Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.

Mickep skrev:
En momssänkning kanske skulle vara det bästa då det blir en naturligt hinder då moms måste in när den säljs utanför eu (dvs norge, england). Givetvis så måste man ha någon för av lyxskatt på de dyraste bilerna (dvs de som kostar över 500-600 0000), för att det man vill få bort är bruksbilarna som används och slits inte att belöna högavlönades nöjesresor till kontinenten.
Det sätter väl vänstertrafiken stopp för...
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av ville9 »

Läser här:
https://alltomelbil.se/detta-galler-202 ... laddboxar/

Jag tolkar det som att 70tkr gäller i bonus från 1 april.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Hade gärna sett 100 000 i bonus. men om man ser 70 000 mot att riskera att måsta betala tillbaka ifall tredje person exporterar bilen är de 10 extra värt det? (vad händer om den stjäls?)
En bil som stjäls och försvinner exporteras ju inte officiellt.
Nej, men den avregistreras utan att skrotas och det var väl kriteriet som man föreslog.
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden. Men förslaget med återbetalningsskyldighet är väl på väg att självdö i utredning? Dela ut bonusen i samband med vägskatten varje år tycker jag skulle vara bra.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
Skulle det innebära en kostnad för ägaren borde det ju täckas av stöldförsäkringen eftersom den ju är en direkt konsekvens av stölden.
Det där tror jag man bör titta närmare på. Många försäkringar utesluter ju ersättning för indirekta kostnader pga stölden och frågan är om detta är en sådan indirekt kostnad.

Å andra sidan har man dumpat hela idén, så just försäkringsfrågan behöver kanske inte redas ut nu.
Tycker det borde bli som t.ex. parkeringsböter/vägavgifter medans bilen är anmäld stulen. Betalar inte försäkringen sånt? Har aldrig tänkt på det.
Det vet jag inte heller svaret på, men jag tänkte mer följdkostnader som t.ex. att du inte kan ta ett erbjudet jobb eftersom du inte har bilen i tid, eller att du fortsätter att betala på en parkeringsplats du inte kan utnyttja men inte heller säga upp utan vidare. Eller andra krystade exempel...
Det blir ju krystat eftersom det ju är saker du själv styr över.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Norge gör uppenbarligen något som funkar, över hälften av alla nya bilar som såldes 2020 var elbilar.
https://www.engadget.com/evs-outsell-tr ... 46618.html
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerka »

Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Jerka skrev:
Norge har pressat upp antalet sålda elbilar till artificiellt höga nivåer. Det är jättebra på så sätt att de har sponsrat, ja rentav kickstartat elbilsrevolutionen för alla oss andra. Jag tror dock att grundproblemet är att det fortfarande finns för få elbilsmodeller och att de är för dyra i förhållande till det man får. Att subventionera elbilarna kommer leda till en ökning, men det är ingen långsiktig lösning. Så länge de bra elbilarna kostar från 450 000 och uppåt så kommer de inte kunna konkurrera med fossilbilar som kostar hälften så mycket.

Men fler modeller kommer snart! Jag tycker ändå att vi har haft en okej elbilspolitik i Sverige. Jag tror en fortsättning på nuvarande bonusnivå plus EUs hot om ökande böter för biltillverkare som har för dåligt snitt kommer göra jobbet. Skulle man ändra på någon policy så tror jag på stöd till snabbladdarutbyggnad (med villkor på laddeffekt, tillgänglighet osv) samt kanske vissa privilegier till elbilar (t.ex. frihet från trängselskatt i Stockholm närmsta 5 åren). Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
Personligen tycker jag man borde göra nyköp av fossila bilar ekonomiskt helt oförsvarbart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Men annars tror jag receptet ska vara att hålla i hatten och fastslå klara, tydliga regler som kommer gälla i flera år framåt. Sluta hålla på att ändra hela tiden. Det tror jag vore det bästa för elbilsutvecklingen i Sverige.
+1 på den. Gör vad ni vill, men lämna klara besked vad som gäller. Inga skattehöjningar på befintliga elbilar, så som skedde 1/1. Inga idiotiska ändringar som sedan sågas i alla remissinstanser. Inga ändringar i sista minuten. Inga dubbla budskap.
Jag vill kunna planera för mitt nästa bilköp och jag vill veta vad bilen kommer att kosta mig under hela ägandetiden. I nuläget vet jag inte ens om jag överhuvudtaget kommer skaffa elbil nästa gång jag byter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av TobbeTesla »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

TobbeTesla skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Jag tror både Norge och Sverige kommer gå mot samma system med höga avgifter/skatter på nya avgasbilar och ”bara” moms på elbilar. Det är ju inte på något sätt orimligt att man även betalar moms på bilar men inte alls självklart med straffavgifter på dem. Att momsbefria något kan ju tolkas som ett bidrag men knappast inte att ha straffavgifter.
Det beror ju på vad marknaden är van vid. Vilka kostnader som samhället är anpassat för. Skulle vi införa exakt samma bilpriser som i Norge från och med nästa vecka skulle bilförsäljningen störtdyka, det skulle säljas väldigt få fossilbilar och dom begagnade skulle öka i värde. Det skulle uppstå en rad märkliga fenomen.
Fine by me om nyförsäljningen av fossilbilar störtdyker ärligt talat.
Det jag påpekade var att exakt samma avgifter i två olika samhällen får olika konsekvenser.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Politikerna tänker nog lite på att de vill ha några väljare kvar..
Dessutom är utbudet av bilar för begränsat och de blir troligen problem med volymerna även om vi säger att de finns modeller nog.
Sen håller jag i grunden med om att övergången ska ske men de sker inte över natten hur mycket man än önskar. De är bara en lite klick människor här som tycker de är så enkelt men verkligheten är att elbilen är för dyr idag och samhället för beroende av bilar för att bara öka priset..

Men visst en lokal skatt på alla bilar i Stockholm och Göteborg om du jobbar i stan vore ju rätt kanske men inte så genomförbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Jo meningen är ju att försäljningen av fossiler ska stört dyka och egentligen är ju då en chock det bästa. Nu har ju Volvo lobbyister som absolut inte vill det och därför gör vi det väldigt mycket mjukare i Sverige men vi är påväg åt samma håll. Att inte lägga malus direkt på inköpet är lika fel som att inte lägga bonus direkt på inköpet. I regel tänker människor väldigt kortsiktigt när de köper något och då är det bra om det är tydligt på prislappen vad det kommer kosta.
Troligtvis begriper regeringen, även utan Volvos lobbyister, vad det skulle innebära att snabbt rycka mattan för svenska arbetstillfällen. Det behöver göras stegvis.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Vad menar du? Volvos satsning på laddhybrider är väl ett resultat av svenska tjänstebilsregler?
Har Volvo protesterat mot ett förbud mot försäljning av ICE-bilar om 10år?
https://www.expressen.se/gt/volvo-cars- ... nsinbilar/

Hade man förbjudit ICE-bilar 1 juli i år hade Volvo naturligtvis protesterat. Regeringen behöver dock inte hjälp från lobbyister för att förstå hur korkat det är.
Personligen tror jag att ICE-bilar kommer förbjudas efter efterfrågan försvunnit.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Volvo bad politikerna om tydliga regler för typ 10 år sedan... när de nu får det så duger inte den tydligheten.
Så våra politiker har tänkt i 10 år och nu ska Volvo lösa de över natten eller vad är de du vill säga..

Antar Volvo önskar tydlighet och när saker ska ändras men med gott om tid./ framförhållning för att klara ställa om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.

Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4868
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Om det inte bara är idioter på Volvo, vilket det rimligtvis inte kan vara, så borde de insett vart det var påväg redan för 5-7 årsedan. Vissa på det här forumet verkar inte ha greppat än så ja det är väl olika.

Utan Volvo och deras inflytande hade politiken kring elbilar sett helt annorlunda ut. Förmodligen hade den mer påmint om Norges eller Danmarks med höga straffavgifter för bilar.
Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Men Volvo är ju enormt beroende av vad politiker värden över och i Sverige beslutar och hur de skattar eller inte skattar olika typer av bilar.. Säg att vi inte skulle ha skatt på varken elbilar eller dess bränslen.. Ja då har elbilen idag inte en chans ekonomiskt. Så ja oavsett om smarta eller osmarta de är på Volvo så är de beroende av smarta politiker.
Volvo har varit naiva!

På vilket sätt hjälper skatten på elbilar och el elbilarnas framtid? Ja, allt bör ju beskattas lite så att vi kan hålla igång samhället på den nivå vill ha det. Därför tror jag också att Norge snart kommer införa moms på elbilar också.
Skriv svar