålla uppe både produktion och vinster. Medan många andra biltillverkare fått stänga nere produktion pga. komponentbrister rätt långa perioder, så har Tesla bara stängt ner totalt två dagars produktion under hela Corona/chip-krisen. Vilket är extremt bra jämfört med branschen i övrigt.
https://www.utilitydive.com/news/tesla- ... ge/604278/
https://www.motorbiscuit.com/tesla-avoid-chip-shortage/
https://electrek.co/2021/05/03/how-tesl ... -shortage/
https://www.theverge.com/2021/7/26/2259 ... -processor
I jämförelse så verkar både Mercedes och BMW drabbats mycket hårdare. Troligen pga. att de inte har stora laget som de största tillverkarna Toyota och VAG kanske har, men precis som de och nästan alla andra biltillverkare så förlitar de sig mycket på underleverantörer för både konstruktioner och mjukvara. De har därför inte den flexibilitet och agilitet som Tesla som gör alla mjukvara själva.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQS
Många kör ju med JIT istället för att hålla med eget lager.
Så dras flödet ner av transporterna, så funkar det inte längre och det blir stopp då JIT inte kan skyffla fram tillräckligt med delar i den ordning som "nån där uppe" bestämt ska vara..
Blev väl billigare mer JIT nu när man inte kan sälja sälja sälja utan folk måste vänta upp emot flera år på sina beställda bilar.
Så dras flödet ner av transporterna, så funkar det inte längre och det blir stopp då JIT inte kan skyffla fram tillräckligt med delar i den ordning som "nån där uppe" bestämt ska vara..
Blev väl billigare mer JIT nu när man inte kan sälja sälja sälja utan folk måste vänta upp emot flera år på sina beställda bilar.
martinot skrev:Vet inte hur det är med de andra biltillverkarna, men Tesla avbokade iaf. inget. De har som alla påverkats, men de är en av de biltillverkare som lyckats bäst navigera runt problemet. De har tack vare sin snabba agila organisation snabbt kunnat byta ut vissa chip mot andra tillverkares. De har då snabbt konstruerat om kretskort och även skrivit om mjukvara/firmware för att kunna göra så.Aida skrev:Det är ju bilfabrikanternas egna fel! De avbeställde sina leveranser av chip när covid slog till. Då blev chiptillverkarna förbannade. Sen ökade konsumtionen av hemelektronik rejält under covid. Många passade på att köpa ny tv och läsplattor när man ändå bara skulle sitta hemma… Sen när bilfabrikanterna ville beställa nytt när det visade sig att de inte behövde dra ner på produktionen och nu när världen drar igång igen så hamnar de längst bak i kön. Chipen till bilar är också inte särskilt avancerade (jämför nämnda elhiss gentemot en Samsung S20 mobiltelefon) varför chiptillverkarna inte tjänar lika mycket på chipen till bilar vilket blir ytterligare en anledning till att biltillverkarna hamnar längst bak i kön. Ytterligare försvårande är att bilar idag innehåller hundratals fler chip jämfört med bara en modellgeneration tillbaka samt att alltmer innehåller chip eller fler chip idag - såsom kylskåp och tvättmaskiner.heldiggrisen skrev:Hur f kan det fortfarande vara brist på halvledare?lejon1 skrev:Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an.
Funkar inte det kapitalistiska systemet?
Det är jo bara att producera fler?
Branden var för 5 månader sedan.
Eller finns det brist på någon råvara i tillägg?
Känns mycket skumt.
Toyota är som vanligt det lysande undantaget - är inget publikt aktiebolag med kortsiktiga vinstmål utan ägs av en familj som satsar långsiktigt - de avbokade ingenting utan lagrade istället eftersom de förutsåg detta (delvis erfarenheter från tidigare kriser såsom Fukushimakatastrofen då en chiptillverkares fabrik gick under). Men jag läste nu att deras lager också börjar sina så smått…
Denna flexibilitet i organisation, som de stora konservativa biltillverkarna oftast inte har, har lett till att de kunnat hålla uppe både produktion och vinster. Medan många andra biltillverkare fått stänga nere produktion pga. komponentbrister rätt långa perioder, så har Tesla bara stängt ner totalt två dagars produktion under hela Corona/chip-krisen. Vilket är extremt bra jämfört med branschen i övrigt.
https://www.utilitydive.com/news/tesla- ... ge/604278/
https://www.motorbiscuit.com/tesla-avoid-chip-shortage/
https://electrek.co/2021/05/03/how-tesl ... -shortage/
https://www.theverge.com/2021/7/26/2259 ... -processor
I jämförelse så verkar både Mercedes och BMW drabbats mycket hårdare. Troligen pga. att de inte har stora laget som de största tillverkarna Toyota och VAG kanske har, men precis som de och nästan alla andra biltillverkare så förlitar de sig mycket på underleverantörer för både konstruktioner och mjukvara. De har därför inte den flexibilitet och agilitet som Tesla som gör alla mjukvara själva.
Re: Mercedes EQS
Då har du inte träffat min dotter, det funkar grymt bra!Gargamel skrev:Jag blir glad när ni skriver chip och inte chips, för jag tror det blir jädrans svårt att styra saker med friterade potatisskivor med sourcream-smak
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Mercedes EQS
Man skall även komma ihåg att detta problem i förlängningen påverkar priserna på bilarna till oss konsumenter.
(Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.)
(Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQS
jag fick precis höjd föräkringspremie på bilen med 18% med motiveringen att det har blivit så hög fraktkostnad på reservdelar och långa leveranstider som leder till längre verkstadsuppehåll.
Nu ska jag byta försäkringbolag
Nu ska jag byta försäkringbolag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Re: Mercedes EQS
Skall se om jag hittar det (har fått det internt då jag jobbat i bilindustrin). Skall prova att googla lite på det, men det är rätt allmänt känt att det ligger däromkring.Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Nyfiken (om du inte har något emot att vara); Har du svårt att tro på siffrorna, eller är det något annat än skepsis som ligger bakom frågan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQS
Jag är också nyfiken. Ger en bättre förståelse för hur det går att tillverka billiga bilar, bara genom att minska elektriska komponenter. 20/40% beror väl på bilens pris antar jag. Storleken på bilen får mindre betydelsemartinot skrev:Skall se om jag hittar det (har fått det internt då jag jobbat i bilindustrin). Skall prova att googla lite på det, men det är rätt allmänt känt att det ligger däromkring.Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Nyfiken (om du inte har något emot att vara); Har du svårt att tro på siffrorna, eller är det något annat än skepsis som ligger bakom frågan?
Re: Mercedes EQS
Till ett som inte påverkas av hög fraktkostnad på reservdelar som leder till längre verkstadsuppehåll?HelectriC skrev:jag fick precis höjd föräkringspremie på bilen med 18% med motiveringen att det har blivit så hög fraktkostnad på reservdelar och långa leveranstider som leder till längre verkstadsuppehåll.
Nu ska jag byta försäkringbolag
Re: Mercedes EQS
till ett som ser förhållandet mellan hur ofta man har skador och hur mycket jag orsakar av de höjda kostnaderna.Fredrik j skrev:Till ett som inte påverkas av hög fraktkostnad på reservdelar som leder till längre verkstadsuppehåll?HelectriC skrev:jag fick precis höjd föräkringspremie på bilen med 18% med motiveringen att det har blivit så hög fraktkostnad på reservdelar och långa leveranstider som leder till längre verkstadsuppehåll.
Nu ska jag byta försäkringbolag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
https://www.caranddriver.com/features/a ... s-in-cars/Elof skrev:Källa på det?martinot skrev:Runt år 2010 så stod elektronikkomponenter för 20% av en bils totalkostnad, men idag så står det för i snitt närmare 40% av en bils totalkostnad.
Electronics Account for 40 Percent of the Cost of a New Car
No technology has so consistently and dramatically rebooted the car as the computer chip.
While individual chips may be cheap these days, the computer's significance is evident in just how many there are in a single car. Electronics are responsible for 40 percent of a new car's total cost.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Mercedes EQS
Fick ett mail om att man nu kan provköra EQS men länken i mailet fungerade inte. Någon som vet mer eller måste man ringa dom?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Mercedes EQS
Ska provköra på lördag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Mercedes EQS
Var å kikade på en i Lund. Dom har en svart 450 som demobil.
Tyvärr ser den inte bättre ut i verkligheten än på bild... men insidan är fin, ser bättre ut utan hyperscreen IMO.
Funderade på om jag skulle provköra, men det finns ju inte en chans att jag köper en ändå...
Tyvärr ser den inte bättre ut i verkligheten än på bild... men insidan är fin, ser bättre ut utan hyperscreen IMO.
Funderade på om jag skulle provköra, men det finns ju inte en chans att jag köper en ändå...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Mercedes EQS
Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Re: Mercedes EQS
kallekula skrev:Jag provade en sådan häromdagen. Tyckte inte det var något fel på utseendet. Tyst och fin, bra kvalitet. Infotaiment är ju som det är. Verkar bättre än tidigare MB-gränssnitt dock.
Däremot blev jag förvånad över litet baksäte med alldeles för kort höjd till golvet. Jag slog även huvudet i taket. Absolut ingen S-klasskänsla där.
Sedan var den rejält slö men det kan ju bero på att jag kör en MX Ludicrous till vardags.
EQS som SUV ser jag framemot att testa!
Helt enig. Baksätet är märkligt litet, känns krumt, utom möjligen knäutrymmet, men det spelar ingen roll när man sitter med knäna i pannan. Även framstolarna är alldeles för korta och mittkonsolen är enorm och stjäl oerhört mycket plats för högerbenet på ett för mig icke vilsamt sätt. Är också förvånad över känslan på panel och dörrsidor, kändes som en väldigt pappig plast. Däremot är ju åkkomfort och ljudnivå extraordinär. Har aldrig åkt så fint, men bilen osar gubbe på samma sätt som gamla taxi-mercor från 90-talet.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014