Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Lanseringen av Ioniq 5 närmar sig.

IONIQ 5
En elektrisk familje-SUV.
Försäljningen av IONIQ 5 börjar snart.
IONIQ 5 kommer att bli en stor familje-SUV med gott om plats. Bilen kommer att finnas på marknaden i början av 2021 och bygger på konceptbilen 45 och den helt nya elbilplattformen EGMP.

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-5/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Lanseringen av Ioniq 5 närmar sig.

IONIQ 5
En elektrisk familje-SUV.
Försäljningen av IONIQ 5 börjar snart.
IONIQ 5 kommer att bli en stor familje-SUV med gott om plats. Bilen kommer att finnas på marknaden i början av 2021 och bygger på konceptbilen 45 och den helt nya elbilplattformen EGMP.

https://www.hyundai.no/modeller/ioniq-5/
Som vanligt med fossiltillverkare så verkar det gå från ett riktigt häftigt koncept till en helt urvattnad verklighet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Mickep »

Den kommer knappast se ut så där när den släpps om några månader. Helt säkert.
(tycker inte den ser praktisk ut med självmordsdörrar och överdriven glasanvändning)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av mikebike »

Om det inte finns en endaste riktig bild är nog leveranserna ganska långt borta...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Legato »

mikebike skrev:
Om det inte finns en endaste riktig bild är nog leveranserna ganska långt borta...
Det finns gott om spionbilder... Men som sagt så ser det riktigt urvattnat och tråkigt ut på dem. Ingen direkt koppling till konceptet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Laban »

Man kan säga att på spionbilderna ser den ut som i princip alla andra bilar i klassen. Hade något sant att det var ex Audi Q4 e-Tron så hade jag inte reagerat:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Man kan säga att på spionbilderna ser den ut som i princip alla andra bilar i klassen. Hade något sant att det var ex Audi Q4 e-Tron så hade jag inte reagerat:

Helt enig. Tycket konceptet var läckert men nu ser det som sagt ut som det bara blir en av alla andra i mängden.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av mikebike »

Ungefär som Enyaq då....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Ungefär som Enyaq då....
Japp. Ganska trist på designfronten just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av _TonyV »

2022 Ioniq5 - Man ska nog inte vänta att få den på ett tag ännu.
Sen när den börjar levereras brukar inte Sverige ligga i framkant
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
anuba
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2020 23:10

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av anuba »

Det vore utmärkt om det fanns någon annan bil som konkurrerar med TMY. Då kanske Sverige kunnat få lite lägre prissättning på Tesla-bilarna. ;)
Det återstår att se om det låga priset håller i sig när man skall jämföra vad man får för pengarna. Många bilar som tex VW ID3 går ju inte med ett lågt instegspris som ser bra ut i alla ägarkalkyler men när men sedan jämför med utrustningen med en Tesla M3, där mycket ingår, hamnar slutpriset inte långt ifrån.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai nya elbilsmärke är snart här med Ioniq 5

Hyundai har skapat ett nytt bilmärke endast ämnat för elbilar och kallar det Ioniq. Först ut blir Ioniq 5 nästa år som ska kunna snabbladdas med 200 kW.
Tidigare i år meddelade Hyundai att Ioniq ska bli mer än en bilmodell, det blir också namnet på deras nya elbilsmärke.
På Frankfurtsalongen 2019 visade Hyundai upp konceptet ”45”, en retroinspirerad modell som refererade till den då 45 år gamla Hyundai Pony Coupe.

Ioniq 5 hämtar sin design från konceptet Hyundai 45.

Nya spionbilder på Ioniq 5 avslöjar att mycket av designen hämtas direkt från 45. De kvadratiska strålkastarna på den kamouflerade bilen är tydligt hämtade från konceptet. Och nog ser det ut som att även coupéformen förblir orörd? För att inte tala om fälgarna!

Hyundai har redan tillkännagett att tre bilar är under utveckling. Först ut blir Ioniq 5, följt av prestandasedanen Ioniq 6.
År 2024 lanseras Ioniq 7, där det enda vi vet är att det blir en stor suv.
Alla tre bilarna baseras på Kia/Hyundai nya plattform E-GMP som bygger på 800 v-teknik, något som betydligt dyrare Porsche Taycan och Audi E-tron GT är ensamma om i dag.
Ioniq 5 ska enligt läckta uppgifter från förbeställningsformulärer kunna snabbladdas med 200 kW.

Priset kommer ligga något över Kona Electric, och en prestandaversion har även synts till på Nürburgring. I början av nästa år lär vi får se mer av Ioniq 5, då förbeställningarna sägs öppna snart.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-ioniq-5/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Qwerty »

Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
Hur tänkte du nu?
Jag förordar givetvis 4wd, sedan framhjulsdrivet.

Har kört BMW i3 bakhjulsdrivet på spårig kurvig isig vinterväg, med dubbfritt, ingen kul upplevelse.

Att göra en omkörning på vintern med en stor snösträng som man ska igenom är heller inte kul med bakhjulsdrivet.

En framhjulsdrivet bil äter sig igenom snösträngen, medans en bakhjulsdriven bara vill ställa sig på tvären.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Qwerty skrev:
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet på 2wd?
Gissar att det är framhjulsdrivet på 2wd.
Går fetbort då. Klart feltänk/feldesig! Känns som de inte vet vad de håller på med gällande elbilar.
Hur tänkte du nu?
Jag förordar givetvis 4wd, sedan framhjulsdrivet.

Har kört BMW i3 bakhjulsdrivet på spårig kurvig isig vinterväg, med dubbfritt, ingen kul upplevelse.

Att göra en omkörning på vintern med en stor snösträng som man ska igenom är heller inte kul med bakhjulsdrivet.

En framhjulsdrivet bil äter sig igenom snösträngen, medans en bakhjulsdriven bara vill ställa sig på tvären.
På ICE med tung frontmonterad motor över framaxeln, så kan det ibland vara fördel med framhjulsdrift, men föredrar ibland ändå bakhjulsdrift. Lite 50/50 för mig gällande 2WD med frontmonterad ICE. Är lite olika både +/- för de två varianterna.

Gällande 2WD sportbilar med mittmonterad eller bakmonterad motor, eller på 2WD elbilar (bägge utan tung ICE monterad över framaxel), så är det för mig däremot helt givet klart mest + med bakhjulsdrift. Utan tvekan!

Men bäst är givetvis AWD. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.

Sen kan jag förstå att en duktig förare tycker det är kul att köra en balanserad bakhjulsdriven bil på bana.

Men en medelmåttig förare som i jobbet ska köra i snöstorm mellan Örnsköldsvik och Östersund med en bakhjulsdriven bil, de har problem.

Har kört den sträckan under mycket dåliga förhållanden, 5 bilar hade kört i diket, inklusive plogbilen!
Och ja, en majoritet av bilarna var bakhjulsdrivna.

Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Som sagt. Prova en balanserad bakhjuldriven bil.

Dessutom. Om drivning är på axeln som inte har vridbara hjul (styrning) blir det enklare. Dvs för lägre kostnad samma kvalitet, eller bättre kvalitet för samma kostnad. CV knutar, drivaxel ut ur slutväxel.

Framhjulsdrift är för fyrhjulsdrift. Punkt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Prova att hålla i ett papper i framkant och följa med vinden.
Eller hålla i bakkant och för söka hålla papperet rakt i motvind.
*LOL*

Du låter exakt på pricken som en gammal inskolad SAAB-försäljare! :D

Påminner mig om när pappa, någon gång runt mitten av 1984, köpte en SAAB 9000 (precis nylanserad, och riktigt bra bil för sin tid). Bilförsäljarna körde med just det demot; de blåste på och flaxa på med både A4-papper och puttade på tändsticksaskar i bilhallarna för fulla muggar, för att övertyga alla närvarande om hur bra framhjulsdrift var! Vilken stollig clownkomik och muppshow det var! :lol:

Zalman3 skrev:
PapaD skrev:
Zalman, prova en balanserad bakhjuldriven bil. Lovar att det är bättre än framhjulsdrivet.
Och det finns ju bra skäl till att ganska få Svenssonbilar idag är bakhjulsdrivna.
Skälet är mycket enkelt; för att majoriteten av dagens svenssonbilar är ICE-bilar med frontmonterad motor, som sitter med sin tyngd över det främre hjulparet.

För elbilar så är det dock helt andra förhållanden som gäller. Det är inte alls jämförbart.

När elbilarna är i majoritet, så kommer vi också att få se att en majoritet av 2WD-bilarna är bakhjulsdrivna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av BrooklynS »

Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av Zalman3 »

BrooklynS skrev:
Fysikens lagar gäller även elbilar. Rally på löst underlag går fortare med framhjulsdrivet än bakhjulsdrivet, allt annat lika.

"Välbalanserad bakhjulsdriven bil". Absolut är de fina att köra, och då pratar jag inte BMW utan Jaguar som generellt har betydligt bättre balans.

Men på halt underlag eller, gud förbjude, lite mer snö/ojämnt osv, är det godnatt för bakhjulsdrivet. Anser man något annat så saknar man förmodligen bara egen erfarenhet.

Tesla 3P tex (som jag har ca 5000 mil med nu, 3500 på vinterväg) är att betrakta som bakhjulsdriven. Hyfsat välbalanserad och med en mycket effektiv antispin. Likväl är den onödigt slängig och även om det är "kul" ibland att ligga och köra med ställ i 110 km/h så är det tröttande i längden. Detta trots fyrhjulsdrift alltså. Bakhjulen matar hela tiden på i några procent högre hastighet än framhjulen vilket faktiskt är enerverande när man bara vill ha stabilitet.

Om någon undrar så har jag haft många bilar både bak-, fram- och fyrhjulsdrivna genom åren och lagt ungefär halva det årliga miltalet på is eller snö.
Kan bara hålla med!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11558
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av martinot »

Jag har också haft flera både fram och bakhjulsdrivna bilar.

När det gäller frontmonterad ICE så köper jag att det finns vissa fördelar med framhjulsdrivet, men det finns också fördelar med bakhjulsdrivet.

Själv så kör jag dock extremt sällan (några få enstaka dagar per år) i snö, och i princip aldrig någonsin på grus. Skulle aldrig få för mig att köra "rally" under dessa förhållanden (också få rallybilar som är elbilar).

Älskar dock att köra snabbt (100 - 200) på kurviga asfaltsvägar när jag får möjlighet! :)

Idag, när de flesta bilar är ICE-bilar med frammonterad motor, så framhjulsdrift vanligast.

I framtiden, när elbilar blir vanligast, så är jag övertygad om att även bakhjulsdrift blir vanligast.

VW har tänkt helt rätt här tycker jag (så även Elons ingenjörer hos Tesla).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Inlägg av PapaD »

Kan bara hålla med. Martinot alltså. ;) Hellre en väl avstämd bil för 99% av all körning än en framhjulsdriven som alltid släpper och ormar vid gaspådrag. Provkör tex Eniro. Gaspådrag är direkt otrevligt. Min ID3 är direkt trevligt med jämförbar prestanda. Sedan fattar jag att man får ta det piano när det är halt.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar