av Teslaägare +46 » 13 nov 2020 18:41
Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....
- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv
Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Nöjd ägare till en röd Model S
Installerat 13,2 kWp solceller