Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

wcarlsson
Inlägg: 114
Blev medlem: 15 jun 2020 15:45

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av wcarlsson »

När ska man beställa för att vara säker på att tillverkningsår 2021? Gäller TM3 med anledning av det lägre förmånsvärdet
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

En liten respit, iaf. Regeringen backar efter massiv kritik.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
Efter kritikstormen – förslag om bonusbilar bromsas

Regeringens förslag för att stoppa exporten av klimatbonusbilar görs om efter den massiva kritiken. Det blir inget införande vid årsskiftet.

”Vi behöver göra en ny analys”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet.
https://www.di.se/bil/efter-kritikstorm ... r-bromsas/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Bjelke »

Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola? :lol:
Bra iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

Eller kanske nån som gått livets hårda skola? :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Bjelke »

Dom glömde att skriva konsekvensanalys :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14506
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av taliz »

Gäller inte 60k tillsvidare?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Gäller inte 60k tillsvidare?
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av ville9 »

mati skrev:
taliz skrev:
Gäller inte 60k tillsvidare?
Så har jag också uppfattat det. Hela förslaget har väl sågats, och därmed är också 70k-bonusen borta.
Men f ö håller jag med. Det är mycket svajigt läge just nu för att köpa elbil, både för företag samt privatpersoner. Samtidigt är det kanske en bra idé att passa på så länge de gamla reglerna fortfarande gäller.
Jag har ändå tolkat det som att 70k gäller från 1 april men att delen med ”export straffet 5 år” tagits bort.

Hittar inte mkt i ämnet dock
https://www.regeringen.se/artiklar/2020 ... riksdagen/

Så jag förstår helt klart resonemanget, att skjuta någon månad eller två på leveransen för att spara 10tkr gör man ju gärna.
Likadant ganska skönt att få bilen i april och inte behöva tänka på vinterdäck på ett halvår (nu när Tesla skapat ett TPMS-problem)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Mickep »

Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
Tror dock att det behövs göras något för att förhindra att bilar exporteras (de behövs på beg marknaden, och priserna måste ned)
Vi har också sett att de som säljer har höjt priset med [exakt] samma summa som bonusen höjts, så det är något man måste förhindra.
Vissa ser återbetalningskravet på första ägaren som negativt men om vi kan tänka vad det skulle innebära om enbart företagare (som ofta moms-fifflar i vilket fall) drabbades av det -> viljan att exportera skulle minska dvs bilen behålls längre (bra för miljön). leasing företagen kan leasa om efter 3 år dvs man får 2 år till med en bil som har 50% av värdet avbetalt. vilket innebär att det kommer bli fler som leasar, det kommer bli mer populärt, beg köp kommer bli efter 5 år (fast då kan bilen fortfarande exporteras så det kanske inte hjälper). begagnat köparna blir lurade i vilket fall.
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Förslag:
En skrotningspremie på ca 30-40 kkr. (för att få bort fossilbilarna och förhindra att de lämnas åt sitt öde).
En pant på 10 000 på begagnade fossilbilar (både privat och bilbolag) skall betalas av den som säljer/köper, ses som en adminavgift vid ägarbyte. (fås tillbaka vid avställning/skrotning). Även elbilar bör ha en pant. (återvinning av batteri är något sverige säger sig vara i framkant på)
Momsen blir kvar på fossilbilar men nya elblar får en sänkning med 16%. Det bli en lyxmoms på bilar över 600 000.(den del som överstiger det beloppet) vilket innebär att en bil på 500 000 blir 80 000 kr billigare.9% moms behövs för statskassan.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.

Mickep skrev:
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av ville9 »

Läser här:
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/

Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...
Det blir ju krystat eftersom det ju är saker du själv styr över.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Norge gör uppenbarligen något som funkar, över hälften av alla nya bilar som såldes 2020 var elbilar.
https://www.engadget.com/evs-outsell-tr ... 46618.html
Jerka
Inlägg: 937
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerka »

Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Jerka skrev:
Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Personligen tycker jag man borde göra nyköp av fossila bilar ekonomiskt helt oförsvarbart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
+1 på den. Gör vad ni vill, men lämna klara besked vad som gäller. Inga skattehöjningar på befintliga elbilar, så som skedde 1/1. Inga idiotiska ändringar som sedan sågas i alla remissinstanser. Inga ändringar i sista minuten. Inga dubbla budskap.
Jag vill kunna planera för mitt nästa bilköp och jag vill veta vad bilen kommer att kosta mig under hela ägandetiden. I nuläget vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer skaffa elbil nästa gång jag byter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Fredrik j
Inlägg: 10814
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.
Skriv svar