Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
MWall skrev:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.

Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.
Natt är bäst, då kan man dundra på. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
martinot skrev:
”Jag fick lova att aldrig mer åka på långresa med elbil”
MWall skrev:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Snabbt bildades det en kö bakom oss. Ytterligare två VW ID-bilar som väntade tålmodigt på sin tur. Även en Polestar 2, Hyundai Kona samt en Peugeot e-208 svängde förbi men de fortsatte dock vidare.

Efter en dryg halvtimme – och nästan lika lång väntan för resenärerna bakom – åkte vi vidare. Efter Gränna behövde vi även ett kortare stopp hos Ionity i Mantorp. Även där var det fullt. Återigen en Mercedes samt ett knippe VW ID-bilar. Laddkö igen. Regnet föll nu ännu tyngre.
Nä, jag väljer nog mellan Model S och avgasbil även i fortsättningen. Eller så hyr jag en avgasbil på semestern. Det är ju faktiskt ett inte alls så dumt alternativ.
Håller med 100%. En bra bekväm diesel, Tesla med SuC, eller flyg+hyrbil även för mig på resa.

Sådant där som i krönikan orkar jag bara inte med. Då blir ju en avkopplande semester endast jobbig och stressande. Inte värt det.
Jag fattar inte hur folk orkar köra långt dagtid när det är massa trafik, oavsett drivmedel.
Natt är bäst, då kan man dundra på. :lol:
På natten sover vi!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dfa »

martinot skrev:

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Håller med.
Vid storheger riskerar man ju kö oavsett laddnätverk verkar det som. Har fått stå i kö 40 minuter med Teslan vid SuC Mora som sedan levererade 60kW, men har aldrig köat på Ionity med Audin (har oftast laddat vid Mariestad, Karlstad, Spekeröd) än så länge fast det kanske bara är en tidsfråga (och att välja fel helg)
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Nu frekventerar jag ju bevisligen inte ionity, så det kanske bara är ett sammanträffande att de stationer jag åker förbi allt som oftast är helt tomma, eller en enstaka bil.
Den i Malmö passerar jag titt som tätt och där är så gott som alltid helt tomt.
I Värnamo har jag sett en Taycan. Helsingborg tomt. Kristianstad tomt.
Men det kanske blir proppar vissa tider I guess.
Jag skrev nånstans att det riktiga testet kommer i juli. Att det är tomt när nästan ingen är ute och kör långt är liksom inte särskilt relevant.

De som ofta snabbladdar är ironiskt nog mindre troliga att få köa. Är man t ex säljare som åker land och rike runt så behöver man nog aldrig köa. Men de som åker långt över högtider, semester och lov råkar mer illa ut.
Jo ska man tvunget göra "som alla andra" så får man lida.
Men kan man tänka sig att åka någon dag före/efter, köra på natten etc, så slipper man nog mkt problem.
Upptäckte härom året att det är helt perfekt att faktiskt köra på julafton tex, noll trafik på vägarna då. :lol:
Jo, håller med. Har man den möjligheten så är det ju alltid bättre, men inte alltid man har det.

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Med Ionitys prismodeller i kombination med dålig service och underhåll måste man nog säga att de är världsledande på att jobba mot att underlätta trängsel alla tider på dygnet året runt. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
martinot skrev:

Tyvärr så kan det ju vara fullt på SuC också, har man läst (även om jag personligen aldrig råkat ut för det).

Känns dock som Tesla jobbar lite mer än Ionity för att underlätta trängsel vid högtrafik.
Håller med.
Vid storheger riskerar man ju kö oavsett laddnätverk verkar det som. Har fått stå i kö 40 minuter med Teslan vid SuC Mora som sedan levererade 60kW, men har aldrig köat på Ionity med Audin (har oftast laddat vid Mariestad, Karlstad, Spekeröd) än så länge fast det kanske bara är en tidsfråga (och att välja fel helg)
Det finns grader i helvetet... Men allt beror såklart på hur många bilar som har tänkt sig ladda. Förra året var det nog ganska lugnt. Men nu vräks det ut ID.4, Enyaq och, snart Q4. Typiskt bilar som folk tänkt sig åka lite längre med också.

Det är ju inte så att jag vill att det ska gå dåligt. Är trots allt sugen på nåt annat än Tesla till hösten. Men ärligt talat känns det underdimensionerat, krångligt och lite svårt att överblicka. Står lite 100+ kW-laddare här och där... Men det tillkommer ju krångligare ruttplanering, högre risk för kö, svårigheter att betala (jag har inte ett enda laddkort/laddbricka eller konto hos någon leverantör idag faktiskt). Har skrivit det förut men jag är nog en usel elbilist. Jag vill att det ska vara enkelt att ta bilen. Bara sätta mig i den och köra dit jag vill. Med Tesla är det _nästan_ så enkelt. Det får absolut inte bli krångligare. Finns gott om fina avgasbilar som har lägre TCO än en Model S kan jag meddela. Även om man kör ca 2500 mil om år.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MEL »

131 GT sålda och 37 RS..
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Bjelke »

Jag är lite avis på ungefär 131 personer och ännu lite mer avis på ca 37 personer just nu… ;) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Bjelke skrev:
Jag är lite avis på ungefär 131 personer och ännu lite mer avis på ca 37 personer just nu… ;) :mrgreen:
Samma här. Även jag hade önskat en kombi. Men den, om den kommer, lär man inte se på ett bra tag. Verkar vara hög efterfrågan på bilen som i kombination med dålig produktionskapacitet gör att leveranstiden nu ska vara 10-12 månader. Läste att de rensar en del i urvalet av R8 och bara behåller V10 performancealternativet för att göra plats för fler GT som ju byggs på samma lina.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhus :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Tycker den blev ointressant så fort Taycan CrossTurismo släpptes.
jag tror Sport Turismo kommer bli ändå mer populär. Då slipper man olackade hjulhus :)
Säkert, såvida den blir billigare förstås.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av fnystrom »

Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.

Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
audi gt.jpg
Shut up and take my money!
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

fnystrom skrev:
Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.

Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
audi gt.jpg
Shut up and take my money!
Kom igen nu, ge oss lite plus å minus vs teslan du kör nu. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

fnystrom skrev:
Så har jag äntligen provkört en Audi RS e-tron GT. Det var en trevlig upplevelse.

Jag kommer inte välja RS-modellen, utan nöjer mig med standard GT. Om jag beställer nu är beräknad leverans i november i år, så inga 10 månader just nu.
audi gt.jpg
Shut up and take my money!
Kul och positivt med hyfsad leveranstid. Jag har dryga året kvar på min nuvarande och vill ju gärna vänta ett tag till innan man binder sig för ngt nytt. Kommer det en kombi, kommer det trevliga paket och vad annat kan dyka upp under kommande året är frågor som man gärna låter bli besvarade först. Inte minst, kommer laddnätverken haverera totalt innan det blir bättre igen?
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt :), att det ska komma en kombivariant.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

macky skrev:
Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt :), att det ska komma en kombivariant.
En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant! :)

Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
macky skrev:
Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt :), att det ska komma en kombivariant.
En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant! :)

Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
Hoppas att den får dragkrok.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
macky skrev:
Kikade lite hos ÅF idag på GT, ska få till en bokning för längre provkörning. Definitivt en bil som väcker ha-begär hos mig. Säljaren bekräftade, iaf inofficiellt :), att det ska komma en kombivariant.
En kombi, men inte SUV, på e-tron GT tror jag kan bli superintressant! :)

Även systermodellen från Porsche ryktas komma med en sådan (Kanske en Taycan Turismo, fast utan Cross i namnet)?.
Hoppas att den får dragkrok.
blir nog nästan garanterat samma som med Taycan CT, dvs specialfäste enbart för cykelhållare. Blir nog ingen dragkrok tyvärr :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MEL »

Någon som fått leverans och vill dela med sig av lite intryck?
Audi Driver
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 jul 2021 20:09
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Audi Driver »

Hej!
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!

Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.

I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.

Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.

Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.

Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

Audi Driver skrev:
Hej!
Nu har jag hunnit avverka dryga 300mil sen jag hämtade ut GT RSn.
Mina första intryck är att den går ruskigt stabilt. 230-240km/h känns inte speciellt mycket. Den är väldigt bekväm, stolarna känns riktigt bra!
Fyrhjulstyrningen gör att bilen känns betydligt mindre än den är. En u-sväng går utan problem där man först tänkt att det behövs ett omtag.
Storleken är annars bilens akilleshäl känns det som. Den ser och är stor men har ändå ett bagageutrymme som är förvånande litet. Jag får precis in 2 resväskor på bredden. Sen en mindre bag och ryggsäck bakom, men inte för höga, för då vill inte bakluckan stängas. Själva luckan tar ganska mycket plats då mekanismen för spoilern ska få plats också… här kändes min förra Rs5 Coupe som en riktig laståsna i jämnförelse!

Kupéutrymmena är annars helt ok. Barnen sitter i framåtvända stolar bak och klagar inte. Kanske att mugghållarna i armstödet bak kunde ha lösts något elegantare.

I förarstolen känns allt väldigt bekant efter ha kört Audi de senaste 10 åren. Det som är mest störande är att den trådlösa laddstationen för telefonen sitter i en ficka under mittarmstödet. Det är en krånglig placering. Enligt mig skulle den vart i facket bredvid växelväljaren där det nu är tänkt att glasögonen ska ligga. Men mobilen används betydligt mer än solglasögon, så här har det prioriteras fel enligt mig.

Andra saker som är åt det negativa är motorhuven. Stor, otymplig och öppnas från en knapp på sidan av dörren.
Som jag förstår det så är tanken att man har laddkablarna där. Då vill man ha en lite smidigare öppning, varför inte en knapp på nyckeln för det? Även stängningen av huven är lite bökig då man först får fälla ner den, för att sen få trycka till ytterligare en gång för att låsa den.

Räckvidden har jag lite svårt att säga så mycket om. Har inte riktigt kört någon eco driving med bilen, men jag tror att det blir ca 30mil mellan laddningarna? Då kanske med laddning till runt 90% ungefär och sen ner till 5-10% igen.

Nu kanske jag låter lite negativ, det är enklare att klaga på detaljerna som inte är perfekta. Men helhetsintrycket är att det är en ruggigt kompetent bil. Man bara längtar efter att få köra, det är en njutning att sätta sig bakom ratten!
Jag har inte hunnit att pressa bilen något än. 99% av milen är avverkade i comfortläget. Jag får återkomma senare när jag kört lite mer i dynamic och provat hur bilen uppför sig då.
Kul med lite verklig återkoppling från vardagen (både + och -, är ju mest saker man stör sig på som man noterar, och lätt glömmer bort alla bra saker).

Tack! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MEL »

Ja, stort tack för feedback. Låter som precis de saker som jag också reagerat på.
Skriv svar