Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Ja, nu gällde ju själva debatten just snö och halka, såatte...
Nej, inte alls. Det var jag som tog upp diskussionen och ämnet. Det var du och Zalman som fastnat i marginaltänk och nischanvändning.

VW tillverkar och optimerar bilar för hela Europa (inte några hundra som bor på landet i Norrland).
BrooklynS skrev:
Kör man på icke utmanande underlag spelar det ju aldrig någon roll, då märker man inte heller av dålig balans och undermåliga chassikonstruktioner.
Så galet feltänk och total okunskap som visas upp så det är helt skrämmande! Det är just under bra förhållanden på vägbanan som man kan dra på, och då man märker finlir och känsla mellan olika chasskonstruktioner/inställningar, och även olika drivlinor kan märkas och kännas tydligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

1. Har en bil bra egenskaper på dåligt underlag. Då är den också bra på bra underlag.

2. Är en bil dålig på på dåligt underlag. Då är den inte så bra på bra underlag heller.

Dessutom kan det ju vara halkigt även i varma länder.
Regn, sand eller något annat som hamnat på asfalten kan göra vägbanan hal.

Fördelar med framhjulsdrift:
1. Den understyr när friktionen inte längre räcker till. Vilket är lättare att häva än om bilen överstyr.
2. Det är bra med vikt fram. Ju mera vikt man har bak, ju lättare överstyr bilen.
3. Med en framhjulsdrivet bil kan man styra drivhjulen och därmed bättre styra vart kraften ska riktas. Finns inga bilar med enbart bakhjulsstyrning.

Film med släp som visar hur instabilt det blir med mycket vikt bak. Visst det är ett släp. Men grundprincipen är densamma.
En bra konstruerad framhjulsdriven bil kan inte sladda helt runt, oavsett underlag.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av vigge50 »

PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

vigge50 skrev:
PapaD skrev:
Stackars dig då Zalman, som inte har en framhjulsdriven bil. Jag förstår att du längtar, men vet du? Sälj din Tesla och köp en ENIRO! Eller något annat fossilbaserat gammal mög, varför inte en Saab?
Han har en Tesla med fyrhjulsdrift, tror knappast endast framhjulsdrift är bättre.
Tror han syftade lite skämtsamt på Zalmans [ gammalmodiga ] önskan om mycket vikt fram (= frammonterad förbränningsmotor). :)

Vi alla som tjötar om vilken 2WD-lösning som är bäst har nästan alla AWD! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »


Range, Charging time & technology

With respect to the battery pack, two options are expected, 58 kWh and 73 kWh, offering a range of around 350 km and 500 km respectively which would put it ahead of Hyundai’s current electric vehicles – Hyundai Kona and Hyundai Ioniq. The batteries, developed by SK Innovation, are said to support fast charging up to 400 kW, enabling the NE to be charged to 80 per cent capacity in just 12 minutes.

Hyundai had unveiled the 350 kW Hi-Charger last year which charges up to 80 per cent of the battery within 20 minutes. Presently two Hi-Chargers have been installed at Hyundai Motor Studio in South Korea, and the company plans to expand the business. With the combination of a high voltage system and the Hi-Charger, 100 km of range can be achieved with just a 5-minute charge. Additionally spy shots show the Ioniq 5 featuring a solar roof which can add a few miles of travel if there is abundant sunlight.

The Ioniq 5 would have V2G (vehicle-to-grid) and can be used as an electric power source.

Europe’s biggest EV charging station firm IONITY has started giving 350 kW chargers along the highways and plans to expand to 400 fast-charging stations across 24 European countries. Hyundai is working with IONITY to invest in its network infrastructure.

Hyundai Motor plans to launch the Ioniq 5 in South Korea in the first half of 2021.
https://electricvehicleweb.in/hyundais- ... -charging/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »


Hyundais och Kias nya plattform för elbilar presenterad – debuterar i april

PUBLICERAD: 02 DEC 2020, KL 01:00

ÄMNEN I ARTIKELN:  HYUNDAI KIA GENESIS VISA FLER...

