Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare ChristerSjo » 13 nov 2020 19:00

Maxerl skrev:
mikebike skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:Ja, jag vet att detta inte är rätt tråd, man jag har aldrig fattat varför de som redan tjänar mycket mer än jag gör dessutom ska kunna få köra en bil till hälften av kostnaden som jag har för samma bil.

"Dem som har skall varda givet", står det viss skrivet...


Förmånsbil är kostnadsneutralt via förmånsbeskattning....

Knappast när det gäller laddhybrider i alla fall.


Ja, kostnadsneutralt för företaget, inte för förmånstagaren, denne går ju plus jämfört med att leasa privat.


Jo men hur mycket beror på marginalskatten. Ju högre desto mer tjänar du på att ta ut bonus/lön i form av bruttolöneavstående jämfört med att äga den privat.
Tesla Model 3 Vit/Vit/19 tum/Drag/FSD levererad 2019-09-23, förmånsbil
Zoe 2019 41 kWh, inköp begagnad privat juli 2020.
21 kWp solceller. 5 stycken vakuum solfångare kopplad mot 500L. Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten som värmer hus och varmvatten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 31 jul 2018 14:13
Referralkod: christer89272

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare renes » 13 nov 2020 19:21

Enligt Skatteverkets kontrolluppgifter fanns ungefär 290 000 bilförmånsinnehavare 2018. Av dessa var drygt 80 procent män.


Det kan ju inte tolereras. Män, alltså.
M3 SR+ FSD, HW 2.5, 18" R3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 24 apr 2019 14:24
Ort: Uppsala

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Maxerl » 13 nov 2020 19:35

Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!


Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.



Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.


Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...
Maxerl
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 23 okt 2016 19:35

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare martinot » 13 nov 2020 21:34

Maxerl skrev:
Banane skrev:
Maxerl skrev:
markuswesterberg skrev:
Sen att möjligheten att ha förmånsbil gör att det säljs fler NYA bilar i Sverige mot om man inte hade kunnat ha det är ju bara något som är positivt om man ser ut miljöhänseende!! Asså......arrrrrggggghhhhh!!!!!


Fast detta är väl något de lärda fortfarande tvistar om och beror på från fall till fall, då hela livscykelanalysen även måste tas i beaktning. Har exempelvis svårt att tro att någon som idag pendlar till jobbet på el med sin hybrid och tar några långfärder per år inte bidrar negativt till miljön om denne efter 3 år byter till elbil innan hybriden når sin "naturliga livslängd", säg 15 år.



Det där är ett feltänk av Guds nåde. Bilen som säljs lever ju vidare hos någon annan och når sin naturliga livslängd oavsett.


Fast i detta fall skulle fortsatta användandet ju i princip vara enbart på el (för så var förarens körmönster), och miljön slapp ta stryk för producerandet av en ny bil i onödan. Säger och tror inte att det nödvändigtvis är så på aggregerad nivå för hela bilflottan, vänder mig bara mot det generella påståendet att fler nybilsköp i Sverige _alltid_ är bra för miljön. Ett bättre exempel är kanske att för generösa subventioner kan generera många "onödiga" nyköp av personer som tidigare enbart cyklade/åkte kollektivt. Poängen är att nyproduktion av en bil har också en negativ miljöpåverkan...


https://www.spreaker.com/episode/26635013 Gå till 66 min in i podden, och du får exakt svar på detta från en professor på Chalmers som räknar just på sådant.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 2061
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare Elmil » 20 nov 2020 16:48

På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F327C22E1A1C3D499CBD7485103CD543303E8A9ED7A4AE122568E5983D77B/5ae1a27b07b349649ac4ee713654f4b3/pdf/media/147816d9b05b4d9cb0185d6def2a9fda/BIL%20Sweden%20remissvar%20M2020-01180-R%20.pdf
Kia Soul EV 2015
Kia Soul EV 2019
Model 3 LR AWD +Deep Blue +Drag /H.265
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: mats11813

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Fredrik j » 20 nov 2020 16:57

Elmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F327C22E1A1C3D499CBD7485103CD543303E8A9ED7A4AE122568E5983D77B/5ae1a27b07b349649ac4ee713654f4b3/pdf/media/147816d9b05b4d9cb0185d6def2a9fda/BIL%20Sweden%20remissvar%20M2020-01180-R%20.pdf


"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?
Fredrik j
 
Inlägg: 4081
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare Jerker » 20 nov 2020 17:04

Fredrik j skrev:
Elmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F327C22E1A1C3D499CBD7485103CD543303E8A9ED7A4AE122568E5983D77B/5ae1a27b07b349649ac4ee713654f4b3/pdf/media/147816d9b05b4d9cb0185d6def2a9fda/BIL%20Sweden%20remissvar%20M2020-01180-R%20.pdf


"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?


Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 9226
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Fredrik j » 20 nov 2020 17:11

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elmil skrev:På måndag går remisstiden ut. Bil Sweden har i alla fall lämnat vettiga synpunkter i sitt remissyttrande. I stort sett bara ändringen av karenstidens start för utbetalning får godkänt.

https://www.bilsweden.se/storage/096F327C22E1A1C3D499CBD7485103CD543303E8A9ED7A4AE122568E5983D77B/5ae1a27b07b349649ac4ee713654f4b3/pdf/media/147816d9b05b4d9cb0185d6def2a9fda/BIL%20Sweden%20remissvar%20M2020-01180-R%20.pdf


"Systemet öppnar också upp för att i ett
tidigt led placera in en bilmålvakt eller manipulera systemet på annat sätt för att sedan
kunna exportera utan risk för återkrav."

Men det där stämmer väl inte. En bilmålvakt har ju skulder till staten och att staten inte då ska betala ut klimatbonus borde ju vara enkelt att styra. Får man klimatbonus om man samtidigt har en stor skuld till staten hos kronofogden?


Det är väl från andra ägaren som denna risk uppstår. Även andra ägaren är ju "i ett tidigt led". Då drabbas första ägare när det är en bilmålvakt som exporterar bilen.


Jovisst, men det behöver ju antingen vara förste ägaren som är bilmålvakt (inga pengar att betala tillbaka med) eller den ägare som exporterar (finns inga pengar att hämta av förste ägaren vid en civilprocess)?
Ett en bilmålvakt äger bilen mellan dessa två spelar väl ingen roll?
Fredrik j
 
Inlägg: 4081
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Teslaägare bylund » 20 nov 2020 20:37

Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen

Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 9084
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Inläggav Fredrik j » 20 nov 2020 20:43

bylund skrev:Ägare 1 får bonusen
Ägare 2 målvakt, som agerar åt
Ägare 3 som exporterar bilen

Staten kräver pengarna tillbaka av ägare 1, som i sin tur har avtal med målvakten att få igen pengarna vid export, men det finns inga pengar att få igen.


Ja så blir det ju. Du har rätt.
Fredrik j
 
Inlägg: 4081
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Edward123, frippan och 14 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.