Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7559
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%
Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
holden skrev:Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Apropå feltänk...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....
- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv
Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv
Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Installerat 13,2 kWp solceller
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.Maxerl skrev:Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.mikebike skrev:Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.holden skrev:Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.
"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...Banane skrev:Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.Maxerl skrev:Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...Banane skrev:Maxerl skrev:Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Systemet öppnar också upp för att i ettElmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.Fredrik j skrev:"Systemet öppnar också upp för att i ettElmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Jovisst, men det behöver ju antingen vara förste ägaren som är bilmålvakt (inga pengar att betala tillbaka med) eller den ägare som exporterar (finns inga pengar att hämta av förste ägaren vid en civilprocess)?Jerker skrev:Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.Fredrik j skrev:"Systemet öppnar också upp för att i ettElmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.
https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."
Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Ett en bilmålvakt äger bilen mellan dessa två spelar väl ingen roll?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen
Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen
Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja så blir det ju. Du har rätt.bylund skrev:Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen
Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Känner mig nöjd vi har köpt elbil nu innan de nya reglerna så slipper man tänka på dessa risker om man säljer inom 5 år. Synd dock man inte får 70000 men friheten är värd de 10000 som man missar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
.
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige..
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige..
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -i-fem-ar/Naturvårdsverket instämmer i promemorians bedömning att ytterligare åtgärder
behövs för att minska exporten av nya klimatbonusbilar. Eftersom det är
angeläget att så snart som möjligt få på plats ett regelverk som begränsar
exporten, tillstyrker Naturvårdsverket den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning av klimatbonus.
Naturvårdsverket bedömer samtidigt att den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning kan komma att öka osäkerheten för den som avser att köpa en
klimatbonusbil och därmed påverka försäljningen av sådana bilar negativt.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hur ska man på ett vettigt sätt följa upp effekterna av en sådan förändring när man inför ytterligare två nya regler nästan samtidigt, dvs bortfallet av nedsättningen av förmånsvärdet samt ökning av förmånsvärdet?
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Dumt om man säkert kan analysera enskilda politiska beslut. Politikerna kan ju då riskera att hållas ansvariga för konsekvenserna av de olika besluten som de tagit.
Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).
Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).
Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.