Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Att lansera en 800V elbil i prisklassen under 500.000kr är nydanande!
Återigen värt att notera att 800V i sig inte innebär någon skillnad för konsumenten.

Utgår ifrån att deras 800V lösning kan ladda snabbt.
Sen kan man ju diskutera hur mycket det är värt för den enskilde elbilsköparen.

Men ur ett marknadsförings perspektiv är det genialiskt.
Hur lätt är det för en VW ID4/Skoda Enyaq säljare
att vara trovärdig när man säger att 400V är minsann lika bra som 800V???

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!

Man måste ha klart för sig att folk köper saker på känsla.
Folk säger att de är rationella bla bla.

Det stämmer inte!

Skriv upp en kravspec, ge den till "en god man" som köper bilen åt dig.
Jag lovar, du kommer bli förvånad över vad han kommer dragande med!
Det är långtifrån självklart att man kan ladda snabbare med 800V än 400V. Till en början, var kan man snabbladda med 800V? Det är väl i princip endast på Ionity idag? Kan man snabbladda på snabbladdare med 400V? Inte säkert om man ser till Porsche där 400V-laddning kostar extra. Det kan alltså mycket väl vara en nackdel för den enskilde elbilsköparen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:

Ioniq 5 kommer att marknadsföras som en elbil med dyr 800V Porsche teknik, fast till en rimlig peng!
Eftersom Hunday inte ingår i VAG-gruppen så tror jag inte att de varken kommer eller kan kan marknadsföra den så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Svenssons »

PapaD skrev:
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
Normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V. Framtiden är en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

https://electricmobility.efacec.com/ev-high-power/
Alltså, jag menade att de HPC som byggs är typ dessa.
Och alla biltillverkare kommer ju följa Porsches exempel så bilen kan ta både HPC och vanlig snabbladdning. De är ju inte korkade...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
PapaD skrev:
Alla HPC är väl högspänning mer än 400 V? Och det kommer fler än Ionity med HPC. Så visst är 800V framtidssäkert. Sedan är det en annan sak när framtiden är här. Kanske när hyundai kan leverera sina bilar? :D
Nej, normala för snabbladdare är 300-500V idag eftersom i princip alla bilar har batteripack på ca 400V. Det är i princip endast Ionity som kör på 800V och kan bilen ladda i 800V betyder inte det att den per automatik kan ladda på 300-500V. Du kan alltså bli tvingad att säga nej tack till större delen av dagens laddnätverk om du väljer 800V.
Klart att Ioniq 5 kommer ha stöd för 400 och 800V. Det har faktisk alla Taycan också.
Tror att i början hade Taycan bara 400V 50kW och att det kostade ca 5000kr att få 400V och 150kW.
On-board DC-Charger 150 kW för DC-laddning vid publika laddstationer (400V)
https://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=Taycan


Men frågan är om alla modeller av Ioniq 5 har 800V? Eller kostar det extra?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är om nya Audi Q4 med 100kWh batteri och 600km i räckvidd, har 800V laddning.
Now Audi says the Q4 will also be offered in a Sportback version beginning in early 2022 but there will be one important difference between it and its sibling.
The Sportback version will have a 100 kWh battery pack with 20 modules — the largest battery offered in an MEB based car from Volkswagen Group yet
— according to Motor.es. With the larger battery (and higher price, presumably), the Q4 e-tron Sportback is expected to have an WLTP range of 600 kilometers
— about 350 miles. Prices for the new model have not yet been announced.
https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Laban »

Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Kommer hända mycket de närmsta 2 åren.
Utgår ifrån att Q4, ID4 och Enyaq får 100kWh batteri.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av dd88 »

BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Håller med, men samtidigt så har det alltid sett ut såhär. Det som är nytt är att man har börjat ta preorder på bilar (som knappt rullar som prototyper) för att låsa kunden.

Det är ett ofog som bara de riktigt nischade tillverkarna gjorde förr, idag är det standard om du ska sälja en elbil.

Jag köar redan för en bil som jag eventuellt vill ha om två år, det var otänkbart inom segmentet för bara några år sen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Visst kommer de att marknadsföra 800V som en premium funktion. Oavsett laddkurvan på bilen. Hur många extra bilar de säljer pga det låter jag vara osagt.

Men laddar bilen snabbt så kommer de förstås hävda att det beror på 800V tekniken. Inte cell/pack/kylning som gemene man inte har direkt förståelse för.

Q4 Sportback får 100 kWh pack 2022. Hade varit intressant om priset var känt. Men det är mycket pappersreleaser nu från tillverkarna.
Det är ju precis det här. För att framställa sig själva som "med på tåget" och vänta bara snart kommer... så formligen vräker man ut fantasiprospekt på kommande modeller som är långt från både produktion och produktionskapacitet. Glöm inte att VAG inte kommer att kunna leverera särskilt många elbilar alls innan Northvoltfabrikerna är färdiga och levererar batterier. Då har utvecklingen gått ännu några år framåt.

