”Avgår enligt avtal”Gargamel skrev:Ingen rabatt? Jag fick cirka 15% på min merca.graier skrev:Fick lev besked idag byggs v24 leverans v30
Audi e-tron GT
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron GT
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron GT
Ca. 10% tolkar jag det som.Gargamel skrev:Ingen rabatt? Jag fick cirka 15% på min merca.graier skrev:Fick lev besked idag byggs v24 leverans v30
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Kul och grattis (igen)!graier skrev:Fick lev besked idag byggs v24 leverans v30
Innan du beställde, gjorde du en prisjämförelse med motsvarande syskonbilmodell och motsvarande paket/utrustning med en Taycan?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
japp det gjorde jag en Taycan 4S , 1.620.000 kr skulle den gå på och då är det fortfarande viss utr som jag inte kan få till Porschen som Audi har.
på det priset kunde jag få 4% Porsche center Göteborg 5% om jag beställde kompletta vinterhjul också och eventuellt 5% Porsche center i Borås.
svårt med rabatt på Porsche , känns lite som om Hedin har monopol.
Har provkört Porschen och även Audin, jag personligen tyckte mer om Audin då den inte var lika hårt satt i chassit som Porschen , samt att jag gillar Audins interiör mer mycket enklare handhavande också va det gäller vissa funktioner , bara att få igång ventilationen i Porschen oj behöva släppa blicken från vägen och gå in i menyn på touchskärmen , visst många har så idag men denna va dum tyckte jag.
på det priset kunde jag få 4% Porsche center Göteborg 5% om jag beställde kompletta vinterhjul också och eventuellt 5% Porsche center i Borås.
svårt med rabatt på Porsche , känns lite som om Hedin har monopol.
Har provkört Porschen och även Audin, jag personligen tyckte mer om Audin då den inte var lika hårt satt i chassit som Porschen , samt att jag gillar Audins interiör mer mycket enklare handhavande också va det gäller vissa funktioner , bara att få igång ventilationen i Porschen oj behöva släppa blicken från vägen och gå in i menyn på touchskärmen , visst många har så idag men denna va dum tyckte jag.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 968
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Audi e-tron GT
Har en Taycan, och det är min första bil någonsin, där jag aldrig behöver ändra inställningar i klimatanläggningen, oavsett väder. Gissar att det fungerar lika bra i Audin också.graier skrev:japp det gjorde jag en Taycan 4S , 1.620.000 kr skulle den gå på och då är det fortfarande viss utr som jag inte kan få till Porschen som Audi har.
på det priset kunde jag få 4% Porsche center Göteborg 5% om jag beställde kompletta vinterhjul också och eventuellt 5% Porsche center i Borås.
svårt med rabatt på Porsche , känns lite som om Hedin har monopol.
Har provkört Porschen och även Audin, jag personligen tyckte mer om Audin då den inte var lika hårt satt i chassit som Porschen , samt att jag gillar Audins interiör mer mycket enklare handhavande också va det gäller vissa funktioner , bara att få igång ventilationen i Porschen oj behöva släppa blicken från vägen och gå in i menyn på touchskärmen , visst många har så idag men denna va dum tyckte jag.
Re: Audi e-tron GT
När det gäller Porsche så vet jag flera kunder från göteborgsområdet som åkt till Helsingborg för att beställa sin bil. Även Porsche center i Kalmar har bra betyg. Porsche center i Gbg/Borås förändrades när Hedin köpte.graier skrev:japp det gjorde jag en Taycan 4S , 1.620.000 kr skulle den gå på och då är det fortfarande viss utr som jag inte kan få till Porschen som Audi har.
på det priset kunde jag få 4% Porsche center Göteborg 5% om jag beställde kompletta vinterhjul också och eventuellt 5% Porsche center i Borås.
svårt med rabatt på Porsche , känns lite som om Hedin har monopol.
Har provkört Porschen och även Audin, jag personligen tyckte mer om Audin då den inte var lika hårt satt i chassit som Porschen , samt att jag gillar Audins interiör mer mycket enklare handhavande också va det gäller vissa funktioner , bara att få igång ventilationen i Porschen oj behöva släppa blicken från vägen och gå in i menyn på touchskärmen , visst många har så idag men denna va dum tyckte jag.
