Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »


Unlike previous BEVs, which only accept one-way charging, the E-GMP’s charging system is more flexible. The E-GMP’s newly developed Integrated Charging Control Unit (ICCU) represents an upgrade from existing On-Board Chargers (OBC), which typically only allow electricity to flow in a single direction from an external power source. The ICCU enables a new vehicle-to-load (V2L) function, which can additionally discharge energy from the vehicle battery without additional components. This enables BEV based on the E-GMP to operate other electric machinery (110 / 220V) anywhere. The system can even be used to charge another EV.

The new V2L function can supply up to 3.5kW of power and operate a mid-sized air conditioner unit and a 55-inch television for up to 24 hours.
https://www.hyundai.news/eu/brand/hyund ... orm-e-gmp/
Screenshot_20201203-090653_Samsung Internet.jpg
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Nja, vissa har haft dåliga vintererfarenheter med bakhjulsdrivna BMW i3. Men det är förstås bara 1 bilmodell, som kan vara ett undantag. Är ändå försiktigt positiv till bakhjulsdrift på elbilar. Är medveten om att det är mycket bättre viktfördelning på elbilen och reaktionssnabba motorer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...
Tesla Y LR -22 EAP
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Ber att kontrollera dina noter...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Ja, när vann en bakhjulsdriven bil rallytävlingar sist? Nåt asfaltsrally var ju Lancia Stratos snabbast i, annars var det framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet för hela slanten. Tack vare att man kan köra med effekt längre tid.
Tesla Y LR -22 EAP
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Du byter argument hej vilt. Jag ber dig kontrollera dina noter sade jag, där du noterar att endast färska förare tycker att bakhjulsdrift är bra. Och att du är så dryg att du tycker du vet mer än de som faktiskt Har en bakhjuldriven bil säger en hel del. Och sluta babbla om gammal teknik, det är helt irrelevant här.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...
Så dumt sagt av dig med den typen av barnsliga uttalanden och löjliga fördomar! :evil:

Har själv kört bil i ca 40 år, och förmodligen i mycket högre hastigheter, mer extremt och betydligt fler mil än de flesta framhjulsfanatiker i tråden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Ja, när vann en bakhjulsdriven bil rallytävlingar sist? Nåt asfaltsrally var ju Lancia Stratos snabbast i, annars var det framhjulsdrivet eller fyrhjulsdrivet för hela slanten. Tack vare att man kan köra med effekt längre tid.
Det är väl för att alla småbilar som används till rally är framhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna... Säg en bakhjulsdriven småbil från ett märke som sysslar med rally? Nej, tänkte väl det.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...

Nu gäller jämförelsen RWD vs LWD. Klart att AWD är bäst. Men en framhjulsdriven bil köper jag aldrig igen. Har inte kört FWD sen 2005. Däremot har jag haft 4 bilar med RWD sen dess. Det är bättre för att det är bättre. Framhjulen har ett jobb och bakhjulen ett annat vilket minskar risken att framhjulen tappar fästet (blir bara en kraft i taget som friktionen behöver klara av). Det har även flera andra fördelar. Kortare vändradie, bättre styrkänsla, inga kraftreaktioner i ratten, bättre dragbil, bättre fäste i uppförsbackar, bättre fäste vid acceleration...

Nackdelen förut var att bilen överstyrde om man gasade och svängde men det är avhjälpt i och med moderna assistanssystem såsom antispinn och antisladd. Ett annat problem med RWD på fossilbilar är att motorn monteras på längden och kräver kardantunnel vilket inverkar menligt på bilens innerutrymmen kontra yttermåtten. Ja, och så är det dyrare. Mercedes och BMW har bytt till FWD på sina minsta bilar av den anledningen. Inte för att det är bättre med FWD. Hade det varit bättre hade du fått se S-klass och 7-serien med FWD också.

ps. Jag har haft körkort i 25 år och kör normalt väldigt mycket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av taliz »

Bäst fäste får man ju med drivning på axeln som har störst vikt på sig.
Har man en förhållandevis tung dieselspis fram, som många svensson-bilar haft de senaste 10-15 åren, så är FWD att föredra framför RWD.
Dvs om man skall upp för en hal backe eller liknande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

taliz skrev:
Bäst fäste får man ju med drivning på axeln som har störst vikt på sig.
Har man en förhållandevis tung dieselspis fram, som många svensson-bilar haft de senaste 10-15 åren, så är FWD att föredra framför RWD.
Dvs om man skall upp för en hal backe eller liknande.
I en uppförsbacke förskjuts vikten bakåt. Ska till en gammal Saab eller nåt om den ska vara bättre uppför. Hört historier om folk med FWD som fått backa uppför för att ta sig upp.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Uppenbarligen kör ni i vart fall inte särskilt mycket på vinterväglag, den saken är helt klar. Inte drygt sagt, bara ett konstaterande.

Att passera en plogsträng vid omkörning i 100 km/h är extremt utslagsgivande oavsett antalet elektroniska hjälpmedel, eftersom det är rent fysiska lagar vi pratar om här. Till och med fyrhjulsdrivna Tesla 3P är sämre här än en bra framhjulsdriven bil. Nu är inte alla framhjulsdrivna bilar bra heller, men alla bakhjulsdrivna är dåliga.
Tesla Y LR -22 EAP
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Banane »

BrooklynS skrev:
Uppenbarligen kör ni i vart fall inte särskilt mycket på vinterväglag, den saken är helt klar. Inte drygt sagt, bara ett konstaterande.

