https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... ar-ioniq-5Det börjar sippra ut fler och fler detaljer om Hyundais nya elbilssatsning. Tanken är att bryta ut dagens elbilsmodell Ioniq till ett helt eget märke med enbart elbilar, som Volvo gjort med Polestar.
I förra veckan kom beskedet att Hyundai och Kia tillsammans utvecklar en helt ny elbilsplattform kallad e-GMP som bland annat får stöd för räckviddssiffror på över 50 mil, ett kombinerat 400- och 800-voltssystem och snabbladdning på upp till 350 kW.
Först ut på den nya plattformen blir Ioniq 5 som är en suv-modell och som ska visas upp tidigt nästa år. Designmässigt baseras den på konceptbilen Hyundai 45 som hade ett ”boxigt” och ganska kantigt utseende.
I Hyundais nypublicerade teaserfilm för modellen avslöjas ingenting om designen men bland bilens tekniska finesser finns möjlighet att dela med sig av strömmen i batteriet till elprylar eller andra elbilar,.
Ioniq 5 ska alltså premiärvisas tidigt 2021 och därefter kommer sedanmodellen Ioniq 6 samt den större suv-modellen Ioniq 7.
Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Moderator: Redaktion
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?martinot skrev:
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.BrooklynS skrev:Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?martinot skrev:
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Helt klart tuffare med bakhjulsdrift. Det är ju det som är viktigt.
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.martinot skrev:Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.BrooklynS skrev:Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?martinot skrev:
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Nej.BrooklynS skrev:Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.martinot skrev:Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.BrooklynS skrev:Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?martinot skrev:
Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig.
Läs om tråden. Det var nämligen jag som började ta upp det, och jag nämnde det inte i specifikt i den kontexten. Det var en kommentar från min sida att det är generellt feltänk med framhjulsdrift på elbilar. Vilket jag med bestämdhet vidmakthåller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Snygg video.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?Zalman3 skrev:Snygg video.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Spionbilderna visar på hyfsat samma format.mati skrev:Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?Zalman3 skrev:Snygg video.
Lysena verkar också vara liknande.
Interiören tror jag blir annorlunda.
Spionbilderna visar på att den kan få solceller på taket.
https://thenextavenue.com/2020/10/29/hy ... -its-roof/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?
Bilden klarnar mer och mer, Ioniq 5 kommer bli en mycket bra elbil.
Nu när det pratas om ca 1.400kg i dragvikt.
Den stora frågan nu är hur Hyundai vill prissätta Ioniq 5 i Sverige.
Nu när det pratas om ca 1.400kg i dragvikt.
Den stora frågan nu är hur Hyundai vill prissätta Ioniq 5 i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension