Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
Kört några vändor nu med vanliga GT med 21”. Vägljud absolut inget problem, lite mer än min vanliga e-tron som också har 21” men inte markant. Den verkar dra ca 20-25% mindre än min e-tron om man kör snålt. Har kört flertalet sträckor som jag har bra referens på. Körde in till stan på 15.5 i efficiencyläget. Blandat 50-90 väg, 25 km. Där kommer jag ner till knappa 20 med fat e-tron nu på sommaren. Efficiency verkar ju innbära frikoppling av ena motorn då den maxar 140 då men det gör en del på förbrukningen.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Audi e-tron GT
Även indikation på SoC i % finns på Taycan, även om säljaren sa att det inte fanns... det är alltså möjligt att både se återstående antal återstående km och SoC i % samtidigt på huvudmenyn. Den funktionen tycker jag verkligen Tesla borde lägga till. Har saknat den sedan min första Model S P85+ från våren 2014. Känns lite oroväckande att Audi tydligen tagit bort riktigt bra funktioner (öppning av frunk och SoC i %), när man gjort sin version av Taycan.macky skrev:Kört några vändor nu med vanliga GT med 21”. Vägljud absolut inget problem, lite mer än min vanliga e-tron som också har 21” men inte markant. Den verkar dra ca 20-25% mindre än min e-tron om man kör snålt. Har kört flertalet sträckor som jag har bra referens på. Körde in till stan på 15.5 i efficiencyläget. Blandat 50-90 väg, 25 km. Där kommer jag ner till knappa 20 med fat e-tron nu på sommaren. Efficiency verkar ju innbära frikoppling av ena motorn då den maxar 140 då men det gör en del på förbrukningen.
Komforten är fantastiskt bra och chassit väldigt bra avstämt. Fast men förlåtande som man vill ha det. Skönt att sitta lågt igen också. Bagaget är lågt men djupt, största akilleshälen tycker jag. Saknar även en indikation på SoC i %. Finns ju inte ngn nedre skärm för genväg till den som jag har på vanliga e-tron. Mittarmstöd hade varit bra också. Samt att mittfacket är minimalt och långt bak. Men trådlös carplay gör ju att allt funkar bra ändå. Ska se om jag hinner med en tor Uppsala för rent motorvägstest. Summerat, riktigt fin bil som jag gärna hade valt om det var dags för byte idag och den fanns som kombi.
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
- Ort: Stockholm
Re: Audi e-tron GT
Just SoC i % har jag också funderat på, varför inte bara slänga in två siffror på displayen bredvid staplarna?
Re: Audi e-tron GT
De har ju gjort det på Q4 så kanske kommer med ngn uppdatering.Audi Driver skrev:Just SoC i % har jag också funderat på, varför inte bara slänga in två siffror på displayen bredvid staplarna?
Re: Audi e-tron GT
Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Undra hur långt borta större batteri är.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Med tanke på att det är samma LG NCM622-celler som i fat etron, och den snart ska få nya, så bör det inte dröja alltför länge.
Men Taycan bör ju uppgraderas först.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Bilarna går sjukt snålt när det är 30 grader varmt. Trots behovet av AC så är det klart snålare än vid 20 grader. Luften blir ju lättare vid hög värme.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Visst är det så även om runt 25 ska vara optimalt om man inte ska pressa toppfart kanske. Funkade bra med AC på ecoläge också. Har gjort liknande test med min e-tron och ligger då på runt 25. Ville mest få ett kvitto på hur förbrukningen förhåller sig till den. Verkar vara 20-25% skillnad över hela linjen. Skillnaden bör ju öka med hastigheten beaktat skillnad i luftmotstånd som blir viktigare med högre hastigheter.MWall skrev:Bilarna går sjukt snålt när det är 30 grader varmt. Trots behovet av AC så är det klart snålare än vid 20 grader. Luften blir ju lättare vid hög värme.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Re: Audi e-tron GT
Japp, det kan man undra. Även A6 e-tron som ju släpps om ngt drygt år. Den ska ju bli mycket bättre räckviddsmässigt men ändå billigare. Så det kommer nog nästa år med början på Taycan. Borde dock komma rätt snabbt även till GT, annars blir ju den osäljbar om inte priserna dumpas. Känns rätt bra att ha en bil dryga året till.taliz skrev:Undra hur långt borta större batteri är.macky skrev:Körde en motorvägsrunda idag för att testa lite mer. 8 mil totalt i rundslinga. 29-30 grader varmt, i efficiencyläget och med 120 km/h på farthållare. Ngt litet vägarbete samt vändningen gav snittfart på 105 km/h och förbrukning på 19.7. Så 35-40 mil motorväg kan man räkna med på sommaren.
Med tanke på att det är samma LG NCM622-celler som i fat etron, och den snart ska få nya, så bör det inte dröja alltför länge.
Men Taycan bör ju uppgraderas först.
Re: Audi e-tron GT
Mycket intressant!macky skrev:Japp, det kan man undra. Även A6 e-tron som ju släpps om ngt drygt år. Den ska ju bli mycket bättre räckviddsmässigt men ändå billigare. Så det kommer nog nästa år med början på Taycan. Borde dock komma rätt snabbt även till GT, annars blir ju den osäljbar om inte priserna dumpas. Känns rätt bra att ha en bil dryga året till.taliz skrev:Undra hur långt borta större batteri är.
Med tanke på att det är samma LG NCM622-celler som i fat etron, och den snart ska få nya, så bör det inte dröja alltför länge.
Men Taycan bör ju uppgraderas först.
Största orsaken, förutom pris/förmånsvärde, för mig att inte skaffa en Tyacan är just den korta räckvidden. Fixas detta, och SuC skulle öppnas upp vettigt (som det ryktas om), så är det ju extremt intressant att se på Taycan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron GT
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron GT
Tog en sväng med denna pärla:
Kändes inte alls lika tung, trots att den väl tom väger mer. Riktigt najs i böjarna.
Skapligt klipp i högre fart. Men inredningen skallrade. Dels dörrpanelen i förardörren(tystnade om jag satte ett finger på den) dels något i instrumentbrädan.
Hyfsat tyst i övrigt, men lät mer än min ID4. Lät som mest vägljud kom bakifrån.
Beställer man nu byggs de redan i september, och jag fick 10% rabatt utan förhandling. Lite sugen blir man allt.
Det är verkligen klasskillnad vs BMW i4.Kändes inte alls lika tung, trots att den väl tom väger mer. Riktigt najs i böjarna.
Skapligt klipp i högre fart. Men inredningen skallrade. Dels dörrpanelen i förardörren(tystnade om jag satte ett finger på den) dels något i instrumentbrädan.
Hyfsat tyst i övrigt, men lät mer än min ID4. Lät som mest vägljud kom bakifrån.
Beställer man nu byggs de redan i september, och jag fick 10% rabatt utan förhandling. Lite sugen blir man allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Tjusig. 10% och en kombivariant så hade jag varit rejält sugen också. Den jag provade en helg förra sommaren var tyst men sett fler som klagar på skrammel. Gäller även Taycan verkar det som.taliz skrev:Tog en sväng med denna pärla:Det är verkligen klasskillnad vs BMW i4.
Kändes inte alls lika tung, trots att den väl tom väger mer. Riktigt najs i böjarna.
Skapligt klipp i högre fart. Men inredningen skallrade. Dels dörrpanelen i förardörren(tystnade om jag satte ett finger på den) dels något i instrumentbrädan.
Hyfsat tyst i övrigt, men lät mer än min ID4. Lät som mest vägljud kom bakifrån.
Beställer man nu byggs de redan i september, och jag fick 10% rabatt utan förhandling. Lite sugen blir man allt.
Re: Audi e-tron GT
Den kostar ju därefter. Antagligen ganska låg efterfrågan till det priset. Tror man kan få ganska mycket mer än 10% i rabatt.macky skrev:Tjusig. 10% och en kombivariant så hade jag varit rejält sugen också. Den jag provade en helg förra sommaren var tyst men sett fler som klagar på skrammel. Gäller även Taycan verkar det som.taliz skrev:Tog en sväng med denna pärla:Det är verkligen klasskillnad vs BMW i4.
Kändes inte alls lika tung, trots att den väl tom väger mer. Riktigt najs i böjarna.
Skapligt klipp i högre fart. Men inredningen skallrade. Dels dörrpanelen i förardörren(tystnade om jag satte ett finger på den) dels något i instrumentbrädan.
Hyfsat tyst i övrigt, men lät mer än min ID4. Lät som mest vägljud kom bakifrån.
Beställer man nu byggs de redan i september, och jag fick 10% rabatt utan förhandling. Lite sugen blir man allt.
Taycan är "samma bil" och den finns som kombi.
Re: Audi e-tron GT
Ja man ser betydligt fler taycan än etron gt.MWall skrev:Taycan är "samma bil" och den finns som kombi.
Är ju inte rimligt att betala samma för en Audi som en Porsche, så de får nog rabattera duktigt om de vill få fart på försäljningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron GT
Tycker det är konstigt att Audi inte gjort en kombiversion. Är ju tydligen rätt mycket samma bil som Taycan och den finns ju som kombi...macky skrev:Tjusig. 10% och en kombivariant så hade jag varit rejält sugen också. /...taliz skrev:Tog en sväng med denna pärla:
[En bild.]
Det är verkligen klasskillnad vs BMW i4.
Kändes inte alls lika tung, trots att den väl tom väger mer. Riktigt najs i böjarna.
Skapligt klipp i högre fart. Men inredningen skallrade. Dels dörrpanelen i förardörren(tystnade om jag satte ett finger på den) dels något i instrumentbrädan.
Hyfsat tyst i övrigt, men lät mer än min ID4. Lät som mest vägljud kom bakifrån.
Beställer man nu byggs de redan i september, och jag fick 10% rabatt utan förhandling. Lite sugen blir man allt.
¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting