Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav heldiggrisen » 27 sep 2020 10:22

Zalman3 skrev:
Zalman3 skrev:Konkurrensen hårdnar, vilken elbil ska man köpa?

Dessa 3 elbilar förväntas komma till Sverige 1H 2021.

Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950
77kWh netto
WLTP 510 km
Vikt 1950 kg
Max 125 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100 km/h, 8,5s
Längd 4649mm
Bredd 1877mm
Höjd 1616mm
Axelavstånd 2765mm
Bagage 595/1711 liter
Dragvikt minst 1000kg

Ioniq 5
Pris från €45,000
58-73kWh batteri
2wd och 4wd
WLTP 450-550 km
Vikt ?
Max 200 kW(800V) snabbladdning (till 80% på 15 minuter)
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 7,6-5s
Längd 4630mm
Bredd 1890mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 3000mm
Drag ja

Tesla Modell Y 4wd
Pris €58,620
75kWh
WLTP 505 km
Vikt 2000 kg
Max 250 kW snabbladdning
Max 11kW AC laddning
0-100km/h, 5,1s
Längd 4775mm
Bredd 1850mm
Höjd 1600mm
Axelavstånd 2891mm
Bagage 1900 liter
Dragvikt 1.600 kg

Ioniq 5 sticker ut med lägst förbrukning, längst räckvidd, störst axelavstånd, snabb 800V laddning, V2G.
Och ett rimligt pris.
Kan det vara så att den spöar både Tesla och VAGs elbilar?



Med +100kWh 4680 batterier så går Tesla modell Y om Ioniq 5.

VW ID4 och Skoda Enyaq måste komma med större och bättre
batterier, som går att ladda i +200kW.
Max 125kW duger inte.

Man får inte stirra sig blind på maxladdningen i kW, laddkurvan är imho det mest intressanta.
MY kan på pappret ladda snabbare i maxfart än tex Enyaq, men om man ställer båda på en SuC V2, så kommer båda att ladda 10-80% på ~30 minuter. Så in real life, med MY på SuC V2 och Enyaq på Ionity, så kommer båda ladda lika snabbt.
MY kan ladda snabbare, men kostar minst 150000 mer, är 8 minuter snabbare från 10-80% värd det?
Och vad gör +200kW med batteridegraderingen?
Volvo V90 T5 Bi-fuel
Model Y LR AWD P blå/svart, 7 sits, dragkrok(10/4-20), beställd 6/10 -19
7 kWP Solceller på taket
heldiggrisen
 
Inlägg: 796
Blev medlem: 30 sep 2019 09:07
Referralkod: vidar43908

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare martinot » 27 sep 2020 10:36

PapaD skrev:Tack, det var ju besked från rätt källa. Men varför är de inte listade på Ionitys hemsida ännu? Jag laddar billigt m min vw på Ionity med abonnemang , kan ni som kör koreansk göra det?


De har nog bara varit slöa med att underhålla webbsidan hos Ionity. Förmodligen så fokuserar de mer och försöker prioritera att få ut så många laddstationer som de tänkt sig.

Hyundai kommer garanterat med liknande lösning för deras ägare (finns en orsak till att de köpt in sig som investerare i Ionity).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3962
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Becada » 27 sep 2020 10:41

Enyaq verkar vara en ganska bra bil och är relativt snygg men skulle aldrig betala 630 000 för den bilen. Och då är den bara tvåhjulsdriven. Man kommer snabbt upp i ett väsentligt högre pris än baspriset. I basutförande för 490 000 är Enyaq inte särskilt lockande.
Beställt Model Y, Long Range AWD, Svart
Becada
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Mickep » 27 sep 2020 11:32

Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?
Mickep
 
Inlägg: 2560
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 27 sep 2020 12:56

Mickep skrev:Inte omöjligt att koreanerna kan ha liknande rabatt men inget är klart förrän det är klart.
Vilket pris skall ioniq 5 få?



Från tidigare i tråden:
Skoda Enyaq 80 2wd
Pris €43,950

Ionity 5
Pris från 45.000 euro
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9570
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 okt 2020 06:41


Hyundai Motor Company’s first electric vehicle under new sub-brand Ioniq, the Ioniq 5, which is based on HMG’s E-GMP platform for electric vehicles, will be sold between $42,900 (50 million KRW) and $45,400 (53 million KRW) depending on battery capacity.

Despite based on the development of a completely new dedicated platform, car’s high battery capacity, advanced features and bigger size, the price won’t be far off from “KONA Electric” that is sold at $40,300 (47 million KRW). The Ioniq 5 will be the first family electric vehicle in South Korea to have a range of 500km with single charge and according to ETNews could be purchased from $25,700 (30 million KRW) after South Korean government subsidy. Hyundai plans to erase consumers’ perception that electric vehicles are always more expensive than regular cars.

IONIQ 5 is expected to be launched in South Korea in April next year (while could arrive as early as January to overseas markets) will be sold from $42,900 to $45,400 depending on its battery size, which has a choice between of 58kWh or 72kWh respectively. The long distance-type model comes with a 72kWh battery, which means it has 8kWh more battery capacity than the long distance-type KONA Electric (64kWh, 406km range). Its range is expected to be anywhere between 450 and 500km with single charge. IONIQ 5 will be available in 2WD or 4WD as an option.

It will be also the world’s first electric vehicle to be installed with V2L (Vehicle to Load) feature that allows its users to freely use up to 24 kWh worth of electricity stored in its battery. As a result, will be perfect for car camping and as a replacement for generators used for snack cars and event cars.

Unlike current electric vehicles of Hyundai Motor Group, and for the first time, the Ioniq 5 will have cameras instead of side mirrors and won’t have a gear box allowing easy and free movement between the driver seat and passenger seat. The new platform maximizes its interior space as its front seats can be made completely flat at a 180° angle.

Ioniq 5 will have a class-leading interior space

The Ioniq 5 will be first South Korean electric vehicle to support 350kW ultra-fast charging and will also receive company’s latest advanced driver assistant system. Will be also the first Hyundai vehicle to go through real-time firmware update on its own and it is also the first electric vehicle in the industry to support contact-free charging service through “Car Pay”.

Hyundai Motor Company sees IONIQ 5 as an electric vehicle with the best cost-to-benefit ratio out of both domestic and foreign electric vehicles as its new electric vehicle provides optimal driving experience, latest safety and convenience features, and huge interior space. According to the specs sheet the IONIQ 5 is also comparable to Volkswagen’s ID.4. The ID.4 comes with 77kWh battery and it is a midsize SUV with a length of 4,580mm and a wheelbase of 2,766mm. Depending on its specifications, its price can be anywhere between $58,500 (49,950 euros) and $70,200 (59,950 euros) based in dollars in Germany.

On the other hand, IONIQ has a longer length (4,635mm) and a wheelbase (3,000mm) and it is cheaper than ID.4. It can be even cheaper considering government subsidies. “Although we cannot disclose the prices of our new electric vehicle that is expected to be launched soon, it will be cheaper than other electric vehicles that are in the same class as IONIQ 5.” said a spokesperson for Hyundai Motor Group. “Performance and prices of Kia Motors’ “Imagine” that is expected to be launched after IONIQ 5 will be similar to that of IONIQ 5.”


https://thekoreancarblog.com/2020/10/05 ... n-kona-ev/


Ioniq 5 blir en grymt bra bil!
"It will be also the world’s first electric vehicle to be installed with V2L (Vehicle to Load) feature that allows its users to freely use up to 24 kWh worth of electricity stored in its battery. As a result, will be perfect for car camping and as a replacement for generators used for snack cars and event cars.
"

EDIT:
"first electric vehicle in the industry to support contact-free charging service through “Car Pay”

Trådlös laddning?
Eller menar man Plug and Charge?


EDIT 2:
Billigare än VW ID4?
"IONIQ has a longer length (4,635mm) and a wheelbase (3,000mm) and it is cheaper than ID.4."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9570
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 okt 2020 07:21

Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9570
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav nek0 » 09 okt 2020 08:27

Zalman3 skrev:Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.

Billigare än billigaste ID4 eller billigare än dyraste ID4?
Användarvisningsbild
nek0
 
Inlägg: 3056
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 09 okt 2020 08:41

nek0 skrev:
Zalman3 skrev:Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.

Billigare än billigaste ID4 eller billigare än dyraste ID4?


Utgår ifrån att de menar "motsvarande" ID4.
I Tyskland kostar billigaste ID4/Enyaq 33.800 euro före rabatter och bidrag.

Kan tänka mig att Ioniq 5 hamnar någonstans där.
I artikeln pratas om något dyrare än Kona.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 9570
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 09 okt 2020 09:29

Zalman3 skrev:Vad tror ni, krossar Ioniq 5 VW ID4, Skoda Enyaq och Tesla MY?

Kaxigt när de säger att de ska vara billigare än ID4.

Som du hajpat upp den så måste det ju bli så! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15019
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: backe, McFace och 14 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.