Sida 6 av 6

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 10 dec 2020 11:48
av Zalman3
Det börjar sippra ut fler och fler detaljer om Hyundais nya elbilssatsning. Tanken är att bryta ut dagens elbilsmodell Ioniq till ett helt eget märke med enbart elbilar, som Volvo gjort med Polestar.
I förra veckan kom beskedet att Hyundai och Kia tillsammans utvecklar en helt ny elbilsplattform kallad e-GMP som bland annat får stöd för räckviddssiffror på över 50 mil, ett kombinerat 400- och 800-voltssystem och snabbladdning på upp till 350 kW.
Först ut på den nya plattformen blir Ioniq 5 som är en suv-modell och som ska visas upp tidigt nästa år. Designmässigt baseras den på konceptbilen Hyundai 45 som hade ett ”boxigt” och ganska kantigt utseende.
I Hyundais nypublicerade teaserfilm för modellen avslöjas ingenting om designen men bland bilens tekniska finesser finns möjlighet att dela med sig av strömmen i batteriet till elprylar eller andra elbilar,.
Ioniq 5 ska alltså premiärvisas tidigt 2021 och därefter kommer sedanmodellen Ioniq 6 samt den större suv-modellen Ioniq 7.
https://www.vibilagare.se/nyheter/hyund ... ar-ioniq-5


Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 10 dec 2020 16:29
av BrooklynS
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 10 dec 2020 21:32
av martinot
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 10 dec 2020 22:06
av Elof
Helt klart tuffare med bakhjulsdrift. Det är ju det som är viktigt. 8-)

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 11 dec 2020 00:06
av BrooklynS
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 11 dec 2020 00:50
av martinot
BrooklynS skrev:
martinot skrev:
BrooklynS skrev:
martinot skrev:

Jo, kommentaren att de som föredrar bakhjulsdrivet (för rätt bilar, och rätt förutsättningar) skulle vara "okunniga" och "oerfarna" var ju oerhört infantil och pinsamt barnslig. 8-)
Bakhjulsdrivet på vinterväg, ja tror man att det är bättre på en enda punkt så har man nog bara bristande erfarenhet... Vad skulle det annars bero på?
Har aldrig sagt vinterväg specifikt. Försök att anstränga dig att läsa lite nogrannare. Därav att jag skriver under rätt förutsättningar ovan. Det är de gamla framhjulpensionärerna som kör i max 70 km/h (rakt fram) som drar det kortet. Där jag bor så har vi nästan aldrig under nollan på vintern.
Det var det frågan gällde från början och det är det frågan har handlat om hela tiden.
Nej.

Läs om tråden. Det var nämligen jag som började ta upp det, och jag nämnde det inte i specifikt i den kontexten. Det var en kommentar från min sida att det är generellt feltänk med framhjulsdrift på elbilar. Vilket jag med bestämdhet vidmakthåller.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 16 dec 2020 23:57
av Zalman3
Snygg video.

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 17 dec 2020 06:45
av mati
Zalman3 skrev:
Snygg video.
Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 17 dec 2020 09:27
av Zalman3
mati skrev:
Zalman3 skrev:
Snygg video.
Ja, rätt snyggt. Hur många av dessa designelement kommer i slutändan att hamna i produktionsbilen? Kommer den se ut såhär interiörmässigt, eller blir det i gammal Hyundai-anda med en massa knappar överallt?
Spionbilderna visar på hyfsat samma format.
Lysena verkar också vara liknande.
Interiören tror jag blir annorlunda.
Spionbilderna visar på att den kan få solceller på taket.

https://thenextavenue.com/2020/10/29/hy ... -its-roof/

Re: Ioniq 5 spöar Tesla MY och Skoda Enyaq?

Postat: 12 jan 2021 14:21
av Zalman3
Bilden klarnar mer och mer, Ioniq 5 kommer bli en mycket bra elbil.
Nu när det pratas om ca 1.400kg i dragvikt.
Den stora frågan nu är hur Hyundai vill prissätta Ioniq 5 i Sverige.