Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare mikebike » 13 nov 2020 18:06

holden skrev:
Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...

Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....

Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Maxerl » 13 nov 2020 18:18

markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!

Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.
Maxerl

Inläggav Maxerl » 13 nov 2020 18:20

mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.
Maxerl

Inläggav Banane » 13 nov 2020 18:23

Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!

Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.

Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.
Banane

Inläggav Teslaägare holden » 13 nov 2020 18:28

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:

Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.

Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mikebike » 13 nov 2020 18:34

"Låna på kåken" Jag hade 5,5% i ränta på förra bilen, nya har 2,7%

Men som sagt, detta är fel tråd för diskussioner om förmånsbeskattning.
Senast redigerad av mikebike 13 nov 2020 18:36, redigerad totalt 1 gång.
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Referralkod: mikael72656

Inläggav Banane » 13 nov 2020 18:35

holden skrev:
Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:

Jämfört med att låna på kåken och köpa bilen privat är det ungefär tre gånger så dyrt med förmånsbil, allt beror på hur Skatteverket sätter sina förmånsvärden.

Apropå feltänk...
Banane

Inläggav Teslaägare Bjelke » 13 nov 2020 18:36

Lånade pengar behöver väl aldrig betalas tillbaka :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Teslaägare holden » 13 nov 2020 18:39

Jo bilen har ju ett värde, även med värdeminskning är det billigare att låna på kåken och sälja bilen efter tre år, i vart fall med Teslas höga andrahandsvärden. Men att låna till konsumtion är inte något jag skulle göra oavsett.
M3 LR -20 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inläggav Teslaägare +46 » 13 nov 2020 18:41

Vi som har köpt en ny elbil privat har troligtvis gjort det antingen för att....

- Vi inte har haft möjligheter att plocka ut en skattesubventionerad förmånsbil.
- Vi gillar att gneta och spara till något som positivt gör skillnad för miljön och trafiksäkerheten, oavsett vad det kostar.
- Vi vet hur man tjänar pengar på pengar och köper det vi vill ha med intäkter från lågt beskattade kapitalinkomster istället för hårt beskattade medel från inkomst av tjänst.
- Vi kan låna till närmare 0-procentränta pga att vår belåningssäkerhet (fastigheter/ bostadsrätter) ökar mångfald mer i värde varje dag än värdeminskningen på belåningsobjektet.
- osv, osv

Jag köpte min elbil privat och klagar inte. Finns fördelar att äga det man brukar och nyttjar. Speciellt en Tesla som har låga driftkostnader och förmånliga garantier.
Det jag undrar vad härnäst kommer vissa att bli upprörda av? Slopade skattesubventioner för elcyklar och solceller? Rabatter på tågresor? Eller varför segelbåtar och eldrivna motorbåtar inte är momsbefriade?
Nöjd ägare till en röd Model S
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon