Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfrågan
Moderator: Redaktion
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Känner mig nöjd vi har köpt elbil nu innan de nya reglerna så slipper man tänka på dessa risker om man säljer inom 5 år. Synd dock man inte får 70000 men friheten är värd de 10000 som man missar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
.
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige..
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige..
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -i-fem-ar/Naturvårdsverket instämmer i promemorians bedömning att ytterligare åtgärder
behövs för att minska exporten av nya klimatbonusbilar. Eftersom det är
angeläget att så snart som möjligt få på plats ett regelverk som begränsar
exporten, tillstyrker Naturvårdsverket den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning av klimatbonus.
Naturvårdsverket bedömer samtidigt att den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning kan komma att öka osäkerheten för den som avser att köpa en
klimatbonusbil och därmed påverka försäljningen av sådana bilar negativt.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Hur ska man på ett vettigt sätt följa upp effekterna av en sådan förändring när man inför ytterligare två nya regler nästan samtidigt, dvs bortfallet av nedsättningen av förmånsvärdet samt ökning av förmånsvärdet?
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Dumt om man säkert kan analysera enskilda politiska beslut. Politikerna kan ju då riskera att hållas ansvariga för konsekvenserna av de olika besluten som de tagit.
Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).
Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).
Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, detta kan vara det mest korkade av allt i förslaget. Tvinga nybilsköpare att behålla fordonet i sin egen ägo i 5 år! Kommer ju ytterligare fördröja omställningen eftersom det innebär enormt många färre begagnade elbilar de kommande 5 åren på marknaden...LarsL skrev:Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nejnejnej, det ska skjutas fritt från höften, helt på känn, helt utan att veta åt vilket håll man siktar. Sen hoppas man att ingen märker nånting. Och skulle det mot förmodan hända nåt dåligt så kan man ju kanske fixa det senare, naturligtvis med samma metod, dvs med ett nytt höftskott.LarsL skrev:Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden."
De kommer vilja ha återbetald premie efter 8 år istället?
De kommer vilja ha återbetald premie efter 8 år istället?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Om du tittar på telefoner så betalar du kanske lite mer idag dubbelt så mycket idag för en Iphone än du gjorde 2005 för en Nokia men får å andra sidan en helt 200 ggr mer funktionalitet och så länge många elbilar idag inte ens erbjuder samma funktion som en ”vanlig” bil så lär det ju dröja. Är fantasktikt nöjd med min X och har ingen lust att byta men även om jag kanske betalar mindre för den, än vad jag skulle för en jämförbar bil som AMG GLE ex. så skulle jag ändå byta direkt om priset var detsamma eftersom jag inte tycker att det var värt dom pengarna dvs vad en AMG kostar TCO.Fredrik j skrev:Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?Verdi skrev:Fredrik j skrev:Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.Verdi skrev:Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?
Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.
Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?
Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..
Fördomar.
- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)
Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.
Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nu orkade jag inte genom hela tråden....
Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?
Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Nu verkar det ju inte bli av, men en privatbil kan också exporteras av någon annan anledning än momsvinst, första ägaren skulle ändå ha blivit återbetalningsskyldig av bonus. Min gamla Audi A4 verkar gå i Baltikum numera. Bilhandeln rör sig över gränserna.
Elbilist sedan 2014
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?chaffis75 skrev:Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
1/1 ska det nog inte vara någon ändring. Ändringen är planerad till den 1/4, vad det nu blir för något.wcarlsson skrev:Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?chaffis75 skrev:Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?Zalman3 skrev:https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7550
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.ville9 skrev:Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Från och med 1 januari ökar förmånsbeskattningen på miljöbilar.
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Enligt transportstyrelsen gäller bara det nuvarande bonus malus system till 31/12 2020: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/mikebike skrev:Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.ville9 skrev:Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?
Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Men den informationen kanske inte är aktuell?Vem får bonus?
Du kan få bonus om du har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
När ska man beställa för att vara säker på att tillverkningsår 2021? Gäller TM3 med anledning av det lägre förmånsvärdet
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
En liten respit, iaf. Regeringen backar efter massiv kritik.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
https://www.di.se/bil/efter-kritikstorm ... r-bromsas/Efter kritikstormen – förslag om bonusbilar bromsas
Regeringens förslag för att stoppa exporten av klimatbonusbilar görs om efter den massiva kritiken. Det blir inget införande vid årsskiftet.
”Vi behöver göra en ny analys”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola?
Bra iaf
Bra iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
Eller kanske nån som gått livets hårda skola?
Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga
"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14