Om du tittar på telefoner så betalar du kanske lite mer idag dubbelt så mycket idag för en Iphone än du gjorde 2005 för en Nokia men får å andra sidan en helt 200 ggr mer funktionalitet och så länge många elbilar idag inte ens erbjuder samma funktion som en ”vanlig” bil så lär det ju dröja. Är fantasktikt nöjd med min X och har ingen lust att byta men även om jag kanske betalar mindre för den, än vad jag skulle för en jämförbar bil som AMG GLE ex. så skulle jag ändå byta direkt om priset var detsamma eftersom jag inte tycker att det var värt dom pengarna dvs vad en AMG kostar TCO.Fredrik j skrev:Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?Verdi skrev:Fredrik j skrev:Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nu orkade jag inte genom hela tråden....
Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?
Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nu verkar det ju inte bli av, men en privatbil kan också exporteras av någon annan anledning än momsvinst, första ägaren skulle ändå ha blivit återbetalningsskyldig av bonus. Min gamla Audi A4 verkar gå i Baltikum numera. Bilhandeln rör sig över gränserna.
Elbilist sedan 2014
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?chaffis75 skrev:Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
1/1 ska det nog inte vara någon ändring. Ändringen är planerad till den 1/4, vad det nu blir för något.wcarlsson skrev:Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?chaffis75 skrev:Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.ville9 skrev:Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Från och med 1 januari ökar förmånsbeskattningen på miljöbilar.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Enligt transportstyrelsen gäller bara det nuvarande bonus malus system till 31/12 2020: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/mikebike skrev:Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.ville9 skrev:Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Men den informationen kanske inte är aktuell?Vem får bonus?
Du kan få bonus om du har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
När ska man beställa för att vara säker på att tillverkningsår 2021? Gäller TM3 med anledning av det lägre förmånsvärdet
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En liten respit, iaf. Regeringen backar efter massiv kritik.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.di.se/bil/efter-kritikstorm ... r-bromsas/Efter kritikstormen – förslag om bonusbilar bromsas
Regeringens förslag för att stoppa exporten av klimatbonusbilar görs om efter den massiva kritiken. Det blir inget införande vid årsskiftet.
”Vi behöver göra en ny analys”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola?
Bra iaf
Bra iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Eller kanske nån som gått livets hårda skola?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Dom glömde att skriva konsekvensanalys
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Gäller inte 60k tillsvidare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jag har ändå tolkat det som att 70k gäller från 1 april men att delen med ”export straffet 5 år” tagits bort.mati skrev:Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.taliz skrev:Gäller inte 60k tillsvidare?
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
Hittar inte mkt i ämnet dock
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... riksdagen/
Så jag förstår helt klart resonemanget, att skjuta någon månad eller två på leveransen för att spara 10tkr gör man ju gärna.
Likadant ganska skönt att få bilen i april och inte behöva tänka på vinterdäck på ett halvår (nu när Tesla skapat ett TPMS-problem)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...Mickep skrev:En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Läser här:
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/
Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/
Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.renes skrev:Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.Fredrik j skrev:En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.Mickep skrev:Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.Fredrik j skrev:Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"