Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mikebike »

holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av holden »

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mikebike »

"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%

Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Banane »

holden skrev:
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.

Apropå feltänk...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Bjelke »

Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av holden »

Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av +46 »

Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....

- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv

Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av ChristerSjo »

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...
Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....
Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av renes »

Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.
Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Maxerl »

Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

Maxerl skrev:
Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:

Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!
Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Elmil »

På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Elmil skrev:
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Elmil skrev:
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elmil skrev:
På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F32 ... 0-R%20.pdf
"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.
Jovisst, men det behöver ju antingen vara förste ägaren som är bilmålvakt (inga pengar att betala tillbaka med) eller den ägare som exporterar (finns inga pengar att hämta av förste ägaren vid en civilprocess)?
Ett en bilmålvakt äger bilen mellan dessa två spelar väl ingen roll?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av bylund »

Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen

Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen

Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Ja så blir det ju. Du har rätt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av chaffis75 »

Känner mig nöjd vi har köpt elbil nu innan de nya reglerna så slipper man tänka på dessa risker om man säljer inom 5 år. Synd dock man inte får 70000 men friheten är värd de 10000 som man missar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av Elmil »

.
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige.. :(
Naturvårdsverket instämmer i promemorians bedömning att ytterligare åtgärder
behövs för att minska exporten av nya klimatbonusbilar. Eftersom det är
angeläget att så snart som möjligt få på plats ett regelverk som begränsar
exporten, tillstyrker Naturvårdsverket den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning av klimatbonus.
Naturvårdsverket bedömer samtidigt att den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning kan komma att öka osäkerheten för den som avser att köpa en
klimatbonusbil och därmed påverka försäljningen av sådana bilar negativt.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -i-fem-ar/
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av mati »

Hur ska man på ett vettigt sätt följa upp effekterna av en sådan förändring när man inför ytterligare två nya regler nästan samtidigt, dvs bortfallet av nedsättningen av förmånsvärdet samt ökning av förmånsvärdet?
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av martinot »

Dumt om man säkert kan analysera enskilda politiska beslut. Politikerna kan ju då riskera att hållas ansvariga för konsekvenserna av de olika besluten som de tagit.

Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).

Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inlägg av LarsL »

Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Skriv svar