Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2020 23:10

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av anuba »

Det vore utmärkt om det fanns någon annan bil som konkurrerar med TMY. Då kanske Sverige kunnat få lite lägre prissättning på Tesla-bilarna. ;)
Det återstår att se om det låga priset håller i sig när man skall jämföra vad man får för pengarna. Många bilar som tex VW ID3 går ju inte med ett lågt instegspris som ser bra ut i alla ägarkalkyler men när men sedan jämför med utrustningen med en Tesla M3, där mycket ingår, hamnar slutpriset inte långt ifrån.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai nya elbilsmärke är snart här med Ioniq 5

Hyundai har skapat ett nytt bilmärke endast ämnat för elbilar och kallar det Ioniq. Först ut blir Ioniq 5 nästa år som ska kunna snabbladdas med 200 kW.
Tidigare i år meddelade Hyundai att Ioniq ska bli mer än en bilmodell, det blir också namnet på deras nya elbilsmärke.
På Frankfurtsalongen 2019 visade Hyundai upp konceptet ”45”, en retroinspirerad modell som refererade till den då 45 år gamla Hyundai Pony Coupe.

Ioniq 5 hämtar sin design från konceptet Hyundai 45.

Nya spionbilder på Ioniq 5 avslöjar att mycket av designen hämtas direkt från 45. De kvadratiska strålkastarna på den kamouflerade bilen är tydligt hämtade från konceptet. Och nog ser det ut som att även coupéformen förblir orörd? För att inte tala om fälgarna!

Hyundai har redan tillkännagett att tre bilar är under utveckling. Först ut blir Ioniq 5, följt av prestandasedanen Ioniq 6.
År 2024 lanseras Ioniq 7, där det enda vi vet är att det blir en stor suv.
Alla tre bilarna baseras på Kia/Hyundai nya plattform E-GMP som bygger på 800 v-teknik, något som betydligt dyrare Porsche Taycan och Audi E-tron GT är ensamma om i dag.
Ioniq 5 ska enligt läckta uppgifter från förbeställningsformulärer kunna snabbladdas med 200 kW.

Priset kommer ligga något över Kona Electric, och en prestandaversion har även synts till på Nürburgring. I början av nästa år lär vi får se mer av Ioniq 5, då förbeställningarna sägs öppna snart.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-ioniq-5/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
Hur tänkte du nu?
Jag förordar givetvis 4wd, sedan framhjulsdrivet.

Har kört BMW i3 bakhjulsdrivet på spårig kurvig isig vinterväg, med dubbfritt, ingen kul upplevelse.

Att göra en omkörning på vintern med en stor snösträng som man ska igenom är heller inte kul med bakhjulsdrivet.

En framhjulsdrivet bil äter sig igenom snösträngen, medans en bakhjulsdriven bara vill ställa sig på tvären.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
Hur tänkte du nu?
Jag förordar givetvis 4wd, sedan framhjulsdrivet.

Har kört BMW i3 bakhjulsdrivet på spårig kurvig isig vinterväg, med dubbfritt, ingen kul upplevelse.

Att göra en omkörning på vintern med en stor snösträng som man ska igenom är heller inte kul med bakhjulsdrivet.

En framhjulsdrivet bil äter sig igenom snösträngen, medans en bakhjulsdriven bara vill ställa sig på tvären.
På ICE med tung frontmonterad motor över framaxeln, så kan det ibland vara fördel med framhjulsdrift, men föredrar ibland ändå bakhjulsdrift. Lite 50/50 för mig gällande 2WD med frontmonterad ICE. Är lite olika både +/- för de två varianterna.

Gällande 2WD sportbilar med mittmonterad eller bakmonterad motor, eller på 2WD elbilar (bägge utan tung ICE monterad över framaxel), så är det för mig däremot helt givet klart mest + med bakhjulsdrift. Utan tvekan!

Men bäst är givetvis AWD. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.

Sen kan jag förstå att en duktig förare tycker det är kul att köra en balanserad bakhjulsdriven bil på bana.

Men en medelmåttig förare som i jobbet ska köra i snöstorm mellan Örnsköldsvik och Östersund med en bakhjulsdriven bil, de har problem.

Har kört den sträckan under mycket dåliga förhållanden, 5 bilar hade kört i diket, inklusive plogbilen!
Och ja, en majoritet av bilarna var bakhjulsdrivna.

Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Som sagt. Prova en balanserad bakhjuldriven bil.

Dessutom. Om drivning är på axeln som inte har vridbara hjul (styrning) blir det enklare. Dvs för lägre kostnad samma kvalitet, eller bättre kvalitet för samma kostnad. CV knutar, drivaxel ut ur slutväxel.

Framhjulsdrift är för fyrhjulsdrift. Punkt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.
*LOL*

Du låter exakt på pricken som en gammal inskolad SAAB-försäljare! :D

Påminner mig om när pappa, någon gång runt mitten av 1984, köpte en SAAB 9000 (precis nylanserad, och riktigt bra bil för sin tid). Bilförsäljarna körde med just det demot; de blåste på och flaxa på med både A4-papper och puttade på tändsticksaskar i bilhallarna för fulla muggar, för att övertyga alla närvarande om hur bra framhjulsdrift var! Vilken stollig clownkomik och muppshow det var! :lol:

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.
Skälet är mycket enkelt; för att majoriteten av dagens svenssonbilar är ICE-bilar med frontmonterad motor, som sitter med sin tyngd över det främre hjulparet.

För elbilar så är det dock helt andra förhållanden som gäller. Det är inte alls jämförbart.

När elbilarna är i majoritet, så kommer vi också att få se att en majoritet av 2WD-bilarna är bakhjulsdrivna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Jag har också haft flera både fram och bakhjulsdrivna bilar.

När det gäller frontmonterad ICE så köper jag att det finns vissa fördelar med framhjulsdrivet, men det finns också fördelar med bakhjulsdrivet.

Själv så kör jag dock extremt sällan (några få enstaka dagar per år) i snö, och i princip aldrig någonsin på grus. Skulle aldrig få för mig att köra "rally" under dessa förhållanden (också få rallybilar som är elbilar).

Älskar dock att köra snabbt (100 - 200) på kurviga asfaltsvägar när jag får möjlighet! :)

Idag, när de flesta bilar är ICE-bilar med frammonterad motor, så framhjulsdrift vanligast.

I framtiden, när elbilar blir vanligast, så är jag övertygad om att även bakhjulsdrift blir vanligast.

VW har tänkt helt rätt här tycker jag (så även Elons ingenjörer hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Det är bara dålig design, har inte med om det är framhjulsdrivet eller inte. Provkör en Alfa 156 så fattar du vad jag menar. Eller Citroën CX/GS/DS... Ingen ormning där inte, men också betydligt dyrare lösningar för att hålla hjulen i schack.

Struttig bakhjulsdriven bil på halt underlag är helt värdelöst. Och "väl avstämda" bilar är extremt sällsynta nuförtiden när det är billigare att montera elektroniska hängslen på dem för att dölja den undermåliga grunddesignen. Kommer nog inte på en enda, och särskilt inte bakhjulsdriven.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Självklart så skall man ta det lugnt när det är väldigt halt. Håller med helt, och sunt förnuft!

Det sagt så har vi i ifrån ca 2000-2009 kört framhjulsdriven kombi en gång om året till fjällen i Norge med V70, och mellan ca 2010-2018 bakhjulsdriven kombi i samma förhållanden oftast med vår Mercedes E-klass (ett av åren tog vi dock en av våra V70 av logistiska skäl istället för Mercan). Har fungerat precis lika bra för oss, och inte märkt någon större skillnad. Bägge bilmodellerna har någon gång fastnat tillfälligt i någon djup snö, speciellt på fjälltopp när man åkt längd, men har inte varit någon praktisk skillnad för oss. Har alltid löst sig väldigt lätt de få gångerna det hänt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
Förstår inte vad det skulle vara för fördel med bakhjulsdrivet.
Om det spinner loss beror det ju på bilens antispinnsystem.
Oavsett vilka hjul den driver med.

Har haft en Toyota Prius.
Den ormade eller släppte inte.
Men när jag skulle köra upp för en brant backe i lösgrus gav den upp. Stod bara och morrade. Men spann loss gjorde den inte.

Provade gränserna med en VW Golf på 1990-talet på en frusen sjö.
Försökte snurra runt utan att använda handbromsen.
Lyckades inte med det!

Provade sen med en VW Bubbla med motorn över bakhjulen.
Snacka om livsfarlig bil på vintern!

Enda fördelen med en bakhjulsdriven bil skulle vara att den kan vrida framhjulen mera och därmed ha mindre vändradie.
Och om man vill busa på en frusen sjö och snurra runt.

Minns också hur ofta man fick dra loss bilar med bakhjulsdrivet som kört fast på vintern.

En Audi A6 Quattro som jag kört +10.000 mil med var ju en bra vinterbil.
Men min Tesla S75D är överlägsen.
1. Längre axelavstånd.
2. Luftfjädring som kan höjas för bättre frigångshöjd.
3. Bättre antispinn och antisladd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Nu ger jag ett sista inlägg i debatten. Jag är trött på alla referenser till gamla fossilbikar. Jag kör inte bil på snö heller, vi har snö kanske en månad max tre om året. Mestadels är det barmark och mellan fem och femton grader i mellansverige. Så här är en bil som är, 50/50 i viiktsfödelning trevligast att köra om den har bakhjulsdrift. Men kör framhjulsdrift ni.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...

Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.

Case closed.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...
Nej, inte alls. Det var jag som tog upp diskussionen och ämnet. Det var du och Zalman som fastnat i marginaltänk och nischanvändning.

VW tillverkar och optimerar bilar för hela Europa (inte några hundra som bor på landet i Norrland).
BrooklynS skrev:
Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.
Så galet feltänk och total okunskap som visas upp så det är helt skrämmande! Det är just under bra förhållanden på vägbanan som man kan dra på, och då man märker finlir och känsla mellan olika chasskonstruktioner/inställningar, och även olika drivlinor kan märkas och kännas tydligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

1. Har en bil bra egenskaper på dåligt underlag. Då är den också bra på bra underlag.

2. Är en bil dålig på på dåligt underlag. Då är den inte så bra på bra underlag heller.

Dessutom kan det ju vara halkigt även i varma länder.
Regn, sand eller något annat som hamnat på asfalten kan göra vägbanan hal.

Fördelar med framhjulsdrift:
1. Den understyr när friktionen inte längre räcker till. Vilket är lättare att häva än om bilen överstyr.
2. Det är bra med vikt fram. Ju mera vikt man har bak, ju lättare överstyr bilen.
3. Med en framhjulsdrivet bil kan man styra drivhjulen och därmed bättre styra vart kraften ska riktas. Finns inga bilar med enbart bakhjulsstyrning.

Film med släp som visar hur instabilt det blir med mycket vikt bak. Visst det är ett släp. Men grundprincipen är densamma.
En bra konstruerad framhjulsdriven bil kan inte sladda helt runt, oavsett underlag.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av vigge50 »

PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.
Tror han syftade lite skämtsamt på Zalmans [ gammalmodiga ] önskan om mycket vikt fram (= frammonterad förbränningsmotor). :)

Vi alla som tjötar om vilken 2WD-lösning som är bäst har nästan alla AWD! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar