Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentrum

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av taliz »

Man får väl designa dom som tex bild 1. Dvs det får inte se ut som vanliga parkeringsrutor.
Folk parkerar ju vanligtvis inte vid bensinpumpar, men hade de varit utformade som många laddplatser är så hade nog många gjort det...
Utformningen bör alltså tydliggöra funktionen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av olarsson »

taliz skrev:
olarsson skrev:
taliz skrev:
Vad ska man göra under tiden man laddar är det tänkt?
Om man ska besöka köpcentrumet så vill man väl att de är just nära.
Fast då kommer andra att ställa sig på de platserna. Av lathet och/eller på pin kiv för att det sticker i ögonen på fossilbilisterna att vi inte bara får våra bilar subventionerade utan dessutom ska ha bästa p-platserna. Dessutom hittills ganska ofta med en glad skylt om att fastighetsägaren bjuder på elen när man handlar. Sånt väcker ont blod.

Jag är arkitekt och jobbar mycket med just köpcenter och handelsplatser. Jag brukar uppmana mina uppdragsgivare att placera stolparna nära in/utfart så att de är lätta att hitta och samtidigt ger önskad miljö-PR åt fastighetsägaren, samtidigt som de då tenderar att hamna tillräckligt oattraktivt långt borta från entrén så att de får användas ifred som det är tänkt.
Att bli placerad i utkanten är inte särskilt attraktivt IMO.
Då ger man ju efter för idioter. Bättre i så fall att ha nitiska p-lisor.

Ps. Du pysslar alltså med greenwashing? ;)
Nej mina kunder gör det. ; )
Eller inte, de bygger ju laddplatser. Skulle nog säga att det är ett ganska stort fokus på miljö i branschen numera.

Ang placering går jag hellre 50m extra och slipper trängas, oavsett om jag ska ladda. Och som sagt, nära infarten så man slipper vimsa runt och leta.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av olarsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu handlar det ju om supersnabba HPC laddare, så det måste verkligen bli bra cirkulation och inga som blockerat dessa i onödan.

Tänker vi oss några hundra typ ID 3 elbilar som kommer på en dag och laddar fullt på 15-20 minuter så blir det något helt annat än 11 kW AC laddboxar.

Kanske helt fel plats för sådan laddinfrastruktur?

Jag tänker mig att efter shopping och när det är dags att åka hem får det bli ett kort stopp vid laddarna.
Håller med. Med snabb laddning får man ganska stor omsättning, vilket är fordonsrörelser man gärna undviker långt in på parkeringen där de ger mer trängsel och bygger kö. Och det kanske inte ens är intressant att gå in och handla om man bara ska ladda i 15-20 min.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av Anonymous FTW »

Handikapplatserna lär väl få sina laddare sist av alla.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

olarsson skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu handlar det ju om supersnabba HPC laddare, så det måste verkligen bli bra cirkulation och inga som blockerat dessa i onödan.

Tänker vi oss några hundra typ ID 3 elbilar som kommer på en dag och laddar fullt på 15-20 minuter så blir det något helt annat än 11 kW AC laddboxar.

Kanske helt fel plats för sådan laddinfrastruktur?

Jag tänker mig att efter shopping och när det är dags att åka hem får det bli ett kort stopp vid laddarna.
Håller med. Med snabb laddning får man ganska stor omsättning, vilket är fordonsrörelser man gärna undviker långt in på parkeringen där de ger mer trängsel och bygger kö. Och det kanske inte ens är intressant att gå in och handla om man bara ska ladda i 15-20 min.
Just här är det en handelsplats i utkanten av staden nära E4:an. Så jag tänker mig både kunder och förbipasserande. Om hela familjen åker på shopping kan ju en stanna kvar 15 minuter och sedan parkera bilen. Och de övriga kan börja botanisera i butikerna direkt.

Tänkte också att efter några timmars shopping kan det ju vara skönt att få sig en 15 minuters paus för att återhämta sig lite inför hemresan...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av fth »

Tänk på tillgängligheten, många laddstolpar är svåra/omöjliga att använda om man sitter i rullstol, det var ju en del rubriker om detta för en tid sedan.

Det är ju lite av en konflikt mellan att vilja skydda stolparna från påkörning, snöröjning etc och att göra dom tillgängliga för alla, men med lite eftertanke borde det gå att lösa både och.

I övrigt håller jag med om att stolparna inte skall utgöra "VIP-platser" närmast entrén, det inbjuder bara till irritation och ICE-ning, placera dom på ett lagom, inte allt för attraktivt avstånd
.
Installerar man snabbladdare på en plats som egentligen lämpar sig bättre för destinationsladdning så måste man nog också räkna med att ha någon metod för att beivra blockering av laddare, "idle fees", lapplisor eller dyl.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Just här är det en handelsplats i utkanten av staden nära E4:an. Så jag tänker mig både kunder och förbipasserande. Om hela familjen åker på shopping kan ju en stanna kvar 15 minuter och sedan parkera bilen. Och de övriga kan börja botanisera i butikerna direkt.

