Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

Verkar inte som en tråkig bil iaf :D

CarManiac är mäkta imponerad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11557
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Här är en på engelska:



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Läste på ett Audi-forum att grundpriset är 1.1, RS-versionen 1.4. Hade hoppats på grundpris på runt 800kkr, hade varit skäligt.

För det priset finns det bra mycket roligare bilar.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Zalman3 »

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTYxNTI7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6ImUzYjU0NTExYTM4MDI2YTBkNzA3NjVlMzNmMjQ5ZjgxOWVlYjcxNzUiO30=.jpeg.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

”Trevlig prislapp” :lol: nja det vettifasiken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Bjelke skrev:
”Trevlig prislapp” :lol: nja det vettifasiken...
Näe, tyvärr inte. Men enligt grafen verkar ju porsche ha en trevligare prislapp trots att den är dyrare?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

Tråkigt att RS blev så dyr. Gillar verkligen bilen men hade hoppats/trott på ett par hundra tusen lägre pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

macky skrev:
Bjelke skrev:
”Trevlig prislapp” :lol: nja det vettifasiken...
Näe, tyvärr inte. Men enligt grafen verkar ju porsche ha en trevligare prislapp trots att den är dyrare?
Alltså, att använda uttrycket ”trevlig prislapp” borde väl rimligtvis antyda att priset är väldigt bra (lågt) på varan,
typ under en miljon i det här fallet (om ens det räcker).
Som tur är så är priser något alla kan läsa sig till själv utan tidningens hjälp:) resten däremot vill man kanske
ha hjälp med att få utvärderat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Tråkigt att RS blev så dyr. Gillar verkligen bilen men hade hoppats/trott på ett par hundra tusen lägre pris.
Samma här, trodde jag skulle vara spekulant på en men nu... njae... Men ska kika närmare på den ändå...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

konstigt att skriva "trevlig prislapp" på plussidan, och så "väntar på billigare" på minus. Hur ska dom ha det nu egentligen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Fick svar från säljaren idag, ”vanliga GT” motsvarande 4s kommer ligga på 1.2 med ok grundutrustning. GT RS-priset är inte klart och det kommer en motsvarande Porsches (än inte lanserade) ”S” i slutet av nästa år. Vilket jag antar kommer bli en kioskvältare.

Audi Q4 ska ha ett riktpris på 600kkr, men utrustningsnivån för nordiska marknaden är inte klar, målet är förmånliga privatleasing-erbjudanden från start.
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

med norska priser innan de justerade upp med några %, så hade jag ett pris på 1,55MNOK för en Taycan Turbo med skaplig utrustning och 1,35MNOK för en 4S. Då borde en GT RS hamna på ca 1,35 och en vanlig GT (motsvarande 4S) hamna på miljonen och en base-GT på ca 850k. Om priserna blir högre än det så känns det inte aktuelt för mig iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

HelectriC skrev:
med norska priser innan de justerade upp med några %, så hade jag ett pris på 1,55MNOK för en Taycan Turbo med skaplig utrustning och 1,35MNOK för en 4S. Då borde en GT RS hamna på ca 1,35 och en vanlig GT (motsvarande 4S) hamna på miljonen och en base-GT på ca 850k. Om priserna blir högre än det så känns det inte aktuelt för mig iaf.
Skulle gissa 100” till upp för en RS, vore lite konstigt om den kostade samma som en Taycan 4S, iaf som listpris. Sen kanske nettopriset närmar sig samma. En motsvarande 4S fast sportback/avant hade varit ngt. Mer prestanda än så är inte jag i behov av, särskilt inte på bekostnad av räckvidd. Är heller inget fan av porsches runda design så föredrar definitivt GT:n.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

Fasiken vad bra reklamen är för den här alltså :)
Kan man köpa den med den folieringen också? :mrgreen:
Det är nästan så att jag snudd på kan förlåta Audi för allt dom gjort (både sambon och jag är ju Audi-freaks
egentligen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10300
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Fasiken vad bra reklamen är för den här alltså :)
Kan man köpa den med den folieringen också? :mrgreen:
Det är nästan så att jag snudd på kan förlåta Audi för allt dom gjort (både sambon och jag är ju Audi-freaks
egentligen)
Haha såg den igår för första gången också.

Hade precis berättat för svärfar om bilen (svärfar som nyligen köpt en S, som aldrig går tillbaka till fossilt, men som "gärna vill ha tyskt nästa gång"). Plötsligt dök reklamen upp och han undrade om det var den bilen jag menat :D

Jag tycker den är bra mycket snyggare än Taycan faktiskt. Har reserverat en RS men är nog troligast att det blir en Plaid i slutändan trots allt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
abq
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2020 19:38

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av abq »

Har sett reklamen överallt och konceptbilen ser bra ut.

Mina observationer: Audi verkar ha det lite stressigt att pusha koncept-ish elbil reklam innan bilen finns. Antagligen hellre lovord än inget alls, med tanke på hur fort det går i bilbranschen just nu..

Mercedes gjorde likadant under hösten, gör reklam om hur bra de kommer göra ifrån sig med deras nya kommande elbilar. Rätt intressant faktiskt, lite ”claim your (future) spot” över det.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

taliz skrev:
Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
Men se där, trollet är tillbaka...

Nog kan man väll få ha olika smak och tycka olika, men att hata på precis allt som har med Audi att göra blir ju bara tradigt att se på i längden. Tillför knappast något för någon här.
Synd på ett annars så trevligt och kunnigt forum.
(Sveriges i min mening ända riktiga forum för elbilar)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
Men se där, trollet är tillbaka...

Nog kan man väll få ha olika smak och tycka olika, men att hata på precis allt som har med Audi att göra blir ju bara tradigt att se på i längden. Tillför knappast något för någon här.
Synd på ett annars så trevligt och kunnigt forum.
(Sveriges i min mening ända riktiga forum för elbilar)
Bara för att man har en annan smak så betyder inte det att man är ett troll. Model X och flera andra Tesla-bilar har här på forumet fått stå ut med negativa omdömen när det kommer till utseendet men det gör knappast de som tycker detta till troll. Det är rätt tradigt att se inlägg på inlägg där man tjafsar om vad man får skriva och inte på detta forum och där man kallar andra för olika tillmälen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11557
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Fick svar från säljaren idag, ”vanliga GT” motsvarande 4s kommer ligga på 1.2 med ok grundutrustning. GT RS-priset är inte klart och det kommer en motsvarande Porsches (än inte lanserade) ”S” i slutet av nästa år. Vilket jag antar kommer bli en kioskvältare.
Är det den du förbokat och är inne på att skaffa?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11557
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
Gillar inte riktigt framlysena på Taycan, men totalt sätt så tycker jag nog att den har snyggare design än Audi. Tyvärr så har ju grillarna på både BMW och Audi (bilar som jag annars gillar mycket), fått lite väl mycket botox på senare år.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
Men se där, trollet är tillbaka...

Nog kan man väll få ha olika smak och tycka olika, men att hata på precis allt som har med Audi att göra blir ju bara tradigt att se på i längden. Tillför knappast något för någon här.
Synd på ett annars så trevligt och kunnigt forum.
(Sveriges i min mening ända riktiga forum för elbilar)
Bara för att man har en annan smak så betyder inte det att man är ett troll. Model X och flera andra Tesla-bilar har här på forumet fått stå ut med negativa omdömen när det kommer till utseendet men det gör knappast de som tycker detta till troll. Det är rätt tradigt att se inlägg på inlägg där man tjafsar om vad man får skriva och inte på detta forum och där man kallar andra för olika tillmälen.
Har inget emot olika smak. Tyckte väll också att jag beskrev det. Men att någon ständigt klankar ner på ett och samma märke som standard, så blir det i min mening bara tradigt. (Och inte speciellt objektivt)
Har väll inte så mycket med smak att göra.
Ber om ursäkt att jag kallade dig för troll taliz, skulle nöjt mig med Audi-hatare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

Den orange-grå kamouflagefolien har blivit lite av Audis elbilssignum. Carmaniac på YT har t.o.m. folierat sin etron sportback så den ser liknande ut :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11844
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

Fick en kul inbjudan till vinteriskörning med audi pga att jag reserverat GT. Blir en heldag på frusen sjö med Audi RS4 och etron 60 S. Tyvärr ingen GT, men det blir nog kul ändå! Kanske jag får ta in min Polestar oxå och testa en runda :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Svenssons »

Robertrimmevik skrev:
Svenssons skrev:
Robertrimmevik skrev:
taliz skrev:
Även om Taycan har uppstickande grodögon, så är den bra mkt snyggare än Audin IMO.
Den ser bara ut som en stor fläskläpp.
Men se där, trollet är tillbaka...

Nog kan man väll få ha olika smak och tycka olika, men att hata på precis allt som har med Audi att göra blir ju bara tradigt att se på i längden. Tillför knappast något för någon här.
Synd på ett annars så trevligt och kunnigt forum.
(Sveriges i min mening ända riktiga forum för elbilar)
Bara för att man har en annan smak så betyder inte det att man är ett troll. Model X och flera andra Tesla-bilar har här på forumet fått stå ut med negativa omdömen när det kommer till utseendet men det gör knappast de som tycker detta till troll. Det är rätt tradigt att se inlägg på inlägg där man tjafsar om vad man får skriva och inte på detta forum och där man kallar andra för olika tillmälen.
Har inget emot olika smak. Tyckte väll också att jag beskrev det. Men att någon ständigt klankar ner på ett och samma märke som standard, så blir det i min mening bara tradigt. (Och inte speciellt objektivt)
Har väll inte så mycket med smak att göra.
Ber om ursäkt att jag kallade dig för troll taliz, skulle nöjt mig med Audi-hatare.
Smak är aldrig objektivt och vi har flera här på forumet som klankar ner på Tesla mer eller mindre regelbundet. Det är bara att sålla bort de kommentarer man inte gillar och framföra sin egna smak för de bilar man gillar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar