Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Hehe, så roande att se. Så fort det kommer en bil som presterar ”för” bra som inte är Tesla så svämmar det snart över av kommentarer om hur testet är fel, att man inte kan jämföra så, att man visst kan köra mycket längre med min Tesla eller att nästa Teslamodell kommer vara såååå mycket bättre. :D

Är det dessutom audi så brinner vissa av. :D
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

macky skrev:
Hehe, så roande att se. Så fort det kommer en bil som presterar ”för” bra som inte är Tesla så svämmar det snart över av kommentarer om hur testet är fel, att man inte kan jämföra så, att man visst kan köra mycket längre med min Tesla eller att nästa Teslamodell kommer vara såååå mycket bättre. :D

Är det dessutom audi så brinner vissa av. :D

Som om jag brukar försvara Tesla. :roll: Jag gjorde ju själv narr av hur dåliga förlorare vissa är. ;) Det här var mer en uppriktig reflektion över att laddhastigheten inte är allt om inte laddnätverket finns där. Man kan ju inte ladda snabbt på laddare som inte existerar...

För mig är laddhastigheten ganska ointressant. Får man 30 nya mil under en timme så funkar det fint.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dfa »

MWall skrev:
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvar ;)

OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.

från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.

Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
MWall skrev:
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvar ;)

OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.

från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.

Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?

Har du provat Ionity i Mora på väg till Sälen en sportlovsvecka? Nej just det, du vet knappt hur du ska ta dig dit ens. ;) Finns väl några enstaka 100kW-laddare som DalaKraft satt upp.

Det är väldigt sällan folk på SuC heller. Är tomt eller nästan tomt säkert 90% av tiden. Det är mest på semestern, jul, sportlov, påsk, midsommar... Dessutom har Corona varit en dämpande effekt i över ett år nu. Folk åker inte och hälsar på folk på andra orter på samma sätt. Särskilt inte äldre släktingar som annars är så vanligt runt stora högtider. Men på sommaren finns det stora möjligheter till Corona-säkra aktiviteter utomhus och då är det mycket folk längs vägarna. Så jag tror vi får vänta till midsommar för att få en första indikation. Sen är ju juli med alla semesterfirare det stora testet.

Man kan tycka vad f-n man vill om Tesla och Teslas bilar men just superchargers är en otvetydig och massiv fördel.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Gargamel »

dfa skrev:
MWall skrev:
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvar ;)

OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.

från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.

Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
I påskas fick jag vänta närmare 20 minuter i mantorp, och cirka en kvart i Ulricehamn för att ladda på ionity.
I mantorp var en laddare av 4 trasiga, och det stod 3 etrons och en ID3(?)a som laddade/köade framför mig.
I Ulricehamn så var det 3 etron till och en ID-bil, rena rama rusningstrafiken på de laddarna den helgen. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
dfa skrev:
MWall skrev:
Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Hoppas det inte blir värre än SuC Mora en sportlovshelg, för då blir det jobbigt på allvar ;)

OK, men detta med Ionity beläggningen är lite intressant faktiskt och inte helt orelevant i en etron GT tråd så jag roade mig med att kolla lite på bilsweden.

från 2019 - to date så har det reggas runt 12000 teslor i Sverige. Samtidigt har det reggats runt 10000 ID3/ID3, Etron och Taycan (orkar inte räkna med resten av de märken som har tillgång till Ionity)
Samtidigt som det finns få Ionity laddare och många potentiella bilar som kan ladda relativt billigt där (billigare att ladda min etron första 12 månaderna än att ladda en M3 på SuC) så slås jag av hur ensam man är varje gång som jag laddar på Ionity. Seriöst, det är ju aldrig någon där? Max en annan bil kanske.

Kanske har allt snack på internet om hur dyrt Ionity är skrämt bort potentiella kunder (fast det är inte dyrt första 12 månaderna om man köper en bil från VAG) eller så är Tesla ägare mer benägna att resa, vad vet jag?
I påskas fick jag vänta närmare 20 minuter i mantorp, och cirka en kvart i Ulricehamn för att ladda på ionity.
I mantorp var en laddare av 4 trasiga, och det stod 3 etrons och en ID3(?)a som laddade/köade framför mig.
I Ulricehamn så var det 3 etron till och en ID-bil, rena rama rusningstrafiken på de laddarna den helgen. :D
Något som jag tycker Ionity skulle ta efter Tesla, är att sätta ut tillfälliga mobila laddare som de ibland gjort på vissa utvalda ställen under påsklov och sportlov. Något som jag fö. tycker även Tesla kan bygga ut tänket runt och använda sig av ännu mer.

Blir ju dyrt att bygga permanenta lösningar för toppar av timmar/dagar som kanske är endast 1% av året.

Mobila laddare kan ju då vara ett mer kostnadseffektivt sätt att kapa topparna. Ett annat kan vara att begränsa kunder från att ladda mer än 70-75% SoC (speciellt då alla förutom e-tron laddar enormt segt på sista 30%:en, och tar upp mycket onödig plats för andra som väntar). En annan möjlighet kan vara att höja priserna på de mest populära laddarna under de värsta tiderna (då laddar bara de som verkligen behöver).

Så det finns ju lite olika tekniska och ekonomiska styrmöjligheter/lösningar att ta till för att undvika för mycket köer under de värsta 1-2% topparna på året.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.

Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Undrar hur många ägare av etron, ID3/4, Enyaq etc som överhuvudtaget vet att man kan skaffa abb på ionity som gör det billigare. Det är ju inget säljarna informerar om.
Av de som vet är det säkert en hel del som avskräcks av att binda upp sig.
Så i praktiken är det kanske inte så många som faktiskt kommer nyttja ionity.