Att passera en plogsträng vid omkörning i 100 km/h är extremt utslagsgivande oavsett antalet elektroniska hjälpmedel, eftersom det är rent fysiska lagar vi pratar om här. Till och med fyrhjulsdrivna Tesla 3P är sämre här än en bra framhjulsdriven bil. Nu är inte alla framhjulsdrivna bilar bra heller, men alla bakhjulsdrivna är dåliga.
Handlar nog mer om viktfördelning. Framtunga bilar vill rakt fram. Som en kastad hammare. Att det känns stadigt över snösträngar invaggar nog föraren i falsk säkerhet. Går bra tills man behöver vrida på ratten...
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

I rest my case...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Banane skrev:
BrooklynS skrev:
Banane skrev:
Qwerty skrev:
Bakhjulsdrift där också, där ser man. Ska bli intressant att se verkliga erfarenheter i dåligt vinterväglag. Gillar att de verkar lyckats få batteripaketet tunnare, så sittställningen blir bättre.
Den här gamla myten om att bakhjulsdrift är dåligt i vinterväglag vägrar ge sig ser jag.
Inte alls en myt, möjligen olika uppfattningar om vad ”vinterväglag” är och säkert också vad ”bra” är.

Noterar att bakhjulsdriftens fördelar mest brukar förfäktas av relativt färska förare medan de som kör MYCKET bil på olika underlag brukar ändra åsikt med tiden...

Nu gäller jämförelsen RWD vs LWD. Klart att AWD är bäst. Men en framhjulsdriven bil köper jag aldrig igen. Har inte kört FWD sen 2005. Däremot har jag haft 4 bilar med RWD sen dess. Det är bättre för att det är bättre. Framhjulen har ett jobb och bakhjulen ett annat vilket minskar risken att framhjulen tappar fästet (blir bara en kraft i taget som friktionen behöver klara av). Det har även flera andra fördelar. Kortare vändradie, bättre styrkänsla, inga kraftreaktioner i ratten, bättre dragbil, bättre fäste i uppförsbackar, bättre fäste vid acceleration...

Nackdelen förut var att bilen överstyrde om man gasade och svängde men det är avhjälpt i och med moderna assistanssystem såsom antispinn och antisladd. Ett annat problem med RWD på fossilbilar är att motorn monteras på längden och kräver kardantunnel vilket inverkar menligt på bilens innerutrymmen kontra yttermåtten. Ja, och så är det dyrare. Mercedes och BMW har bytt till FWD på sina minsta bilar av den anledningen. Inte för att det är bättre med FWD. Hade det varit bättre hade du fått se S-klass och 7-serien med FWD också.

ps. Jag har haft körkort i 25 år och kör normalt väldigt mycket.
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av markuswesterberg »

FWD vs RWD och vad som är ”bäst” är ju enbart personliga preferenser och vad man är mest van vid som styr vad man tycker.

Hej! Tänkte läsa lite om Ioniq 5. Handlar tråden om ämnet? Nej, såklart inte på TeslaClubSweden. Haha. :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Är Ioniq 5 RWD?

Har för mig det, men gått så långt i tråden om allt annat (i vanlig TCS-ordning) att jag glömt det. :lol:

Funderar du på att byta ut antingen er M3:a eller er ID3 till en sådan, och vad är ni inte helt nöjda med de (om ni är inne på detta)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av markuswesterberg »

martinot skrev:
Är Ioniq 5 RWD?

Har för mig det, men gått så långt i tråden om allt annat (i vanlig TCS-ordning) att jag glömt det. :lol:

Funderar du på att byta ut antingen er M3:a eller er ID3 till en sådan, och vad är ni inte helt nöjda med de (om ni är inne på detta)?
Nej jag var bara nyfiken :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Det börjar sippra ut fler och fler detaljer om Hyundais nya elbilssatsning. Tanken är att bryta ut dagens elbilsmodell Ioniq till ett helt eget märke med enbart elbilar, som Volvo gjort med Polestar.
I förra veckan kom beskedet att Hyundai och Kia tillsammans utvecklar en helt ny elbilsplattform kallad e-GMP som bland annat får stöd för räckviddssiffror på över 50 mil, ett kombinerat 400- och 800-voltssystem och snabbladdning på upp till 350 kW.
Först ut på den nya plattformen blir Ioniq 5 som är en suv-modell och som ska visas upp tidigt nästa år. Designmässigt baseras den på konceptbilen Hyundai 45 som hade ett ”boxigt” och ganska kantigt utseende.
I Hyundais nypublicerade teaserfilm för modellen avslöjas ingenting om designen men bland bilens tekniska finesser finns möjlighet att dela med sig av strömmen i batteriet till elprylar eller andra elbilar,.
Ioniq 5 ska alltså premiärvisas tidigt 2021 och därefter kommer sedanmodellen Ioniq 6 samt den större suv-modellen Ioniq 7.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... ar-ioniq-5

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Elof »

Helt klart tuffare med bakhjulsdrift. Det är ju det som är viktigt. 8-)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

martinot skrev:
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar