Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
Reviews bör poppa upp 3e mars, embargo tills dess tydligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron GT
Precis detta som gör att jag hatar processen att beställa tyska premium-bilar. Online-upplevelsen är alltid allt annat än "premium".Legato skrev:Korrekt så var det! Men detta är imo typexempel på den dåliga konfiguratorn. Inte ens när man klickar upp en helsida med detaljerad info så står det något om bromsarna. Däremot dök de mycket riktigt upp när man aktiverade tillvalet.macky skrev:Volframkarbidbromsar kommer då även med. Det låter dyrt håller jag med om. För att slippa bromsdamm på en elbil där problemet är rätt begränsat. Men de kanske är avsevärt bättre även bromsmässigt.Legato skrev:Undrar fortfarande om det enda man får extra för nästan 40.000:- i "Dynamikpaket +" vs "Dynamikpaket" är:
"Det futuristiska, digitala sportljudet hos e-tron förstärker bilens känsla och sportiga egenskaper"
För mig "rasade" dessutom konfigen två gånger. I sista steget så återställdes bilen till vit och utan utrustning. Har dock bara testat i mobilen, kanske funkar den bättre från dator.
Dj-vla skitsystem!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron GT
De bilder som tagits av nya S verkar ha Matrix-framljus, 3an har ju det nu också men inget som aktiverats i mjukvara ännu. De lär ju inte slänga in hårdvaran utan att aktivera den hur länge som helst, sen kan det ju fungera sådär såklart. Dynamikpaketet var mest för att adaptiv luftfjädring kostar typ hälften av paketet som tillval så det är logiskt att ta paketet men visst kan man spara 25k där. Ventilerade stolar kommer tillbaka nu också för S, sen kan ju alla tycka till om hur nödvändigt det är.MWall skrev:
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Visst kan man skippa innertaket, men då tappar man stor del av premiumkänslan också. Alcantara och liknande gör stor skillnad mot tygtak för det.
Men även om vi tar bort vad du anmärkte på här så är Audin fortfarande ca 300k dyrare och är ju då sämre utrustad.
Re: Audi e-tron GT
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?OfarligTesla skrev:De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.OfarligTesla skrev:De bilder som tagits av nya S verkar ha Matrix-framljus, 3an har ju det nu också men inget som aktiverats i mjukvara ännu. De lär ju inte slänga in hårdvaran utan att aktivera den hur länge som helst, sen kan det ju fungera sådär såklart. Dynamikpaketet var mest för att adaptiv luftfjädring kostar typ hälften av paketet som tillval så det är logiskt att ta paketet men visst kan man spara 25k där. Ventilerade stolar kommer tillbaka nu också för S, sen kan ju alla tycka till om hur nödvändigt det är.MWall skrev:
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Visst kan man skippa innertaket, men då tappar man stor del av premiumkänslan också. Alcantara och liknande gör stor skillnad mot tygtak för det.
Men även om vi tar bort vad du anmärkte på här så är Audin fortfarande ca 300k dyrare och är ju då sämre utrustad.
Re: Audi e-tron GT
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?Fredrik j skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.martinot skrev:Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?Fredrik j skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Audi e-tron GT
Ja kanske, man vet ju aldrig. Tesla verkar ju dock inte satsat så mycket på liknande hittills utan har ju kört på att sakta förbättra modellernas grundutrustning istället. Det skulle väl vara ifall det blir ett sätt för dem att skilja på de billigare och dyrare modellerna som med värmesäten där bak, då kanske det bara ingår i de dyrare.Fredrik j skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Re: Audi e-tron GT
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.martinot skrev:Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?OfarligTesla skrev:De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Re: Audi e-tron GT
Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?Fredrik j skrev:Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.martinot skrev:Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?Fredrik j skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.MWall skrev:Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.martinot skrev:Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?OfarligTesla skrev:De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Jag gillar skarpt att jag kunde aktivera mina matrix på min e-tron, dessutom på bruttolön. Så en nöjd kund har de iaf. Trist att det tog ett år efter köp innan de fick igång det hela bara. Men för GT ska det ju vara grönt att aktivera när man vill. Köpa bara på vintern tex. Vill man ha laserljus så får man punga ut från början dock. Annan hårdvara.martinot skrev:Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?Fredrik j skrev:Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.martinot skrev:Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?Fredrik j skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
Re: Audi e-tron GT
Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.martinot skrev:Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.MWall skrev:Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.martinot skrev:Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?OfarligTesla skrev:De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
Re: Audi e-tron GT
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.MWall skrev:Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.martinot skrev:Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.MWall skrev:Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.martinot skrev:Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?OfarligTesla skrev:De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.martinot skrev:
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.
1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron GT
Lite så på audi med. Standard, sound system, B&O 1 och sen B&O 2. Tyvärr finns inte B&O 2 på GT. Finns på A6, A7, A8, Q7 och Q8. Den anläggningen ska ju vara mycket bra men betingar ett pris på 60-70 tusen. Den billigare B&O är bra men lite varierande i olika bilar. Har den i min TTs och där spelar den väldigt klart men inte med värstingbas. Haft det i A5 och där var jag inte helt nöjd. Testat den i e-tron och där tyckte jag den var bättre trots samma spec som A5.MWall skrev:Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.martinot skrev:
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.
1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Jämna Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Re: Audi e-tron GT
Säger inget om att det inte är värt något med bättre ljud. Är själv lite av HiFi-nörd och har högtalare (faktiskt främst B&W) för ca. 50-70 papp hemma (och slutsteg för ungefär lika mycket) i vårt musik/biorum. Som nog har bättre ljud än vad som någonsin går att få i någon bil. Har även flera hörlurar för sammanlagt 20-25 papp.MWall skrev:Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.martinot skrev:
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.
1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?martinot skrev:Säger inget om att det inte är värt något med bättre ljud. Är själv lite av HiFi-nörd och har högtalare (faktiskt främst B&W) för ca. 50-70 papp hemma (och slutsteg för ungefär lika mycket) i vårt musik/biorum. Som nog har bättre ljud än vad som någonsin går att få i någon bil. Har även flera hörlurar för sammanlagt 20-25 papp.MWall skrev:Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.martinot skrev:
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.
1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det.
OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen? Eller så finns subkulturen kvar men att jag inte har nån kontakt med den(Jobbade med en entusiast på den tiden). Nuförtiden hör jag aldrig nåt om surroundljud, projektorer osv. Folk kollar väl inte så mycket på film nu heller för den delen? Här blir det iaf mest serier och dokumentärer.
Vad gäller ljud så är det väl mer fokus på Sonos, streaming osv än på det bästa möjliga ljudet som det var förr? Men som sagt. Jag är svårt ointresserad så jag har sjukt dålig koll.
Apropå ljud så har jag kopplat in ett par simpla datorhögtalare till TV:n. Duger bra åt oss. Kostade väl 3 tusen eller nåt. Faktiskt Bowers & Wilkins apropå BMW:S option.
Re: Audi e-tron GT
Du får gärna kalla mig gammaldags om det gör dig gladare och nöjdare med ditt liv. Bjuder på det.MWall skrev:Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?martinot skrev:Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det.
OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen?
Vi har både ren HiFi, och även hemmabio till våra plasmaskärmar.
Jag är inte någon sådan osäker person som tar hänsyn till vad andra tycker är inne, eller inte, eller vad grannen har på uppfarten, vad som anses "hett". Lever mitt eget liv till max, och inte för att imponera på dig eller grannen.
Har hyfsat gott om pengar, och köper det som jag personligen tycker är vettigt och uppskattar. Tycker att ljudet är minst lika viktigt som bilden för en riktig bioupplevelse. För mig personligen så duger inte en klen "soundbar". Men är det Ok för dig så har jag inget emot det. Fokuserar på vad jag själv vill ha, och struntar i vad andra föredrar, när det gäller saker till mig själv.
PS: Har man inte kapacitet att förstå så har man inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
martinot skrev:Du får gärna kalla mig gammaldags om det gör dig gladare och nöjdare med ditt liv.MWall skrev:Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?martinot skrev:Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det.
OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen?
Vi har både ren HiFi, och även hemmabio till våra plasmaskärmar.
Jag är inte någon sådan osäker person som tar hänsyn till vad andra tycker är inne, eller inte, eller vad grannen har på uppfarten, vad som anses "hett". Lever mitt eget liv till max, och inte för att imponera på dig eller grannen.
Har hyfsat gott om pengar, och köper det som jag personligen tycker är vettigt och uppskattar. Tycker att ljudet är minst lika viktigt som bilden för en riktig bioupplevelse. För mig personligen så duger inte en klen "soundbar". Men är det Ok för dig så har jag inget emot det. Fokuserar på vad jag själv vill ha, och struntar i vad andra föredrar, när det gäller saker till mig själv.
PS: Har man inte kapacitet att förstå så har man inte.
Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar.
Du får köpa vad du vill med din rikedom.
Re: Audi e-tron GT
För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.MWall skrev:Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar.
Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Jag tror nog det borde vara ganska omtyckt om man efter köpet upptäcker att man prioriterat fel och saknar funktionen. Kanske är kunden i det läget eventuellt även beredd att betala mer för funktion än vid nybilsköpet?martinot skrev:Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?Fredrik j skrev:Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.martinot skrev:Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?Fredrik j skrev:Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
Fördelen för tillverkaren är ju att man kan sälja samma funktion om och om igen. Gäller ju bara att kunderna går med på att dissa funktionen när man värderar inbytesbilar.
Re: Audi e-tron GT
martinot skrev:För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.MWall skrev:Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar.
Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig?
Jag är så långt från det som du kan komma. Jag är en sån som upptäcker IPA, surdegsbröd, pulled pork osv 5-10 år efter det var trendigt. Jag är en pragmatisk bondlurk. Ingen stadshipster direkt.
Re: Audi e-tron GT
Ok, gott att höra (även om jag gillar IPA och surdegsbröd *lol*)!MWall skrev:martinot skrev:För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.MWall skrev:Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar.
Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig?
Jag är så långt från det som du kan komma. Jag är en sån som upptäcker IPA, surdegsbröd, pulled pork osv 5-10 år efter det var trendigt. Jag är en pragmatisk bondlurk. Ingen stadshipster direkt.
Känner nämligen några som har så dålig självkänsla att de alltid måste apa efter grannar, släktingar eller kollegor hela tiden, så de sällan tänker efter vad de själva uppskattar i längden (mer än att apa efter alla andra).
Hemmabio är ingen hobby för mig (inget jag hänger på forum om, eller lägger tid på), men mer en naturlig pryl som jag har för att i biorummet hemma få så bra biolikt ljud som möjligt. Sedan är jag inte rik på något sätt, men som de flesta här på Teslaforumet som tillhör den övre medelklassen med hyfsad lön, så kan man kosta på sig sådana prylar utan att behöva vara nörd på området, och vända på slantarna för det.
Köpte min första förstärkare för hemmabio 1994, och har sedan uppdaterat med jämna mellanrum, men inte heller extremt mycket. Har tex. inte bytt upp till Atomos än (högtalare i taket). Den största delen av investeringen är mina HiFi B&W fronthögtalare och dess slutsteg. Men även HiFi är ju ännu mer ute, och ännu mer gammalmodigt än hemmabio, men skiter även i det. Gillar att lyssna på musik både hemma och på konsert (även om tyvärr inte så mycket av den varan nu i dessa tider).
Själv är jag ibland före och ibland efter. Bryr mig som sagt inte om det ena eller andra. Gör som jag själv vill, inte vad andra vill.
Ibland är jag så tidig att folk inte förstår vad jag håller på med, som när jag startade med hemmabio i början på 90-talet.
Ibland är jag senare än de flesta som de inte fattar att man kan vara. Skaffade tex. inte HD-TV fören 2010, trots som du säger allt tjat fem år tidigare på arbetsplatserna om platt-TV "som man måste ha". Detta var något som jag helt struntade i att följa efter eller hänga med snacket på.
Samma sak som tex. nu med 4K-TV som jag ännu inte uppgraderat till, men blir väl någon ny OLED om några år (långt efter att alla andra skaffat).
Inget fel att ta inspiration av andra (har själv inspirerat många till att fundera på att skaffa elbil), men man skall försöka att göra det efter sina egna villkor och behov (även om vi alla påverkas, bara mer eller mindre)!
Men för att komma tillbaka till bilar, och dess högtalarpaket, så var min avsikt att jag är lite kritisk till alla högtalarpaket som säljs för 40-50 papp, men som ändå inte kommer i närheten av samma ljud som kan man få hemma för samma summa.
Är också bortkastade pengar att betala för kända högtalarvarumärken att använda i bilreklamen (vi har nämnt typiska varumärken innan), och alla sådana kostnader tas alltid av oss kunder och bilister i slutändan.
Gillar istället som Tesla gjort att istället för att satsa pengarna på reklam och att köpa "klisterlappar" från tredjepart, försöker hela tiden förbättra ljudet i sina bilar så att man får så bra ljud som standard. Alltså mer pengar till högtalare (det som skapar ljuden) och mindre till reklam/klisterlappar. Ljudet får tala för sig självt, och något som vi slutkunder tjänar på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Ni som pratat med handlare och fått offerter. Vad har sagts om när GT finns i hallarna att klämma på och testköra?