Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
När ska man beställa för att vara säker på att tillverkningsår 2021? Gäller TM3 med anledning av det lägre förmånsvärdet
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En liten respit, iaf. Regeringen backar efter massiv kritik.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.di.se/bil/efter-kritikstorm ... r-bromsas/Efter kritikstormen – förslag om bonusbilar bromsas
Regeringens förslag för att stoppa exporten av klimatbonusbilar görs om efter den massiva kritiken. Det blir inget införande vid årsskiftet.
”Vi behöver göra en ny analys”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola?
Bra iaf
Bra iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Eller kanske nån som gått livets hårda skola?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Dom glömde att skriva konsekvensanalys
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Gäller inte 60k tillsvidare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag har ändå tolkat det som att 70k gäller från 1 april men att delen med ”export straffet 5 år” tagits bort.mati skrev:Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
Hittar inte mkt i ämnet dock
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... riksdagen/
Så jag förstår helt klart resonemanget, att skjuta någon månad eller två på leveransen för att spara 10tkr gör man ju gärna.
Likadant ganska skönt att få bilen i april och inte behöva tänka på vinterdäck på ett halvår (nu när Tesla skapat ett TPMS-problem)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...Mickep skrev:En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Läser här:
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/
Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/
Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.renes skrev:Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...Fredrik j skrev:Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det blir ju krystat eftersom det ju är saker du själv styr över.renes skrev:Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...Fredrik j skrev:Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.renes skrev:Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Norge gör uppenbarligen något som funkar, över hälften av alla nya bilar som såldes 2020 var elbilar.
https://www.engadget.com/evs-outsell-tr ... 46618.html
https://www.engadget.com/evs-outsell-tr ... 46618.html
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.
Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Personligen tycker jag man borde göra nyköp av fossila bilar ekonomiskt helt oförsvarbart.Jerka skrev:Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.
Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
+1 på den. Gör vad ni vill, men lämna klara besked vad som gäller. Inga skattehöjningar på befintliga elbilar, så som skedde 1/1. Inga idiotiska ändringar som sedan sågas i alla remissinstanser. Inga ändringar i sista minuten. Inga dubbla budskap.Jerka skrev:Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Jag vill kunna planera för mitt nästa bilköp och jag vill veta vad bilen kommer att kosta mig under hela ägandetiden. I nuläget vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer skaffa elbil nästa gång jag byter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 394
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.Fredrik j skrev:Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.LarsL skrev:Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.