Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium OEMs

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium O

Inlägg av LarsL »

800V är ju tunnare ledningar då det krävs lägre ström för samma effekt. Det är varken mer mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium O

Inlägg av Zalman3 »


So the company doubled the voltage by connecting pairs of cells in series. With this 800-V system, Kramer estimates Porsche saved roughly 30 kilograms in the Taycan—a worthwhile amount even in a vehicle likely north of 2,000 kg. That mass savings is divided among the battery pack, power electronics, windings in the permanent-magnet motors that power the wheels, and the thick cables that connect it all together.

https://spectrum.ieee.org/transportatio ... rging-rate


800V lösningen kan vara ca 30 kilo lättare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium O

Inlägg av martinot »

[JM] skrev:
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.

Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.

Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium O

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
[JM] skrev:
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.

Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.

Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.

Söder om Stockholm i Sverige är det redan hyfsad täckning med 800V, 350kW laddare.
Sträckan Stockholm-Malmö som är ca 61 mil, där finns redan 5st 800V laddare.
Om jag skulle åka den sträckan med en Porsche Taycan, skulle jag inte välja en 400V laddare, även om det finns gott om dom.

Även på Europa semestern så kan man oftast ladda med 800V redan idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Delphi 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium O

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
[JM] skrev:
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.

Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.

Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.

Söder om Stockholm i Sverige är det redan hyfsad täckning med 800V, 350kW laddare.
Sträckan Stockholm-Malmö som är ca 61 mil, där finns redan 5st 800V laddare.
Om jag skulle åka den sträckan med en Porsche Taycan, skulle jag inte välja en 400V laddare, även om det finns gott om dom.

Även på Europa semestern så kan man oftast ladda med 800V redan idag.
Gott! :)

Vet du hur många procent/andel av laddare i Sverige och Europa som är 400V vs hur många som är 800V?

Hade gärna sett lite hårda fakta och siffror (om det finns att tillgå, kanske är svårt att få fram).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar