Boka din ID4 i september

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Stevvee skrev:
Vilka ?
Enyaq under förutsättning att den får dra 1200kg eller mer även med RWD.
ID4 under förutsättning att den inte kostar skjortan.
Visst är det nära men går ju inte att få tag på någon imorgon. Vill beställa en Enyaq med 4-hjulsdrift. Känns som det är över 1 års väntan på den
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
Visst är det nära men går ju inte att få tag på någon imorgon. Vill beställa en Enyaq med 4-hjulsdrift. Känns som det är över 1 års väntan på den
Det stämmer. Men min förhoppning är att jag kan byta till en billigare bil någon gång efter årsskiftet, och det känns inte omöjligt. Om det nu blir en Enyaq eller ID4 får vi se. AWD vill jag inte ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

Har precis blivit uppringd av en VW-säljare. ID4 går att beställa i början av oktober, om ungefär 3 veckor. Jag har sällan pratat med en så entusiastisk bilsäljare när det gäller elbilar. :)
Han nämnde också den påstådda dragvikten på 1.900kg och det är högst troligen så att det gäller enbart AWD-bilarna som dock inte finns ännu. RWD-varianterna får lägre dragvikt, oklart hur mycket. Han gissade att det blir 1.400kg. Men det skulle jag ta med en stor skopa salt.
Beställningen kommer se ut som för ID3. Det finns några färdiga utrustningsvarianter som man kan välja. Inga milslånga tillvalslistor. Bara några enkla val som färg och fälgar. Och så kommer det se ut i framtiden, sa han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av vigge50 »

Nu har Volkswagen skickat ut material till sina säljare om ID4 där de ger en detaljerad jämförelse mellan ID4 och Model Y.

Bild

Några av fördelarna ID4 har
High-quality interior, VW OS, and digitalization (mass-relevant use cases)
Established dealer & service base
~10,000 EUR price advantage
Model Y with better acceleration (not volume market relevant) and charging speed
More software-centered
Nu har jag inte testat någon av bilarna i ID familjen men jag har baserat på rapporterna lite svårt att se att ID4 har en fördel när det kommer till programvara...

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes ... omparison/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Nu har Volkswagen skickat ut material till sina säljare om ID4 där de ger en detaljerad jämförelse mellan ID4 och Model Y.

Bild

Några av fördelarna ID4 har
High-quality interior, VW OS, and digitalization (mass-relevant use cases)
Established dealer & service base
~10,000 EUR price advantage
Model Y with better acceleration (not volume market relevant) and charging speed
More software-centered
Nu har jag inte testat någon av bilarna i ID familjen men jag har baserat på rapporterna lite svårt att se att ID4 har en fördel när det kommer till programvara...

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes ... omparison/
Jag tror att när ID4 finns på Umeås gator.
Då har Tesla sänkt priset på MY.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

High-quality interior,...
Hm, alltså om ID4 har ungefär samma interörkvalitet som ID3 så är det nåt annat än "High-quality". Eller menar de att Model Y är ännu sämre i jämförelse? Jag har faktiskt svårt att tro det. Eller är ID4 så mycket bättre invändigt än ID3? Låter också osannolikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är att VW öppet erkänner att de ger ca 5000 euro i extra "large fleet" rabatt.
Ger inte Tesla någon extra rabatt om man köper 100 bilar?
VW-id.4-Tesla-Model-Y-comparison.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av BrooklynS »

Tesla ger inga rabatter.
Tesla Y LR -22 EAP
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Mickep »

Hur kan id4 få en 2 meter mindre vändcirkel än y? Hur mycket kan de vrida hjulen?
Det är bra att det kommer lägre prisatta bilar på marknaden. 100 000 kan vara värt om dubbla laddhastigheten och tillgång till SuC kan vara värt det (hej gamla model s).
Jag tycker den verkar rikta in sig mot SR+ som tesla inte längre kommer sälja (eller?). Så med det längre priset så är det den som man skall jämföra med ej performance varianten.
tesla har referal länkar.(det är rabatt om något)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Hur kan id4 få en 2 meter mindre vändcirkel än y? Hur mycket kan de vrida hjulen?
Bakhjulsdriften gör sitt. ID3 har otroligt liten vändradie. När jag testade att vända på en lite skogsväg så kändes det som att ratten gick att snurra runt hur många gånger som helst. Den vänder nästan på en femöring och jag antar att ID4 funkar likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Zalman3 »

VW-märkeschef Brandstätter: "ID.4 kommer att bli en verklig världsbil"
BEVE-SUVIDID.4MEBVolkswagen

Strax före världspremiären för ID.4 ställde VW-märkeschefen Ralf Brandstätter och Volkswagens styrelseledamot eMobility Thomas Ulbrich journalister frågor. Cheferna nämner några intressanta siffror om den elektriska SUV, men tyvärr inte alla.


Med ID.3 lanserade VW den första modellen av sin e-offensiv för några dagar sedan, och i fredags överlämnades de första exemplaren till kunder i Wolfsburg och Dresden . Som varumärkeschefen Ralf Brandstätter nu uppgav i ett Skype-samtal är de 25 000 ID.3: erna i 1ST-upplagan "i butiker och kommer att finnas i kundernas händer de närmaste dagarna".

ID.3 är dock bara framkant för en mycket viktigare modell - ID.3 är globalt begränsad på grund av sin karossform som en kompakt bil, i USA erbjuds den inte alls. Det kommer snart att förändras med ID.4, som äntligen kommer att presenteras under den kommande veckan - "som den första 100 procent elektriska SUV av vårt varumärke och utformad som en global bil", säger Brandstätter. Den första ID.4 ska gå till kunder i år.

Styrelseledamot i EMobility Thomas Ulbrich tillade hur viktigt ID.4 ska vara. Som bekant vill VW sälja 1,5 miljoner elbilar till 2025. Av dessa bör 500 000 vara ID.4 - det vill säga en tredjedel av all MEB-försäljning sägs vara för "Electric Tiguan". "Jag tror att det med ID.4 kommer att vara möjligt att få e-mobilitet ur sin nisch", säger Ulbrich.

E-SUV byggs för närvarande i tre fabriker, förutom Zwickau i Kina i Foshan-fabrikerna och den helt nya MEB-fabriken i Anting. Produktionen vid Passat-fabriken i Emden planeras starta 2022 , och den första ID.4 för den lokala marknaden kommer sedan att tillverkas vid den amerikanska fabriken i Chattanooga.

ID.4 är utformad som en global bil, men kommer till respektive marknad med vissa "landsspecifika justeringar". "Vi är vana vid denna punkt från förbränningsvärlden", säger Brandstätter med ett leende. ”Korsningen av likheter ges också med ID.4 på alla kärnmarknader. Kunderna vill ha stark teknik, lång räckvidd och snabba laddningstider. "

Brandstätter säger att det inte är rädd för konkurrens mot Teslas Model Y som en kompakt elektrisk SUV. "ID.4 är kortare på utsidan än en modell Y, men större på insidan", säger märkeschefen. ”Jag tror att vi kan få poäng med bilen i det prissegment där vi kommer att placera den.” VW vill dock inte själv ange priserna förrän världspremiären och den efterföljande beställningen startar nästa vecka.

Varken Brandstätter eller Ulbrich vill avslöja hur hög bidragsmarginalen kommer att bli. I webbsändningen påpekade dock båda cheferna flera gånger att viktiga skalfördelar skulle uppnås med ID.4.

ID.4 levereras med alla funktioner från början
Problemet med ID.3 att de första bilarna inte levereras med full funktionalitet och att detta måste skickas via programuppdatering borde inte finnas med ID.4. "Självklart har vi också läst kritiken, vi kontrollerar den mycket noggrant", säger Ulbrich om den första ID.3-feedbacken. ”När det gällde programvara sa vi alltid att det skulle vara VW: s första riktiga uppdateringsbil. Den första uppdateringen kommer före årets slut. ”Vid denna uppdaterings status, som inkluderar det avlägsna området på head-up-skärmen, bör alla också vara ID.4 när de levereras.

En annan punkt kommer inte att vara så lätt att skicka via programuppdatering: batterispänningen. Som känt förlitar sig MEB på den etablerade systemspänningen på 400 volt, Hyundai tar med sig en E-SUV med ett 800 volt-system till volymsegmentet under det kommande året med Ioniq 5 - tack vare E-GMP kommer fler 800-volts elbilar från Hyundai och Kia att finnas tillgängliga följ den nämnda plattformen. "Efter långa diskussioner, när vi först designade MEB, bestämde vi oss för en 400-voltsarkitektur", säger Ulbrich. ”För närvarande överväger vi snarare hur vi kan få ut mer av 400-volts teknik för våra kunder. Mycket är möjligt under de närmaste tre till fyra åren. ”Naturligtvis är en ny strategi möjlig i kommande versioner, men” vi ser för närvarande oss själva som väl positionerade ”.

Volkswagen är för närvarande inte i en bra position när det gäller små elbilar. VW var nyligen tvungen att stoppa order för e-Up eftersom den ökade miljöbonusen resulterade i en orderboom. Leveranstiden har ökat till 16 månader, ett kritiskt antal: Om fordonet som beställts idag inte levereras förrän 2022, får kunderna inte längre en miljöbonus, eftersom detta är begränsat till 31 december 2021 - men de cirka 9 500 euro fakturerades av kunden. En efterträdare baserad på MEB är ännu inte i sikte. Nyligen var det till och med rykten om att den lilla bilen, förmodligen kallad ID.1, kunde försenas från 2023 till 2025 . Ulbrich har nu meddelat att det kommer att finnas ny information om detta "inom kort".
Källa: Skype-samtal från Volkswagen

https://www.electrive.net/2020/09/17/vw ... -weltauto/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Zalman3 »

På ID Sveriges facebooksida står:
Första svenska test av id. 4. Kan utrustas med dragkrok, dock max 1200 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Zalman3 »

The boot will be large enough to store 543 litres of luggage – that’s 162 litres more than a Golf, and 72 litres less than a Tiguan can carry
https://www.carwow.co.uk/volkswagen/new ... lease-date

Mindre bagage än Enyaq på 585 liter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Bjelke »

När det blir så liten skillnad som 585 - 543 liter så kanske man inte ska
dra några slutsatser direkt, med tanke på hur man mäter osv :)
Den som på papperet är störst i det här fallet kanske är minst i praktiken osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2020/09/21/vw-id4-e ... -charging/

Tänkt om dom fick till ngt liknande i EU med IONITY?
Nog höga odds för det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

taliz skrev:
https://electrek.co/2020/09/21/vw-id4-e ... -charging/

Tänkt om dom fick till ngt liknande i EU med IONITY?
Nog höga odds för det.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tämligen uteslutet att de gör en liknande deal med Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av EnTraktor »

taliz skrev:
https://electrek.co/2020/09/21/vw-id4-e ... -charging/

Tänkt om dom fick till ngt liknande i EU med IONITY?
Nog höga odds för det.
Det är knappast Electrify America som bjuder på elen utan VW har fått ett bra avtal där dom har råd att sponsra laddningen för sina kunder.
Finns inget som hindrar att VW Europa gör samma sak med en partner, t.ex. Ionity. Men Ionity kommer knappast bjuda på el till VW kunder, finns ingen logik i det.
Alltså bollen ligger hos VW inte hos Ionity.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
Alltså bollen ligger hos VW inte hos Ionity.
Jag har för mig att laddning hos EA är betydligt billigare än Ionity.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av backe »

EnTraktor skrev:
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/09/21/vw-id4-e ... -charging/

Tänkt om dom fick till ngt liknande i EU med IONITY?
Nog höga odds för det.
Det är knappast Electrify America som bjuder på elen utan VW har fått ett bra avtal där dom har råd att sponsra laddningen för sina kunder.
Finns inget som hindrar att VW Europa gör samma sak med en partner, t.ex. Ionity. Men Ionity kommer knappast bjuda på el till VW kunder, finns ingen logik i det.
Alltså bollen ligger hos VW inte hos Ionity.

Nu äger väl VW America Electrify America så det blir troligen lite på samma sätt som för Tesla, för ingen av dom "bjuder" väl troligen på något utan man bakar in det i inköpspriset.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electrify_America
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
https://electrek.co/2020/09/21/vw-id4-e ... -charging/

Tänkt om dom fick till ngt liknande i EU med IONITY?
Nog höga odds för det.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tämligen uteslutet att de gör en liknande deal med Ionity.
Ja, jag tror man gör det i USA för det är Teslas hemmaplan.
Här är det tvärtom, VW kommer få sina bilar sålda ändå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Mickep »

Det är bra tills den inte fungerar. DÅ är service bra.
Apple skinnar kunder och vill få dem att köpa nytt hellre än attt reparera. (de har trots/tack vare sitt höga pris inte skydd för fukt ens).
Nyligen gav batteriet in en 5 år gammal 20 k dator upp. 3000 för att byta. tack apple. har en ipad som är gammal som inte längre uppdateras. (vissa appar kräver nyare os vilket jag inte får). tack apple.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
har en ipad som är gammal som inte längre uppdateras. (vissa appar kräver nyare os vilket jag inte får). tack apple.
Om du köpt en android istället hade den fortfarande varit ny när den slutade få uppdateringar. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Mickep »

Hade jag köpt en android hade jag kunnat lägga in ett modifierad os och fått uppdateringar på det sättet. men det är whataboutism. apple är inte den heliga graalen. de har dyra produkter (de är inte dåliga). men andoid kan vara bättre.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av Surfaren »

Kan ni vänligen ta diskussionen om Android vs Apple någon annanstans? Denna tråd handlar om ID.4.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Boka din ID4 i september

Inlägg av mati »

Jag får nog avvakta med min ID4-beställning. Jag får ingen offert på en ID4 med en e-tron som inbytesbil. Säljaren vill eller kan inte sätta ett pris på en e-tron, säger han. Han babblade nånting om att han inte vet när ID4 kan levereras, därför kan han inte sätta ett pris på min e-tron redan nu. Känns ju som en dålig ursäkt. Det är väl inte ovanligt att man får ett inbytespris, även om leverans av den nya bilen ligger flera månader i framtiden. Det är väl snarare så att han inte vill ta den risken eftersom han vet att priserna sjunker väldigt snabbt. Jag sa till honom att jag kan tänka mig vara utan bil ett tag, men det gick han inte in på överhuvudtaget.
Jag skickade även en förfrågan till Fordonsbolaget för några dagar sedan, men de svarar inte ens. De vågar nog inte heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar