Kom igen nu, ge oss lite plus å minus vs teslan du kör nu.fnystrom skrev:Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.
Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
Shut up and take my money!
Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Kul och positivt med hyfsad leveranstid. Jag har dryga året kvar på min nuvarande och vill ju gärna vänta ett tag till innan man binder sig för ngt nytt. Kommer det en kombi, kommer det trevliga paket och vad annat kan dyka upp under kommande året är frågor som man gärna låter bli besvarade först. Inte minst, kommer laddnätverken haverera totalt innan det blir bättre igen?fnystrom skrev:Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.
Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
Shut up and take my money!
Re: Audi e-tron GT
Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt , att det ska komma en kombivariant.
Re: Audi e-tron GT
En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant!macky skrev:Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt , att det ska komma en kombivariant.
Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron GT
Hoppas att den får dragkrok.martinot skrev:En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant!macky skrev:Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt , att det ska komma en kombivariant.
Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
Re: Audi e-tron GT
blir nog nästan garanterat samma som med Taycan CT, dvs specialfäste enbart för cykelhållare. Blir nog ingen dragkrok tyvärrRobertrimmevik skrev:Hoppas att den får dragkrok.martinot skrev:En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant!macky skrev:Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt , att det ska komma en kombivariant.
Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
- Ort: Stockholm
Re: Audi e-tron GT
Hej!
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!
Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.
I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.
Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.
Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.
Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!
Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.
I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.
Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.
Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.
Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Re: Audi e-tron GT
Kul med lite verklig återkoppling från vardagen (både + och -, är ju mest saker man stör sig på som man noterar, och lätt glömmer bort alla bra saker).Audi Driver skrev:Hej!
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!
Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.
I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.
Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.
Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.
Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Tack!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Ja, stort tack för feedback. Låter som precis de saker som jag också reagerat på.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Audi e-tron GT
Dina önskemål gällande frunken, är så det fungerar på Porsche Taycan. I det fallet dumt av Audi att göra en egen lösning.Audi Driver skrev:Hej!
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!
Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.
I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.
Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.
Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.
Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Re: Audi e-tron GT
Är det inte t.o.m så att man kan öppna frunken på Taycan genom att bara dra handen längs med framkant på huven? Har för mig jag såg nån på YT som gjorde det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Ska låna en GT (ej RS) ett dygn här i veckan. Är väl främst två saker jag vill reda ut. Den första är körkänsla/bilkänsla och den andra är förbrukning. Blir intressant att jämföra med min fat e-tron. Dels landsväg och dels motorväg. Ljudnivå är ju ngt som klagats lite på med 305mm bakdäck så det ska utvärderas också.
Utrymmen vet jag är för små, iaf i bagaget, men det kanske löser sig med en kombiversion. Frågan är dock om denna plattform om ett år redan kommer kännas gammal beträffande tex räckvidd. Tänker på kommande uppdatering av vanliga e-tron (rykten), A6-tron och andra som model S och EQS. Kör väldigt lite långa sträckor men räckvidd verkar vara det enda som räknas på elbilar (lite laddhastigheten också). Svårt med leasing av dyra elbilar när utvecklingen går så fort.
Utrymmen vet jag är för små, iaf i bagaget, men det kanske löser sig med en kombiversion. Frågan är dock om denna plattform om ett år redan kommer kännas gammal beträffande tex räckvidd. Tänker på kommande uppdatering av vanliga e-tron (rykten), A6-tron och andra som model S och EQS. Kör väldigt lite långa sträckor men räckvidd verkar vara det enda som räknas på elbilar (lite laddhastigheten också). Svårt med leasing av dyra elbilar när utvecklingen går så fort.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
- Ort: Stockholm
Re: Audi e-tron GT
Känns väldigt konstigt att Audi inte gjorde någon liknande lösning på frunken då? Alla borde se att nuvarande lösningen är dålig. Men Porsche kanske satte sig emot?
Ljudnivån i kupén tycker jag är riktigt bra. Jag kör för tillfället på 20tummare med 285mm bredd på bakdäcken och tycker att det är tyst. Visserligen har de flesta milen vart på kontinental asfalt men jag vill minnas att jag tyckte det var ungefär lika när jag körde i Sverige.
Jag tror att utvecklingen av elbilarna kommer att gå väldigt fort nu. Att vänta på nästa plattform etc. tror jag bara kommer att bli en lång väntan då det hela tiden kommer finnas något nytt bakom hörnet. Men värdeminskningen på dyrare elbilar tror jag kommer bli ganska brutal. Det kommer komma så mycket nya billigare modeller med så mycket bättre specar på pappret hela tiden…
Ljudnivån i kupén tycker jag är riktigt bra. Jag kör för tillfället på 20tummare med 285mm bredd på bakdäcken och tycker att det är tyst. Visserligen har de flesta milen vart på kontinental asfalt men jag vill minnas att jag tyckte det var ungefär lika när jag körde i Sverige.
Jag tror att utvecklingen av elbilarna kommer att gå väldigt fort nu. Att vänta på nästa plattform etc. tror jag bara kommer att bli en lång väntan då det hela tiden kommer finnas något nytt bakom hörnet. Men värdeminskningen på dyrare elbilar tror jag kommer bli ganska brutal. Det kommer komma så mycket nya billigare modeller med så mycket bättre specar på pappret hela tiden…
Re: Audi e-tron GT
Just precis värdeminskningen som man är lite orolig för. Räckvidden som sådan räcker bra för mig, kör ju vanlig e-tron 55 nu och det funkar bra. Ska bli kul att testa den ordentligt iaf. Återkommer med mina synpunkter. 21” är snyggt men hade nog också gått på 20” som kompromiss.Audi Driver skrev:Känns väldigt konstigt att Audi inte gjorde någon liknande lösning på frunken då? Alla borde se att nuvarande lösningen är dålig. Men Porsche kanske satte sig emot?
Ljudnivån i kupén tycker jag är riktigt bra. Jag kör för tillfället på 20tummare med 285mm bredd på bakdäcken och tycker att det är tyst. Visserligen har de flesta milen vart på kontinental asfalt men jag vill minnas att jag tyckte det var ungefär lika när jag körde i Sverige.
Jag tror att utvecklingen av elbilarna kommer att gå väldigt fort nu. Att vänta på nästa plattform etc. tror jag bara kommer att bli en lång väntan då det hela tiden kommer finnas något nytt bakom hörnet. Men värdeminskningen på dyrare elbilar tror jag kommer bli ganska brutal. Det kommer komma så mycket nya billigare modeller med så mycket bättre specar på pappret hela tiden…
Re: Audi e-tron GT
Kört några vändor nu med vanliga GT med 21”. Vägljud absolut inget problem, lite mer än min vanliga e-tron som också har 21” men inte markant. Den verkar dra ca 20-25% mindre än min e-tron om man kör snålt. Har kört flertalet sträckor som jag har bra referens på. Körde in till stan på 15.5 i efficiencyläget. Blandat 50-90 väg, 25 km. Där kommer jag ner till knappa 20 med fat e-tron nu på sommaren. Efficiency verkar ju innbära frikoppling av ena motorn då den maxar 140 då men det gör en del på förbrukningen.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Audi e-tron GT
Även indikation på SoC i % finns på Taycan, även om säljaren sa att det inte fanns... det är alltså möjligt att både se återstående antal återstående km och SoC i % samtidigt på huvudmenyn. Den funktionen tycker jag verkligen Tesla borde lägga till. Har saknat den sedan min första Model S P85+ från våren 2014. Känns lite oroväckande att Audi tydligen tagit bort riktigt bra funktioner (öppning av frunk och SoC i %), när man gjort sin version av Taycan.macky skrev:Kört några vändor nu med vanliga GT med 21”. Vägljud absolut inget problem, lite mer än min vanliga e-tron som också har 21” men inte markant. Den verkar dra ca 20-25% mindre än min e-tron om man kör snålt. Har kört flertalet sträckor som jag har bra referens på. Körde in till stan på 15.5 i efficiencyläget. Blandat 50-90 väg, 25 km. Där kommer jag ner till knappa 20 med fat e-tron nu på sommaren. Efficiency verkar ju innbära frikoppling av ena motorn då den maxar 140 då men det gör en del på förbrukningen.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
- Ort: Stockholm
Re: Audi e-tron GT
Just SoC i % har jag också funderat på, varför inte bara slänga in två siffror på displayen bredvid staplarna?
Re: Audi e-tron GT
De har ju gjort det på Q4 så kanske kommer med ngn uppdatering.Audi Driver skrev:Just SoC i % har jag också funderat på, varför inte bara slänga in två siffror på displayen bredvid staplarna?
Re: Audi e-tron GT
Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Undra hur långt borta större batteri är.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Med tanke på att det är samma LG NCM622-celler som i fat etron, och den snart ska få nya, så bör det inte dröja alltför länge.
Men Taycan bör ju uppgraderas först.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Bilarna går sjukt snålt när det är 30 grader varmt. Trots behovet av AC så är det klart snålare än vid 20 grader. Luften blir ju lättare vid hög värme.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Visst är det så även om runt 25 ska vara optimalt om man inte ska pressa toppfart kanske. Funkade bra med AC på ecoläge också. Har gjort liknande test med min e-tron och ligger då på runt 25. Ville mest få ett kvitto på hur förbrukningen förhåller sig till den. Verkar vara 20-25% skillnad över hela linjen. Skillnaden bör ju öka med hastigheten beaktat skillnad i luftmotstånd som blir viktigare med högre hastigheter.MWall skrev:Bilarna går sjukt snålt när det är 30 grader varmt. Trots behovet av AC så är det klart snålare än vid 20 grader. Luften blir ju lättare vid hög värme.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Japp, det kan man undra. Även A6 e-tron som ju släpps om ngt drygt år. Den ska ju bli mycket bättre räckviddsmässigt men ändå billigare. Så det kommer nog nästa år med början på Taycan. Borde dock komma rätt snabbt även till GT, annars blir ju den osäljbar om inte priserna dumpas. Känns rätt bra att ha en bil dryga året till.taliz skrev:Undra hur långt borta större batteri är.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Med tanke på att det är samma LG NCM622-celler som i fat etron, och den snart ska få nya, så bör det inte dröja alltför länge.
Men Taycan bör ju uppgraderas först.