Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?

Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.

Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.
Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?

Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
Jag gillar skarpt att jag kunde aktivera mina matrix på min e-tron, dessutom på bruttolön. Så en nöjd kund har de iaf. Trist att det tog ett år efter köp innan de fick igång det hela bara. Men för GT ska det ju vara grönt att aktivera när man vill. Köpa bara på vintern tex. Vill man ha laserljus så får man punga ut från början dock. Annan hårdvara.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?

Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.

Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.

Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?

Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.

Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.

Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:

Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.

Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.

1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

MWall skrev:
martinot skrev:

Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.

Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.

1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Jämna Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Lite så på audi med. Standard, sound system, B&O 1 och sen B&O 2. Tyvärr finns inte B&O 2 på GT. Finns på A6, A7, A8, Q7 och Q8. Den anläggningen ska ju vara mycket bra men betingar ett pris på 60-70 tusen. Den billigare B&O är bra men lite varierande i olika bilar. Har den i min TTs och där spelar den väldigt klart men inte med värstingbas. Haft det i A5 och där var jag inte helt nöjd. Testat den i e-tron och där tyckte jag den var bättre trots samma spec som A5.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:

Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.

Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.

1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Säger inget om att det inte är värt något med bättre ljud. Är själv lite av HiFi-nörd och har högtalare (faktiskt främst B&W) för ca. 50-70 papp hemma (och slutsteg för ungefär lika mycket) i vårt musik/biorum. Som nog har bättre ljud än vad som någonsin går att få i någon bil. Har även flera hörlurar för sammanlagt 20-25 papp.

Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:

Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.
Harman Kardon är ett ganska billigt tillval på BMW. Inget att bråka om.

Finns fyra ljudalternativ på 5-serien numera tror jag.

1. Standard.
2. Hifi-högtalare. Typ 3-4 tusen extra.
3. Harman Kardon. Typ 10 tusen extra.
4. Bowers & Wilkins. Typ 40-50 tusen extra.
Säger inget om att det inte är värt något med bättre ljud. Är själv lite av HiFi-nörd och har högtalare (faktiskt främst B&W) för ca. 50-70 papp hemma (och slutsteg för ungefär lika mycket) i vårt musik/biorum. Som nog har bättre ljud än vad som någonsin går att få i någon bil. Har även flera hörlurar för sammanlagt 20-25 papp.

Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det. :)
Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?

OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. ;) Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen? Eller så finns subkulturen kvar men att jag inte har nån kontakt med den(Jobbade med en entusiast på den tiden). Nuförtiden hör jag aldrig nåt om surroundljud, projektorer osv. Folk kollar väl inte så mycket på film nu heller för den delen? Här blir det iaf mest serier och dokumentärer.

Vad gäller ljud så är det väl mer fokus på Sonos, streaming osv än på det bästa möjliga ljudet som det var förr? Men som sagt. Jag är svårt ointresserad så jag har sjukt dålig koll.

Apropå ljud så har jag kopplat in ett par simpla datorhögtalare till TV:n. Duger bra åt oss. Kostade väl 3 tusen eller nåt. Faktiskt Bowers & Wilkins apropå BMW:S option. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det. :)
Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?

OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. ;) Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen?
Du får gärna kalla mig gammaldags om det gör dig gladare och nöjdare med ditt liv. Bjuder på det. :)

Vi har både ren HiFi, och även hemmabio till våra plasmaskärmar.

Jag är inte någon sådan osäker person som tar hänsyn till vad andra tycker är inne, eller inte, eller vad grannen har på uppfarten, vad som anses "hett". Lever mitt eget liv till max, och inte för att imponera på dig eller grannen. :D

Har hyfsat gott om pengar, och köper det som jag personligen tycker är vettigt och uppskattar. Tycker att ljudet är minst lika viktigt som bilden för en riktig bioupplevelse. För mig personligen så duger inte en klen "soundbar". Men är det Ok för dig så har jag inget emot det. Fokuserar på vad jag själv vill ha, och struntar i vad andra föredrar, när det gäller saker till mig själv.

PS: Har man inte kapacitet att förstå så har man inte. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
martinot skrev:
Men vad jag säger är att klisterlapparna i sig inte ger bättre ljud. Många som missar det. :)
Fattar inte. Finns ju inga alternativ som saknar lapp så varför klaga på lappen?

OT. Att du har hembio ante mig. Du verkar vara lite gammeldags. ;) Hembio var väl lite hett för 15-20 år sen?
Du får gärna kalla mig gammaldags om det gör dig gladare och nöjdare med ditt liv. ;)

Vi har både ren HiFi, och även hemmabio till våra plasmaskärmar.

Jag är inte någon sådan osäker person som tar hänsyn till vad andra tycker är inne, eller inte, eller vad grannen har på uppfarten, vad som anses "hett". Lever mitt eget liv till max, och inte för att imponera på dig eller grannen. :D

Har hyfsat gott om pengar, och köper det som jag personligen tycker är vettigt och uppskattar. Tycker att ljudet är minst lika viktigt som bilden för en riktig bioupplevelse. För mig personligen så duger inte en klen "soundbar". Men är det Ok för dig så har jag inget emot det. Fokuserar på vad jag själv vill ha, och struntar i vad andra föredrar, när det gäller saker till mig själv. :)

PS: Har man inte kapacitet att förstå så har man inte. ;)

Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar. :)

Du får köpa vad du vill med din rikedom. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar. :)
För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.

Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig? ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.
Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?

Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
Jag tror nog det borde vara ganska omtyckt om man efter köpet upptäcker att man prioriterat fel och saknar funktionen. Kanske är kunden i det läget eventuellt även beredd att betala mer för funktion än vid nybilsköpet?
Fördelen för tillverkaren är ju att man kan sälja samma funktion om och om igen. Gäller ju bara att kunderna går med på att dissa funktionen när man värderar inbytesbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar. :)
För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.

Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig? ;)

Jag är så långt från det som du kan komma. Jag är en sån som upptäcker IPA, surdegsbröd, pulled pork osv 5-10 år efter det var trendigt. Jag är en pragmatisk bondlurk. Ingen stadshipster direkt. ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
MWall skrev:
Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar. :)
För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.

Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig? ;)

Jag är så långt från det som du kan komma. Jag är en sån som upptäcker IPA, surdegsbröd, pulled pork osv 5-10 år efter det var trendigt. Jag är en pragmatisk bondlurk. Ingen stadshipster direkt. ;)
Ok, gott att höra (även om jag gillar IPA och surdegsbröd *lol*)! :D

Känner nämligen några som har så dålig självkänsla att de alltid måste apa efter grannar, släktingar eller kollegor hela tiden, så de sällan tänker efter vad de själva uppskattar i längden (mer än att apa efter alla andra). :shock:

Hemmabio är ingen hobby för mig (inget jag hänger på forum om, eller lägger tid på), men mer en naturlig pryl som jag har för att i biorummet hemma få så bra biolikt ljud som möjligt. Sedan är jag inte rik på något sätt, men som de flesta här på Teslaforumet som tillhör den övre medelklassen med hyfsad lön, så kan man kosta på sig sådana prylar utan att behöva vara nörd på området, och vända på slantarna för det.

Köpte min första förstärkare för hemmabio 1994, och har sedan uppdaterat med jämna mellanrum, men inte heller extremt mycket. Har tex. inte bytt upp till Atomos än (högtalare i taket). Den största delen av investeringen är mina HiFi B&W fronthögtalare och dess slutsteg. Men även HiFi är ju ännu mer ute, och ännu mer gammalmodigt än hemmabio, men skiter även i det. :) Gillar att lyssna på musik både hemma och på konsert (även om tyvärr inte så mycket av den varan nu i dessa tider).

Själv är jag ibland före och ibland efter. Bryr mig som sagt inte om det ena eller andra. Gör som jag själv vill, inte vad andra vill. :)

Ibland är jag så tidig att folk inte förstår vad jag håller på med, som när jag startade med hemmabio i början på 90-talet.

Ibland är jag senare än de flesta som de inte fattar att man kan vara. Skaffade tex. inte HD-TV fören 2010, trots som du säger allt tjat fem år tidigare på arbetsplatserna om platt-TV "som man måste ha". Detta var något som jag helt struntade i att följa efter eller hänga med snacket på. :)

Samma sak som tex. nu med 4K-TV som jag ännu inte uppgraderat till, men blir väl någon ny OLED om några år (långt efter att alla andra skaffat).

Inget fel att ta inspiration av andra (har själv inspirerat många till att fundera på att skaffa elbil), men man skall försöka att göra det efter sina egna villkor och behov (även om vi alla påverkas, bara mer eller mindre)! :)

Men för att komma tillbaka till bilar, och dess högtalarpaket, så var min avsikt att jag är lite kritisk till alla högtalarpaket som säljs för 40-50 papp, men som ändå inte kommer i närheten av samma ljud som kan man få hemma för samma summa.

Är också bortkastade pengar att betala för kända högtalarvarumärken att använda i bilreklamen (vi har nämnt typiska varumärken innan), och alla sådana kostnader tas alltid av oss kunder och bilister i slutändan.

Gillar istället som Tesla gjort att istället för att satsa pengarna på reklam och att köpa "klisterlappar" från tredjepart, försöker hela tiden förbättra ljudet i sina bilar så att man får så bra ljud som standard. Alltså mer pengar till högtalare (det som skapar ljuden) och mindre till reklam/klisterlappar. Ljudet får tala för sig självt, och något som vi slutkunder tjänar på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av macky »

Ni som pratat med handlare och fått offerter. Vad har sagts om när GT finns i hallarna att klämma på och testköra?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Ni som pratat med handlare och fått offerter. Vad har sagts om när GT finns i hallarna att klämma på och testköra?
Min hade inget svar på det. Får se om de säger något på visningen på Hamngatan på onsdag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av fnystrom »

macky skrev:
Ni som pratat med handlare och fått offerter. Vad har sagts om när GT finns i hallarna att klämma på och testköra?
I maj tror de att det kommer finnas bilar i hallarna för provkörning och klämmande.