Hyundai, Kia och Genesis får en ny plattform för större elbilar. Plattformen E-GMP har utvecklats under de senaste fyra åren. Bland nyheter finns snabbladdning med 800 volt och att bilarna kan ladda andra elbilar.

Flera biltillverkare utvecklar och bygger just nu nya plattformar för kommande elbilar. Koreanska Hyundai Motor med varumärken som Hyundai, Kia och Genesis har presenterat sin nya elbilsplattform. Plattformen får namnet E-GMP vilket står för Electrical-Global Modular Platform.

Precis som till exempel Geely har Kia/Hyundai utvecklat en skalbar plattform som ska passa ett flertal olika bilmodeller. Plattformen ska användas enbart för elbilar och inte för hybrider eller laddhybrider. 

Första bilen Hyundai Ioniq 5

Den koreanska biljätten ska presentera totalt 23 nya elbilar före 2025 varav elva ska byggas på E-GMP. Resterande tolv elbilar kommer att byggas på dagens plattformar vilka utvecklats för en kombination av el- och förbränningsmotor. E-GMP ska användas främst för bilar i C-segmentet, det vill säga golfklass, och uppåt. Första bilen som byggs på E-GMP blir Ioniq 5 som väntas presenteras redan till våren med bygg- och säljstart under senare delen av 2021. Den följs av bland annat en ny Kia som internt har beteckningen CV.

TEST: Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro mot Volkswagen ID.3 

Albert Biermann, utvecklingschef på Kia och Hyundai. Foto: Hyundai

Bilarna på E-GMP blir bakhjulsdrivna där elmotorn monteras nära bakaxeln. Men även fyrhjulsdrift blir aktuellt som tillval och då med en mindre elmotor på framaxeln. Batteripaketet är betydligt tunnare än tidigare men trots det ska paketet klara en energimängd på 50 kWh och uppåt. Räckvidden på flera av E-GMP-bilarna blir cirka 50 mil.

Enligt den modell som Kia och Hyundai visade upp under presentationen av nya plattformen kommer batteripaketet att omslutas av en ram av hållfast stål. Plattformen har utvecklats tillsammans med battericelltillverkare och där dagens cellteknik med litiumjonbatterier senare ska kunna bytas ut mot så kallade solid state-batterier. 

Att Hyundai Motor nu byggt en plattform för större elbilar ska däremot inte påverka utvecklingen av större bränslecellsbilar.

Nya plattformen ska tjäna som teknisk bas för så många som en miljon bilar de kommande åren och Hyundai Motor kan också tänka sig att sälja plattformen till andra tillverkare.

DUELL: Kia e-Soul mot Volkswagen ID.3 

800 volt ökar snabbheten

En stor nyhet är en ny elinfrastrukur för 800 volt. Därmed kan E-GMP-bilarna laddas med upp till 350 kW. Batteriet på 50 kWh ska kunna laddas 0-80 procent på 18 minuter och du ska kunna ladda cirka tio mils räckvidd på fem minuter. Hyundai Motor har också utvecklat teknik för att ansluta bilen till andra elapparater och till och med andra elbilar. En E-GMP-bil ska kunna ladda en annan elbil med upp till 3,5 kW effekt. Plattformen är också förberedd för induktiv laddning.

Hyundais nya kompakta motorpaket. Foto: Hyundai Motor

TEST: Begagnad Hyundai Ioniq 

Under presentationen fick Hyundai Motors utvecklingschef Albert Biermann flera frågor om plattformen ska användas för sportbilar och någon specifik motorsportsatsning. Enligt Biermann ska E-GMP användas för High Performance-bilar och det blir troligen en Hyundai N-variant av någon av de första modellerna. Plattformen är bakhjulsdriven och ska kunna klara cirka 600 hästkrafter.

Nya elmotorn som utevcklats till plattformen är oljekyld och byggd för höga varvtal för en enda växel. Elmotorn, växellådan och växelriktaren är integrerade i en enda kompakt modul. Motorns maxhastighet är cirka 70 procent högre än dagens elmotorer trots att den är mindre och lättare. Optimering av motor, batteripaket och energihanteringssystem ligger bakom prestandaökningen jämfört med dagens elbilar.

Hyundai har tidigare meddelat att de bygger ett nytt elbilsmärke på modellserien Ioniq där nya Ioniq 5 blir första modell. Det blir också första modellen som visas på E-GMP. I september 2020 meddelade Kia att de planerar att visa sju nya elbilar före 2027. Några av dem kommer att byggas på E-GMP. Förutom Ioniq 5 ska Hyundai Motor också visa Ioniq 6 och Ioniq 7 och modellnamnen tyder på att alla ska byggas på den nya plattformen.

Kia och Hyundai ska fortsätta att bygga och sälja mindre elbilar i A- och B-segmentet på dagens plattformar.



https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... pril-2021/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Sedär, Koreanerna blir bakhjulsdrivna. Trevligt! :)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Motor Group som förutom Hyundai också basar över Kia och Genesis har visat upp sin skräddarsydda elbilsplattform. Electric-Global Modular Platform, eller E-GMP, kommer att utgöra basen för 23 nya elbilar fram till 2025.

Under presentationen sades att alla elbilar som byggs på E-GMP kommer att få en räckvidd på över 50 mil. Dessutom är plattformen förberedd med både 400- och 800V-system, vilket medför att bilarna kommer att kunna ta emot snabbladdning i upp till 350 kW, när förutsättningarna är de rätta. Bilarna som är byggda på E-GMP-plattformen ska kunna tillgodose sig 10 mils räckvidd på bara 5 minuters laddning.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... plattform/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

PapaD skrev:
Sedär, Koreanerna blir bakhjulsdrivna. Trevligt! :)
De kanske har börjat att bygga rena elbilar från grunden, som är helt optimerade för en elektrisk drivlina?

De som kör med framhjulsdrift är oftast gamla drivlinor/plattformar som från början byggts och optimerats för att vara avgasbilar, och som man sedan först i efterhand försökt att konvertera till eldrift.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »


Unlike previous BEVs, which only accept one-way charging, the E-GMP’s charging system is more flexible. The E-GMP’s newly developed Integrated Charging Control Unit (ICCU) represents an upgrade from existing On-Board Chargers (OBC), which typically only allow electricity to flow in a single direction from an external power source. The ICCU enables a new vehicle-to-load (V2L) function, which can additionally discharge energy from the vehicle battery without additional components. This enables BEV based on the E-GMP to operate other electric machinery (110 / 220V) anywhere. The system can even be used to charge another EV.

The new V2L function can supply up to 3.5kW of power and operate a mid-sized air conditioner unit and a 55-inch television for up to 24 hours.
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyund ... orm-e-gmp/
Screenshot_20201203-090653_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Nja, vissa har haft dåliga vintererfarenheter med bakhjulsdrivna BMW i3. Men det är förstås bara 1 bilmodell, som kan vara ett undantag. Är ändå försiktigt positiv till bakhjulsdrift på elbilar. Är medveten om att det är mycket bättre viktfördelning på elbilen och reaktionssnabba motorer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...
Tesla Y LR -22 EAP
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Ber att kontrollera dina noter...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Ja, när vann en bakhjulsdriven bil rallytävlingar sist? Nåt asfaltsrally var ju Lancia Stratos snabbast i, annars var det framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet för hela slanten. Tack vare att man kan köra med effekt längre tid.
Tesla Y LR -22 EAP
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Du byter argument hej vilt. Jag ber dig kontrollera dina noter sade jag, där du noterar att endast färska förare tycker att bakhjulsdrift är bra. Och att du är så dryg att du tycker du vet mer än de som faktiskt Har en bakhjuldriven bil säger en hel del. Och sluta babbla om gammal teknik, det är helt irrelevant här.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...
Så dumt sagt av dig med den typen av barnsliga uttalanden och löjliga fördomar! :evil:

Har själv kört bil i ca 40 år, och förmodligen i mycket högre hastigheter, mer extremt och betydligt fler mil än de flesta framhjulsfanatiker i tråden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Ja, när vann en bakhjulsdriven bil rallytävlingar sist? Nåt asfaltsrally var ju Lancia Stratos snabbast i, annars var det framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet för hela slanten. Tack vare att man kan köra med effekt längre tid.
Det är väl för att alla småbilar som används till rally är framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna... Säg en bakhjulsdriven småbil från ett märke som sysslar med rally? Nej, tänkte väl det.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...

Nu gäller jämförelsen RWD vs LWD. Klart att AWD är bäst. Men en framhjulsdriven bil köper jag aldrig igen. Har inte kört FWD sen 2005. Däremot har jag haft 4 bilar med RWD sen dess. Det är bättre för att det är bättre. Framhjulen har ett jobb och bakhjulen ett annat vilket minskar risken att framhjulen tappar fästet (blir bara en kraft i taget som friktionen behöver klara av). Det har även flera andra fördelar. Kortare vändradie, bättre styrkänsla, inga kraftreaktioner i ratten, bättre dragbil, bättre fäste i uppförsbackar, bättre fäste vid acceleration...

Nackdelen förut var att bilen överstyrde om man gasade och svängde men det är avhjälpt i och med moderna assistanssystem såsom antispinn och antisladd. Ett annat problem med RWD på fossilbilar är att motorn monteras på längden och kräver kardantunnel vilket inverkar menligt på bilens innerutrymmen kontra yttermåtten. Ja, och så är det dyrare. Mercedes och BMW har bytt till FWD på sina minsta bilar av den anledningen. Inte för att det är bättre med FWD. Hade det varit bättre hade du fått se S-klass och 7-serien med FWD också.

ps. Jag har haft körkort i 25 år och kör normalt väldigt mycket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av taliz »

Bäst fäste får man ju med drivning på axeln som har störst vikt på sig.
Har man en förhållandevis tung dieselspis fram, som många svensson-bilar haft de senaste 10-15 åren, så är FWD att föredra framför RWD.
Dvs om man skall upp för en hal backe eller liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Bäst fäste får man ju med drivning på axeln som har störst vikt på sig.
Har man en förhållandevis tung dieselspis fram, som många svensson-bilar haft de senaste 10-15 åren, så är FWD att föredra framför RWD.
Dvs om man skall upp för en hal backe eller liknande.
I en uppförsbacke förskjuts vikten bakåt. Ska till en gammal Saab eller nåt om den ska vara bättre uppför. Hört historier om folk med FWD som fått backa uppför för att ta sig upp.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Uppenbarligen kör ni i vart fall inte särskilt mycket på vinterväglag, den saken är helt klar. Inte drygt sagt, bara ett konstaterande.

Att passera en plogsträng vid omkörning i 100 km/h är extremt utslagsgivande oavsett antalet elektroniska hjälpmedel, eftersom det är rent fysiska lagar vi pratar om här. Till och med fyrhjulsdrivna Tesla 3P är sämre här än en bra framhjulsdriven bil. Nu är inte alla framhjulsdrivna bilar bra heller, men alla bakhjulsdrivna är dåliga.
Tesla Y LR -22 EAP
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Uppenbarligen kör ni i vart fall inte särskilt mycket på vinterväglag, den saken är helt klar. Inte drygt sagt, bara ett konstaterande.

Att passera en plogsträng vid omkörning i 100 km/h är extremt utslagsgivande oavsett antalet elektroniska hjälpmedel, eftersom det är rent fysiska lagar vi pratar om här. Till och med fyrhjulsdrivna Tesla 3P är sämre här än en bra framhjulsdriven bil. Nu är inte alla framhjulsdrivna bilar bra heller, men alla bakhjulsdrivna är dåliga.
Handlar nog mer om viktfördelning. Framtunga bilar vill rakt fram. Som en kastad hammare. Att det känns stadigt över snösträngar invaggar nog föraren i falsk säkerhet. Går bra tills man behöver vrida på ratten...
Skriv svar