Sida 1 av 6

Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 15:14
av Zalman3
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 15:38
av Svenssons
Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 15:50
av Zalman3
Svenssons skrev:
Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?
Teknisk data:
Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/

2021 Hyundai Ioniq 5 price and release date
Hyundai has confirmed the Ioniq 5 will go on sale in early 2021, but hasn’t said how much it’ll cost.
However, both the Skoda Enyaq iV and Nissan Ariya are expected to come with price tags in excess
of £40,000 when they go on sale in late 2020 or early 2021, and it’s likely the new Hyundai Ioniq 5 will set you back a similar amount.
https://www.carwow.co.uk/news/4680/hyun ... lease-date

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 15:55
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Svenssons skrev:
Ioniq 5 har inte ens lanserat och ligger antagligen minst ett år bort och vi ska börja jämföra den med existerande bilar som levereras och bilar?
Teknisk data:
Beställningsdatum: Q4 2020
Släppdatum: Q1 2021
Pris: cirka 45 000 €
https://www.ludego.com/hyundai-45/

2021 Hyundai Ioniq 5 price and release date
Hyundai has confirmed the Ioniq 5 will go on sale in early 2021, but hasn’t said how much it’ll cost.
However, both the Skoda Enyaq iV and Nissan Ariya are expected to come with price tags in excess
of £40,000 when they go on sale in late 2020 or early 2021, and it’s likely the new Hyundai Ioniq 5 will set you back a similar amount.
https://www.carwow.co.uk/news/4680/hyun ... lease-date
DVS rykten att den kommer i början av 2021 men inget officiellt från Hyundai och än mindre en bil som kan testas. Den borde alltså jämföras med en Model Y från Berlin. Bara att välja och vraka vilka rykten man ska ta för sanning...

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 16:14
av Zalman3
Från Hyundai själva.
"IONIQ 5 midsize CUV that will launch in early 2021"
kan tyvärr betyda vad som helst.
IONIQ 5 / IONIQ 6 / IONIQ 7

Hyundai will be launching a range of numerically named EVs under the new brand, with the even numbers used for sedans and the odd numbers for SUVs.

The first model under the IONIQ brand will be the IONIQ 5 midsize CUV that will launch in early 2021. IONIQ 5 is based on the concept EV ‘45’, which Hyundai unveiled at the International Motor Show (IAA) 2019 in Frankfurt as a homage to its very first concept car. IONIQ 5’s designers took inspiration from the past and integrated it with cutting-edge parametric pixels, a unique design element that Hyundai designers will continue to incorporate into future IONIQ models.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/co ... 0000016505

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 16:27
av Zalman3
Ludego vill trycka på biltillverkare att ta fram rätt volymer, så att det inte blir långa väntetider.
Information om tillverkaroberoende reservationer via Ludego

Notera:

Denna reservation är " tillverkaroberoende och sker inte på tillverkarens vägnar" . Ludego gör en reservation för att vi vill förhindra tillverkare från att bli förvånade över efterfrågan eller att kunna gömma sig bakom påstådd låg efterfrågan för att motivera otillräckliga villkor och kapacitet. Vi antar inte nödvändigtvis detta för fordon som till exempel e-tron quattro, men vi vill definitivt förhindra en kontingentfördelning på 60% för Norge och 40% för resten av Europa, som var fallet med Ampera-e.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 18:24
av Mickep
Hur som helst kommer det bli spännande att se när de kommer (och sedan med tester och recensioner) där man får vända och vrida och diskutera bilarna.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 13 sep 2020 18:31
av Gustafsson
Om den ”spöar” MY så måste det ju vara en väldigt bra bil, klart intressant att titta närmare på. Man kan ju alltid hoppas :-)

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 22 sep 2020 06:12
av Zalman3
45 / IONIQ 5En elektrisk konseptbil.

Konseptbilen 45 danner grunnlaget for den helt nye elbilen, IONIQ 5, som kommer på markedet tidlig i 2021. IONIQ 5 blir en stor familie-SUV med god plass. Bilen er basert på Hyundais helt nye elbilplattform EGMP.
https://www.hyundai.no/modeller/45/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 22 sep 2020 08:10
av M3apan
Zalman3 skrev:
45 / IONIQ 5En elektrisk konseptbil.

Konseptbilen 45 danner grunnlaget for den helt nye elbilen, IONIQ 5, som kommer på markedet tidlig i 2021. IONIQ 5 blir en stor familie-SUV med god plass. Bilen er basert på Hyundais helt nye elbilplattform EGMP.
https://www.hyundai.no/modeller/45/
Tänk om biltillverkarna skulle behålla åtminstone 10% från sina konceptbilar i den riktiga produktionen, vad mycket roligare det skulle vara.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 06:37
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?

Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.

VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 07:24
av Zalman3
Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda?

Specifikationerna för den första av dem, som kommer att säljas i Europa i början av 2021, läcktes nyligen utöver aspekter som dess autonomi (under den strikta koreanska homologeringscykeln kommer den att uppnå 354 km med ett 58 kWh och 450 batteri km med en annan på 73 kWh, eventuellt motsvarande cirka 400 km respektive 500 km under den europeiska WLTP-cykeln) eller dess höga laddningseffekt (400 kW i likström, återhämtar 80% av sitt räckvidd på bara 12 minuter), det som var mest överraskande var dess storlek.
https://forococheselectricos.com/2020/0 ... -eg80.html

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 07:42
av PapaD
Kul att de dragit tjocka kablar, men. Var skall bilägaren ladda? Är Koreanerna delägare i Ionity? Om inte.. Så...

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 07:56
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Hur snabbt kan Ioniq 5 ladda?

Specifikationerna för den första av dem, som kommer att säljas i Europa i början av 2021, läcktes nyligen utöver aspekter som dess autonomi (under den strikta koreanska homologeringscykeln kommer den att uppnå 354 km med ett 58 kWh och 450 batteri km med en annan på 73 kWh, eventuellt motsvarande cirka 400 km respektive 500 km under den europeiska WLTP-cykeln) eller dess höga laddningseffekt (400 kW i likström, återhämtar 80% av sitt räckvidd på bara 12 minuter), det som var mest överraskande var dess storlek.
https://forococheselectricos.com/2020/0 ... -eg80.html
Räknar dom med ett C-värde på rund 5 eller tom mer som max? Vilken teknik kör dom med isf, som ingen annan
har dessutom... ??
Japp det låter troligt... :lol:

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 07:57
av Limbster
PapaD skrev:
Kul att de dragit tjocka kablar, men. Var skall bilägaren ladda? Är Koreanerna delägare i Ionity? Om inte.. Så...
Kia och Huyndai är delägare i Ionity

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 08:54
av PapaD
Det står det inget om på Ionitys hemsida. Där står vilka som grundat ionity och vilka som är partners. Det står inget om Koreanerna.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 09:10
av Zalman3

Snabbladdningsoperatören Ionity har fått ombord ännu en biltillverkare i ägargruppen: Hyundai Motor Group, där både Kia och Hyundai ingår.

Ionity, som har lovat att etablera ett nätverk av 400 supersnabbladdare i Europa till 2020, grundades för två år sedan av BMW-gruppen, Daimler, Ford, Volkswagen gruppen och Porsche.



https://www.elbilen.org/hyundai-och-kia ... -i-ionity/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 10:20
av PapaD
Lugn nu. Läs artikeln, inte rubriken. Koreanerna har beslutat att samverka m ionity. Det betyder inte att ionity gått med på ngt. Och var ser ni faktiska erbjudanden för Koreanerna? Det verkar som det inte blev ngt av det.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 10:26
av Svenssons
PapaD skrev:
Lugn nu. Läs artikeln, inte rubriken. Koreanerna har beslutat att samverka m ionity. Det betyder inte att ionity gått med på ngt. Och var ser ni faktiska erbjudanden för Koreanerna? Det verkar som det inte blev ngt av det.
Bättre att gå till källan än artiklar i tidningar, journalister misstolkar tyvärr ofta.

https://ionity.eu/en/news-storage/hyundai-on-board.html
IONITY WELCOMES NEW SHAREHOLDER HYUNDAI MOTOR GROUP ON BOARD

MUNICH, 09.09.2019 – IONITY, the joint venture between BMW Group, Ford

Motor Company, Daimler AG, and the Volkswagen Group with Porsche AG,

today welcomes new shareholder Hyundai Motor Group on board –

accelerating IONITY’s mission to make long distance EV travel across Europe a

reality.


Since its foundation in November 2017, IONITY’s core mission has been to

establish and operate a High-Power Charging Network along the main highways

in Europe. IONITY facilitates long distance EV travel and makes it an everyday

reality for everyone.

IONITY is delighted to welcome onboard Hyundai Motor Group as their latest

strategic partner in the joint venture. Hyundai Motor Group which includes the

Hyundai and Kia brands will be joining existing partners BMW Group, Daimler

AG, Ford Motor Company and the Volkswagen Group with Porsche AG - further

strengthening IONITY.
Samt pressreleasen artikeln baseras på:
https://news.hyundaimotorgroup.com/Medi ... ng-network

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 10:43
av PapaD
Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:22
av heldiggrisen
Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:
Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?

Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.

VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.
Man får inte stirra sig blind på maxladdningen i kW, laddkurvan är imho det mest intressanta.
MY kan på pappret ladda snabbare i maxfart än tex Enyaq, men om man ställer båda på en SuC V2, så kommer båda att ladda 10-80% på ~30 minuter. Så in real life, med MY på SuC V2 och Enyaq på Ionity, så kommer båda ladda lika snabbt.
MY kan ladda snabbare, men kostar minst 150000 mer, är 8 minuter snabbare från 10-80% värd det?
Och vad gör +200kW med batteridegraderingen?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:36
av martinot
PapaD skrev:
Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?
De har nog bara varit slöa med att underhålla webbsidan hos Ionity. Förmodligen så fokuserar de mer och försöker prioritera att få ut så många laddstationer som de tänkt sig.

Hyundai kommer garanterat med liknande lösning för deras ägare (finns en orsak till att de köpt in sig som investerare i Ionity).

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 11:41
av Becada
Enyaq verkar vara en ganska bra bil och är relativt snygg men skulle aldrig betala 630 000 för den bilen. Och då är den bara tvåhjulsdriven. Man kommer snabbt upp i ett väsentligt högre pris än baspriset. I basutförande för 490 000 är Enyaq inte särskilt lockande.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 12:32
av Mickep
Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 27 sep 2020 13:56
av Zalman3
Mickep skrev:
Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?

Från tidigare i tråden:
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950

Ionity 5
Pris från 45.000 euro