Re: Audi e-tron GT
En fundering även om du köpt bilen privat. Ser du på din offert vad förmånsvärdet blir? Finns inte hos skatteverket än.graier skrev:153.500 kr i rabatt
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron GT
"Något" bättre än i model S iafSegelflygaren skrev:Har en Taycan, och det är min första bil någonsin, där jag aldrig behöver ändra inställningar i klimatanläggningen, oavsett väder. Gissar att det fungerar lika bra i Audin också.graier skrev:japp det gjorde jag en Taycan 4S , 1.620.000 kr skulle den gå på och då är det fortfarande viss utr som jag inte kan få till Porschen som Audi har.
på det priset kunde jag få 4% Porsche center Göteborg 5% om jag beställde kompletta vinterhjul också och eventuellt 5% Porsche center i Borås.
svårt med rabatt på Porsche , känns lite som om Hedin har monopol.
Har provkört Porschen och även Audin, jag personligen tyckte mer om Audin då den inte var lika hårt satt i chassit som Porschen , samt att jag gillar Audins interiör mer mycket enklare handhavande också va det gäller vissa funktioner , bara att få igång ventilationen i Porschen oj behöva släppa blicken från vägen och gå in i menyn på touchskärmen , visst många har så idag men denna va dum tyckte jag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron GT
Detta har jag fått från åf var jag beställt min bil.
Fick bland annat infon att förmånsvärdet på e-tron GT kommer att beräknas på A5 Sportback som referensmodell.
Det innebär att förmånsvärdet landar på ca 3125kr/mån netto (vid 50% marginalskatt).
Porschen ligger ju en bit över 5000kr/mån netto om man skall utrusta den med de saker som är standard på e-tron GT (Panoramaglastak, backkamera, 93kwH batteri, 3-zons klimatanläggning, 3-sitsigt baksäte, el-backspeglar osv.).
Fick bland annat infon att förmånsvärdet på e-tron GT kommer att beräknas på A5 Sportback som referensmodell.
Det innebär att förmånsvärdet landar på ca 3125kr/mån netto (vid 50% marginalskatt).
Porschen ligger ju en bit över 5000kr/mån netto om man skall utrusta den med de saker som är standard på e-tron GT (Panoramaglastak, backkamera, 93kwH batteri, 3-zons klimatanläggning, 3-sitsigt baksäte, el-backspeglar osv.).
Re: Audi e-tron GT
Vad är det för batteri?
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron GT
Kikade på att konfiga en Taycan med vettig utrustning, och bara ta med alla grundläggande saker som finns på vår nuvarande elbil (inget extra i läderklädsel, eller annat extra "lyx"/design). Hamnade på ca. 1,6-1,7 miljoner med motsvarande prestanda och basutrustning som hos M3.mans71 skrev:Vad är det för batteri?
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Ändå sämre range och utan Tesla SuC. Gillar Porsche väldigt mycket (körkänslan är ju ett snäpp upp över både Tesla M3 och BMW M3), men kommer nog vänta tills nästa generation eller uppdatering (förhoppningsvis på nya PPE-plattformen från VAG som verkar lovande).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Fast nu köper jag bil med hjärtat istället för med hjärnan, annars hade jag aldrig köpt en Tesla, eller två...martinot skrev:Kikade på att konfiga en Taycan med vettig utrustning, och bara ta med alla grundläggande saker som finns på vår nuvarande elbil (inget extra i läderklädsel, eller annat extra "lyx"/design). Hamnade på ca. 1,6-1,7 miljoner med motsvarande prestanda och basutrustning som hos M3.mans71 skrev:Vad är det för batteri?
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Ändå sämre range och utan Tesla SuC. Gillar Porsche väldigt mycket (körkänslan är ju ett snäpp upp över både Tesla M3 och BMW M3), men kommer nog vänta tills nästa generation eller uppdatering (förhoppningsvis på nya PPE-plattformen från VAG som verkar lovande).
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron GT
mans71 skrev:Fast nu köper jag bil med hjärtat istället för med hjärnan, annars hade jag aldrig köpt en Tesla, eller två...martinot skrev:Kikade på att konfiga en Taycan med vettig utrustning, och bara ta med alla grundläggande saker som finns på vår nuvarande elbil (inget extra i läderklädsel, eller annat extra "lyx"/design). Hamnade på ca. 1,6-1,7 miljoner med motsvarande prestanda och basutrustning som hos M3.mans71 skrev:Vad är det för batteri?
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Ändå sämre range och utan Tesla SuC. Gillar Porsche väldigt mycket (körkänslan är ju ett snäpp upp över både Tesla M3 och BMW M3), men kommer nog vänta tills nästa generation eller uppdatering (förhoppningsvis på nya PPE-plattformen från VAG som verkar lovande).
Inget fel med det.
För mig är det en kombination av både hjärta och hjärna. Bägge måste vara med.
Men det är ju inget ologiskt eller fel att köpa en bil för rent nöjes skull. Alltså att man enbart har den för att det är kul, och ingen direkt praktisk transportnytta. Är själv inne på att köpa en klassisk avgasbil som 458.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron GT
Kan man kalla den klassisk redan?martinot skrev:mans71 skrev:Fast nu köper jag bil med hjärtat istället för med hjärnan, annars hade jag aldrig köpt en Tesla, eller två...martinot skrev:Kikade på att konfiga en Taycan med vettig utrustning, och bara ta med alla grundläggande saker som finns på vår nuvarande elbil (inget extra i läderklädsel, eller annat extra "lyx"/design). Hamnade på ca. 1,6-1,7 miljoner med motsvarande prestanda och basutrustning som hos M3.mans71 skrev:Vad är det för batteri?
Den flashiga sidan, när den väl laddat klart, pratar om 93 kWh men konfiguratorn ger "60 quattro" som enda alternativ.
Lite hårt för övrigt att behöva betala 100 000 för skinnklädsel pga. tvingande tillval...
Ändå sämre range och utan Tesla SuC. Gillar Porsche väldigt mycket (körkänslan är ju ett snäpp upp över både Tesla M3 och BMW M3), men kommer nog vänta tills nästa generation eller uppdatering (förhoppningsvis på nya PPE-plattformen från VAG som verkar lovande).
Inget fel med det.
För mig är det en kombination av både hjärta och hjärna. Bägge måste vara med.
Men det är ju inget ologiskt eller fel att köpa en bil för rent nöjes skull. Alltså att man enbart har den för att det är kul, och ingen direkt praktisk transportnytta. Är själv inne på att köpa en klassisk avgasbil som 458.
För jag antar att det är Ferrarin du syftar på?
Kanske den läckraste bilen ever... eller en av dom iaf
Dstr har väl sin kvar tror jag, löjligt grym iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron GT
Dstr sålde väl sin Ferrari. De är dock historiskt dyra och ingenting jag skulle köpa idag. Covid har fått folk att lägga pengar på hem, bilar och båtar när det inte gått att resa och man dessutom fått anledning att fundera lite på livets förgänglighet.
Re: Audi e-tron GT
Var nära att köra runt 2014/15, och då var de riktigt vettiga i pris (ca 1,5 för bra ex med garanti/servicepaket inkluderat). Har dock gått upp i pris långt innan Cv19, då de blivit kultklassiker och historiska som deras sista bilmodell med ren sugmotor (ingen turbo eller hybridteknik).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Car Maniac har tagit en road trip med GT s, dryga 40 mil enkel väg. Han är väldigt imponerad över förbrukningen, 2,25 kWh per mil vid sträckkörning på Autobahn med 110 km/h i snittfart. Fri väg = 150 km/h. Sen laddade den snabbast av alla testade bilar (ink Ioniq5), 65kWh på 18 min. Nu blev man sugen igen . Dåligt med förvaring i kupén dock.
Re: Audi e-tron GT
Gisses! Hade man inte småbarn så...macky skrev:Car Maniac har tagit en road trip med GT s, dryga 40 mil enkel väg. Han är väldigt imponerad över förbrukningen, 2,25 kWh per mil vid sträckkörning på Autobahn med 110 km/h i snittfart. Fri väg = 150 km/h. Sen laddade den snabbast av alla testade bilar (ink Ioniq5), 65kWh på 18 min. Nu blev man sugen igen . Dåligt med förvaring i kupén dock.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron GT
Cross Turismo finns ju att beställa nu. Är klart vettigare i utrymme jämfört med vanliga Taycan.
Så barn är ingen undanflykt.
Så barn är ingen undanflykt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Intressant duell mellan Audi och Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron GT
Bara att köpa nya stolar då
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron GT
Finns som extra för 750 000 till.HelectriC skrev:Bara att köpa nya stolar då
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron GT
Men man vill ju ha GT:n, så mycket snyggare och utan skärmhysterin interiört. GT Sportback hoppas jag på, utan förfulande skärmkanter ala Cross turismo. Peta in 10 kWh till också när ni håller på.martinot skrev:Cross Turismo finns ju att beställa nu. Är klart vettigare i utrymme jämfört med vanliga Taycan.
Så barn är ingen undanflykt.