Och varför skulle man egentligen?
Nu finns det eon, incharge, circle k mfl lite överallt som också har 150+kw med pris på 4-5kr/kwh UTAN krav på något abb.
Jag närmar mig 600 mil på knappt 2 mån nu och har inte sett någon nytta med ionity. Har nyttjat just eon, incharge, circle k och bee och har aldrig behövt vänta. Har fortfarande inga laddkort/tags heller, betalat med app.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:
Nya Model S får förhoppningsvis snabbare laddning så den kommer med i matchen igen.

Målet med testet är väl att visa att lång räckvidd, låg förbrukning och hög laddhastighet för sig inte visar hela bilden.

En EQA har väl egentligen inget av det men ändå så presterar den helt ok i sammanställningen ovan.

Tror iofs min Model S fortfarande är snabbare i praktiken på längre sträckor än alla konkurrenter. Tror det blir kaos på Ionity i sommar. Har redan poppat popcorn! :D
Undrar hur många ägare av etron, ID3/4, Enyaq etc som överhuvudtaget vet att man kan skaffa abb på ionity som gör det billigare.
Av de som vet är det säkert en hel del som avskräcks av att binda upp sig.
Så i praktiken är det kanske inte så många som faktiskt kommer nyttja ionity.

Och varför skulle man egentligen?
Nu finns det eon, incharge, circle k mfl lite överallt som också har 150+kw med pris på 4-5kr/kwh UTAN krav på något abb.
Jag närmar mig 600 mil på knappt 2 mån nu och har inte sett någon nytta med ionity. Har nyttjat just eon, incharge, circle k och bee och har aldrig behövt vänta.
https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Och då har elbilsförsäljningen knappt tagit fart. Under 2021 kan vi räkna med:

• Cirka 3 500 stycken Skoda Enyaq.

• Ford tror på 3 000 exemplar av Mustang Mach-E.

• Audis kompaktsuv Q4 e-tron lär bli en lika stor hit hos tjänstebilisterna.

• Koreanerna kommer med Kia EV6 och Ioniq 5.

• Polestar 2 kommer med billigare versioner med tvåhjulsdrift.

• De redan flertaliga ID-modellerna blir ännu fler då Volkswagen spår att ID.4 blir en av deras bäst säljande modeller under 2021. (Förra året såldes ca 9 500 Passat och 6 500 Tiguan.)
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
MWall skrev:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+ICE-bil även för mig på resa eller semester.

Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. :evil:

Då blir ju en avkopplande semester eller resa endast jobbig och stressande. Inte värt det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
MWall skrev:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.

Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.
Natt är bäst, då kan man dundra på. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
martinot skrev:
”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
MWall skrev:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.

Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.
Natt är bäst, då kan man dundra på. :lol:
På natten sover vi!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dfa »

martinot skrev:

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Håller med.
Vid storheger riskerar man ju kö oavsett laddnätverk verkar det som. Har fått stå i kö 40 minuter med Teslan vid SuC Mora som sedan levererade 60kW, men har aldrig köat på Ionity med Audin (har oftast laddat vid Mariestad, Karlstad, Spekeröd) än så länge fast det kanske bara är en tidsfråga (och att välja fel helg)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Med Ionitys prismodeller i kombination med dålig service och underhåll måste man nog säga att de är världsledande på att jobba mot att underlätta trängsel alla tider på dygnet året runt. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
martinot skrev:

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Håller med.
Vid storheger riskerar man ju kö oavsett laddnätverk verkar det som. Har fått stå i kö 40 minuter med Teslan vid SuC Mora som sedan levererade 60kW, men har aldrig köat på Ionity med Audin (har oftast laddat vid Mariestad, Karlstad, Spekeröd) än så länge fast det kanske bara är en tidsfråga (och att välja fel helg)
Det finns grader i helvetet... Men allt beror såklart på hur många bilar som har tänkt sig ladda. Förra året var det nog ganska lugnt. Men nu vräks det ut ID.4, Enyaq och, snart Q4. Typiskt bilar som folk tänkt sig åka lite längre med också.

Det är ju inte så att jag vill att det ska gå dåligt. Är trots allt sugen på nåt annat än Tesla till hösten. Men ärligt talat känns det underdimensionerat, krångligt och lite svårt att överblicka. Står lite 100+ kW-laddare här och där... Men det tillkommer ju krångligare ruttplanering, högre risk för kö, svårigheter att betala (jag har inte ett enda laddkort/laddbricka eller konto hos någon leverantör idag faktiskt). Har skrivit det förut men jag är nog en usel elbilist. Jag vill att det ska vara enkelt att ta bilen. Bara sätta mig i den och köra dit jag vill. Med Tesla är det _nästan_ så enkelt. Det får absolut inte bli krångligare. Finns gott om fina avgasbilar som har lägre TCO än en Model S kan jag meddela. Även om man kör ca 2500 mil om år.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MEL »

131 GT sålda och 37 RS..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

Jag är lite avis på ungefär 131 personer och ännu lite mer avis på ca 37 personer just nu… ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Bjelke skrev:
Jag är lite avis på ungefär 131 personer och ännu lite mer avis på ca 37 personer just nu… ;) :mrgreen:
Samma här. Även jag hade önskat en kombi. Men den, om den kommer, lär man inte se på ett bra tag. Verkar vara hög efterfrågan på bilen som i kombination med dålig produktionskapacitet gör att leveranstiden nu ska vara 10-12 månader. Läste att de rensar en del i urvalet av R8 och bara behåller V10 performancealternativet för att göra plats för fler GT som ju byggs på samma lina.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhus :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhus :)
Säkert, såvida den blir billigare förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av fnystrom »

Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.

Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
audi gt.jpg
Shut up and take my money!
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Skriv svar