Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En ljusglimt!
Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.TiborBlomhall skrev:En ljusglimt!
Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.
https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det blev tyvärr inte ens ett förslag av det. Dök bara upp som en diskussionsidé vad jag förstått, inte som konkret förslag som ska behandlas.Mickep skrev:Hur blir det med eu förslaget(?) att slopa momsen på elbilar?
Hur skulle det påverka? då kan man köpa bil i tyskland importera (och sedan kräva bonuspengar)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?Zalman3 skrev:Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.TiborBlomhall skrev:En ljusglimt!
Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.
https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej. Inte om man importerar en ny.heldiggrisen skrev:Får man verkligen ta del av tysk elbilsstöd vid import?Zalman3 skrev:Jag tror att 2021 så kommer importen av elbilar från exempelvis Tyskland visa överstiga exporten till Norge.TiborBlomhall skrev:En ljusglimt!
Remissinstanserna kritiska mot förslaget som ska stoppa elbilsexport:
https://elbilen.se/nyheter/remissinstan ... bilexport/
EDIT:
44 elbilar kostar under 40.000 euro i Tyskland.
Med 9000 euro i elbilsstöd är man nere på 31.000 euro.
https://ev-database.de/vergleich/neue-b ... g:number=9
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Det är många som har mejlat oss angående ändringen i kostnaden för förmånsbilar och att det riskerar att få en negativ inverkan på miljön, då vissa som privat inte har möjlighet att köra en miljöbil nu kan göra det. Vi förstår din angelägenhet, och tackar för ditt engagemang för klimatet!
Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
Vi är dock medvetna om att bilen i vissa fall är nödvändig och att alla inte har tillgång till kollektivtrafik eller gång/cykel. Det kommer fortfarande en tydlig miljöstyrning kvar i förmånsbeskattningen i form av den nedsättning som innebär att nybilspriset för miljöanpassade bilar vid beräkningen ska sättas ned till nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil. Den relativa kostnaden av att inneha en miljöanpassad förmånsbil i förhållande till en konventionell (diesel- eller bensindriven) förmånsbil påverkas alltså inte av förslaget.
Att den tidsbegränsade nedsättningen för vissa miljöanpassade bilar löper ut vid årsskiftet följer av redan befintligt regelverk och påverkas inte av det kommande förslaget om justerad schablonberäkning. Nedsättningen infördes 2002 som en tillfällig nedsättning och har sedan dess förlängts flera gånger. Det finns anledning att återkommande se över samtliga subventioner av nybilsinköp för att säkerställa att de är ändamålsenliga.
Det är också viktigt att notera att endast förmånsbilar som registreras efter lagens ikraftträdande omfattas. Det innebär att förmånstagare och förmånsgivare som redan har förbundit sig för en specifik bil ges förutsättningar att framöver agera utifrån den justerade förmånsberäkningen.
Förslaget genomförs som del av den kraftfulla gröna skatteväxling där höjda miljöskatter växlas mot sänkt skatt på jobb och företagande, och vår bedömning är att denna åtgärd kommer minska de som åker bil till och från jobbet. Detta minskar utsläpp och frigör plats till kollektivtrafik. Andelen miljöbilar i bilflottan hoppas vi kunna öka genom reformer som till exempel bonus-malus och konverteringsbonusen, men det är viktigt att ha i åtanke att det är viktigt att bilåkandet på det stora hela minskar för klimatets skull.
Som alla nya politiska förslag och reformer måste det undersökas och utvärderas, och om det bedöms att det istället skulle ha en negativ påverkan för miljön måste vi ändra förslaget utefter.
Önskar dig en trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Miljöpartiet de gröna
www.mp.se
Nu. Klimatet kan inte vänta.
-
- Inlägg: 505
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Trodde man skulle undvika kollektivtrafik pga cov19..
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Miljöpartiet har svårt att ta till sig att samma person faktiskt kan vara både bilist, kollektivåkare, fotgängare eller cyklist lite beroende på situation. Dom tror det är fyra olika grupper av människor.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Detta är ju fel!! Ren och skär lögn!! Fan vad arg jag blir. Visa mig den kalkylen som resulterar i att staten får mindre pengar i fickan av att det köps en bil på ett företag mot om den köps av en privatperson?? Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Motiveringen till ändringen är att som schablonen för värdering av bilförmån är utformad i dag innebär den att förmånsvärdet för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Det får som följd att bilförmån gynnas skattemässigt i förhållande till kontantlön och i förhållande till att äga motsvarande bil privat. Detta innebär att skattesystemet idag premierar bilar i förhållande till andra varor och tjänster, vilket missgynnar överflyttningen av resor till kollektivtrafik, gång och cykel. Att åka kollektivt, gå eller cykla är fortfarande det i särklass bästa för miljön, och när Sverige ställer om kan vi inte premiera bilar över dessa färdsätt.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Varför inte göra det hela ärligare från MP, och passa på att införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på?Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja exakt så känner man när man läser detta....!!!!martinot skrev:Varför inte göra det hela ärligare från MP, och införa en speciell skatt för att vara man, och en extra skatt för alla som bor i Storstadsregioner, när de ändå håller på?Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Tack för ditt mejl. Ursäkta att vårt svar har dröjt.
Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män. Medelinkomsten var ca 50 000 kr och tre av fyra hade en månadsinkomst över 40 000 kr. Ca 52 procent av bilförmånsinnehavarna fanns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö (vilket kan jämföras med att 40 procent av befolkningen bor i dessa regioner). Möjligheterna att åka kollektivt, gå och cykla är goda i dessa regioner och det måste premieras över att åka bil när samhället ska ställa om.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
What? Drabbar någon? Förstår faktiskt inte vad du menar.Banane skrev:Jag har svårt att se att det drabbar någon att hen väljer en elbil för 800' istället för en dieselbil för 400' till ungefär samma månadskostnad.
Jag sa faktiskt lite vettiga, inte helt vettiga.martinot skrev:
Du glömmer ju bort det viktigaste; genusperspektivet. Var har du det någonstans, och vad tänker du göra åt det?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast nu handlar denna tråd om miljöbonusen. Tjänstebilar har en annan tråd. F.ö. tycker jag att man borde lägga ned systemet med förmånsbilar helt.OfarligTesla skrev:Kontentan är väl snarare att de verkar för en gångs skull vara lite vettiga. De tycker helt enkelt inte att en massa relativt välbetalda personer (med överrepresentation i storstadsregionerna) skall få ta ut bilar istället för lön för att slippa skatta lika mycket. Nu är jag ingen större förespråkare för skatt i allmänhet men jag ser inte varför det skulle vara lägre skatt på att få ut lönen som bil istället för som lön, annars skulle vi kunna utvidga det till att allt som arbetsgivaren ger istället för lön har lägre skatt men om det bara är bilar är det mindre skevt.Banane skrev:Mailade Mp för en tid sedan. Fick svar idag. Kontentan är väl att de inte gillar bilar alls.
Vill vi se till att det kommer ut fler elbilar på marknaden skall vi istället vurma för subventioner vid köp av elbilar oberoende av vem som köper den, inte att lön i form av bil skall beskattas lägre än lön i form av SEK.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det kostar dig dock ingenting. Det är bara missunsamt. Är bra som det kommer ut fler elbilar på begagnatmarknaden så småningom.Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning, att någon skulle komma undan med hälften av kostnaden är rent hittepå.Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld