VW-märkeschef Brandstätter: "ID.4 kommer att bli en verklig världsbil"
BEVE-SUVIDID.4MEBVolkswagen
Strax före världspremiären för ID.4 ställde VW-märkeschefen Ralf Brandstätter och Volkswagens styrelseledamot eMobility Thomas Ulbrich journalister frågor. Cheferna nämner några intressanta siffror om den elektriska SUV, men tyvärr inte alla.
Med ID.3 lanserade VW den första modellen av sin e-offensiv för några dagar sedan, och i fredags överlämnades de första exemplaren till kunder i Wolfsburg och Dresden . Som varumärkeschefen Ralf Brandstätter nu uppgav i ett Skype-samtal är de 25 000 ID.3: erna i 1ST-upplagan "i butiker och kommer att finnas i kundernas händer de närmaste dagarna".
ID.3 är dock bara framkant för en mycket viktigare modell - ID.3 är globalt begränsad på grund av sin karossform som en kompakt bil, i USA erbjuds den inte alls. Det kommer snart att förändras med ID.4, som äntligen kommer att presenteras under den kommande veckan - "som den första 100 procent elektriska SUV av vårt varumärke och utformad som en global bil", säger Brandstätter. Den första ID.4 ska gå till kunder i år.
Styrelseledamot i EMobility Thomas Ulbrich tillade hur viktigt ID.4 ska vara. Som bekant vill VW sälja 1,5 miljoner elbilar till 2025. Av dessa bör 500 000 vara ID.4 - det vill säga en tredjedel av all MEB-försäljning sägs vara för "Electric Tiguan". "Jag tror att det med ID.4 kommer att vara möjligt att få e-mobilitet ur sin nisch", säger Ulbrich.
E-SUV byggs för närvarande i tre fabriker, förutom Zwickau i Kina i Foshan-fabrikerna och den helt nya MEB-fabriken i Anting. Produktionen vid Passat-fabriken i Emden planeras starta 2022 , och den första ID.4 för den lokala marknaden kommer sedan att tillverkas vid den amerikanska fabriken i Chattanooga.
ID.4 är utformad som en global bil, men kommer till respektive marknad med vissa "landsspecifika justeringar". "Vi är vana vid denna punkt från förbränningsvärlden", säger Brandstätter med ett leende. ”Korsningen av likheter ges också med ID.4 på alla kärnmarknader. Kunderna vill ha stark teknik, lång räckvidd och snabba laddningstider. "
Brandstätter säger att det inte är rädd för konkurrens mot Teslas Model Y som en kompakt elektrisk SUV. "ID.4 är kortare på utsidan än en modell Y, men större på insidan", säger märkeschefen. ”Jag tror att vi kan få poäng med bilen i det prissegment där vi kommer att placera den.” VW vill dock inte själv ange priserna förrän världspremiären och den efterföljande beställningen startar nästa vecka.
Varken Brandstätter eller Ulbrich vill avslöja hur hög bidragsmarginalen kommer att bli. I webbsändningen påpekade dock båda cheferna flera gånger att viktiga skalfördelar skulle uppnås med ID.4.
ID.4 levereras med alla funktioner från början
Problemet med ID.3 att de första bilarna inte levereras med full funktionalitet och att detta måste skickas via programuppdatering borde inte finnas med ID.4. "Självklart har vi också läst kritiken, vi kontrollerar den mycket noggrant", säger Ulbrich om den första ID.3-feedbacken. ”När det gällde programvara sa vi alltid att det skulle vara VW: s första riktiga uppdateringsbil. Den första uppdateringen kommer före årets slut. ”Vid denna uppdaterings status, som inkluderar det avlägsna området på head-up-skärmen, bör alla också vara ID.4 när de levereras.
En annan punkt kommer inte att vara så lätt att skicka via programuppdatering: batterispänningen. Som känt förlitar sig MEB på den etablerade systemspänningen på 400 volt, Hyundai tar med sig en E-SUV med ett 800 volt-system till volymsegmentet under det kommande året med Ioniq 5 - tack vare E-GMP kommer fler 800-volts elbilar från Hyundai och Kia att finnas tillgängliga följ den nämnda plattformen. "Efter långa diskussioner, när vi först designade MEB, bestämde vi oss för en 400-voltsarkitektur", säger Ulbrich. ”För närvarande överväger vi snarare hur vi kan få ut mer av 400-volts teknik för våra kunder. Mycket är möjligt under de närmaste tre till fyra åren. ”Naturligtvis är en ny strategi möjlig i kommande versioner, men” vi ser för närvarande oss själva som väl positionerade ”.
Volkswagen är för närvarande inte i en bra position när det gäller små elbilar. VW var nyligen tvungen att stoppa order för e-Up eftersom den ökade miljöbonusen resulterade i en orderboom. Leveranstiden har ökat till 16 månader, ett kritiskt antal: Om fordonet som beställts idag inte levereras förrän 2022, får kunderna inte längre en miljöbonus, eftersom detta är begränsat till 31 december 2021 - men de cirka 9 500 euro fakturerades av kunden. En efterträdare baserad på MEB är ännu inte i sikte. Nyligen var det till och med rykten om att den lilla bilen, förmodligen kallad ID.1, kunde försenas från 2023 till 2025 . Ulbrich har nu meddelat att det kommer att finnas ny information om detta "inom kort".
Källa: Skype-samtal från Volkswagen