ID 3 kan inte alls betecknas som färdig utan snarare panikutrullad för att putsa utsläppssiffror 2020 och undvika böter.
Jo, känns ju som både ID-bilarna och PS2 är tom. mycket mer ofärdiga än de nya bilar som Tesla producerar idag (och Tesla har ju tidigare varit rätt kända för både förseningar och ofärdiga bilar). De har nog varit mycket framstressat hos både VAG-gruppen och Polestar/Volvo (även om det känns som XC40-el flyttats fram just pga. detta, de kanske inte vill riskera att allt strul skall drabba varumärket Volvo). Tydligen så återstår det mycket kritisk mjukvara hos bägge bilar, och känns ju inte heller färdigtestade.

Tror som du att Tesla stressat upp den traditionella bilindustrin något enormt. Sedan har EUs utsläppsböter verkligen satt fart på det hela.

Det positiva, trots alla problem och förseningar för VW/VAG och Polestar/Volvo, är att de ändå verkar satsa hyfsat seriöst på elbilar, nu. Det gör att jag faktiskt tror de två är bland de bolag hos den traditionella bilindustrin som kommer att överleva, och faktiskt klara av en snabb omställning på ett bra sätt. Tror dessa två koncerner kan bli stora vinnare, på lite sikt, trots initialt dåliga lanseringar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.

Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.

De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.

VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av nek0 »

BrooklynS skrev:
Polestar och VW utifrån europeiskt perspektiv just nu, ja. Volvo betydligt mer osäkert.

Andra kinesiska bilar importeras ännu inte i så stor utsträckning men de är redan inne på andra eller tredje generationen fullt fungerande elbilskoncept och det kommer att bli en ytterst tuff nöt att knäcka även för VW som ännu inte kunnat leverera en färdig elbil (ej konverterad avgasbil) i full funktion. Tesla har kört sedan 2012... kineserna i kanske 4-5 år.

De närmaste 1-2 åren kommer att vara helt avgörande eftersom bilarna måste levereras till kund för att bolagen överhuvudtaget skall överleva. Tesla Y har levererats till kund sedan länge och de säljer alla som byggs, helt nya fabriker i Europa och Kina har byggts och byggs och levererar betydligt fler bilar inom kort. Och det viktigaste av allt: man HAR batterikapacitet, fullt fungerande koncept, färdig men ändå expanderande laddinfrastruktur och en högintressant roadmap för de närmaste fem åren inom flera segment.

VAG är (liksom GM) ett stort företag men frågan är om omställningen kommer att klaras överhuvudtaget. Det tar några år att utveckla en bra fungerande elbil som kan laddas överallt och kan ersätta avgasbilar. Frågan är vem som köper VAG-s hybrider och avgasbilar under tre år till?
Hade man inte börjat prata om böter hade inte avgasbils tillverkare byggt särskilt många elbilar. Tror inte att Tesla tvingat de att börja utveckla elbilar. Din fråga om vem som ska köpa deras avgasbilar är lätt att svara på. Det finns en värld utanför Sverige och Norge :)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Nja, hela EU har i princip redan valt den vägen. Kina har gjort det. USA är på väg att göra det.

Den biltillverkare som vill rikta in sig på nybilsförsäljning utanför dessa marknader får det tufft.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »


Luigi Brusciano: The Hyundai IONIQ 5 will be able to reach 800 km of autonomy if it ends up using SK batteries

The Hyuntai IONIQ has become one of the great references on the market. The good work of the South Korean firm has led them to create a hybrid, plug-in hybrid and 100% electric car that has encouraged the market quite a bit. They have done so well that on the IONIQ name they are going to create a sub-brand of electric cars.

 

Luigi Brusciano informs for the next Hyundai IONIQ 5 he is going to completely rethink his bet, the IONIQ 5 being the first car that will be based on a new platform. An architecture that we already know is going to be equipped with a new generation of SK Innovation batteries with which they promise a long range of 800 km.

 

Next year 2021 is going to be an important year for Hyundai. The Asian firm will inaugurate its new electric car division under the IONIQ umbrella, where the IONIQ 5 will be the first; a mid-size, coupe-style SUV that takes inspiration from the Hyundai 45 EV Concept, hence its retro-futuristic lines.

 

All the models programmed for the IONIQ family (the IONIQ 6 and IONIQ 7, cars in saloon and large SUV configuration, in addition to the IONIQ 5) will be articulated on the new E-GMP platform. It is a modular platform for electric cars developed by the brand, explains Luigi Brusciano.

 

In addition to being the basis for very different models, Hyundai has decided that there will also be novelties for the batteries that they can equip. Initially, the IONIQ 5 would be equipped with two levels of batteries with capacities of 58 kWh and 73 kWh to achieve autonomies of 400 and 500 km respectively according to the WLTP cycle.

 

Now, everything indicates that in addition to these batteries equipped with LG Chem cells, there will be a third battery pack with cells from SK Innovation and that will represent the most capable model of the family. High-density nickel-based batteries that promise up to 800 km of autonomy and a useful life of 1,000 recharge cycles.

 

Luigi Brusciano says that it is interesting that this set will be able to withstand fast charges that in theory will serve to complete 100% charges in 20 minutes divided into two 10-minute charges. The lower batteries for their part will withstand recharges of up to 400 kW in direct current thanks to an 800 volt electrical system that in 12 minutes charge 0-80%.

The Hyundai IONIQ 5 will be Hyundai's first car to use SK Innovatios cell batteries. Until now Hyundai was using cells from LG Chem, leaving the SK Innovation for Kia. Meanwhile, SK Innovation and LG Chem have a tough legal dispute in the US, where LG Chem has sued SK Innovation for an alleged theft of trade secrets. A litigation that in the event that LG Chem wins could shake some brands in the industry.

https://kyiv-today.com/2020/11/04/luigi ... batteries/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Spännande med batterierna från SK Innovation. Skall bli mycket intressant att följa! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Luigi Brusciano says that it is interesting that this set will be able to withstand fast charges that in theory will serve to complete 100% charges in 20 minutes divided into two 10-minute charges.
Lite märkligt sätt att räkna. Att kunna ladda 800km i räckvidd på två 10 minuters laddningar.

Tesla M3 kan ju ladda upp till ca 16 mil på 5 minuter.
Och på 4 gånger 5 minuter så får man 64 mil.

Så att Ioniq 5 får in 80 mil på 2x10 minuter är imponerande.


EDIT:
Instegsmodellen av Ioniq 5 ska vara hyfsat billig.
In January next year, Hyundai will start marketing the first model of its new IONIQ electric sub-brand in Europe. 

The IONIQ 5 will be available with two battery packs, 58 kWh and 73 kWh. The first will be around 250 miles of autonomy, while with the second will reach 310 miles. You can also charge 400 kW of power in direct current thanks to its 800-volt electrical system, which will allow you to recover 80% of its range in just 12 minutes.

Initially, the SUV will have some versions equipped with all-wheel drive (one electric motor per axle) and a level 3 autonomous driving system. According to some leaks, its price will be just 2,000 dollars higher than the Kona Electric despite being two upper segments, which will make it a very competitive model.
https://thenextavenue.com/2020/10/29/hy ... -its-roof/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Spännande med batterierna från SK Innovation. Skall bli mycket intressant att följa! :)
Intressant att VAG också kommer med SK Innovation batterier.

Dock är VAG leverantören LG Chem inte helt nöjd.

VW and Ford warn Korean battery feud could lead to 'catastrophic' supply disruption.

Last year, South Korean battery maker LG Chem sued small rival SK Innovation over alleged trade secret theft in the United States, seeking to bar SK from producing battery cells in the U.S. and importing the components necessary to make the cells.

"Any remedial orders should seek to avoid collateral damage to SKI’s existing customers," Volkswagen said in its public interest comments to the ITC in May.

"To avoid a catastrophic supply disruption," the commission should allow SK Innovation to manufacture EV batteries in the U.S. facility, Volkswagen said in the May statement.

Ford said that LG Chem's assertion that it can replace SK Innovation as a supplier is not "credible" given EV battery supply shortages and the long development period required for EVs.
https://www.autoblog.com/2020/07/21/lg- ... d-vw-ford/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Lanseringen av Ioniq 5 närmar sig.

IONIQ 5
En elektrisk familje-SUV.
Försäljningen av IONIQ 5 börjar snart.
IONIQ 5 kommer att bli en stor familje-SUV med gott om plats. Bilen kommer att finnas på marknaden i början av 2021 och bygger på konceptbilen 45 och den helt nya elbilplattformen EGMP.

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-5/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Lanseringen av Ioniq 5 närmar sig.

IONIQ 5
En elektrisk familje-SUV.
Försäljningen av IONIQ 5 börjar snart.
IONIQ 5 kommer att bli en stor familje-SUV med gott om plats. Bilen kommer att finnas på marknaden i början av 2021 och bygger på konceptbilen 45 och den helt nya elbilplattformen EGMP.

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-5/
Som vanligt med fossiltillverkare så verkar det gå från ett riktigt häftigt koncept till en helt urvattnad verklighet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Mickep »

Den kommer knappast se ut så där när den släpps om några månader. Helt säkert.
(tycker inte den ser praktisk ut med självmordsdörrar och överdriven glasanvändning)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av mikebike »

Om det inte finns en endaste riktig bild är nog leveranserna ganska långt borta...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10272
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Legato »

mikebike skrev:
Om det inte finns en endaste riktig bild är nog leveranserna ganska långt borta...
Det finns gott om spionbilder... Men som sagt så ser det riktigt urvattnat och tråkigt ut på dem. Ingen direkt koppling till konceptet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar