Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Edward123
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Edward123 »

Mickep skrev:
Det stora problemet är företag som köpermomsfritt inkasserar bidraget och sedan säljer med bonusen som vinst. Det är knappast privatpersoner. Så egentligen är det företag som reglerna borde gälla för.
Så begränsa antalet bonusar till 1 per år för privatpersoner dvs ta bort eller minska återbetalningen varje år dvs fullt återbetalning första året sedan 2/3 andra året 1/3 tredje året. (Tror 3årräcker). Hade hellre sett att det skulle vara ett skatteavdrag som man gjorde som delades upp på 5 år dvs 20 000 om året. Då är det innehav av elbilar som blir attraktivare än att inkassera bonus. Det skulle göra att sälja utomlands blir mindre intressant men att köpa beg blir förmånligare. Resultatet är att bilarna är kvar i Sverige.
Ja ni läste rätt efter 5 år är avdraget 100 kkr.
Är typ bara bilhandlare, trafikskolor, taxibolag och liknande som får dra momsen fullt ut på ett bräde. Och hur menar du att eventuellt momsavdrag skulle påverka situationen?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Mickep skrev:
Är en promemoria. Vad krävs för att den skall bli lag? Går det fortfarande att påverka, hur? (när tas ev beslut)
Ute på remiss till 2020-11-23: https://www.regeringen.se/remisser/2020 ... -i-fem-ar/
Hos följande instanser: https://www.regeringen.se/4a1619/conten ... e-i-fem-ar

Mer info i tidigare tråd: viewtopic.php?f=29&t=21883
Verdi

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Verdi »

Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.

https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.

https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Fast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.

Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Verdi skrev:
Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.

https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Fast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.

Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
Nej det tror inte jag heller. Det vore ett dråpslag utan dess like. Dessutom i helt fel riktning. Är väl en sån där artikel som Bensinupprors-gubbarna älskar att kommentera på FB. :roll:
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Verdi skrev:
Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.

https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Att nuvarande reducering av förmånsvärdet (Max 10-tusen/år) upphör vid årsskiftet är knappast en nyhet och det har ju ändrats tidigare (från Max 16-tusen/år). Kanske försvinner det helt för laddhybrider till 2021 och sänks några tusen för rena elbilar, vem vet?

Att däremot ändra det förmånsgrundande priset för tidigare tillverkningsår trodde jag inte skedde, men tydligen så kan även detta göras i form av en ”rättelse”: https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-02-24
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Vet inte hur mycket som är clickbait och hur mycket som är sanning men det här skulle ju potentiellt tvinga mig att sälja Teslan. Vill inte ha förmånsvärde på närmare 20 tusen vilket min bil skulle få utan nedsättningarna.

https://carup.se/forare-av-laddhybrider ... Ve-8dxnn7w
Redan vid nyår går miljöbilsundantaget ut – och mycket talar för en skattehöjning på miljövänliga förmånsbilar.
Fast de skriver inte vad som talar för denna skatthöjning, men tydligen är det "mycket". Det har väl varit såhär varje gång, att förlängningen av nedsättningen läggs i budgeten? Så det är i december man får besked.

Inte bra att det inte är ett långsiktigt system, men det verkar inte vara några nyheter här.
Nej det tror inte jag heller. Det vore ett dråpslag utan dess like. Dessutom i helt fel riktning. Är väl en sån där artikel som Bensinupprors-gubbarna älskar att kommentera på FB. :roll:
När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.
Verdi

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.

Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.

En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...

Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...

Det är alltså svårt att svara på.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.

Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.

En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...

Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...

Det är alltså svårt att svara på.
Det är inte vad jag menar. Varför måste en e-tron vara billigare än en Q7? När kan elbilarna konkurrera ut fossilbilar även om elbilen skulle bli dyrare i totalkostnad?
Man får ju hela tiden höra att om subventioner minskas så dyker försäljningen.
Varför är det så?
Verdi

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
När tror ni att elbilen kommer kunna konkurrera även om den är dyrare än motsvarande fossilbil?
När kommer folk vara beredda på att betala en högre månadskostnad totalt sett för att få köra elbil? Det är ju då stöden ska trappas ner.
När elbilen säljer ändå.

Det beror ju på vad du hade valt istället om det är dyrare eller billigare med elbil utan subventioner.

En E-Tron kan säkert konkurrera ekonomiskt mot en Q7 med 400+ hästars fossilmotor redan idag. Men inte mot en Skoda Superb...

Samma sak med Model 3. En LR AWD är väl ett klipp ekonomiskt sett jämfört med en BMW M340i men inte mot en Skoda Oktavia...

Det är alltså svårt att svara på.
Det är inte vad jag menar. Varför måste en e-tron vara billigare än en Q7? När kan elbilarna konkurrera ut fossilbilar även om elbilen skulle bli dyrare i totalkostnad?
Man får ju hela tiden höra att om subventioner minskas så dyker försäljningen.
Varför är det så?
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av dhanjel »

Vågar man privatleasa elbil som det är nu med lagförslaget? Bonusen på 60k är ju medräknat i priset för att få ner månadskostnaden. Tar man en bil nu ska ju då bonusen utbetalas efter årsskiftet.

Jag har inte råd att åka på en smäll på 60k för att företaget sen säljer vidare med ull Norge (vilket de mer av regel än undantag gör för leaf)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.

Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av bylund »

dhanjel skrev:
Vågar man privatleasa elbil som det är nu med lagförslaget? Bonusen på 60k är ju medräknat i priset för att få ner månadskostnaden. Tar man en bil nu ska ju då bonusen utbetalas efter årsskiftet.

Jag har inte råd att åka på en smäll på 60k för att företaget sen säljer vidare med ull Norge (vilket de mer av regel än undantag gör för leaf)
Privatleasar du så äger du inte bilen, och kommer inte att krävas på något från staten. Så länge det inte står i leasingkontraktet att företaget du hyr bilen av kan kräva dig på pengar borde det alltså vara lugnt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Verdi »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.

Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?

Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..

Fördomar.

- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)


Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.

Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.

Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?

Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..

Fördomar.

- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)


Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.

Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av filippb »

Det är ju olika saker som motiverar oss. Vi här inne gillar antagligen tekniken, känslan eller vill helt enkelt göra något bra för klimatet. Andra kanske inte är lika motiverade i dessa avseenden och vill bara ha ett krångelfritt bilägandet, helst inte för dyrt heller. För såna köpare är elbilar fortfarande mer krångliga än en bensinbil och då behöver något annat väga upp - exempelvis priset eller totalkostnaden.

Inget riktigt svar här mer än att det är olika ekvationer för alla
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.

Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?

Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..

Fördomar.

- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)


Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.

Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Varför tycker du att en elbil ska vara dyrare när alla vet att det är billigare att producera en elbil?
Nästa fråga är hur mycket mer skulle du betala för en eldriven Volvo S90, och hur ska den se ut tekniskt?
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Jag säger inte att den ska vara dyrare. Jag ifrågasätter varför den inte verkar kunna vara dyrare utan att försäljningen antas dyka.
Jag betalade 300’ för min S90.
Kanske 450-500?
Tänker mig att den rent tekniskt skulle kunna ha samma drivlina som polestar2. Eller polestar1.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Jag säger inte att den ska vara dyrare. Jag ifrågasätter varför den inte verkar kunna vara dyrare utan att försäljningen antas dyka.
Jag betalade 300’ för min S90.
Kanske 450-500?
Tänker mig att den rent tekniskt skulle kunna ha samma drivlina som polestar2. Eller polestar1.
Ojj det var ingen dålig påslag. Jag skulle aldrig betala 200 000kr extra för en eldriven Superb.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Visst kanske lägre bränslekostnad om du bara ska ladda hemma, men dyrare försäkring och värdeminskning.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Visst kanske lägre bränslekostnad om du bara ska ladda hemma, men dyrare försäkring och värdeminskning.
Varför skulle en eldriven version av min Volvo få dyrare försäkring och varför skulle den få lägre andrahandsvärde?

Ja, jag skulle klara mig bra med att ladda hemma om bilen skulle ha en räckvidd på 30-35mil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Visst kanske lägre bränslekostnad om du bara ska ladda hemma, men dyrare försäkring och värdeminskning.
Värdeminskningen på elbilar verkar vara bra mycket mindre än motsvarande avgasbilar, både i procent och absoluta tal och försäkringskostnaden varierar rätt stort men är inte någon större merkostnad om man kan välja rätt försäkringsbolag.

Driftskostnaderna är ju lägre på elbilar och då är det inte enbart bränslekostnaden utan även service och underhåll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av nek0 »

Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Lägre bränslekostnad...
Jag köper diesel för lite drygt 20 000kr per år. Dessutom är en elektrisk drivlina överlägsen i körbarhet.
Visst kanske lägre bränslekostnad om du bara ska ladda hemma, men dyrare försäkring och värdeminskning.
Varför skulle en eldriven version av min Volvo få dyrare försäkring och varför skulle den få lägre andrahandsvärde?

Ja, jag skulle klara mig bra med att ladda hemma om bilen skulle ha en räckvidd på 30-35mil.
Dyrare bilar är oftast dyrare i försäkringen
Dyrare bilar brukar tappa mer i kronor räknat per år än billigare bilar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Dyrare bilar är oftast dyrare i försäkringen
Dyrare bilar brukar tappa mer i kronor räknat per år än billigare bilar.
Ja men elbilar har mindre värdeminskning än avgasbilar så detta väger upp en merkostnad. Frågan är hur stor merkostnad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar