Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Moderator: Redaktion
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Ioniq 5 måtten är hyfsat nära Tesla MY.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Dock är axelavståndet på 300cm större.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Är Ioniq en från grunden renodlad elbil, eller en ICE-bil som de konverterat till eldrift (typ PS2)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Skoda Enyaq short review (= Björn N filmar bilen).
Tycker den iaf. ser intressant ut, och kanske kan bli ett mer prisvärt/bättre alternativ till ID3/4?
Tycker den iaf. ser intressant ut, och kanske kan bli ett mer prisvärt/bättre alternativ till ID3/4?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?
Men det ställdes in, varför?
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
En stor Golf.BrooklynS skrev:Påminner om Golf I.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.
Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Måste säga att Ioniq 5 är den elbil som jag mest ser fram emot 2021.
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Mina Citroën DS har 3125 mm...Zalman3 skrev:En stor Golf.BrooklynS skrev:Påminner om Golf I.
Undrar om den ser konstig ut i verkligheten med ett axelavstånd på 3000mm.
Min Tesla MS har "bara" ett axelavstånd på 2960mm.
Men det jag menar är designen, inte storleken.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Då den bilden varken har handtag(eller är det någon touch och sen öppnar sig dörren av sig själ), blinkers på sidan eller backspeglar/kameror så kommer den riktiga med största sannolikhet se sämre ut. Tänk om tillverkare åtminstone gjorde koncepten så de hade kunnat köra lagligt på väg...Zalman3 skrev:Man skulle ju visa upp E-GMP plattformen den 21 oktober.
Men det ställdes in, varför?
https://thekoreancarblog.com/2020/10/19 ... ober-21st/E-GMP, a platform exclusively for electric vehicles, which is the core technology of next-generation electric vehicles to be presented by Hyundai Motor Group, will be revealed on October 21st, but until that Hyundai teased a little bit of what the E-GMP is capable.
Om Ioniq 5 ser ut som konceptbilen så tycker jag att den är snygg.Hyundai was set to officially reveal its E-GMP platform last week. However, the event scheduled for October 21, 2020, was postponed for unknown reasons
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Laban skrev:Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.
Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???
Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.
Det stämmer inte!
Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Det är långtifrån självklart att man kan ladda snabbare med 800V än 400V. Till en början, var kan man snabbladda med 800V? Det är väl i princip endast på Ionity idag? Kan man snabbladda på snabbladdare med 400V? Inte säkert om man ser till Porsche där 400V-laddning kostar extra. Det kan alltså mycket väl vara en nackdel för den enskilde elbilsköparen.Zalman3 skrev:Laban skrev:Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.Zalman3 skrev:Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.
Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???
Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.
Det stämmer inte!
Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Eftersom Hunday inte ingår i VAG-gruppen så tror jag inte att de varken kommer eller kan kan marknadsföra den så.Zalman3 skrev:
Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V. Framtiden är en annan sak.PapaD skrev:Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
https://electricmobility.efacec.com/ev-high-power/
Alltså, jag menade att de HPC som byggs är typ dessa.
Och alla biltillverkare kommer ju följa Porsches exempel så bilen kan ta både HPC och vanlig snabbladdning. De är ju inte korkade...
Alltså, jag menade att de HPC som byggs är typ dessa.
Och alla biltillverkare kommer ju följa Porsches exempel så bilen kan ta både HPC och vanlig snabbladdning. De är ju inte korkade...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Klart att Ioniq 5 kommer ha stöd för 400 och 800V. Det har faktisk alla Taycan också.Svenssons skrev:Nej, normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V.PapaD skrev:Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar?
Tror att i början hade Taycan bara 400V 50kW och att det kostade ca 5000kr att få 400V och 150kW.
https://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=TaycanOn-board DC-Charger 150 kW för DC-laddning vid publika laddstationer (400V)
Men frågan är om alla modeller av Ioniq 5 har 800V? Eller kostar det extra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Intressant är om nya Audi Q4 med 100kWh batteri och 600km i räckvidd, har 800V laddning.
https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/Now Audi says the Q4 will also be offered in a Sportback version beginning in early 2022 but there will be one important difference between it and its sibling.
The Sportback version will have a 100 kWh battery pack with 20 modules — the largest battery offered in an MEB based car from Volkswagen Group yet
— according to Motor.es. With the larger battery (and higher price, presumably), the Q4 e-tron Sportback is expected to have an WLTP range of 600 kilometers
— about 350 miles. Prices for the new model have not yet been announced.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Kommer hända mycket de närmsta 2 åren.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Utgår ifrån att Q4, ID4 och Enyaq får 100kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Håller med, men samtidigt så har det alltid sett ut såhär. Det som är nytt är att man har börjat ta preorder på bilar (som knappt rullar som prototyper) för att låsa kunden.BrooklynS skrev:Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Det är ett ofog som bara de riktigt nischade tillverkarna gjorde förr, idag är det standard om du ska sälja en elbil.
Jag köar redan för en bil som jag eventuellt vill ha om två år, det var otänkbart inom segmentet för bara några år sen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Jo, känns ju som både ID-bilarna och PS2 är tom. mycket mer ofärdiga än de nya bilar som Tesla producerar idag (och Tesla har ju tidigare varit rätt kända för både förseningar och ofärdiga bilar). De har nog varit mycket framstressat hos både VAG-gruppen och Polestar/Volvo (även om det känns som XC40-el flyttats fram just pga. detta, de kanske inte vill riskera att allt strul skall drabba varumärket Volvo). Tydligen så återstår det mycket kritisk mjukvara hos bägge bilar, och känns ju inte heller färdigtestade.BrooklynS skrev:Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.Laban skrev:Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.
Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.
Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Tror som du att Tesla stressat upp den traditionella bilindustrin något enormt. Sedan har EUs utsläppsböter verkligen satt fart på det hela.
Det positiva, trots alla problem och förseningar för VW/VAG och Polestar/Volvo, är att de ändå verkar satsa hyfsat seriöst på elbilar, nu. Det gör att jag faktiskt tror de två är bland de bolag hos den traditionella bilindustrin som kommer att överleva, och faktiskt klara av en snabb omställning på ett bra sätt. Tror dessa två koncerner kan bli stora vinnare, på lite sikt, trots initialt dåliga lanseringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.
Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.
De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.
VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?
Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.
De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.
VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Hade man inte börjat prata om böter hade inte avgasbils tillverkare byggt särskilt många elbilar. Tror inte att Tesla tvingat de att börja utveckla elbilar. Din fråga om vem som ska köpa deras avgasbilar är lätt att svara på. Det finns en värld utanför Sverige och NorgeBrooklynS skrev:Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.
Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.
De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.
VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?