Tänkte också att efter några timmars shopping kan det ju vara skönt att få sig en 15 minuters paus för att återhämta sig lite inför hemresan...
Nej nu tror jag de är fel ute. Om de är ute efter elbilskunderna, alltså de vill få in kunderna till shoppingcentrumet och få dem att handla? Då borde de dela ut alla den där kW:n på Typ2 eller möjligen 50 kW CCS. Idén måste ju vara att kunden i lugn och ro ska kunna handla medan de laddar. Men samtidigt ska laddningen vara så snabb att de verkligen får laddning så att de kan fortsätta resan hem eller till nästa stopp. Handlarna vet ju hur länge kunderna är i butiken, se till att laddningen stödjer det beteendet. Många, MÅNGA(!) alltså, ladduttag eliminerar problemet med ICEING.

Jag tror absolut inte att någon vill stå still och ladda efter att de handlat. När jag har tvingats göra det har det varit en total plåga, med supertrötta barn och allmänt gnälligt. Jag skulle aldrig göra så om jag inte var tvingad. Det jag gör i det läget är att vi åker en bit till och väljer en laddare en bit bort där vi kan ta en fika eller så, medan jag snabbladdar. Helst ett ställe där jag inte är placerad längst bort från allt.

Men det beror på vad som är målet? Din kund vill ha kunder till sin verksamhet. Eller är det att få upp fler snabbladdare, vilket iofs är väldigt hedervärt av dig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Just här är det en handelsplats i utkanten av staden nära E4:an. Så jag tänker mig både kunder och förbipasserande. Om hela familjen åker på shopping kan ju en stanna kvar 15 minuter och sedan parkera bilen. Och de övriga kan börja botanisera i butikerna direkt.

Tänkte också att efter några timmars shopping kan det ju vara skönt att få sig en 15 minuters paus för att återhämta sig lite inför hemresan...
Nej nu tror jag de är fel ute. Om de är ute efter elbilskunderna, alltså de vill få in kunderna till shoppingcentrumet och få dem att handla? Då borde de dela ut alla den där kW:n på Typ2 eller möjligen 50 kW CCS. Idén måste ju vara att kunden i lugn och ro ska kunna handla medan de laddar. Men samtidigt ska laddningen vara så snabb att de verkligen får laddning så att de kan fortsätta resan hem eller till nästa stopp. Handlarna vet ju hur länge kunderna är i butiken, se till att laddningen stödjer det beteendet. Många, MÅNGA(!) alltså, ladduttag eliminerar problemet med ICEING.

Jag tror absolut inte att någon vill stå still och ladda efter att de handlat. När jag har tvingats göra det har det varit en total plåga, med supertrötta barn och allmänt gnälligt. Jag skulle aldrig göra så om jag inte var tvingad. Det jag gör i det läget är att vi åker en bit till och väljer en laddare en bit bort där vi kan ta en fika eller så, medan jag snabbladdar. Helst ett ställe där jag inte är placerad längst bort från allt.

Men det beror på vad som är målet? Din kund vill ha kunder till sin verksamhet. Eller är det att få upp fler snabbladdare, vilket iofs är väldigt hedervärt av dig.
Varför inte en kombination?

Några 150kW snabbladdare på lämpligt avstånd från entré som minskar risken för ICE-ning och köbildning, och massor av 11kW destinationsladdare närmare entré (men fortfarande inte VIP-platser).

Om det inte är tänkt att vara helt gratis så kan man kanske koppla laddningen till köpcentrummets lojalitetsprogram?

Låt t.ex. affärer erbjuda X antal kWh som "bonus" när man handlar för Y kr hos dem, eller erbjud gratis laddning utanför rusningstid etc.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av [JM] »

Håller med LarsL och fth ovan.

Lokala Ica Maxi har 3,7kW stolpar.
Vem fan orkar sätta i sladden för att på en timmes veckohandel av mat få nån mil extra?
På Ikea där man är några timmar så gör det ju däremot större skillnad.
Utanför tex en mataffär så behöver man upp i 50kW (precis som LIDL gör) för att det skall vara intressant.

Dvs beroende på vilken typ av affärer och shopping så stannar kunderna olika länge och det är det som styr vilken effekt stolparna bör ha.
Många gratis 11kW och några få >100kW som man betalar för.

Ställ dom INTE närmast ingången pga ICEing....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av LarsL »

Det bästa hade kanske varit om det fanns många CCS uttag med lastbalansering? Då hade det inte varit allt i världen om någon står där några minuter extra.

Jag har laddat på några snabbladdare som varit utanför köpcentrum, men där de valt att lägga dem längst ut på parkeringen. Smidigt att komma dit men hua vad tråkigt. När det blir för långt till butiken så struntar man i att gå in på den. Avvägningen blir hårfin.

Ta tex Mellbystrands Supercharger. Hur många går en vända i ”gallerian” som ligger i andra ändan? Det är ju inte jättelångt, men det tar emot lite.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Själva köpcentrumet kommer sätta upp några AC-laddare. I bästa fall 11 kW men troligen gratis 3,7 kW under öppettiderna.

Kanske kan det lyckas med att få någon laddare på handikappplatserna också.
Då bör den sitta lågt placerad och med fast kabel så det blir smidigt att ansluta.

150 kW DC snabbladdningen är ett kommersiellt fristående företag som vill etablera sig där.

De vill förstås få så många kunder som möjligt till sina laddare. Laddföretaget har egentligen inget intresse av att kunderna även går in till köpcentrumet. Men det kan ju locka kunder till både och.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av macksie »

Tror inte man lockar kunder med 150kW laddare till ett köpcentrum. Laddarna är för snabba. Den potentiella kunden väljer att stanna i bilen, eller möjligen springer in och köper en kaffe, inte strosa runt och shoppa. Den typen av laddare lämpar sig för en besinstation som har insett att de måste hänga med i utvecklingen, och då placeras de såklart så att de som laddar kan gå in och köpa några korv med räksallad och ett gäng läsk. På precis samma sätt som traditionellt drivmedel.

För köpcentrum lämpar sig AC laddare bättre. De måste dock ha tillräcklig effekt. Typ minst 11kW. Och placeringen som faktiskt var frågan. De får inte ligga för långt bort och inte för nära så att det lockar felparkerare, medvetna, eller omedvetna.

Jag tycker Nacka Forum har träffat huvudet på spiken och landat nästan perfekt i hur de konstruerat sina laddplatser. En egen avdelning som är tydligt uppmärkt. Gratis laddning. Stora ordentliga symboler överallt som inte går att misstolka. Ordentlig effekt. Typ 2 kablar så att det bara är att koppla in. Ganska nära ingången, men inte de allra bästa platserna.

Som motpol till detta finns Sickla köpcentrum. Laddplatser som kostar. Komplicerad procedur för att starta laddning. Dock ligger iochförsig platsernba ganska bra placerade.

Jag väljer aktivt att stanna på Nacka Forum. Jag väljer aktivt bort Sickla Köpcentrum
MYP
X90d
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av Mickep »

Om köpcentrum vill att folk skall handla så skall det vara långt från ingången, annars har de uppsikt och kommer lämna första bästa tid.(de närmaste bör vara reserverade för rörlighets hindrade (ex gravida)) helst skall det vara parkeringsförbud på dessa "attraktiva" platser för att folk skall kunna göra i och urlastning.(av saker de handlat). laddning är 20-30 min. Syftet är alltså att få folk att slösa pengar, inte att få dem att lämna vid första bästa tidpunkt (som tex snabbmatsrestauranger), där är det helt annorlunda.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av macksie »

Mickep skrev:
Om köpcentrum vill att folk skall handla så skall det vara långt från ingången, annars har de uppsikt och kommer lämna första bästa tid.(de närmaste bör vara reserverade för rörlighets hindrade (ex gravida)) helst skall det vara parkeringsförbud på dessa "attraktiva" platser för att folk skall kunna göra i och urlastning.(av saker de handlat). laddning är 20-30 min. Syftet är alltså att få folk att slösa pengar, inte att få dem att lämna vid första bästa tidpunkt (som tex snabbmatsrestauranger), där är det helt annorlunda.
20-30 min är en önskan från en elbilist, inte från en köpcenteransvarig, de vill npg att vi stannar betydligt längre
MYP
X90d
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Optimal plats på 150 kW laddare i parkering vid köpcentr

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
150 kW DC snabbladdningen är ett kommersiellt fristående företag som vill etablera sig där.

De vill förstås få så många kunder som möjligt till sina laddare. Laddföretaget har egentligen inget intresse av att kunderna även går in till köpcentrumet. Men det kan ju locka kunder till både och.
Ja, då blir ju läget lite annorlunda. Det viktiga för att jag ska välja en snabbladdare är närheten till vägen och om det finns snabbmat eller fika i närheten. Vi har bara 20 min på oss att fixa allt så inga långa promenader till den som vill sälja något. Finns det en snabbmats resturang i köpcentrumet så kan ju den med fördel ligga emot snabbladdarna.

Superchargern i Tanum är ju placerad på baksidan av köpcentrumet. Det funkar ganska bra och man kan gå in lite snabbt. Men tyvärr har de lagt all mat och sånt i andra ändan så det var svårt att hitta och hinna dit.
Skriv svar