Sida 6 av 8

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 21 nov 2020 09:34
av chaffis75
Känner mig nöjd vi har köpt elbil nu innan de nya reglerna så slipper man tänka på dessa risker om man säljer inom 5 år. Synd dock man inte får 70000 men friheten är värd de 10000 som man missar.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 nov 2020 10:10
av Elmil
.
Naturvårdsverket tycker tydligen att det är viktigare att stoppa exporten än att få fler elbilar i Sverige.. :(
Naturvårdsverket instämmer i promemorians bedömning att ytterligare åtgärder
behövs för att minska exporten av nya klimatbonusbilar. Eftersom det är
angeläget att så snart som möjligt få på plats ett regelverk som begränsar
exporten, tillstyrker Naturvårdsverket den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning av klimatbonus.
Naturvårdsverket bedömer samtidigt att den föreslagna bestämmelsen om
återbetalning kan komma att öka osäkerheten för den som avser att köpa en
klimatbonusbil och därmed påverka försäljningen av sådana bilar negativt.
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... -i-fem-ar/

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 nov 2020 11:11
av mati
Hur ska man på ett vettigt sätt följa upp effekterna av en sådan förändring när man inför ytterligare två nya regler nästan samtidigt, dvs bortfallet av nedsättningen av förmånsvärdet samt ökning av förmånsvärdet?
Alla tre förändringar kommer på ett eller annat sätt påverka elbilsefterfrågan negativt, men det blir ju helt omöjligt att veta vad som påverkar mest. Det enda är väl att den där 5-års-regeln påverkar även privatpersoner och inte bara företag. Samtidigt hoppas ju MP-regimen att privatförsäljningarna ökar i takt med att det blir tämligen ointressant att företagsleasa en bil. Det blir ju helt omöjligt att dra några som helst slutsatser sen. Men det är kanske precis det som är meningen.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 nov 2020 15:36
av martinot
Dumt om man säkert kan analysera enskilda politiska beslut. Politikerna kan ju då riskera att hållas ansvariga för konsekvenserna av de olika besluten som de tagit.

Bättre då att det blir allmänt luddigt och osäkert att skaffa elbil (och extra osäkert och extra dyrt som företagare).

Då kan inga enskilda försämringar lika direkt kritiseras i efterhand.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 nov 2020 19:38
av LarsL
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 30 nov 2020 06:02
av markuswesterberg
LarsL skrev:
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Ja, detta kan vara det mest korkade av allt i förslaget. Tvinga nybilsköpare att behålla fordonet i sin egen ägo i 5 år! Kommer ju ytterligare fördröja omställningen eftersom det innebär enormt många färre begagnade elbilar de kommande 5 åren på marknaden...

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 30 nov 2020 06:49
av mati
LarsL skrev:
Därför bör ett införande åtföljas av uppföljning och utvärdering av effekterna för
att bedöma behovet av andra eller ytterligare åtgärder för att minska exporten av
nya klimatbonusbilar.
Nej det ska utredas innan beslutet fattas så att inte människor drabbas av skurkar längre ner i kedjan.
Nejnejnej, det ska skjutas fritt från höften, helt på känn, helt utan att veta åt vilket håll man siktar. Sen hoppas man att ingen märker nånting. Och skulle det mot förmodan hända nåt dåligt så kan man ju kanske fixa det senare, naturligtvis med samma metod, dvs med ett nytt höftskott.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 16 dec 2020 14:14
av Zalman3
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 16 dec 2020 14:17
av Bjelke
Bra! :)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 16 dec 2020 14:51
av Surfaren
"Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden."

De kommer vilja ha återbetald premie efter 8 år istället? :D

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 16 dec 2020 19:05
av GreenMachine
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
Verdi skrev:
Därför att volymerna ligger på billigare bilar. Hur många Q7 med värstingmotor säljs det per år?

Den andra anledningen är att folk får för sig en massa. Fördomar.
Men majoriteten av E-tronkunderna väljer ju inte mellan en E-tron och en Q7 med värstingmotor.
Det verkar ju som att många väljer E-tron istället för A6 eller Q5. Antagligen för att E-tron blir billigare iallafall som förmånsbil och kanske till och med som privatköp. Men det jag letar efter är när kunderna väljer E-tron istället för A6/Q5 även om man inte spara pengar på det utan för att man hellre vill ha en E-tron istället för en A6/Q5.

Fördomar. Menar du att elbilsköparna har fördomen att elbilar måste konkurrera med lägre kostnader?

Det är precis min poäng ju. Folk kommer aldrig någonsin betala en massa extra för att skaffa en elbil. Däremot kommer det inte behöva vara dyrare i framtiden. Snarare tvärtom. Frågan man får ställa sig är hur många vill betala extra för att kunna dra hästkärra, husvagn, skotrar till fjällen osv..

Fördomar.

- Det går inte att köra långt. Laddstopp är omöjliga att leva med. Jag vill stanna och tanka i 3 minuter och sen blåsa 100 mil till.
- Elbilar fungerar inte på vintern.
- Elbilar är tråkiga att köra. (och så kör de själva en Passat med liten dieselmotor...)


Jag tror inte på nån vidare elbilsrevoultion. Några enkla procent att plocka finns det säkert men långt ifrån 100%. Kolla bara på Norge. Trots att prissättningen där säger att det är en no brainer att välja elbil så väljer ändå över hälften att inte göra det.

Jag har skaffat elbil för att det är relativt billigt. Jag har behållit elbilarna för att jag trivs med dem. Men skulle jag betala 900 tusen av skattade pengar för att köpa en E-Tron eller en Model S? Nej, aldrig i livet.
Så svaret på min fråga när en elbil kommer sälja trots att den skulle vara dyrare än motsvarande fossilbil så är ditt svar aldrig?
Jag tror inte det. Jag tror många skulle vilja betala mer för en eldriven version av den bil dom just nu kör. Elbilen skulle inte behöva vara billigare om den i övrigt är lika bra som fossilversionen.
Som jag sagt tidigare skulle jag bytt i morgon om min Volvo S90 funnits i eldrivet utförande och jag skulle även vara beredd att betala mer för den i så fall. Även i totalkostnad.
Om du tittar på telefoner så betalar du kanske lite mer idag dubbelt så mycket idag för en Iphone än du gjorde 2005 för en Nokia men får å andra sidan en helt 200 ggr mer funktionalitet och så länge många elbilar idag inte ens erbjuder samma funktion som en ”vanlig” bil så lär det ju dröja. Är fantasktikt nöjd med min X och har ingen lust att byta men även om jag kanske betalar mindre för den, än vad jag skulle för en jämförbar bil som AMG GLE ex. så skulle jag ändå byta direkt om priset var detsamma eftersom jag inte tycker att det var värt dom pengarna dvs vad en AMG kostar TCO.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 16 dec 2020 20:03
av chaffis75
Zalman3 skrev:
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/
Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 17 dec 2020 05:44
av e5m1r
Nu orkade jag inte genom hela tråden....

Om företag leasar en bil står man inte som brukare och leasingbolaget som ägare ?
Vidare ser jag inte detta som ett problem för privatköpare för då går inte moms att lyfta = bilen för dyr
Så dem stora förlorarna som jag ser det är dem som avsiktligt exporterat bilar ( privat leasing ) samt leasing givare typ DNB med flera
Tänker jag fel här ?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 17 dec 2020 07:41
av Klintan
Nu verkar det ju inte bli av, men en privatbil kan också exporteras av någon annan anledning än momsvinst, första ägaren skulle ändå ha blivit återbetalningsskyldig av bonus. Min gamla Audi A4 verkar gå i Baltikum numera. Bilhandeln rör sig över gränserna.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 18 dec 2020 17:29
av wcarlsson
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/
Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?
Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 18 dec 2020 17:56
av Maw
wcarlsson skrev:
chaffis75 skrev:
Zalman3 skrev:
Förslaget till återbetalningar av för erhållen bonus upptill fem år vid export av bonus bil, kommer enligt Ynnors källor på regeringskansliet, att strykas genom sk återremittering av förslaget. Den tveksamt genomarbetade förslaget byggde på att bonus skulle återbetalas av 1:A ägaren om bilen blev föremål för export. Resultatet av återremitteringen blir att eventuella återbetalningar skjuts på framtiden. Tjänstebilsfakta konstaterar att det har varit ett intensivt remiss- och lobbyarbete för att få bort förlaget. Och det har lyckats.
https://www.tjanstebilsfakta.se/aterrem ... betalning/
Men vad blir de för bonus system nu då? Fortsätter de med 60000 o h samma regler som idag eller vad händer nu?
Ja vad är det som gäller 1/1 egentligen?
1/1 ska det nog inte vara någon ändring. Ändringen är planerad till den 1/4, vad det nu blir för något.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 18 dec 2020 19:23
av ville9
Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?

Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 18 dec 2020 19:25
av mikebike
ville9 skrev:
Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?

Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 18 dec 2020 19:41
av Anghede75
Från och med 1 januari ökar förmånsbeskattningen på miljöbilar.

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 22 dec 2020 23:09
av dengul
mikebike skrev:
ville9 skrev:
Den ändringen från 60 till 70tkr som skulle ske 1 april, vet man inte hur det blir med?

Är det fortf miljöbonus på 60tkr om man hämtar bilen i januari?
Ja, tar man ut sin bil innan 1/4 är det 60 kSEK som gäller.
Enligt transportstyrelsen gäller bara det nuvarande bonus malus system till 31/12 2020: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/
Vem får bonus?
Du kan få bonus om du har köpt och ställt på en klimatbonusbil efter den 30 juni 2018 och före den 1 januari 2021
Men den informationen kanske inte är aktuell?

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 02:47
av wcarlsson
När ska man beställa för att vara säker på att tillverkningsår 2021? Gäller TM3 med anledning av det lägre förmånsvärdet

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 14:24
av Jerker
En liten respit, iaf. Regeringen backar efter massiv kritik.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 1865a0deac
Efter kritikstormen – förslag om bonusbilar bromsas

Regeringens förslag för att stoppa exporten av klimatbonusbilar görs om efter den massiva kritiken. Det blir inget införande vid årsskiftet.

”Vi behöver göra en ny analys”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet.
https://www.di.se/bil/efter-kritikstorm ... r-bromsas/

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 15:38
av Bjelke
Har dom hyrt in någon expert med högre utbildning än 9 år grundskola? :lol:
Bra iaf :)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 15:42
av Jerker
Eller kanske nån som gått livets hårda skola? :)

Re: Nya regler för miljöbilspremie, hur man dödar efterfråga

Postat: 29 dec 2020 20:01
av mati
"Vi behöver göra en ny analys". Jaha, sedär. En ny alltså. Jag är betvivlar att de överhuvudtaget någonsin har gjort en analys kring detta.