Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det jag påpekade var att exakt samma avgifter i två olika samhällen får olika konsekvenser.TobbeTesla skrev:Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.Fredrik j skrev:Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Politikerna tänker nog lite på att de vill ha några väljare kvar..LarsL skrev:Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Dessutom är utbudet av bilar för begränsat och de blir troligen problem med volymerna även om vi säger att de finns modeller nog.
Sen håller jag i grunden med om att övergången ska ske men de sker inte över natten hur mycket man än önskar. De är bara en lite klick människor här som tycker de är så enkelt men verkligheten är att elbilen är för dyr idag och samhället för beroende av bilar för att bara öka priset..
Men visst en lokal skatt på alla bilar i Stockholm och Göteborg om du jobbar i stan vore ju rätt kanske men inte så genomförbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Troligtvis begriper regeringen, även utan Volvos lobbyister, vad det skulle innebära att snabbt rycka mattan för svenska arbetstillfällen. Det behöver göras stegvis.LarsL skrev:Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Vad menar du? Volvos satsning på laddhybrider är väl ett resultat av svenska tjänstebilsregler?LarsL skrev:Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Har Volvo protesterat mot ett förbud mot försäljning av ICE-bilar om 10år?
https://www.expressen.se/gt/volvo-cars- ... nsinbilar/
Hade man förbjudit ICE-bilar 1 juli i år hade Volvo naturligtvis protesterat. Regeringen behöver dock inte hjälp från lobbyister för att förstå hur korkat det är.
Personligen tror jag att ICE-bilar kommer förbjudas efter efterfrågan försvunnit.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Så våra politiker har tänkt i 10 år och nu ska Volvo lösa de över natten eller vad är de du vill säga..LarsL skrev:Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Antar Volvo önskar tydlighet och när saker ska ändras men med gott om tid./ framförhållning för att klara ställa om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.
Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.LarsL skrev:Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.
Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Volvo har varit naiva!chaffis75 skrev:Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.
På vilket sätt hjälper skatten på elbilar och el elbilarnas framtid? Ja, allt bör ju beskattas lite så att vi kan hålla igång samhället på den nivå vill ha det. Därför tror jag också att Norge snart kommer införa moms på elbilar också.