Sedan har de en bil som kommer åka på turné genom Sverige. Tror de som har förbokat har fått inbjudan till att se den. 2 mars vet jag att den är på Audi Göteborg.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Legato »

fnystrom skrev:
macky skrev:
Ni som pratat med handlare och fått offerter. Vad har sagts om när GT finns i hallarna att klämma på och testköra?
I maj tror de att det kommer finnas bilar i hallarna för provkörning och klämmande.

Sedan har de en bil som kommer åka på turné genom Sverige. Tror de som har förbokat har fått inbjudan till att se den. 2 mars vet jag att den är på Audi Göteborg.
Ja, det är den bilen som visas på Hamngatan i Stockholm på onsdag (kanske hela veckan, min handlare hade bara "slottar" på onsdag).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av M3apan »

martinot skrev:
MWall skrev:
Nej, alltså jag bryr mig inte. Slog mig att det var länge sen jag hörde nåt om det bara. Fick nån sån där 2005-flashback. Minns det som igår. Jag var nyförlovad och ovan med ringen på fingret och så alla diskussioner om HD-tv och plasma vs LCD vid kaffeautomaten. Var bara det. Lovar. :)
För mig framstår du som en person som bryr dig enormt vad andra tycker, och att det är viktigt att vara "rätt" i tiden.

Tyder på osäkerhet hos många, men kanske inte hos dig? ;)
För mig tyder ett behov att redovisa för allt man gjort eller införskaffat samt för hur mycket, utan att någon frågat, som osäkerhet. Och att man har en släng av bekräftelsebehov. Inget fel med det. Vi är alla olika och har olika behov.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

M3apan skrev:
För mig tyder ett behov att redovisa för allt man gjort eller införskaffat samt för hur mycket, utan att någon frågat, som osäkerhet. Och att man har en släng av bekräftelsebehov. Inget fel med det. Vi är alla olika och har olika behov.
1.

Det var som sagt en referens till vad man själv lyssnar på hemma (en del har ju billiga crap Sonos för några tusenlappar), så att det framgår att man själv inte har en skitanläggning som ljudreferens.

2.

Ljudpaketet för e-tron som nämndes här och diskuterades att köpa var på ganska lika belopp, och det är ingen som anklags av "bekräftelsebehov" där? Min poäng är att jag är ytterst tveksam (även om vi alla här har råd till det utan problem), om det är värt att lägga så mycket pengar. Ljudet kommer ändå alltid att vara extremt mycket sämre än det ljudet man kan få hemma för samma belopp.

3.

Jag nämner det här anonymt i tråden. Själv är jag i verkligheten väldigt försiktig med att skryta om inköp eller annat. Lägger aldrig ut på Facebook när jag köpt ny bil (aldrig lagt en bild på varken vår Tesla eller Merca), nya dator (som jag köpt massor förra året) eller telefoner. Extremt många som har behov att visa upp sådana saker och köp för att känna sig bättre. Sysslar aldrig någonsin med det. Köper jag saker så gör jag det för mitt egna behov och glädje, inte för att visa upp det för grannarna och alla på sociala media.

Men ta en titt på våra (a)sociala media så ser du en enormt massa osäkra människor med ständiga bekräftelsebehov... (nästan patetiskt sjukt i många fall).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Lystico »

Är det någon som fått någon bra deal på offerten?
De tyckte jag skulle kolla på e tron S i stället, den kunde de göra en bättre deal på.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

Lystico skrev:
Är det någon som fått någon bra deal på offerten?
De tyckte jag skulle kolla på e tron S i stället, den kunde de göra en bättre deal på.
:lol: Ja vem fasen köper den egentligen? En ännu törstigare etron som inte är märkbart mkt snabbare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
Lystico skrev:
Är det någon som fått någon bra deal på offerten?
De tyckte jag skulle kolla på e tron S i stället, den kunde de göra en bättre deal på.
:lol: Ja vem fasen köper den egentligen? En ännu törstigare etron som inte är märkbart mkt snabbare.
E-Tron GT RS är långsammare än en Model S Long Range till 100 km/h. Visst fattar jag att den har andra fördelar. Men även nackdelar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
Lystico skrev:
Är det någon som fått någon bra deal på offerten?
De tyckte jag skulle kolla på e tron S i stället, den kunde de göra en bättre deal på.
:lol: Ja vem fasen köper den egentligen? En ännu törstigare etron som inte är märkbart mkt snabbare.
E-Tron GT RS är långsammare än en Model S Long Range till 100 km/h. Visst fattar jag att den har andra fördelar. Men även nackdelar.
Etron S är SUVen med tre motorer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Lystico skrev:
Är det någon som fått någon bra deal på offerten?
De tyckte jag skulle kolla på e tron S i stället, den kunde de göra en bättre deal på.
:lol: Ja vem fasen köper den egentligen? En ännu törstigare etron som inte är märkbart mkt snabbare.
E-Tron GT RS är långsammare än en Model S Long Range till 100 km/h. Visst fattar jag att den har andra fördelar. Men även nackdelar.
Etron S är SUVen med tre motorer.
Just det. Jag svarade nog på fel inlägg. :)
Skriv svar