Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.

Boomervarning på mig men jag tycker verkligen "mjukvara" är mindre viktigt i en bil. För så lite som 10 år sen hade jag inte ens navigator eller ens en enda liten skärm i bilen. Jo, odometern var väl i nån slags digital form men det var det enda. Grovpixlig "skärm" på max 1 tum. Det gick bra det med. Körde till Österrike, Holland osv. Hade en lös navigator från TomTom som jag kunde sätta upp med sugpropp om jag körde där jag inte hittade. Den hade även varning för köer osv. Var en antenn för radio som tog emot sån information. Fungerade bättre än Teslas navigator faktiskt. Vet inte hur många konstiga smågator Teslan visade in oss på när vi körde till Spanien. Låt oss säga att vi fick se mer av Hamburg och Lyon än vad vi tänkt. :lol: Var ändå lite trevligt. Fick åka precis utanför Volksparkstadion i Hamburg t ex.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
Den här i AMG version ska bli riktigt spännande att få prova. Beroende på pris så tror jag nog många gamla Model S ägare kan tänka sig en lyxig tysk, jag kan definitivt. För mig är SuC inte alls så viktigt då jag inte åker långt, och kostar det ändå som konkurrenterna i pris så klarar man nog sig med Ionity. Såklart för de som kör fjällen och t/r Europa varje år så är ju SuC magiskt.

Europa-trippen funkar nog bra med en EQS också. Fjällresan kan bli krångligare men räckvidden är ju oerhört generös så det bör räcka med ett stopp.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Mercedes EQS

Inlägg av spacecoin »

dd88 skrev:
Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Det beror ju på vad man menar med mjukvara.
Att få infotainmentsystem och gpsnav att inte se ut som Windows Media Player anno 2005 är ju kanske inte så svårt.

OTA och det underliggande OS är ju en helt annan femma.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
dd88 skrev:
Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Det beror ju på vad man menar med mjukvara.
Att få infotainmentsystem och gpsnav att inte se ut som Windows Media Player anno 2005 är ju kanske inte så svårt.

OTA och det underliggande OS är ju en helt annan femma.

Slipper jag åka smågator genom miljonstäder så tar jag vilken font som helst. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

Har det släppts några priser på den?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

backe skrev:
Har det släppts några priser på den?
Nej inte direkt. Men "Expected to cost form £80,000" i UK. Det är 927 tusen SEK. Men allt är dyrare i Sverige så räkna med att den börjar norr om miljonen. 1,3-1,5 för en "normalt" utrustad.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/ ... lease-date
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Mercedes EQS

Inlägg av backe »

MWall skrev:
backe skrev:
Har det släppts några priser på den?
Nej inte direkt. Men "Expected to cost form £80,000" i UK. Det är 927 tusen SEK. Men allt är dyrare i Sverige så räkna med att den börjar norr om miljonen. 1,3-1,5 för en "normalt" utrustad.

https://www.carwow.co.uk/mercedes/news/ ... lease-date

Även om det är mycket pengar så låter det ändå ok då det ändå är en s-klass, sen om den är bra får man väl vänta och se, men han på autogefuhl verkade gilla prototypen han körde.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl rimligt och tro att det här är en försmak om teknik som ramlar nedåt i klasserna så småningom? Både E-klass och C-klass borde ju ärva en del teknik från EQS.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Tror ni man kom hoppas på provkörning i Juli?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av HelectriC »

Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Detta bådar ju verkligen gott för kommande EQE. Den borde ju ärva ganska mycket från EQS men i ett aningen mer hanterligt format. Köra runt i 5,2m megabil är inget jag önskar.
Om dom kan modernisera MBUX och fixa OTA med bara...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Bjelke skrev:
martinot skrev:
dd88 skrev:
Finns det någon större amerikansk tillverkare som är känd för sin byggkvalité?

Tror med att bra mjukvara är svårare att få till, men man tycker ju att amerikanarna borde ha lärt sig att bygga bilar med bra standard vid det här laget.
Inte som jag känner till eller kört. Inte ens Hummer (som jag har en polare som har), har speciellt hög byggkvalitet. Även om de är driftssäkra bilar.

Tror en del ligger i kulturen. Hitintills så har det varit kulturer som finns i Tyskland och Japan som varit bäst och mest gynnsamt för även goda företagskulturer och motivation till hög kvalitet (och även vi i Sverige är inte långt efter, och också mycket bra).

Kina kan ibland producera saker med kvalitet (och även skit i andra ändan av spektrat), men då kommer det mer från sträng management, med hot och piska (inte lika naturligt från kulturen hos medarbetarna).

I USA kan de vara mycket innovative och skapa mycket ny teknik och affärsidéer (på ett bättre sätt än de flesta andra ställen i världen), så bra klimat på det sättet gällande innovationskultur (man vågar även chansa och göra mer fel än i Europa/Japan), men den naturliga kvaliteten gällande tillverkning finns inte alls i den amerikanska kulturen. Därav att jag ser "Made in USA" som mer negativt än positivt.
Solklart ligger det i kulturen i amerikat men man blir ju lite förvånad ändå eftersom Elon stod och sa att dom skulle
bli världsledande på just sånt som byggkvalitet osv... och det var väl typ för 3 år sedan nu eller nåt...
Elonår = hundår. Du får ta det ggr 7! :lol:
:lol: Ja så är det ju förstås... vilket årtionde som helst så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Segelflygaren skrev:
Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Tycker du har en poäng där.

Skall bli intressant att se hur långt, eller hur lite, de lyckas lyfta med Berlin när de fått den intrimmad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Ja, viss förbättring kan man alltid hoppas på!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror det framförallt är tre faktorer som avgör kvalitet på bilar.
1. Konstruktionen och möjligheter av stabilt kunna producera artiklar.
2. Organisation i fabriken. Felåterföring och åtgärder.
3. Personalen.

När det gäller nummer 3 har inte västeuropa en automatisk fördel. Det gäller att inte få för många 20-åringar ”mellan utbildningar”. Då blir 2 än viktigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mercedes EQS

Inlägg av taliz »

Segelflygaren skrev:
Alla här verkar tro att det går mycket snabbare att förbättra byggkvalitet än mjukvara.
Jag tror att det är precis tvärt om. Dels kan man titta på historien. Hur lång tid har det tagit för alla etablerade tillverkare att nå dit man är idag med byggkvaliteten. Teslas byggkvalitet har knappt förbättrats sedan 2014 när jag köpte min första S. Gällande mjukvaran så är det bara under de senaste åren som de etablerade tillverkarna ens sysslat med denna själva, tidigare var det alltid underleverantörer som gjorde det jobbet.
Dom har inte haft något incitament att få allt perfekt, de säljer ju alla bilar de tillverkar.
När det inte längre är fallet så kommer de tvingas bli bättre.
Men nog har de blivit bättre, det är ju väldigt lite driftsproblem med bilarna numera. Det är ju främst QA de saknar, lite för många bilar har kosmetiska defekter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Segelflygaren »

Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Mercedes EQS

Inlägg av martinot »

Segelflygaren skrev:
Jag har kanske varit otydlig, men det är den upplevda kvaliteten jag syftar på, och jag har totalt haft 6 st Teslor sedan 2014. Min upplevda uppfattning är att den upplevda kvaliteten inte förbättrats under dessa år. Har sedan i somras även en Taycan, och kvalitetskänslan i den är i en helt annan division, dock ligger man efter mjukvarumässigt.
Taycan och e-tron GT är ju det närmaste för mig att byta till, om jag skulle våga lämna Tesla-träsket, och hållhaken med mjukvara/SuC. Grymt fina bilar! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Pontus »

Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mercedes EQS

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
Skulle säga osannolikt, det enda jag hört om priserna är att den ska börja på typ samma som en S-klass. Gissningsvis för det mindre batteriet, skulle räkna med att den börjar på 1.1 mille faktiskt. Okej utrustad med stort batteri lär hamna på 1.3-1.4.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mercedes EQS

Inlägg av MWall »

Pontus skrev:
Jag hörde i en genomgång att baspriset skulle vara 80 keuro för den bakhjulsdrivna och att luftfjädring är standard med avläsning av vägen samt att 108 kWh är standard från början, om alla dessa sammanfaller är jag lite osäker på dock. Men tror ni man kan få en okej utrustad bakhjulsdriven EQS för 1.1 mkr?
Jag är också osäker på förmånsvärdet med de nya beräkningarna men jag får det till ca 9.500 - 10.000 kr med det angivna priset, kan det stämma?

Med snabbt överslag så ger det ungefär en kostnad på 7 tkr i månaden av skattade pengar. Förutsatt att jag inte gjort någon tankevurpa så låter det lockande ;)
7 tusen låter lite med så pass högt förmånsvärde och dyr bil. Min Model S kostade ungefär lika mycket när det begav sig men har haft ett ganska mycket lägre förmånsvärde. Med 50% restvärde har den kostat mig ca 11'/mån i privata pengar.

Har du kanske räknat bort 20% första förhöjd?
Skriv svar